Gå til innhold

Jeg har med meg en snylter på ferie!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I våres fikk jeg melding av en venn jeg ikke hadde sett på lange tider, hvor h**n lurte på om vi ikke kunne møtes da personen var i området. Jeg sa selvsagt ja (synes egentlig bare det er kos med besøk), og før jeg visste ordet av det hadde h**n invitert seg med på ferietur. Dette er med familien min siden flere av oss ville gjøre det samme i ferien i år. Nå er første uke av ferien unnagjort, og vennen min passer slett ikke inn. H**n sitter oppe på wifi en vår til langt på natt og står ikke opp, når vi spør om h**n vil bli med på noe er svaret alltid nei. Det er heller ikke noe snakk om bidrag, enten med innkjøp av mat, eller i det minste enkle husholdnings oppgaver. Nå er resten av oss mektig leie. Noen råd?? 

Anonymkode: 00c37...890

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Snakke med ham??

Seriøst, dette må dere selvfølgelig snakke med ham om.

Jeg hadde sagt at hvis han vil være der, da må han:

1. bidra økonomisk og praktisk på lik linje med alle andre

2. være sosial med dere

3. følge omtrent samme døgnrytme som dere

4. steng nettilgang på natten mellom kl 23 og 08.

Protesterer han så ville jeg spurt ham veldig direkte hvorfor han i det hele tatt ønsket å være med, når han ikke ønsker å være sammen med dere.

Om han skjerper seg etter en slik samtale - flott.

Protesterer han på alt - da hadde jeg bedt ham om å reise hjem.

Anonymkode: 59f77...504

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du traff en venn som du ikke hadde sett på lenge, drar hn med på ferie der hn får alt mat gratis? og på toppen av det er det en ferie med familien?

Veldig spesielt.

Nekt å gi hn mat, la hn kjøpe sin egen 

Og neste gang ikke dra med deg hva som helst på ferie.

Endret av Hololo
  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hololo skrev (4 minutter siden):

du traff en venn som du ikke hadde sett på lenge, drar hn med på ferie der hn får alt mat gratis? og på toppen av det er det en ferie med familien?

Veldig spesielt.

Nekt å gi hn mat, la hn kjøpe sin egen 

Og neste gang ikke dra med deg hva som helst på ferie.

Rettelse, dette er en venn jeg trodde jeg kjente godt siden vi bodde ikke så fryktelig langt ifra hverandre og så hverandre svært ofte pga dette. Vi har det siste året vært opptatt med vårt, men fortsatt holdt kontakten. Jeg trodde jeg kjente denne personen, og de la det frem som at de hadde veldig lyst til å møte gamle venner. Personen er med på turen etter godkjenning fra familie, men personen vil ikke inviteres på noe senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Deleger oppgaver uten å spørre, og det samme med betaling. Du kan si at "du må gjøre det og så blir det x antall kroner for maten". Når du sier det en hyggelig men bestemt måte, så vil andre gjøre det siden det vil være så åpenlyst barnslig å protestere. Hvis vedkommende likevel gjør det, så er det nok en komplett lost case, så da må du enten bli sint eller rett og slett gi opp. 

Anonymkode: a8a43...62c

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Rettelse, dette er en venn jeg trodde jeg kjente godt siden vi bodde ikke så fryktelig langt ifra hverandre og så hverandre svært ofte pga dette. Vi har det siste året vært opptatt med vårt, men fortsatt holdt kontakten. Jeg trodde jeg kjente denne personen, og de la det frem som at de hadde veldig lyst til å møte gamle venner. Personen er med på turen etter godkjenning fra familie, men personen vil ikke inviteres på noe senere. 

Skjønner, leste første inlegget ditt som om at dette var en gammel venn som du ikke hadde hatt kontakt med på lenge.

Men ja ellers er resten gjelden, hva hn velge å bruke tiden på for være opp til den personen, men la hn kjøp sin egen mat, ikke la hn vær en gratis passasjer, ta en samtale med hn.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du/vennen din ung, slik at familien din = foreldre og søsken, eller er familien din = ektefelle og egne barn? Tenker det er stor forskjell om vennen din er 19 eller 41. 

Anonymkode: af9b9...6c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er du/vennen din ung, slik at familien din = foreldre og søsken, eller er familien din = ektefelle og egne barn? Tenker det er stor forskjell om vennen din er 19 eller 41. 

Anonymkode: af9b9...6c7

Vi er ganske unge (i 20åra), men har kommet til ett punkt hvor vi er på ferie sammen dersom alle vil det samme og er enige om rammene. Resten visste godt av at personen skulle bli med, og jeg hadde aldri tatt med meg noen uten at det var greit for de andre. Men dette er hverken hva som var avtalt, eller fortelt til noen av oss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør hvorfor han vil være med dere på tur når han likevel ikke deltar og er sammen med dere. Når han har svart, sier du at dere andre ikke ser poenget med at han er der hvis han ikke engasjerer seg og at han er nødt til å spleise, slik dere andre gjør.

Anonymkode: 79355...70f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I våres fikk jeg melding av en venn jeg ikke hadde sett på lange tider, hvor h**n lurte på om vi ikke kunne møtes da personen var i området. Jeg sa selvsagt ja (synes egentlig bare det er kos med besøk), og før jeg visste ordet av det hadde h**n invitert seg med på ferietur. Dette er med familien min siden flere av oss ville gjøre det samme i ferien i år. Nå er første uke av ferien unnagjort, og vennen min passer slett ikke inn. H**n sitter oppe på wifi en vår til langt på natt og står ikke opp, når vi spør om h**n vil bli med på noe er svaret alltid nei. Det er heller ikke noe snakk om bidrag, enten med innkjøp av mat, eller i det minste enkle husholdnings oppgaver. Nå er resten av oss mektig leie. Noen råd?? 

Du kan jo si nei.Du lar deg utnytte for så å klage?Du burde ha baller nok til å SI IFRA.

Anonymkode: 7bf43...e64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"i dag er det din tur til å handle inn til taco for 8 Petter". Også tar du det derfra. Hvis han nekter så er vel ferien over for hans del. 

Anonymkode: de51c...f46

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo si nei.Du lar deg utnytte for så å klage?Du burde ha baller nok til å SI IFRA.

Trodde jo liksom at vennen ville være med oss! Jeg skal si ifra i dag, men har latt det gå noen dager for å se om personen klarte å ta et litt snillere hint. H**n viste i går at det ikke lot seg gjøre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde jo liksom at vennen ville være med oss! Jeg skal si ifra i dag, men har latt det gå noen dager for å se om personen klarte å ta et litt snillere hint. H**n viste i går at det ikke lot seg gjøre. 

Ikke alle som tar hint.Si klart ifra men saklig.Vær ærlig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på hvordan en går «fra å møte» en gammel venn til å ta med denne vennen på ferie… 😳

-særlig  når personen allerede «er i området» 🤔

Anonymkode: 5c2b9...008

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvordan en går «fra å møte» en gammel venn til å ta med denne vennen på ferie… 😳

Avtalt for flere måneder siden, med godkjenning fra de som er med. Det er ikke slik at vi tilfeldigvis traff hverandre, men vennen hadde tenkt å ta en tur til området og finne på noe sammen. I hvertfall slik det ble fremlagt. Vi avtalte en tur sammen, og det var flere som ville bli med🤷‍♀️ Slik har det vært når jeg har funnet på ting med andre venner og. Tar aldri med meg noen spontant, men jeg opplever at denne vennen har endret seg svært drastisk siden sist jeg så dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Gjester er som fisk. Godt første dag, ok på dag to, etter tre dager stinker de.  -engelsk uttrykk

Anonymkode: 93684...d59

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, håper du oppdaterer, TS 😛 Hvordan reagerte han da dere sa i fra? 

Anonymkode: e6e3a...e69

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen råd?? 

Du må jo si i fra! Send vedkommende på butikken med handleliste. Steng wifien. Be om at h*n må bidra!

Anonymkode: cb022...885

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Feil! 

Endret av Tiara07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...