Gå til innhold

15 måneder og våkner masse HVER natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har alltid våknet om nettene, men nå lurer jeg på når slikt som dette skal gå over? Hun er 15 måneder. Det som skjer er at hun setter seg opp, sutrer, så kommer vi og legger henne ned igjen og gir smokk og bamse. Da sovner hun igjen med en gang. Så kan det gå 30-60 min, og hun setter seg opp igjen og sutrer. 

En bra natt er tre oppvåkninger. Det er minst det. Men ca hver tredje natt er det rundt 6-8. 

Hun går ikke i bhg enda, men starter om en uke ca. Sover to lurer om dagen, tilsammen 1,5 - 2 timer. Helt umulig å få henne til å sove én. Vi har prøvd å holde henne våken til kl 11 så hun kan sove én lur da, men da sover hun bare en time og blir trøtt og sovner på ettermiddagen. Noe som forskyver leggetid. Hun sovner for kvelden rundt kl 20. Tar vanligvis en halvtime å legge henne. Da er det opp og ned i sprinkelsenga! 😅

Vi skal begge snart tilbake i jobb som til tider kan være krevende. Så vi gruer oss masse til å være utslitt allerede før man drar på jobb om morgenen.. vi deler så klart på annenhver natt.

Noen tips?

Anonymkode: 635d4...6ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes slitsomt ut 🥴 Kanskje det blir bedre når hun starter i bhg. 

Vår minste på 9 mnd våkner Kanskje 1 gang pr natt der vi må gi han smokk. Sier ingenting til han, ser han ikke i øynene, bare gir han smokk også legger vi oss. 

Anonymkode: 344d6...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår var lik. Ble først verre etter bhgstart rundt 18 mnd alder så litt bedre. Gradvis bedre til hun ble 2 år og 4 mnd da hadde vi en ny dårlig periode med mange oppvåkninger. Samsoving hjalp litt. 

Anonymkode: 3cc17...858

AnonymBruker
Skrevet

Har dere prøvd å overse for å se om hun sovner igjen av seg selv?

Anonymkode: dd5c5...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere prøvd å overse for å se om hun sovner igjen av seg selv?

Anonymkode: dd5c5...b42

Ja, da begynner hun bare å hylskrike, blir helt krakilsk også tar det laaaang tid før hun roer seg. 

For noen mnd siden våknet hun hver natt og hylskrek, og det kunne ta en time å legge henne igjen. Så det vi sliter med nå er bedre enn det var før i hvertfall 😅. Det var overkommelig for den i permisjon. Men nå skal vi begge jobbe snart. Huff!

AnonymBruker
Skrevet

Har fast leggetid vært kl 20 lenge?

Vår legger seg kl 18. Sover gjennom natten til mellom 6 og 7 neste morgen.

Er det bekmørkt på rommet? Noen lyder som kan slippe inn?

Anonymkode: 49e0e...108

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fast leggetid vært kl 20 lenge?

Vår legger seg kl 18. Sover gjennom natten til mellom 6 og 7 neste morgen.

Er det bekmørkt på rommet? Noen lyder som kan slippe inn?

Vi starter leggingen rundt 19.15/30. Så sovner hun ca kl 20.00/15. Noen ganger sovner hun ikke før 20.30. Har prøvd leggetid tidligere, men da blir det bare hylskriking, for hun er IKKE trøtt.

Har på en liten nattlampe, ellers er det mørkt. Ingen lyder.

Pappaen gikk mye i søvne da han var liten, og jeg slet med nattskrekk og mareritt. Kanskje hun har arvet noe av dette 😅

AnonymBruker
Skrevet

Søvnen har delvis vært helt krise for oss også i den alderen, tidvis mye verre enn det også (pga oppvåkninger på 2-3 timer i strekk). Men det gikk over… Ja, det er hardt å jobbe samtidig når man får så lite søvn… det er en grunn til at det første året i bhg er tøft. Luftveisinfeksjoner gjør søvnen enda verre også… 

Anonymkode: d6419...d11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi starter leggingen rundt 19.15/30. Så sovner hun ca kl 20.00/15. Noen ganger sovner hun ikke før 20.30. Har prøvd leggetid tidligere, men da blir det bare hylskriking, for hun er IKKE trøtt.

Har på en liten nattlampe, ellers er det mørkt. Ingen lyder.

Pappaen gikk mye i søvne da han var liten, og jeg slet med nattskrekk og mareritt. Kanskje hun har arvet noe av dette 😅

Hva gjør dere fra 19.15 til 20.15, går inn og ut? Hvor lenge har hun ligget på eget rom?

Hun er forbi alderen med den verste separasjonsangsten, så hun vet jo nå at hun ikke er forlatt selv om hun våknet alene. Tar dere henne opp når hun skriker, eller bare gir smokk?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør dere fra 19.15 til 20.15, går inn og ut? Hvor lenge har hun ligget på eget rom?

Hun er forbi alderen med den verste separasjonsangsten, så hun vet jo nå at hun ikke er forlatt selv om hun våknet alene. Tar dere henne opp når hun skriker, eller bare gir smokk?

Vi sitter med henne på rommet. Det må vi, for hun reiser seg opp HELE tiden når hun skal legge seg. Hun kaster smokken og bamsen ut, som hun ikke klarer å sove uten. Så det er mye styr.  Men plutselig så bare sovner hun. Noen ganger går vi bare ut når hun ligger og koser med bamsen og vi ser at hun snart sovner. Hun har sovet der siden hun var 8 mnd gammel. Var ikke noe problem å flytte henne over på eget rom. 

Det har skjedd på natta at hun har våknet og sutret, så går jeg inn og sjekker, og da sovner hun igjen. Akkurat som at hun sjekker at jeg er der. Men de siste nettene nå har vi vært bortreist, og da har en av oss sovet på samme rom som henne. Så det kan ikke handle om det. Og det handler heller ikke om at vi er bortreist, for det er akkurat det samme hjemme også. Hun er vant med å sove borte. 

Jeg lurer på om det kanskje har med motorikken å gjøre. Det er ikke lenge siden hun begynte å sove på magen. Hun krøker seg skikkelig sammen når hun skal sove. Sover nesten "på huk". Som om hun er på vei til å sette seg opp. Også våkner hun sittende og klarer ikke legge seg igjen??? For hun sovner jo tvert med en gang vi legger henne ned igjen. Hun klarer å gå fra sittende til liggende stilling selv. Men om natta har hun visst glemt det.. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Og nei, vi tar henne ikke opp. Bare legger henne ned igjen. Smokk og bamse. Så sovner hun. Hylskriker hun, som skjer en sjelden gang nå, så tar vi henne opp. Men vanligvis er det bare maaaange oppvåkninger som kun krever veldig lite oppmerksomhet. Det er bare at det er så mange av de. Jeg rekker ikke sovne igjen før hun våkner og sutrer igjen. Det er nesten ikke vits i at jeg sover 🫠

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn er sånn dessverre. Liten trøst nå men ved 3 års alder sover de fleste igjennom.

Lov og korte ned/kutte ut dagluren som et forsøk.

Anonymkode: 85264...c33

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2,5 som fortsatt våkner flere ganger pr natt. Tror det er helt normalt for mange barn. 

Anonymkode: 0cb2b...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige. Gutten min sov gjennom 99% av nettene fra 4 mnd, og gjør det enda. Jenta mi Kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger hun har sovet gjennom i sitt liv til nå. Hun fyller snart 4 år…. For familien as så tar vi henne inn til oss etter to oppvåkninger for da blir det generelt mer søvn på alle i huset. 

Men ville ikke tatt noen store grep hjemme enda siden bhgstart er rett rundt hjørnet. Nok omveltninger i livet da, og mye kan gå seg til etter noen uker der

Anonymkode: 66a08...9c2

Skrevet

Hvorfor legger hun seg 20 eller senere? Burde legge seg 19 senest. Hun er overtrøtt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde prøvd å legge seinere. Hvor sover hun? Hvis dere ikke sover sammen med henne hadde jeg gjort det. 

Anonymkode: 4fc22...171

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere må bort med den ene dagluren. Det er alltid en overgang, men stå i den.

Anonymkode: 3c0d9...315

AnonymBruker
Skrevet

Én dagdupp og legge seg kl 19 fast. 

Anonymkode: 65299...f57

• Nyttig 1
Skrevet

Min eldste var helt håpløs, sov ikke hele natta før han var drøyt 5 år. Det ble enklere da han slutta å sove på dagtid da han var 1 år og 10mnd.. hadde kutta ned til en soving på dagtid hverfall. 

Skrevet

Hva med å prøve en soving på dagen, og legge henne kl 18?

Hun virker overtrøtt, og det kan føre til dårligere søvnkvalitet, og flere oppvåkninger om natten. Så kan det ta litt tid å få en rutine på det så lenge det er slik som det er nå. Jeg hadde prøvd det. Tar ca tre uker å snu en uvane. 

Håper dere får det bedre. Dette virker veldig slitsomt...🤗

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...