AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Min mann har bestandig vært en særing som er utfordredende å leve sammen med. Men i en lengre stressende tid har det nå blitt så krevende at jeg lurer veldig på om han rett og slett har en diagnose. Han vil selvsagt ikke høre noe av det- så å få han testet er tydeligvis uaktuelt. Symptomene: - Overtenking og overkomplisering. - Manisk fingerbiting og rastløse fingre og bein. - Må ha ting på en spessiell måte ellers blir man sint. - Plutselige Irrasjonelle sinneutbrudd for bagateller. - Dårlig til å forklare, forklaringer blir ofte mangelfulle og rotete. - Veldig sta og passiv, kritisk og arrogant. - Humørsvingninger. - Mye selvtillit, tar sjeldent selvkritikk for dårlig vurdering, benekter automatisk feil. - Får en tanke om noe og klarer ikke å rive ifra seg ideen, nekter å høre argumenter om alternativt å endre det man så for seg. - Løper igjennom oppgaver og gjør dem så fort man kan, sliter seg fort ut. -Manglende forståelse for andre folks følelser. - Må være midtpunktet. Anonymkode: f173d...415 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 Det har han antagelig, men det er vanskelig å vite hvilken utfra det du beskriver her. Skjønner det er krevende. Anonymkode: 76fd6...3e2
Mayer Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min mann har bestandig vært en særing som er utfordredende å leve sammen med. Men i en lengre stressende tid har det nå blitt så krevende at jeg lurer veldig på om han rett og slett har en diagnose. Han vil selvsagt ikke høre noe av det- så å få han testet er tydeligvis uaktuelt. Symptomene: - Overtenking og overkomplisering. - Manisk fingerbiting og rastløse fingre og bein. - Må ha ting på en spessiell måte ellers blir man sint. - Plutselige Irrasjonelle sinneutbrudd for bagateller. - Dårlig til å forklare, forklaringer blir ofte mangelfulle og rotete. - Veldig sta og passiv, kritisk og arrogant. - Humørsvingninger. - Mye selvtillit, tar sjeldent selvkritikk for dårlig vurdering, benekter automatisk feil. - Får en tanke om noe og klarer ikke å rive ifra seg ideen, nekter å høre argumenter om alternativt å endre det man så for seg. - Løper igjennom oppgaver og gjør dem så fort man kan, sliter seg fort ut. -Manglende forståelse for andre folks følelser. - Må være midtpunktet. Anonymkode: f173d...415 I allefall en del Narsisssistiske trekk (trenger ikke være en diagnose). Men det vet du jo allerede siden du listet opp trekkene. Humørsvingninger er vanlig hos alle mennesker, men såklart mer hos enkelte. Kan hende han har trekk fra bipolar eller borderline, eller generell angst/depresjon. Men igjen, ingenting av dette trenger å være diagnoser, man kan ha enkelte trekk som skaper problemer, og folk er jo kompliserte/sammensatte. Diagnose er kun viktig i behandlingssammenheng Husk også at det er mye overlapping mellom disse fenomenene. Narssisister har ofte noe ustabilt humør (som du nevner, sinneutbrudd hvis de ikke får viljen sin). Og en person som er bipolar/borderline kan virke selvsentrert i sin sykdom, uten at de i bunn og grunn er narsissister/selvoptatte, men sykdommen gjør at de ikke orker å fokusere på så mye annet enn seg selv i perioder. Det kan være vanskelig å skille fra hverandre for oss som ikke er klinikere. Endret 21. juli 2024 av Mayer 1
Snublefot62 Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Han kan jo bare være en drittsekk og? 12 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 Autist og adhd Anonymkode: 780cf...d4f 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Autist og adhd Anonymkode: 780cf...d4f +bipolar Anonymkode: 780cf...d4f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Kjære ts Å diagnostisere noen krever lang utdannelse og det krever i tillegg at den med kompetanse treffer pasienten over tid og gjennomgår en detaljert utredning. Å be fremmede uren kompetanse vurdere en person de aldri har møtt basert på konens utvalgte negative stikkord, og diagnostisere etter dette, er i beste fall naivt og i verste fall skadelig for din mann og dere. Sjansen for at rett diagnose settes gjennom diagnostisering via ufaglærte på kg, er overhengende. Om din mann ønsker utredning må han kontakte egen fastlege. Det må være på hans initiativ. Anonymkode: 29d95...ce0 7 2 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Mayer skrev (2 timer siden): I allefall en del Narsisssistiske trekk (trenger ikke være en diagnose). Men det vet du jo allerede siden du listet opp trekkene. Humørsvingninger er vanlig hos alle mennesker, men såklart mer hos enkelte. Kan hende han har trekk fra bipolar eller borderline, eller generell angst/depresjon. Men igjen, ingenting av dette trenger å være diagnoser, man kan ha enkelte trekk som skaper problemer, og folk er jo kompliserte/sammensatte. Diagnose er kun viktig i behandlingssammenheng Husk også at det er mye overlapping mellom disse fenomenene. Narssisister har ofte noe ustabilt humør (som du nevner, sinneutbrudd hvis de ikke får viljen sin). Og en person som er bipolar/borderline kan virke selvsentrert i sin sykdom, uten at de i bunn og grunn er narsissister/selvoptatte, men sykdommen gjør at de ikke orker å fokusere på så mye annet enn seg selv i perioder. Det kan være vanskelig å skille fra hverandre for oss som ikke er klinikere. Du kan IKKE sette en narsissistisk personlighetsforstyrrelse-diagnose på et menneske du aldri har møtt når du ei heller har kompetanse til å diagnostisere noen. Det du gjlr her er farlig og du bør holde deg for god for lekmannsdiagnoser av fremmede på nett i fremtiden. Anonymkode: 29d95...ce0 4 1
Kaisada Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mann har bestandig vært en særing som er utfordredende å leve sammen med. Men i en lengre stressende tid har det nå blitt så krevende at jeg lurer veldig på om han rett og slett har en diagnose. Han vil selvsagt ikke høre noe av det- så å få han testet er tydeligvis uaktuelt. Symptomene: - Overtenking og overkomplisering. - Manisk fingerbiting og rastløse fingre og bein. - Må ha ting på en spessiell måte ellers blir man sint. - Plutselige Irrasjonelle sinneutbrudd for bagateller. - Dårlig til å forklare, forklaringer blir ofte mangelfulle og rotete. - Veldig sta og passiv, kritisk og arrogant. - Humørsvingninger. - Mye selvtillit, tar sjeldent selvkritikk for dårlig vurdering, benekter automatisk feil. - Får en tanke om noe og klarer ikke å rive ifra seg ideen, nekter å høre argumenter om alternativt å endre det man så for seg. - Løper igjennom oppgaver og gjør dem så fort man kan, sliter seg fort ut. -Manglende forståelse for andre folks følelser. - Må være midtpunktet. Anonymkode: f173d...415 trenger ikke være noen diagnoser, men han kan score høyt på nevrotisisme og lavt på planmessighet, omgjengelighet og åpenhet. og i liten grad ha en ekstrovert personlighet. Om dette er pga en personlighetsforstyrrelse er umulig for andre enn de som evt får gleden av å kartlegge han. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjære ts Å diagnostisere noen krever lang utdannelse og det krever i tillegg at den med kompetanse treffer pasienten over tid og gjennomgår en detaljert utredning. Å be fremmede uren kompetanse vurdere en person de aldri har møtt basert på konens utvalgte negative stikkord, og diagnostisere etter dette, er i beste fall naivt og i verste fall skadelig for din mann og dere. Sjansen for at rett diagnose settes gjennom diagnostisering via ufaglærte på kg, er overhengende. Om din mann ønsker utredning må han kontakte egen fastlege. Det må være på hans initiativ. Anonymkode: 29d95...ce0 * Sjansen for at feil diagnose settes gjennom diagnostisering via ufaglærte på kg, er overhengende beklager skrivefeil Anonymkode: 29d95...ce0
Olive_North Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 Kaisada skrev (4 minutter siden): trenger ikke være noen diagnoser, men han kan score høyt på nevrotisisme og lavt på planmessighet, omgjengelighet og åpenhet. og i liten grad ha en ekstrovert personlighet. Om dette er pga en personlighetsforstyrrelse er umulig for andre enn de som evt får gleden av å kartlegge han. Han kan ikke score høyt, TS har listet 12 personlige og unyanserte punkter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjære ts Å diagnostisere noen krever lang utdannelse og det krever i tillegg at den med kompetanse treffer pasienten over tid og gjennomgår en detaljert utredning. Å be fremmede uren kompetanse vurdere en person de aldri har møtt basert på konens utvalgte negative stikkord, og diagnostisere etter dette, er i beste fall naivt og i verste fall skadelig for din mann og dere. Sjansen for at rett diagnose settes gjennom diagnostisering via ufaglærte på kg, er overhengende. Om din mann ønsker utredning må han kontakte egen fastlege. Det må være på hans initiativ. Anonymkode: 29d95...ce0 Er du klar over at du med dette innlegget ødelegger for veldig mange av de som er på kvinneguiden? Tenk å være så respektløs å be de om å ikke sette diagnoser på andre!!! Jeg synes du skal gå inn i deg selv og vurdere om dette dr rette plassen for deg å være på. Hilsen meg som fikk bekreftet at samboer er narsissist, at min mor har en personlighetsforstyrrelse, at min far har adhd og nihilist, at min eks er psykopat, at min bror er sosiopat, at min venninne har add. Anonymkode: 7c0ae...7ae 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 Fremmede på nett kan ikke sette diagnoser, TS. Anonymkode: 027e7...3e0 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Det er utrolig mange gode videoer om autisme på YT. Han her høres ut som min autist x.. I tillegg var han en egoistisk drittsekk så det hjalp jo ikke. Finnes mange snille autister, men min x var ikke en av dem..! Anonymkode: 0fd7e...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 Ikke spør etter diagnoser her inne.... Alt du lister opp er din oppfatning, fra ditt ståsted og i ditt samvær. Mye av det du oppfatter som symptomer, kan være hvordan han er i et forhold med deg, og kan si like mye om deg som om han. Anonymkode: a9ee2...33f 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er du klar over at du med dette innlegget ødelegger for veldig mange av de som er på kvinneguiden? Tenk å være så respektløs å be de om å ikke sette diagnoser på andre!!! Jeg synes du skal gå inn i deg selv og vurdere om dette dr rette plassen for deg å være på. Hilsen meg som fikk bekreftet at samboer er narsissist, at min mor har en personlighetsforstyrrelse, at min far har adhd og nihilist, at min eks er psykopat, at min bror er sosiopat, at min venninne har add. Anonymkode: 7c0ae...7ae Alle rundt deg har diagnoser og alle har blitt fjerndiagnosert av fremmede på KG? Stein, glasshus. gryte, kjele, svart. Anonymkode: 9cd98...5a1 4
Mayer Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan IKKE sette en narsissistisk personlighetsforstyrrelse-diagnose på et menneske du aldri har møtt når du ei heller har kompetanse til å diagnostisere noen. Det du gjlr her er farlig og du bør holde deg for god for lekmannsdiagnoser av fremmede på nett i fremtiden. Anonymkode: 29d95...ce0 Les det jeg skrev en gang til. Jeg skrev narsissistiske trekk, og la til at det ikke trenger å være en diagnose. Nettopp fordi jeg ikke kan diagnostisere noen, OG fordi det har lite å si om noen er diagnostisert eller ikke, det kan være like problematisk uansett. Endret 21. juli 2024 av Mayer 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er du klar over at du med dette innlegget ødelegger for veldig mange av de som er på kvinneguiden? Tenk å være så respektløs å be de om å ikke sette diagnoser på andre!!! Jeg synes du skal gå inn i deg selv og vurdere om dette dr rette plassen for deg å være på. Hilsen meg som fikk bekreftet at samboer er narsissist, at min mor har en personlighetsforstyrrelse, at min far har adhd og nihilist, at min eks er psykopat, at min bror er sosiopat, at min venninne har add. Anonymkode: 7c0ae...7ae Hæ? Haha, håper dette er tull. Jeg jobber innen psykisk helsevern og har gått nok i meg selv og skaffet meg nok kompetanse til å stå veldig trygt i mine meninger og påstander her. Ingen som ikke har fagkompetanse og som er i kontakt med den aktuelle personen over nok tid, kan diagnostisere noen. Dette gjelder over hele landet og i hele verden. Selv overlegene med 14 års utdannelse kan ikke diagnostisere noen på bakgrunn av stikkord andre har skrevet. Om du har fått bekreftet diagnoser på alle rundt deg via kg, håper jeg disse menneskene også har vært til utredning og fått identifisere diagnoser der. Om ikke kan du se bort fra diagnosene, da diagnoser gitt på kg såklart er helt ugyldige og til skade for det individet som forsøkes å diagnostiseres. Anonymkode: 29d95...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 Mayer skrev (Akkurat nå): Les det jeg skrev en gang til. Jeg skrev narsissistiske trekk, og la til at det ikke trenger å være en diagnose. Likevel, ikke gå i den fella igjen, ved å liste opp diagnosebegrep og personlighetstrekk du ikke har kompetanse til å mene noe om Anonymkode: 29d95...ce0 1
Mayer Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Likevel, ikke gå i den fella igjen, ved å liste opp diagnosebegrep og personlighetstrekk du ikke har kompetanse til å mene noe om Anonymkode: 29d95...ce0 Hvordan vet du at jeg ikke har kompetanse? Jeg er ikke psykolog, men jeg har lest masse om disse personlighetstrekkene og diagnosene på internett og youtube, og satt meg nøye inn i det. Jeg har utdanning innen helse på lavere nivå. Jeg snakket dessuten ikke om diagnoser. Det må være lov å snakke om atferdsmønster og problematisk oppførsel uten å ha en doktograd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå