Gå til innhold

Dere, hvis er enebarn og begge foreldre er enebarn, hva kommer dere til å gjøre med alt dere arver før dere dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 50. Har ingen barn. Skulle gjerne fått i livet, men det ble ikke slik. Slekten ender med meg. Så sårt for mine foreldre 💔

Har ingen søsken, foreldre har ingen søsken. Jeg har en samboer som har en bror med barn. 
Bekymrer meg litt for alt jeg har, har arvet og kommer til å arve. 😔

Hva vil/skal dere gjøre med deres?

Anonymkode: ce9f1...1f5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det etterlater du til de du er mest glad i 🙂 Skriv testamentet.

Anonymkode: 06b38...731

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på ting eller penger? 

uansett så kan det være lurt å øve seg opp til å tenke at alt vi eier uansett er et «lån».
vi låner våre barn av Gud/universet  i noen år. 
Vi «låner» våre hus så lenge vi eier dem. 
vi «låner» våre klær inntil vi kaster dem eller gir dem videre. 
Vi «låner» arvesølvet fra mor/far inntil vi selv gir det videre. 

Med dette mener jeg at det uansett bare er ting og egentlig ikke har betydning for de relasjonene vi har, den kjærligheten vi kan gi eller de evnene vi deler eller får. 
Så om du har noen å gi ting eller penger videre til eller ikke, har egentlig ikke så stor betydning. 
Det viktige er hvilke avtrykk DU som menneske legger igjen. 

Vet ikke om det gir mening, men håper det.. 

Anonymkode: 23f4a...12f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne fått et fosterbarn da hvis du har et stort ønske om barn.

Men ellers tenker jeg at det går til dem du ønsker det skal gå til. Feks din samboer. 

Eller du kan gi det til veldedighet eller til samboers familie om du har godt forhold til dem. 

Anonymkode: ffca0...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Ja de penga, ja de penga, er tell bekymring for fattig og for rik...

Høres sært ut å bekymre seg for verdier etter at du er død. Løsningen kan være å testamentere det til nære venner eller ideelle organisasjoner. 

Anonymkode: bbf41...e2f

AnonymBruker
Skrevet

Reise og trene med pt og generelt sørge for god helse. Spise god og sunn mat. Hadde nok i tillegg kjøpt meg noen fine ting. Hadde skrevet testamente til fordel for de jeg var glad i. Hvis du arver veldig mye, så kanskje også en slant her og der til fattighjelpen eller lage et fond som de med dokumentert lav inntekt kunne søke om midler fra (for eksempel søke om penger til fritidsaktiviteter til sine barn). 

Anonymkode: bbbfb...d14

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kunne fått et fosterbarn da hvis du har et stort ønske om barn.

Men ellers tenker jeg at det går til dem du ønsker det skal gå til. Feks din samboer. 

Eller du kan gi det til veldedighet eller til samboers familie om du har godt forhold til dem. 

Anonymkode: ffca0...6ff

Når skal folk forstå at ikke alle blir vurdert som egnet for fosterbarn eller adopsjon!? TS kan være et av de beste menneskene på jorda men likevel ikke få bli foster/adopsjonsforeldre pga noe fysisk, psykisk eller økonomiske småhendelser i livet. Har man opplevd større ting er det ikke litt håp engang...

TS, har du noe kontakt med din manns kusiner/fettere? Er du organisert i et godt forbundet som f.eks Frelsesarmeen? Har du et stort hjerte for narkomane eller barn i sult? Isbjørner? Regnskogshogst? 

Du kan jo gi mye til din samboer, men hvis han ikke trenger pengene kan du gi til hans brors barn hvis de trenger det.

Og hvor mye er det snakk om?, hvis jeg kan spørre den som en anonym på nettet.

Du kan også bruke dem på deg selv! Nyte det livet du har fått til det maximale.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arver minimalt. Aret 50000,- etter mormor og en bunad etter farmor. Utover det er det ikke noe arv å snakke om. Begge foreldrene mine er økonomisk funksjonshemmet og har stort sett bare gjeld. 

Anonymkode: 04e9f...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er snart 50. Har ingen barn. Skulle gjerne fått i livet, men det ble ikke slik. Slekten ender med meg. Så sårt for mine foreldre 💔

Har ingen søsken, foreldre har ingen søsken. Jeg har en samboer som har en bror med barn. 
Bekymrer meg litt for alt jeg har, har arvet og kommer til å arve. 😔

Hva vil/skal dere gjøre med deres?

Jeg bekymrer meg ikke for arv. Kommer til å arve mellom 8 og 10 mill. Jeg skal kjøpe et stort hus, slik at jeg kan leie ut rimelig til barn og barnebarn. Dersom jeg ikke hadde egne barn, ville jeg tenkt at jeg kunne hatt en boenhet for studenter. Da hadde jeg liv i det store huset, og personen kunne bodd rimelig mot at vedkommende jobbet litt i hagen eller gjorde noe annet hyggelig forefallende arbeid. Så skal jeg ha en bra båt, som vi kan seile sammen. Den skal ligge rett i nærheten av bolig. Men jeg gleder meg ikke til mine foreldres død. Alle må få blomstre av naturlig. Og så kan det jo hende skatteetaten tar mye av arven da. Jeg har hørt at staten forsyner seg ganske drøyt av formuen til folk. Så endel penger vil nok gå til advokat, og å sikre eiendommene som skal arves.

Anonymkode: e8dad...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arver vel innen 15 år, da regner jeg med at det meste går rett til ungene, ser litt an hvor de er i livet. De trenger pengene når de er unge, ikke når jeg dør.

Det er ingen enorme summer, men nok til at jeg blir gjeldfri og de kan få en del egenkapital. Jeg prøver å gjøre smarte valg nå slik at de kan få økonomisk hjelp slik jeg har fått av mine foreldre. Jeg vil gjerne at de skal ha råd til å bli i Oslo om de ønsker det.

Jeg er alenemor, så det er litt begrenset med midler per i dag, det meste er bundet opp. Faren til barna har mange søsken, så der blir det ikke så mye arv. Jeg har skilte foreldre og en halvsøster som er enebarn hvis sin mor, så oss i mellom arver vi 1,5 bolig hver, hun får også en hytte fra sin mor (jeg har min egen).

Vi eier begge egne boliger (sammen med banken 😄). Den neste generasjonen kommer i hvert fall til å ha grei økonomi, det blir mye verdier som går til våre totalt fire barn.

Anonymkode: 81129...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av når foreldrene mine dør da, men det meste går nok til nedbetaling av lån på leilighet og studielån. Det som eventuelt er til overs går til sparing, til meg og til barnet mitt.

Anonymkode: 6a8c0...9eb

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Blåttvann said:

Og hvor mye er det snakk om?, hvis jeg kan spørre den som en anonym på nettet.

Du kan også bruke dem på deg selv! Nyte det livet du har fått til det maximale.

To hus og en hytte samt tomt= 20M

Fond og bank= 12M

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer ikke jeg til å sitte igjen med så mye, for jeg arver "kun" fra min mor, og hun deler arv med to søsken, men jeg er frivillig barneløs og har nylig hatt denne samtalen med samboeren min.  Vi kommer nok til å testamentere bort vår formue til de som står oss nærmest når vi er gamle nok til at døden er rundt hjørnet. Feks fadderbarn/venners barn. 

Anonymkode: d9bb2...367

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke barn, har en del verdier etterhvert. Vi kommer til å la nevøer og nieser arve oss.

Anonymkode: 555af...a87

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer så mange om det ts ikke spør om? Det er ikke nyttig info for henne hva dere med barn og barnebarn vil gjøre med deres egen arv etter hvert...

Anonymkode: 2347f...8d3

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er det da? Rådene kan jo være litt forskjellige hvis dine foreldre er krøsus McRikerud eller om de bare er skarve millionærer (et ord som vel langt på vei har mistet sin betydning)

Anonymkode: 7a24f...bd8

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye er det da? Rådene kan jo være litt forskjellige hvis dine foreldre er krøsus McRikerud eller om de bare er skarve millionærer (et ord som vel langt på vei har mistet sin betydning)

Anonymkode: 7a24f...bd8

Nevnte det rett oppi her:

Fond og bank= 12M

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye dine foreldre sitter på av eiendommer, formue osv, men du kan jo ta praten med foreldrene dine. Kanskje de tenker å spsre mest mulig så du arver mye? Mek er det vits hvis du allerede selv sitter greit i det? Pengene kan de bruke på ferier, oppussing (før evt salg), aktiviteter/hobby, ny bil, veldedighet, gi bort større summer i gave hvis de ønsker, spare til evt alderdom (private tjenester feks). 

Jeg ville tenkt på det samme hvis jeg var deg. Hvis du ikke har så mange til å ta vare på deg ved evt sykdom eller alderdom, så er det greit å ha litt i bakhånd til private og kanskje bedre tjenester. Ville brukt pengene mens jeg lever. Har du venner kan du jo spandere på de en tur, restaurantbesøk, bedre middager hjemme. Også kan du jo gi til veldedighet. Bruke litt tid på å finne noe du virkelig vil støtte. 

Ellers blir det jo din bror som arver deg, evt barna hans med mindre du skriver testamente.

Anonymkode: 54058...2bd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå vet jeg ikke hvor mye dine foreldre sitter på av eiendommer, formue osv, men du kan jo ta praten med foreldrene dine. Kanskje de tenker å spsre mest mulig så du arver mye? Pengene kan de bruke på ferier, oppussing (før evt salg), aktiviteter/hobby, ny bil, veldedighet, gi bort større summer i gave hvis de ønsker, spare til evt alderdom (private tjenester feks). 

Ellers blir det jo din bror som arver deg, evt barna hans med mindre du skriver testamente.

Anonymkode: 54058...2bd

Ts her, som nå har skrevet dette 3 ganger.

Mine foreldre og jeg har tilsammen: 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fond og bank= 12M

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Fond og bank= 12M

Mine foreldre er i en posisjon der de ikke er i stand til lenger å gjøre stort. De er allerede gamle så de bruker kommunale hjemmetjenester. 
Er enebarn, så ingen søsken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fond og bank= 12M

Har du noen saker du brenner for? Liker du å hjelpe andre mennesker? 
Kunne det vært aktuelt å opprettet en stiftelse? 

Det er mange som sliter og mange som ikke har råd til ferie. Særlig mange barnefamilier. Bare noen tanker. Det arbeidet kan jo starte allerede nå.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...