AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Skrevet 21. juli 2024 Ligger våken og får ikke sove fordi jeg har for første gang satt litt grenser. Jeg har en søster med dårlig råd, hun er uten jobb og har alltid vært det. Har tre unger i alderen 6-15, alle har ulike fedre. Ingen av barnas fedre følger opp eller er bidragsdyktige. Hun ber veldig ofte om penger, barnepass, praktisk hjelp. Men gir aldri noe tilbake. Penger jeg låner bort til henne får jeg aldri igjen. Hun er det eneste familiemedlemmet jeg har, bortsett fra min mann og mitt barn. Min mor lever ikke lenger og faren vår har aldri vært inne i bildet. Dette er hovedgrunnen til at jeg alltid har gitt etter og hjelper henne. Men i det siste har jeg fått nok. Hun ba om 6000kr for en uke siden, fordi hun ligger etter med strømregning, det ene barnet må ha briller og hun måtte ha penger til skoleutstyr til yngstemann som skal begynne på skolen. Jeg må legge til at jeg tidligere har lånt henne bortimot 12000kr sammenlagt, som jeg aldri har fått igjen. Selvom jeg sitter bedre i det enn henne, med god jobb og utdanning, er jeg ikke rik, og har utgifter til boliglån, barnehage og alt annet. I og med at jeg visste at hun aldri vil gi meg de pengene tilbake sa jeg at hun kunne få de 6000kr mot at hun malte to rom i huset mitt. Jeg har to soverom i huset som jeg vil male om til litt andre farger. Det er en enkel jobb, da det kun er snakk om to strøk maling, jeg skulle gjøre klart alt på forhånd og handle inn alt utstyr. Dette skulle mannen gjøre, men han somler sånn med å få gjort det. Søstera mi sa blankt nei til malejobben og da sa jeg at da har jeg ikke de 6000kr å «låne» henne. Jeg vil ikke låne vekk mer penger til henne da hun aldri betaler tilbake. Søstera mi ble kjempe sint og sa at jeg var helt grusom og hadde magen medfølelse for henne som var i en vanskelig situasjon. Hun la på og sa at hun aldri ville ha noe med meg å gjøre. Og at jeg ikke har en søster mer. Var jeg veldig urimelig her? Er det galt å be henne om å male to rom i huset mot 6000kr? Anonymkode: 1e148...73d 7 25
Hololo Skrevet 21. juli 2024 #2 Skrevet 21. juli 2024 (endret) Synes ikke du var urimelig i det hele tatt, det er godt betalt for å male litt, og om hun ikke kan betale tilbake synes jeg det bare er rett og rimelig at hun betale tilbake i form av tjenester. når det er sagt så ber hun ta kontakt med nav for å regne ut å kreve inn bidrag for hun, så lenge hun vet hvem fedrene er så har hun rett på bidrag, Nav kan hjelpe med dette så slipper hun selv og forholde seg til disse fedrene og får penger uavhengig av om de betale eller ikke. Endret 21. juli 2024 av Hololo 30 2 9
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Skrevet 21. juli 2024 Du må med en gang ta det økonomiske ut av søskenforholdet dersom du ønsker å pleie det. Kutt tvert alle spørsmål om penger fra henne. Dere har havnet i en skadelig transaksjonell relasjon. Hun er selvsagt urimelig her, men det er fordi du bøyer og føyer deg, og hun vet å manipulere deg fordi du lar henne gjøre det. Her ville jeg bare vært direkte og si "skjerp deg, vi to har bare hverandre" Anonymkode: 7790f...b93 9 10
MizzVic Skrevet 21. juli 2024 #4 Skrevet 21. juli 2024 Det er galt å be søsteren sin om 6000 kr. Har hun ikke penger til å holde barna med det de trenger, må hun kontakte NAV. Du kan ikke sponse hennes livsstil. For hun vil ligge etter igjen så fort de 6000 er brukt. 17 5
MizzVic Skrevet 21. juli 2024 #5 Skrevet 21. juli 2024 Når det kommer til å ikke ville ha noe med deg å gjøre. Man betaler ikke for å ha søsken. Det er vel en av få ting i livet som faktisk er gratis. 4 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Skrevet 21. juli 2024 Jeg syns synd på søsteren din, for hun har det helt sikkert vanskelig med tanke på situasjonen med tre barn og utilgjengelige ansvarsjøse fedre. Men du kan ikke være hennes forsørger, og siden du nok har vært for snill og nå sliter med dårlig samvittighet, så vil jeg si at hvis du fortsetter å hjelpe henne på den måten du har gjort, så gjør du alt vanskeligere for henne! Det er sånt som kalles bjørnetjenester, så du skal bare fortsette å stille krav, eller for å si det penere, du skal fortsette å tilby henne jobber for de pengene hun mottar. Det er faktisk den beste måten å hjelpe henne på, så legg bort den dårlige samvittigheten med en gang. Du gjør altså helt rett her, og ja, så blir hun sint og urimelig. Det må hun bare være, men du kan håpe at hun ser mer voksent på det etterhvert. Bare vær hyggelig mot henne, men ikke finn deg i kjeft og kritikk. Hun må vokse opp. For sin egen og for barnas skyld. Fortsett og sett grenser! Anonymkode: baa9a...cde 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Skrevet 21. juli 2024 Nei du var ikke, det er jo Hu som burde tenkt litt før Hu fikk 3 barn med 3 ulike fedre!🤡 Anonymkode: 4c0a6...735 14 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Skrevet 21. juli 2024 Syntes ikke du var grei mot din søster. Det er virkelig på tide at hun tar ansvar for det livet hun har skapt seg. Det er ikke din jobb å forsørge hennes familie. Å hvis du skal betale for å ha en søster, så er vel livet bedre uten... Anonymkode: 41173...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Skrevet 21. juli 2024 Kansje hun ikke vet betydningen av lån? Anonymkode: fc73b...503 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #10 Skrevet 21. juli 2024 Jeg syntes tilbudet dtt var innafor. Selv haddejeg takket ja til en slik jobb om jeg ikke hadde penger. Men tenker at det kommer litt feil ut fra begge to her. Jeg syntes ikke det er ok å be om lån på 6000kr. Når hun ikke har betalt tilbake tidligere. Da burde hun evnt spurt deg pent om du kunne hjelpe henne litt. 6000kr er mye penger selv om man tjener litt mer. Nå vet jeg ikke om hun er i jobb eller om hun står uten jobb. Men hennes løsning bør ikke være å leve på deg. Så her tenker jeg dere bør ta en liten prat.om veien videre for henne. Og hvordan hun skal klare å komme seg videre. Jeg har hatt dårlig råd i mange år selv. Huskeie og strøm betales altid først. Jeg har aldri bedt om penger fra andre. Men av og til har noen gitt meg litt, når jeg feks har stilt opp med tjenester som å kjøre på butikken for de ol. Det var gode penger å få. Om man fikk et par hundre. Når budsjettet etter alle regninger er 500kr Anonymkode: 1e845...ce2 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 Bra for deg at du setter grenser og sier fra! Hun kan fint jobbe litt for pengene og hun er rett og slett sylfrekk som tror at du er en utømmelig minibank som bare gir og gir. Nå får hun lære den harde veien at man må faktisk jobbe litt for pengene. Men nå må du ikke gi etter fordi du får dårlig samvittighet. Å muliggjøre hennes livvstil kan du ikke lengre bidra til og gir du etter vil du faktisk vare bidra til at dynamikken, og pengemaset, mellom dere opprettholdes. Nå må du være sterk og stå i det. Anonymkode: dd9f0...e40 7 3
Malaco Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 Er dette den samme søsteren som etterlot hytta til svigerforeldrene dine i en svinesti etter å ha lånt den? 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 Malaco skrev (11 minutter siden): Er dette den samme søsteren som etterlot hytta til svigerforeldrene dine i en svinesti etter å ha lånt den? Hæ? Anonymkode: 1e148...73d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Jeg syns det kommer litt an på hverdagen hennes - hvis hun har helseutfordringer eller jobbkurs hos nav (siden hun ikke jobber) i tillegg til 3 barn, hadde det kanskje vært mer ålreit å bare si nei til lån. Hvis ikke var det et greit tilbud. Anonymkode: a31a8...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Skrevet 21. juli 2024 Jeg vet at jeg har gjort rett i å sette foten ned. Men tror det går direkte utover ungene hennes. Søstera mi er ganske lik min mor, og det er ikke lett å vokse opp i ett sånt hjem. Husker at mamma røykte hele livet, dro gjerne ut på byen så fort anledningen dukket opp. Vi barna gikk litt for lut og kaldt vann, dette skjønte jeg først i slutten av tenårene. Husker selv hvordan det var å ikke ha til sykkel til sykkelturene på skolen vi var de eneste som aldri hadde gjort noe i sommerferien, og gikk alltid i arvetøy. Dette var ganske kjipt og ganske ødeleggende. Mamma klagde over dårlig råd hele tiden, men jeg skjønte først som voksen at vår dårlige økonomi skyltes henne. Selvom hun hadde veldig dårlig råd, så hadde hun alltid til røyk og alkohol i helgene. Grunnet dette vil jeg gjerne hjelpe barna. Jeg VET at yngstemann ikke har skolesekk til skolestart og at mellomste ikke har briller. Søsteren min er lik mamma og dermed har de ingen begreper om sparing, buffer og legge til side penger til uforutsette utgifter. Anonymkode: 1e148...73d 2 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Skrevet 21. juli 2024 Du burde ikke krevd at hun malte, nei. Bedre å si ja eller nei. Det du kan gjøre er å tilby deg å kjøpe sekk til barnet hennes, ta barna med på tur osv. Anonymkode: adf0a...919 2 1
Kålrota Skrevet 21. juli 2024 #17 Skrevet 21. juli 2024 Jeg synes det er hekt innafor å be om noe tilbake, denne gang en tjeneste. Jeg hadde nok også vært veldig tydelig på hva et lån er. Hvis hun ikke har planer om å betale tilbake, må hun nesten be om å få penger (og det er ikke ditt ansvar). Hun må ta ansvar for sin egen situasjon, rett og slett. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vet at jeg har gjort rett i å sette foten ned. Men tror det går direkte utover ungene hennes. Søstera mi er ganske lik min mor, og det er ikke lett å vokse opp i ett sånt hjem. Husker at mamma røykte hele livet, dro gjerne ut på byen så fort anledningen dukket opp. Vi barna gikk litt for lut og kaldt vann, dette skjønte jeg først i slutten av tenårene. Husker selv hvordan det var å ikke ha til sykkel til sykkelturene på skolen vi var de eneste som aldri hadde gjort noe i sommerferien, og gikk alltid i arvetøy. Dette var ganske kjipt og ganske ødeleggende. Mamma klagde over dårlig råd hele tiden, men jeg skjønte først som voksen at vår dårlige økonomi skyltes henne. Selvom hun hadde veldig dårlig råd, så hadde hun alltid til røyk og alkohol i helgene. Grunnet dette vil jeg gjerne hjelpe barna. Jeg VET at yngstemann ikke har skolesekk til skolestart og at mellomste ikke har briller. Søsteren min er lik mamma og dermed har de ingen begreper om sparing, buffer og legge til side penger til uforutsette utgifter. Anonymkode: 1e148...73d Hvis du er bekymret for barna, så ringer du barnevernet. Tydeligvis har søsteren din dårlig økonomisk sans og da klarer hun ikke å forvalte penger på riktig måte, så hun vil fortsette å tigge etter mer. Sett foten ned ovenfor henne. Men beskytt barna. Anonymkode: 41173...8b1 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #19 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vet at jeg har gjort rett i å sette foten ned. Men tror det går direkte utover ungene hennes. Søstera mi er ganske lik min mor, og det er ikke lett å vokse opp i ett sånt hjem. Husker at mamma røykte hele livet, dro gjerne ut på byen så fort anledningen dukket opp. Vi barna gikk litt for lut og kaldt vann, dette skjønte jeg først i slutten av tenårene. Husker selv hvordan det var å ikke ha til sykkel til sykkelturene på skolen vi var de eneste som aldri hadde gjort noe i sommerferien, og gikk alltid i arvetøy. Dette var ganske kjipt og ganske ødeleggende. Mamma klagde over dårlig råd hele tiden, men jeg skjønte først som voksen at vår dårlige økonomi skyltes henne. Selvom hun hadde veldig dårlig råd, så hadde hun alltid til røyk og alkohol i helgene. Grunnet dette vil jeg gjerne hjelpe barna. Jeg VET at yngstemann ikke har skolesekk til skolestart og at mellomste ikke har briller. Søsteren min er lik mamma og dermed har de ingen begreper om sparing, buffer og legge til side penger til uforutsette utgifter. Anonymkode: 1e148...73d Veldig trist. Men her kan nav hjelpe henne sette opp budskjett og at svin får den økonomiske hjelpen hun trenger. Har hun så lite kan hun kanskje ake nav om ekstra tilskudd til skolesekk og briller? Mye bra kan man kjøpe på Finn også, som skolesekk. hvis hun ikke orker å ta seg en liten malejobb for 6000 er hun ikke interessert å bidra for penger. hun trenger hjelp og veiledning. Mas om pemger fra deg går ikke mer. Anonymkode: 36baf...7c8 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #20 Skrevet 21. juli 2024 Hvis du vil hjelpe barna så må du hjelpe barna, ikke søsteren din. Inviter de med på ting der du har mulighet til å lære de om økonomi. De får for eksempel x antall penger som de kan bruke til snop eller sette på sparebøsse hjemme hos deg(så ikke mor får fatt i pengene). Vær et anker i stormen som livet med mor medfører. Senere ville jeg tilbudt de jobb hos deg (hagearbeid, hjelp når du tar vårrengjøring f.eks, vaske bilen med høytrykkspyler etc) der de kan spare opp penger til et spesifikt formål. Enten lappen eller depositum. Du må vise de veien ut fra mor. Anonymkode: 503cd...804 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå