AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har ett spørsmål jeg ikke klarer å finne utav, og svaret til gyn var heller ikke forklarende. Jeg skulle steriliseres for 2 år siden, men havnet i en ulykke som har gitt varige mén, og har blitt frarådet unødvendige narkoser videre i livet (altså, kun narkose dersom det står om livet). Beskjeden om å unngå narkoser kommer fra Nevrokirurg, og gynekologen som skulle sterilisere meg sier at det ikke går ann uten narkose. Det jeg ikke forstår er hvordan dem kan utføre keisersnitt uten narkose, og jeg hører stadig vekk om folk som steriliseres under planlgte keisersnitt, men ikke gjøre bare steriliseringen uten narkose? Gyn som skulle opperere var en mann av få ord, han sa at steriliseringen foregår for høyt oppe til å bruke lokalbedøvelse, og så var det ikke mer å snakke om. Jeg forstår jo at det er grenser på hvor høyt oppe dem kan lamme kroppen, man har jo organer som helst ikke skal lammes. Men er egglederene så mye høyere oppe enn der det utføres keisersnitt? Og hva med dem som steriliseres under planlagt keisersnitt? Legges dem i narkose da, kun grunnet steriliseringen? Eller gjøres det med lokalbedøvelse, slik de fleste planlagte keisersnitt gjøres? Er det virkelig HELT umulig å steriliseres på lokalbedøvelse, eller har jeg møtt på en vanskelig gyn? (Vil legge til at dette var en eldre mann fra ett land hvor kvinner ikke har så mye fri vilje, jeg fikk helt ærlig inntrykk av at han mente at jeg burde leve i sølibat hvis jeg ikke tåler rissikoen for graviditet. Og sitter derfor litt igjen med tanker om at han kan ha fremstilt dette vanskeligere enn det er?). Anonymkode: 99f4a...9fb
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 De setter spinalbedøvelse ved keisersnitt, og det kan de helt sikkert gjøre ved sterilisering også, men jeg er ingen lege. Men er sterilisering noe du må gjøre? Kan du ikke bruke spiral etc? Anonymkode: 2932c...0ff
Rotemor Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 Hvis du noen gang har hatt skikkelig vondt i eggstokkene, så ville du forstå at dette må utføres i narkose. Å skjære i huden er ingenting i forhold.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Jeg synes du skal gå til en annen gynekolog, Ts. Eventuelt kan du også få din fastlege til å henvende seg til nevrologer som har sagt at det må stå om liv hvis du skal i narkose, så kan de diskutere ditt tilfelle tverrfaglig på sykehuset. Dette siste antar jeg er det beste for deg, men det kan ta lengre tid før du får svar. Anonymkode: c652a...573 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: De setter spinalbedøvelse ved keisersnitt, og det kan de helt sikkert gjøre ved sterilisering også, men jeg er ingen lege. Men er sterilisering noe du må gjøre? Kan du ikke bruke spiral etc? Anonymkode: 2932c...0ff Gyn mente at det ikke gikk, jeg er usikker på om han var vanskelig eller om han faktisk har rett. Jeg tåler ikke hormoner. Kobberspiral har jeg hatt flere ganger, men blør konstant (hver eneste dag!). Etter totalt 4 år med kobberspiral fordelt på 3 spiraler, orket jeg ikke mer. Ønsker sterkt å steriliseres. TS Anonymkode: 99f4a...9fb
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Rotemor skrev (4 minutter siden): Hvis du noen gang har hatt skikkelig vondt i eggstokkene, så ville du forstå at dette må utføres i narkose. Å skjære i huden er ingenting i forhold. De foretar innsetting av hofteproteser med spinalbedøvelse. Du snakker bare vissvass. Anonymkode: c75dc...7de 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes du skal gå til en annen gynekolog, Ts. Eventuelt kan du også få din fastlege til å henvende seg til nevrologer som har sagt at det må stå om liv hvis du skal i narkose, så kan de diskutere ditt tilfelle tverrfaglig på sykehuset. Dette siste antar jeg er det beste for deg, men det kan ta lengre tid før du får svar. Anonymkode: c652a...573 Det er ikke henvisende gyn som sa dette, det var oprerende gyn på innkomstsamtalen på sykehuset. Men jeg kan gå tilbake til henvisende gyn og høre. Men det koster meg 2000kr for en samtale på 15min, så håpet å få svar uten å måtte bestille time der. Jeg har allerede gått i 2år og ventet, så tåler å vente lengre. Tenker du at fastlegen skal diskutere om dette er alvorlig nok til å legges i narkose? For det er det ikke. Eller at dem skal diskutere sterilisering uten narkose? ts Anonymkode: 99f4a...9fb
Rotemor Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 Den holdningen til gynekologen irriterer meg.Men la oss legge det dødt: 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke henvisende gyn som sa dette, det var oprerende gyn på innkomstsamtalen på sykehuset. Men jeg kan gå tilbake til henvisende gyn og høre. Men det koster meg 2000kr for en samtale på 15min, så håpet å få svar uten å måtte bestille time der. Jeg har allerede gått i 2år og ventet, så tåler å vente lengre. Tenker du at fastlegen skal diskutere om dette er alvorlig nok til å legges i narkose? For det er det ikke. Eller at dem skal diskutere sterilisering uten narkose? ts Anonymkode: 99f4a...9fb Jeg tenkte at de kan diskutere ev. sterilisering uten narkose, men jeg vet jo ikke om det er mulig. Googler man kommer det stadig opp "inngrepet gjøres i narkose", noen steder står det "inngrepet må gjøres i narkose". Alternativet for deg om det ikke går er nok å bruke kondom konsekvent, gjerne sammen med å måle temperaturen din på samme klokkeslett hver morgen. Anonymkode: c652a...573 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #11 Skrevet 21. juli 2024 Rotemor skrev (2 minutter siden): Den holdningen til gynekologen irriterer meg.Men la oss legge det dødt: Og hvor er kildehenvisningene til ChatGPT? Til og med din kilde står det at "narkose er ofte valgt...". Med andre ord, det kan kanskje være en åpning for å gjøre det på annen måte. Seriøst - henvisning til ChatGPT burde være ulovlig på forum, og i hvert fall når man bruker det for å få slutt på en diskusjon... Du er åpenbart ikke helsepersonell, og om du var det hadde du uansett ikke lov til å si det - og du ville visst at du ikke burde komme med så bastante svar som du gir, når du ikke kjenner pasientens historie. I ditt første svar skrev du også om eggstokkene, mens det er egglederne som kuttes ved sterilisering, ikke eggstokkene, og det ikke er automatikk i at smerter i egglederne er like intense som i eggstokkene. Anonymkode: c652a...573 6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #12 Skrevet 21. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenkte at de kan diskutere ev. sterilisering uten narkose, men jeg vet jo ikke om det er mulig. Googler man kommer det stadig opp "inngrepet gjøres i narkose", noen steder står det "inngrepet må gjøres i narkose". Alternativet for deg om det ikke går er nok å bruke kondom konsekvent, gjerne sammen med å måle temperaturen din på samme klokkeslett hver morgen. Anonymkode: c652a...573 Det er det jeg også finner når jeg googler, men så klarer jeg liksom ikke å finne ut om det utføres i narkose fordi det er det enkleste, eller om det virkelig er eneste utvei. Siden det hos meg ikke er ett alternativ å gjøre det i narkose… Vi bruker «sikre perioder» nå, men er fult klar over rissikoen. Det er derfor det er såpass frustrerende dersom jeg ikke kan steriliseres. Jeg kan heller ikke bære frem flere barn, det tåler ikke kroppen min. Så jeg har ett veldig sterkt ønske om å sikre at JEG ikke kan bli gravid igjen, ikke bare sikre oss. Om det gir mening… ts Anonymkode: 99f4a...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det jeg også finner når jeg googler, men så klarer jeg liksom ikke å finne ut om det utføres i narkose fordi det er det enkleste, eller om det virkelig er eneste utvei. Siden det hos meg ikke er ett alternativ å gjøre det i narkose… Vi bruker «sikre perioder» nå, men er fult klar over rissikoen. Det er derfor det er såpass frustrerende dersom jeg ikke kan steriliseres. Jeg kan heller ikke bære frem flere barn, det tåler ikke kroppen min. Så jeg har ett veldig sterkt ønske om å sikre at JEG ikke kan bli gravid igjen, ikke bare sikre oss. Om det gir mening… ts Anonymkode: 99f4a...9fb Kan ikke mannen din sterilisere seg? Er det far til dine barn og dere har vært sammen lenge? Eller er det en ny mann. Det har vel noe med sikkerheten og gjøre. Hvis du får panikk under operasjonen og beveger deg kan det bli farlig. Derfor er narkose tryggest for både deg og legen. evt må du dopes ned i tillegg til spiral bedøvelse. tror legene vet hva de snakker om Anonymkode: 2932c...0ff
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Skrevet 21. juli 2024 Sterilisering gjøres med kikkhullskirurgi, og det kan ikke gjøre i spinalbedøvelse fordi bedøvelsen ikke dekker hele området det opereres i. Keisersnitt er en åpen prosedyre og kan ikke sammenlignes med operasjon for sterilisering selv om noen gjør det samtidig, fordi prosedyren er forskjellig. Man tar også mye mindre risiko for ett inngrep som ikke er livreddende og sånn sett nødvendig, sterilisering f.eks, enn det man er villig til når det er livreddende f.eks keisersnitt, krefte.l. Du får ikke ny vurdering fordi du ikke likte etnisiteten til legen, han gjør vurderinger basert på samme kriterier og medisinske grunnlag som som sine kolleger. Det beste for din del er om mannen steriliserer seg. Anonymkode: af3e6...aac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå