Gå til innhold

Bør far kjøpe sitt eget bilsete ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mottar barnebidrag, og er fullt klar over at dette skal dekke barnet sine nødvendige utstyr og dermed ikke kan kreve far betaler noe spesielt mer.

nå har det seg slik at far, som minimalt er inni bildet fra før av, ønsker å hente guttungen etter bhg innimellom når han starter der om 3 uker. Jeg har et sete, med base. Det er vanvittig klønete for far å spontant hente guttungen uten å planlegge lenge i forveien og eks svigers mener også det er helt på tryne at vi skal dele på det ene setet jeg har når begge lever vilt forskjellige liv og bor 30 min fra hverandre.

misforstå meg rett, det er ikke noe problem å dele setet, det er hele settinga da jeg ikke tenker at det er så innmari praktisk å levere ungen samt bilsete og base i barnehage stadig. Jeg tør heller ikke ta kampen med far da han mener at barnebidraget også fint fra før dekker f.els bursdagsgaver til barnet. Han skal ikke betale en kr mer. Bør far betale eget sete/ skaffe? Eller skal jeg som mor sørge for å få tak i et til? 

Anonymkode: 1303c...1c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sykt at han ikke gir gaver til barnet og tror at barnebidraget dekker det. Han må kjøpe sin egen bilstol ja. Barnebidraget dekker ikke dette.

Anonymkode: 8c61e...fac

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Far bør ha eget barnesete, og i tillegg betale for bursdagsgaver. Barnebidraget er beregnet ut fra hva det koster for et barn å bo, spise og leve i hverdagen. Andre kostnader må man avtale separat. Fra nav sine sider om barnebidrag:

"Men, mange familier har gjerne flere kostnader for barnet enn det barnebidraget dekker. Det er kostnader som ikke regnes som utgifter til den daglige forsørgelsen av barnet. Som for eksempel feriereiser, reisekostnader ved samvær, gaver, lommepenger, feiring av merkedager, eller kostbare fritidsaktiviteter. "

Anonymkode: a1f37...b34

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen verken moralsk eller juridisk plikt til å holde far med bilsete.

Anonymkode: 97c8e...a0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger selvfølgelig ikke å dele bilsete med far. Hva skulle far gjort om du ikke kjørte bil? Da måtte han sørget for slikt utstyr selv. Det er frivillig å eie/kjøre bil og dermed ikke nødvendig utstyr. Nødvendig utstyr kan være regntøy, sko, støvler, vogn og kanskje tilogmed sykkel til barnet med tiden.

Anonymkode: d93e0...75a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen plikt, men kom isåfall ikke i etterkant å klage på at han har kjøpt et udugelig og billig dritt sete. Tenker at dette fort også kan bli et dilemma i ditt tilfelle. 

Hadde sett an situasjonen og faktisk selv kjøpt et sete til far som garantert et bedre enn det han vil diske opp med (fordom jeg har etter alle innleggene jeg har lest om fedre og bilstoler). I dette tilfelle hadde jeg sett om jeg fant et sete på finn. 

Du kan ikke forvente at en mann som ikke kjøper gave til barnet, kommer til å bruke 6k på en bilstol. 

Anonymkode: 46fda...b6f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har ingen plikt, men kom isåfall ikke i etterkant å klage på at han har kjøpt et udugelig og billig dritt sete. Tenker at dette fort også kan bli et dilemma i ditt tilfelle. 

Hadde sett an situasjonen og faktisk selv kjøpt et sete til far som garantert et bedre enn det han vil diske opp med (fordom jeg har etter alle innleggene jeg har lest om fedre og bilstoler). I dette tilfelle hadde jeg sett om jeg fant et sete på finn. 

Du kan ikke forvente at en mann som ikke kjøper gave til barnet, kommer til å bruke 6k på en bilstol. 

Dette. Har selv en ubrukelig ex som kjøpte noe av det billigste setet man kan finne. Måtte mase i evigheter for at han skulle snu setet riktig vei i det minste. Tenker jo ikke på sikkerhet en plass. 
se på Finn om du finner noe brukt sete av et godt merke?

Anonymkode: 5ad3f...c9f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg mottar barnebidrag, og er fullt klar over at dette skal dekke barnet sine nødvendige utstyr og dermed ikke kan kreve far betaler noe spesielt mer.

nå har det seg slik at far, som minimalt er inni bildet fra før av, ønsker å hente guttungen etter bhg innimellom når han starter der om 3 uker. Jeg har et sete, med base. Det er vanvittig klønete for far å spontant hente guttungen uten å planlegge lenge i forveien og eks svigers mener også det er helt på tryne at vi skal dele på det ene setet jeg har når begge lever vilt forskjellige liv og bor 30 min fra hverandre.

misforstå meg rett, det er ikke noe problem å dele setet, det er hele settinga da jeg ikke tenker at det er så innmari praktisk å levere ungen samt bilsete og base i barnehage stadig. Jeg tør heller ikke ta kampen med far da han mener at barnebidraget også fint fra før dekker f.els bursdagsgaver til barnet. Han skal ikke betale en kr mer. Bør far betale eget sete/ skaffe? Eller skal jeg som mor sørge for å få tak i et til? 

Bilens sjåfør, altså far, er ansvarlig for at barnet er forsvarlig sikret. Når far skal hente, og kjøre bil med barnet, så er far ansvarlig for sikring, og jeg vil tolke det dit hen at han også er ansvarlig for å a sikkerhetsutstyr til barnet i bilen. 
Vil ikke far skaffe eget sete, så er alternativet å gå, eller reise kollektivt. 
Alt man kan lage vanskeligheter av, når man har et barn!  (Her tenker jeg på far, som fremstår lite løsningsorientert).

Anonymkode: 01e12...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lover deg at barnehagen er lite interessert i å ha et bilsete stående hele dagen bare fordi far skal hente.

Anonymkode: c147f...c72

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lover deg at barnehagen er lite interessert i å ha et bilsete stående hele dagen bare fordi far skal hente.

Anonymkode: c147f...c72

Der jeg jobbet var det flere med delt ansvar og nesten hver fredag og mandag stod det setter plassert. Her så ordnet de et sted settene kunne stå.

Fleste hadde da hver sin basse, så var kun settet

Anonymkode: 56b2d...368

Skrevet

Har han spurt/tatt opp det med bilsete? Om ikke, hadde jeg ikke sagt noe. Han får finne ut av det selv. Spør han om å dele, kan du bare si nei. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han bør 100% kjøpe sitt eget sete. Ikke din jobb/kostnad i det hele. Vil han hente i bhg - får han skaffe seg et sete. 

Anonymkode: 3f25f...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan hun klage. Som far har man også et ansvar for sikkerhet og trygghet i bil. Mor er ikke fars mor og skal sørge for sikkerhet og trygghet når barnet er hos far. Det er fars ansvar og det kan faktisk være livsfarlig å ikke sørge for god bilsikring til barna. Om far, som voksen mann, ikke evner dette så må mor kunne si fra. 

Anonymkode: a9227...7f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må selvsagt kjøpe sete selv.

Jeg vil også på det sterkeste fraråde å kjøpe sete på finn. Sete er blant de få tingene man aldri skal kjøpe brukt av fremmede. Hvis det har vært i en ulykke, er det ikke trygt lenger. Fremmede vet man ikke pm har hatt ulykke eller ikke.

Anonymkode: 5c3af...4d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn er i alle fall siste plass jeg hadde kjøpt en bilstol. Du vet at hvis stolen har vært utsatt for kraftige slag eller trafikkulykker så er setet ubrukelig, sant? Og at man ikke alltid kan se det på stolen etterpå? 

Ts: La han ordne det selv, plutselig «glemmer» han å levere stolen tilbake og så må du kjøpe nytt. Nei fra meg. 

Anonymkode: 0ee62...044

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sciurus, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette! Jeg måtte kjøpe bilstol til bilen til bf da han mente en babystol til 300 kr fra biltema var fint til en 2 åring. Jeg gambler ikke på sikkerheten, og ordnet et ekstra selv om han hadde det dobbelte av min inntekt og nektet å betale bidrag.

Anonymkode: 7025f...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et på Finn 

(faren)

Anonymkode: 8cde3...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...