AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #21 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan plukke masse multebær der? Det er jo noe.. Anonymkode: ce3cb...223 Tenk om hun ikke liker multer😄 Anonymkode: 143ae...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #22 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan ikke forstå folk som vil bo på slike småplasser. Det finnes så mange vakre plasser rundt Oslo som er lite hektiske og som har så vakker natur i nærheten. Heller det og å reise til Alta for små opphold i ferier med hytte og scooter aktiviteter. Men å bo der oppe i det kalde mørket permanent? Da må det et fullstappet medisinskap til for de fleste. Anonymkode: 22771...314 Mørketiden var, og er, ikke verst for meg. Men etter alle årene her oppe sliter jeg fortsatt med lyse sommernetter. Jeg får ikke sove, er konstant trøtt og mister litt begrep om tiden. Det er kanskje en av de tingene jeg savner med Oslo. At det også er mørkt om kveldene på sommeren. Mørketiden opplever jeg som uproblematisk. Anonymkode: fb6cf...82a 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #23 Skrevet 21. juli 2024 Å måtte bo i Finnmark ser jeg på som en skjebne verre enn døden. Jeg tror de aller fleste som trives der er de som er født og oppvokst der, som ikke vet bedre og som selvfølgelig er vant til forholdene. Mørketid, kort sommer og elendige tilbud i alt fra helse til kulturliv frister lite. Mye flott natur selvfølgelig, men det er det mange steder i landet og den kan oppleves på ferie. Mange av bosettingene der oppe ser ut som den er fra fattige steder i Russland, ikke Norge. Nå gjelder ikke dette bare Finnmark, men mennesker som kommer fra små plasser i utkantstrøk virker å i gjennomsnitt være mindre intelligente enn folk fra mer urbane strøk. Hvertfall virker det sånn nå de kun synes å klare å samtale som sladder om naboen og snøscooteren sin. Anonymkode: 31a14...0e8 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #24 Skrevet 21. juli 2024 55 minutter siden, AnonymBruker said: avtalte vennebesøk med kjøring og henting Det er så rart at folk har valgt å tidsklemme seg selv på den måten. Dette er jo veldig nytt, de som driver med det hadde det ikke sånn selv i oppveksten, men virker som det nesten er normen nå. Anonymkode: 522f5...100 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #25 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen lurte meg til å flytte til Finnmark. Det er et grusomt sted. Iskalde vintre, mørketid lengre enn svartedøden, elendig helsetilbud på et helsehus hvor du både kan føde og bo som senil dement, stadig bytte av "fastleger", elendige barneskoler med lærere som så vidt kom seg igjennom lærerskolen pluss ufaglærte vikarer, mobbing og ukultur på skolene, skyhøye boligpriser fordi kommunen ikke vil legge ut billige kommunale tomter tross enorme arealer som kunne vært bebygd, merkelig hytte og snøskuterkultur blant de "innfødte", nitrist sentrum som er dødt på sommeren bortsett fra turister som vandrer hvileløst rundt på jakt etter tilbud, fastboende som er lite inkluderende mot innflyttere, et universitet med folkehøgskolenivå og grotesk arkitektur. Skal jeg hjem til Oslo må jeg betale blodpris for å fly eller kjøre et døgn. Vi blir boende, er det noen som har noe pent å si om stedet? Anonymkode: 03bbb...c2d Alta har jo direktefly til Oslo. Både sas og norwegian, og det er lett å få billige billetter. Det er det minste problemet. Det er ikke blodpriser for du unngår Widerøe. Alta har et stabilt klima. Ja, det er en del snø og kjølig på vinteren. Men det er ikke som ved kysten med stormer og faenskap. Alta er faktisk en bra plass til å være i Finnmark. Anonymkode: 270e7...6ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #26 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Lite rushtrafikk, jeg bruker mindre tid til og fra jobb (selv om avstanden er lengre), ungene går eller sykler til skolen og til trening, de er ute i gata med venner (istedenfor avtalte vennebesøk med kjøring og henting, slik vi ofte hadde det i Oslo) osv. Slik det helt sikkert er på mange små steder Min erfaring er ikke alles erfaring, men vi fikk mye bedre tid etter vi flyttet opp hit. Anonymkode: fb6cf...82a Jeg vet dette er på siden av tråden, men veldig nysgjerrig på hvor du bodde i Oslo som gjorde at barna måtte kjøres til venner (og evnt også til skole og trening, siden du trekker frem det som noe positivt). Jeg er oppvokst i Oslo selv og bor her med barn nå, og tenker at en av fordelene med å bo her er nettopp at det for de fleste barn er gangvei til skoler, trening og venner, nettopp fordi man bor såpass tett. På min gamle barneskole hadde vel de med lengst vei 15 min gå, noen få hadde hakket lengre til ungdomsskolen. Dermed var det også lett å gå mellom hjemmene, før vi fikk lov å gå selv var vi mest hos naboene i samme borettslag/blokk. Når man blir større og skal lengre avstander går det busser "hele tida". Kommer ikke på så mange steder i byen det ikke er sånn Anonymkode: 2df8b...330 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #27 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er så rart at folk har valgt å tidsklemme seg selv på den måten. Dette er jo veldig nytt, de som driver med det hadde det ikke sånn selv i oppveksten, men virker som det nesten er normen nå. Anonymkode: 522f5...100 Har vel litt med at livet ER mer hektisk nå, ungene er med på flere organiserte aktiviteter enn før og begge foreldrene er i jobb. Dessuten er trafikkbildet noe annet nå enn for 30-40 år siden, da jeg selv var barn. Vesentlig flere biler og ikke noe rart at man ikke vil slippe ungene løs i trafikken. Anonymkode: 31a14...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #28 Skrevet 21. juli 2024 Var der en uke på ferie. Fatter ikke st folk klarer bo der. Anonymkode: daadc...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #29 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alta har jo direktefly til Oslo. Både sas og norwegian, og det er lett å få billige billetter. Det er det minste problemet. Det er ikke blodpriser for du unngår Widerøe. Alta har et stabilt klima. Ja, det er en del snø og kjølig på vinteren. Men det er ikke som ved kysten med stormer og faenskap. Alta er faktisk en bra plass til å være i Finnmark. Anonymkode: 270e7...6ce Å ha snø hver jævla dag i nesten hele mai er ikke stabilt vær. Å få tak i billige flybilletter for hele familien er ikke lett. Anonymkode: de460...b19 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #30 Skrevet 21. juli 2024 5 hours ago, VetAlt said: Lavere skatt? Hvor mange reinsdyr har du? Du kan spørre, men du får ikke svar 😄 Anonymkode: 523f5...1e8
ops2 Skrevet 21. juli 2024 #31 Skrevet 21. juli 2024 Alta er et av de bedre stedene i Finnmark. Med innlandsklima har du en mulighet for å oppleve noe sommervær. Nei, bo et sted på kysten.... Det er flaks hvis du får 1 uke med temperaturer over 15 grader. De årene jeg bodde i Finnmark, var det å komme til Alta som å komme til sørnorge. Midnattsol... ugh, det er oppskrytt. Sove dårlig om natten, henge opp tykke pledd foran vinduene, høre måkeskrik time etter time. Snøfonner 17 mai, de første blomstene i juni, nesten ikke noen villblomster bortsett fra hestehov og smørblomster. Det eneste fine været var noen uker på høsten. Med mygg over alt. Det beste med å bo i en by, er mangelen på mygg. Slik jeg husker sommerene, var de endeløse kalde uker med overskyet vær. Høstfargene er flotte, hvis det er knallblå himmel. Og så kommer snøen. Kuling og snøfokk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #32 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å ha snø hver jævla dag i nesten hele mai er ikke stabilt vær. Å få tak i billige flybilletter for hele familien er ikke lett. Anonymkode: de460...b19 Joda, det er stabilt vær, og helt normalt i Alta. Men altså, å bo i Finnmark, uansett sted, er for spesielt intresserte. TS kan flytte igjen, hun må ikke bo der mannen er. Med planlegging får man lett billige direktebilletter fra Alta til Oslo. https://www.norwegian.no/lavpriskalender/?AdultCount=2&ChildCount=2&A_City=OSL&D_City=ALF&D_Month=202408&D_Day=01&R_Month=202408&R_Day=14&IncludeTransit=true&TripType=2 https://www.sas.no/book/kalender/?search=RT_ALF-OSL-20240806-20240810_a2c2i0y0&view=upsell&bookingFlow=revenue&cepId= Anonymkode: 270e7...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #33 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var der en uke på ferie. Fatter ikke st folk klarer bo der. Anonymkode: daadc...a3e Enig. Du hadde ikke klart å betale meg nok for å flytte dit Anonymkode: 19fbb...c86
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #34 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Joda, det er stabilt vær, og helt normalt i Alta. Men altså, å bo i Finnmark, uansett sted, er for spesielt intresserte. TS kan flytte igjen, hun må ikke bo der mannen er. Med planlegging får man lett billige direktebilletter fra Alta til Oslo. https://www.norwegian.no/lavpriskalender/?AdultCount=2&ChildCount=2&A_City=OSL&D_City=ALF&D_Month=202408&D_Day=01&R_Month=202408&R_Day=14&IncludeTransit=true&TripType=2 https://www.sas.no/book/kalender/?search=RT_ALF-OSL-20240806-20240810_a2c2i0y0&view=upsell&bookingFlow=revenue&cepId= Anonymkode: 270e7...6ce Når hele familien skal fly, blir det dyrt. Anonymkode: de460...b19
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #35 Skrevet 21. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå gjelder ikke dette bare Finnmark, men mennesker som kommer fra små plasser i utkantstrøk virker å i gjennomsnitt være mindre intelligente enn folk fra mer urbane strøk. Hvertfall virker det sånn nå de kun synes å klare å samtale som sladder om naboen og snøscooteren sin. Anonymkode: 31a14...0e8 Takk for en god latter. Generaliseringene dine er ikke noe mer intelligente. Anonymkode: ba60a...54e 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #36 Skrevet 21. juli 2024 Finnmark generelt er nitrist. Jeg er fra Troms selv men flere av mine søsken med barn har bodd i Finnmark. Det er ikke et sted jeg anbefaler barn å vokse opp. Mobbing , lite å finne på, sykt snøskuter og råkjøre kultur, ikke inkluderende folk. Heldigvis tok søsknene mine til vett å flyttet mot Tromsø når de forsto hvor ille det var i Finnmark Anonymkode: b2ae3...b51 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #37 Skrevet 21. juli 2024 Høres ut som 90% av bygdenorge. Jeg får grøssninger. Anonymkode: 30eaa...594 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #38 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for en god latter. Generaliseringene dine er ikke noe mer intelligente. Anonymkode: ba60a...54e Statistikken er som det er. Folk fra bygda utdanner seg sjeldnere, er mer overvektige og røyker mer enn folk fra byene. Anonymkode: de460...b19 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #39 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Naturen rundt er FANTASTISK ❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 0a198...ae0 Naturen i nord er oppskrytt til tusen. Ufattelig kjedelig. Men jeg er fra Sogn og Fjordane da. Jeg har vært 3 år rundt om i Finnmark og jeg har faktisk ingenting positivt å si om noen av stedene, og jeg er ikke engang følsom på lys/mørke eller temperetur. Anonymkode: 81eac...250 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #40 Skrevet 21. juli 2024 Alta er helt fantastisk. Ble indignert på Altas vegne av innlegget ditt. Hvordan kan du skrive dette i dag?? Det er 25 grader og sol, grønt og friskt overalt. Det er næringsliv i vekst, herlige folk, gode veier, supert badeanlegg og masse plass. Dessuten finnes Østlyngen bakeri. ❤️ Håper du og mannen finner ut av det, men egentlig tror jeg du kommer fra Hammerfest... Anonymkode: 717f5...81f 3 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå