Kleppmelk Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Har noen her gjort det og hvordan ble livet etterpå mtp mensen og sex? Legen min frarådte det pga at man kan ble «butt» der inne? Altså, «avstengt». Etter barn nummer 3 blør jeg så hinsides hver menstruasjon og det har bare blitt verre etter hvert barn. Jeg må opp om natta for å bytte x2 og ellers bytte hver time på dagtid. Har ingen plager ellers så ingen sykdom i bildet. Men jeg er 100% ferdig med barn og i slutten av 30-årene og kjenner jeg orker ikke dette i 10+ år til. Det skal ikke være sånn at mamma ikke kan være med på stranda pga mensen 🥵 Ønsker ikke hormonell prevensjon, jeg lurer bare på erfaring med fjerning av livmor ☺️
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 10+ år.. nei, det er nok 20+ du har igjen om du ikke fjerner problemet. Har ikke gjort det selv. Men har søster som har gjort det pga nedsynket livmor og smerter ved sex, mensen. Hun fikk et nytt liv. Hører aldri hun klager så tror alt fungerer. Eller hun nevnte en gang om "fantomet smerter" . Kroppen trodde hun hadde mensen uten livmor. Mulig det er i en overgangsfase? Anonymkode: fb5b9...0f0
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Du kan jo ev brenne av livmorslimhinnen. Å fjerne livmoren er absolutt siste utvei da det å fjerne et organ ikke tas lett på. Man kan få smerter grunnet at andre organer flytter på seg ol. Men umulig å få gjort er det ikke. Anonymkode: fc5a6...1df 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Her sliter jeg med det samme som deg. Men fikk da følgende beskjed først må du bruke p-piller fungerer ikke det, må du prøve spiral. Ja jeg har fått beskjed at jeg kan ikke bruke p piller pga en genfeil. Og spiral prøvd for mange år siden fikk det smertehrlvete, hovnet opp innvendig og blødde konstant. Men der ville ikke de på sykehuset høre på. Så da vil jeg vel bare gå som jeg gjør Anonymkode: dccb0...916 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 20 minutter siden, Kleppmelk said: Har noen her gjort det og hvordan ble livet etterpå mtp mensen og sex? Legen min frarådte det pga at man kan ble «butt» der inne? Altså, «avstengt». Etter barn nummer 3 blør jeg så hinsides hver menstruasjon og det har bare blitt verre etter hvert barn. Jeg må opp om natta for å bytte x2 og ellers bytte hver time på dagtid. Har ingen plager ellers så ingen sykdom i bildet. Men jeg er 100% ferdig med barn og i slutten av 30-årene og kjenner jeg orker ikke dette i 10+ år til. Det skal ikke være sånn at mamma ikke kan være med på stranda pga mensen 🥵 Ønsker ikke hormonell prevensjon, jeg lurer bare på erfaring med fjerning av livmor ☺️ Hei! jeg blødde også noe helt vanvittig etter fødslene. Nå noen år etter har det roet seg betraktelig. Jeg hadde det slik som deg også, men nå er det mye bedre. Jeg fikk skrevet ut en tablett som skal redusere blødninger som fungerte veldig bra, den brukte jeg når jeg fikk mensen hvis jeg skulle noe ute av huset eller på natta. Men den har jeg ikke brukt nå siste året og blødningene er veldig fine uten. Så det kan jo bli bedre for deg også… Hmm. En venninne fjernet livmor og det var visst veldig tungt å gå gjennom. Anonymkode: 4e75f...d84
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Hei! jeg blødde også noe helt vanvittig etter fødslene. Nå noen år etter har det roet seg betraktelig. Jeg hadde det slik som deg også, men nå er det mye bedre. Jeg fikk skrevet ut en tablett som skal redusere blødninger som fungerte veldig bra, den brukte jeg når jeg fikk mensen hvis jeg skulle noe ute av huset eller på natta. Men den har jeg ikke brukt nå siste året og blødningene er veldig fine uten. Så det kan jo bli bedre for deg også… Hmm. En venninne fjernet livmor og det var visst veldig tungt å gå gjennom. Anonymkode: 4e75f...d84 Jeg blødde gjennom den største tampongen på 20 min;P det var helt krise. I tillegg til store kaker med tjukt blod som deiset ned i do hver gang jeg tok ut tampong. Anonymkode: 4e75f...d84
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har fjernet livmor, pga endometeriose. Var kjempe dårlig. Jeg ble selvfølgelig bedre av det. Men sånn er ellers så er det en stor operasjon, man får en tid etter man må ta dt veldig rolig selvom det gjøre med kikkhull. Første året fikk jeg også flere urinveisinfeksjoner med høy feber osv.. jeg hadde mye uspesifikke smerter det første året. Sex blir aldri det samme igjen for meg, det mangelen liksom noe.. har nå noen år etterpå fått problemer med blæra, den har jo flyttet seg fordi det er for god plass der inne. Likevel, jeg fikk et bedre liv etterpå fordi jeg var så dårlig, men er det kun blødninger du sliter med hadde jeg søkt hjelp for å minske de for får du problemer etter operasjon så er det ingen vei tilbake. Noen får selvfølgelig ikke problemer i det hele tatt, men mange får og dessverre. Anonymkode: fe166...25b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Jeg går på p-sprøyta pga fikk store blødninger pga muskelknuter. Har 3 KS og muskelknutene ligger sånn til at de ikke kan opereres ut. Jeg blir 53, og har gått på p- sprøyta i 4 år. Spiral var ikke et alternativ for meg. Har ikke hatt mensen på disse årene. Jeg fikk tilbud om å fjerne livmoren, men takket nei. Anonymkode: 11e7f...561
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 Fikk fjernet livmora i vår og har ikke angret et sekund. Alt fungerer som det skal og jeg har ikke hatt noen komplikasjoner. To negative ting: Jeg får pms-plager, men skjønner ikke at det er det da jeg ikke lenger greier å følge med på sykluser. Jeg har blitt sultnere på orgasmer...vil helst ha både to og tre før kroppen faller til ro. Anonymkode: 2220b...9dd
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 Eksen gjorde det, etter langvarige problemer med blødninger, og gjentatte koniseringer. Så langt jeg vet, ble hun fornøyd. Seksuelt fungerte det også bedre, siden hun tidligere fikk mye smerter da jeg støtte mot livmortappen. Vagina ble ikke merkbart kortere, og jeg med min middels penis, merket aldri noe problem med det. Anonymkode: 78552...1c7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 10+ år.. nei, det er nok 20+ du har igjen om du ikke fjerner problemet. Har ikke gjort det selv. Men har søster som har gjort det pga nedsynket livmor og smerter ved sex, mensen. Hun fikk et nytt liv. Hører aldri hun klager så tror alt fungerer. Eller hun nevnte en gang om "fantomet smerter" . Kroppen trodde hun hadde mensen uten livmor. Mulig det er i en overgangsfase? Anonymkode: fb5b9...0f0 Hvordan mener du ts skal ha 20+ år igjen med mens, når hun e ri slutten av 30-årene? Gjennomsnittsalder for opphør av mens er vel 54-55 år? Fantomsmerter fr man heller ikke av å fjerne livmor. Men når eggstokkene står igjen, så følger kroppen den samme rytmen som om livmora er der, altså alt normalt fungerer bortsett fra at der ikke blir noen menstruasjon. Fjernes eggstokkene og, så kommer kvinnen brått og brutalt i overgangsalderen. Det er ikke aktuelt for ts slik hun beskriver. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan jo ev brenne av livmorslimhinnen. Å fjerne livmoren er absolutt siste utvei da det å fjerne et organ ikke tas lett på. Man kan få smerter grunnet at andre organer flytter på seg ol. Men umulig å få gjort er det ikke. Anonymkode: fc5a6...1df Hvor har du dette fra? Andre organer flytter seg ikke livmora er en knøttliten sak som opptar minimalt med plass. Skulle dette du påstår være et problem s kunne man ikke fjernet en eneste livmor, selv ved kreft. Er der en medisinsk grunn, og man klarer ikke løse problemet på annen måte, så er det en «bagatell» i den store sammenhengen å fjerne en livmor. Når der ikke er kreft inne i bildet, s kan livmortappen stå igjen, og kroppen vil når sårene har grodd være lik det den var før ved sex M.m. De aller fleste kommer seg raskt etter en slik operasjon, men som ved for eksempel keisersnitt så skal en være forsiktig med å løfte M.m. De første ukene. Livmoren får de heller ikke ut ved laparaskopi alene, der må ett litt større snitt til, men vanligvis ikke åpen kirurgi. Synes ts skal be om å få komme enten til en gyn poliklinikk eller til privat gyn. For vurdering. Med så store blødninger så er det et tidsspørsmål før hun får anemi. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her sliter jeg med det samme som deg. Men fikk da følgende beskjed først må du bruke p-piller fungerer ikke det, må du prøve spiral. Ja jeg har fått beskjed at jeg kan ikke bruke p piller pga en genfeil. Og spiral prøvd for mange år siden fikk det smertehrlvete, hovnet opp innvendig og blødde konstant. Men der ville ikke de på sykehuset høre på. Så da vil jeg vel bare gå som jeg gjør Anonymkode: dccb0...916 Hvilken genfeil har du som gjør at du ikke skal ha p-piller? Anonymkode: 522a6...c13
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 Jeg fjernet livmora for noen uker siden, pga. et stort myom. Det er for tidlig til å svare på spørmålet ditt ang. sex, da man må avstå fra sameie i 12 uker, og jeg er ikke der enda. (Jeg har i tillegg hatt problemer med smerter ved sameie pga myomet, så akkurat det regner jeg med at skal bedre seg for meg, selv om jeg blir "butt") Det jeg kan si noe om er operasjonen, og at det er et stort inngrep. Med lang restitusjon. 6 uker kan du ikke løfte noe annet enn det du kan løfte med en strak arm. Du må være forberedt på at du ikke kan bidra med noe hjemme (ikke støvsuge, vaske, handle eller løfte barna dine, på 6 uker). Og etter 6 uker er det "gradvis tilbake" til normal aktivitet. Det er fortsatt masse jeg ikke klarer. Det jeg var minst forbredt på var hvor lite energi jeg skulle ha. De to første ukene sov jeg nesten hele tiden. Jeg blir fortsatt sliten av ingenting - og har forstått at det er normalt. Det som kalles "post operativ fatuige" kan vare opptil et halvt år. Alt dette negative er så verdt det for meg. Jeg har hatt mye vondt over flere år. Jeg ser allerede positive effekter. Men vil bare at du skal vite hva du går til. Jeg hadde mye heller valgt hormonspiralen hvis det bare var blødningene som var problemet (det hadde jeg før operasjonen) Det jeg lurer på er om du har utredet hva som er grunnen? Legen du referer til er det fastlegen eller en gyn? Jeg tenker første steg må jo være en utredning. Og fastlegen kan ikke bestemme om du skal få operasjon eller ikke, det er det sykehuset som avgjør. Så du må jo henvises dit. Og om du får operasjon avhenger jo av hvilke plager du har og årsak - ikke bare hva du vil. Anonymkode: a7651...78b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 Tilføyelse - det finnes et amerikansk forum https://www.hystersisters.com/ for damer som har fjernet livmora. Mye info der er irrelevant, da helsevesenet her er anderledes - men hvis det er folks erfaringer med f eks. Sex etterpå du er på jakt etter, så finner du alle varianter. Les i vei. Anonymkode: a7651...78b
Eneri Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Kanskje er det nok å brenne bort livmorslimhinna? Det funket bra for meg, som etterhvert hadde så store blødninger at jeg hadde med skiftetøy på jobb og var oppe på natta for ø bytte tampong+nattbind. Et mye mindre inngrep enn å fjerne livmora. Dagkirurgi, var borte fra jobb 3-4 dager.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har utfordringer med mye blødning 1 til 2 dager ved vær menstruasjon. Da holder jeg meg hjemme. Jeg ville personlig ikke operert med over dette. Jeg takler og bytte tampong såpass ofte så lenge jeg holder meg hjemme. Jeg kombinerer tampong med mens truser så slipper søl. Anonymkode: 774ea...92e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor har du dette fra? Andre organer flytter seg ikke livmora er en knøttliten sak som opptar minimalt med plass. Skulle dette du påstår være et problem s kunne man ikke fjernet en eneste livmor, selv ved kreft. Det er faktum at å fjerne livmor gir svakere bekkenbunn. Og at det igjen betyr en forhøyet risiko for blærefremfall eller fremfall av tarmen. Det betyr ikke at alle som fjerner livmor opplever det, men at sannsynligheten er noe høyere enn i den generelle populasjonen. Og ganske mange opplever fremfall selv om de ikke har fjernet livmor, men da er det gjerne livmorfremfall som er det vanligste. Anonymkode: a7651...78b
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 Hvorfor ønsker du ikke hormonspiral? Må da være mye bedre med bivirkninger av den enn følgene av å fjerne livmoren. Anonymkode: 48f4f...a94
Gjest Piperen Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 Jeg fjernet min for mange år siden, og det var som om jeg kom til den 7 himmel. Ikke et problem etterpå, ingen mens, og ja det er så mye bedre
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 Jeg har fjernet livmorslimhinnen for snart 2,5 år siden nå. Hadde enorme blødninger som varte i ukesvis, kunne ikke gå ut av huset på det verste, brukte barnebleier og blødde gjennom grønn ob og Libresse tjukt nattbind på et kvarter, sånn at det rant nedover beina. Unødvendig å si at jeg hadde null i jern, var sykemeldt både pga blødninger og jernmangel i flere perioder. Har fått et nytt liv. Har ikke blødd siden. Fikk løfte av overlegen på Ahus at jeg hadde null i terskel for å fjerne livmora dersom dette ikke fungerte, men det gjør det altså foreløpig. Hun sa også at de så å si aldri går rett på fjerning av livmor, så det er bare å komme seg til fastlegen og be om henvisning til fjerning av livmorslimhinne! Anonymkode: 642ef...4f1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken genfeil har du som gjør at du ikke skal ha p-piller? Anonymkode: 522a6...c13 Har genfeil som går på forhøyet fare for blodpropp. Ble tatt generøse da jeg var 20 siden min mor har samme feilen. Og hadde hatt 6 blodpropper og 3 slag før ho ble 40. Og dermed når legen oppdaget genet hos ho ble alle søsken og testet og vi er 3 av 5 som har arvet det. Og fikk da klar beskjed at p-piller skulle jeg ikke bruke https://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/apc-resistens-og-fv-leiden Anonymkode: dccb0...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå