Gå til innhold

Alta, et grusomt sted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen lurte meg til å flytte til Finnmark. Det er et grusomt sted. Iskalde vintre, mørketid lengre enn svartedøden, elendig helsetilbud på et helsehus hvor du både kan føde og bo som senil dement, stadig bytte av "fastleger", elendige barneskoler med lærere som så vidt kom seg igjennom lærerskolen pluss ufaglærte vikarer, mobbing og ukultur på skolene, skyhøye boligpriser fordi kommunen ikke vil legge ut billige kommunale tomter tross enorme arealer som kunne vært bebygd, merkelig hytte og snøskuterkultur blant de "innfødte", nitrist sentrum som er dødt på sommeren bortsett fra turister som vandrer hvileløst rundt på jakt etter tilbud, fastboende som er lite inkluderende mot innflyttere, et universitet med folkehøgskolenivå og grotesk arkitektur.  Skal jeg hjem til Oslo må jeg betale blodpris for å fly eller kjøre et døgn. 

Vi blir boende, er det noen som har noe pent å si om stedet? 

Anonymkode: 03bbb...c2d

Bor selv i Tromsø. Var en tur til Finnmark i fjor sommer. Eneste grunnen til å bo der er skatteletten, nedskriving av studielån og gratis barnehage. Ellers ser jeg faktisk ingen fordeler med å bo i ingenmannsland. Så skjønner deg veldig godt.

Anonymkode: 19f11...a6a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Alta er helt fantastisk. Ble indignert på Altas vegne av innlegget ditt. Hvordan kan du skrive dette i dag?? Det er 25 grader og sol, grønt og friskt overalt. Det er næringsliv i vekst, herlige folk, gode veier, supert badeanlegg og masse plass. Dessuten finnes Østlyngen bakeri. ❤️

Håper du og mannen finner ut av det, men egentlig tror jeg du kommer fra Hammerfest...

Anonymkode: 717f5...81f

Ikke gode veier, nei. Badeanlegget stenger 2 måneder hvert år fordi det løsner fliser i bassengene hele tiden. 

Anonymkode: de460...b19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å ha snø hver jævla dag i nesten hele mai er ikke stabilt vær. Å få tak i billige flybilletter for hele familien er ikke lett.

Snø er bedre en slaps og regn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Statistikken er som det er. Folk fra bygda utdanner seg sjeldnere, er mer overvektige og røyker mer enn folk fra byene.

Altså, joda. Flere tar "bare" fagbrev fordi det er det arbeidsmarkedet har mest bruk for. At flere er overvektige skyldes delvis at det er en eldre befolkning. Det betyr vel likevel ikke at mennesker fra små plasser i utkantstrøk nødvendigvis er "mindre intelligente" og kun snakker om snøscooteren sin og slarver om naboen. Det har jeg aldri opplevd de ulike stedene jeg har bodd i nord.

Hilsen slank ikke-røyker med høyere utdanning.

Anonymkode: ba60a...54e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke gode veier, nei. Badeanlegget stenger 2 måneder hvert år fordi det løsner fliser i bassengene hele tiden. 

Ja, er glasset halvfullt eller halvtomt? 

Anonymkode: 717f5...81f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen lurte meg til å flytte til Finnmark. Det er et grusomt sted. Iskalde vintre, mørketid lengre enn svartedøden, elendig helsetilbud på et helsehus hvor du både kan føde og bo som senil dement, stadig bytte av "fastleger", elendige barneskoler med lærere som så vidt kom seg igjennom lærerskolen pluss ufaglærte vikarer, mobbing og ukultur på skolene, skyhøye boligpriser fordi kommunen ikke vil legge ut billige kommunale tomter tross enorme arealer som kunne vært bebygd, merkelig hytte og snøskuterkultur blant de "innfødte", nitrist sentrum som er dødt på sommeren bortsett fra turister som vandrer hvileløst rundt på jakt etter tilbud, fastboende som er lite inkluderende mot innflyttere, et universitet med folkehøgskolenivå og grotesk arkitektur.  Skal jeg hjem til Oslo må jeg betale blodpris for å fly eller kjøre et døgn. 

Vi blir boende, er det noen som har noe pent å si om stedet? 

Anonymkode: 03bbb...c2d

Det er ihvertfall en av de bedre byene i Finmark. Det er sentralt lokalisert i Finnmark, har over 20000 innbyggere, har bedre vær enn mange andre steder i Finnmark og boligprisene er ikke så ille. Du kan kjøpe enebolig for 4 millioner og trenger ikke å makse lånet for å kunne pendle fra Rafsbotn som i Oslo.

Anonymkode: 69dcf...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ihvertfall en av de bedre byene i Finmark. Det er sentralt lokalisert i Finnmark, har over 20000 innbyggere, har bedre vær enn mange andre steder i Finnmark og boligprisene er ikke så ille. Du kan kjøpe enebolig for 4 millioner og trenger ikke å makse lånet for å kunne pendle fra Rafsbotn som i Oslo.

Anonymkode: 69dcf...db1

Hjelper ikke når stedet er drepende kjedelig. Tror jeg har vært i samtlige byer i Finnmark, og det eneste stedet jeg kunne tenkt meg å bo er Hammerfest.

Anonymkode: 2ceb9...650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
AnonymBruker

Pluss med Alta:

Gjestfrie, åpne, sosiale og hyggelige mennesker. (Gjelder hele Finnmark.)

Nordlyskatedralen. 

Naturen i nord. Fine skiløyper. Gode forhold for å fiske.

Minus med Alta:

Alle digger skutere (eventuelt mopeder) og hunder. Fint for noen. Liker du ikke det, ville jeg heller bodd i Hammerfest. Der er det også bedre kulturliv. 

Mygg. (I Finnmark er det mye vind der det er relativt åpent ut mot storhavet, og mye mygg på alle andre steder.)

Naturen (og tilgangen til det åpne hav) er mye tøffere og vakrere andre steder i fylket. 

Anonymkode: e2790...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre er Alta det jævligste stedet jeg har satt mine to bein på i hele mitt liv, og jeg skal aldri mer tilbake til den grusomme plassen. 

Anonymkode: 4bdd4...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 7.28):

Hjelper ikke når stedet er drepende kjedelig. Tror jeg har vært i samtlige byer i Finnmark, og det eneste stedet jeg kunne tenkt meg å bo er Hammerfest.

Anonymkode: 2ceb9...650

Æsj, ikke Hammerfest da 😬

Anonymkode: efcf4...73d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for alle å bo i Finnmark, sånn er det bare. Men for oss som elsker Finnmark (for Finnmark er så mye mer enn Alta) så er det det beste stedet å bo på❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...