Gå til innhold

Hva gjør at unge mennesker dør av hjertestans under trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste minneord og to leger. Begge to i starten av 40 årene. Ene døde brått på trening, andre fikk hjertestans i basseng etter trening. Grusomt

det får meg til å tenke. Hva gjør at unge spreke mennesker bare dør av hjertestans slik? Treninger sunt og skal være sunt for kroppen. Men er det det sånn satt på spissen? det er ikke første gang relativt unge personer bare dør plutselig før, under eller rett etter trening. Selv ikke høyt udanna leger kan unngå det. Fælt

Anonymkode: a19c0...15e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leste minneord og to leger. Begge to i starten av 40 årene. Ene døde brått på trening, andre fikk hjertestans i basseng etter trening. Grusomt

det får meg til å tenke. Hva gjør at unge spreke mennesker bare dør av hjertestans slik? Treninger sunt og skal være sunt for kroppen. Men er det det sånn satt på spissen? det er ikke første gang relativt unge personer bare dør plutselig før, under eller rett etter trening. Selv ikke høyt udanna leger kan unngå det. Fælt

Anonymkode: a19c0...15e

Det må der en obdoksjon til for å gi konkret svar på. Men Alexander Dale Oen og andre jeg har lest om som døde av hjertestans, hadde en hjertefeil som ikke var blitt oppdaget. Da er det et tidsspørsmål om når kroppen sier stopp. 

Anonymkode: 66858...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men Alexander Dale Oen og andre jeg har lest om som døde av hjertestans, hadde en hjertefeil som ikke var blitt oppdaget. Da er det et tidsspørsmål om når kroppen sier stopp. 

Anonymkode: 66858...514

Skulle til å påpeke dette. At det jo er noe uoppdaget som er galt, når ellers friske, spreke (og til og med topptrente!) unge mennesker under 45 år faller død om på grunn av plutselig hjertestans.

Man kan ikke gå rundt og tenke på sånt. De fleste av oss har jo ikke uoppdaget hjertefeil.

Og en ting er sikkert: Det er mer helseskadelig ikke å trene!

Anonymkode: af563...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du leser slike artikler så må du alltid tenke statistikk. Det er sjokkerende at unge, tente folk dør, men det er høyst uvanlig. Derfor skaper det overskrifter. 

De som flest dør av hjerteproblemer i ung alder er likevel mest de inaktive/har fedme/ bruker rusmidler. Men selv med usunn livsstil er det uvanlig å dø av hjertestans som ung. Det er bare ikke disse du hører om, da. 

Anonymkode: 871ba...dc3

• Liker 2
Skrevet

Har hørt at de som dør tidlig ofte har medfødte hjertefeil som ikke er blitt oppdaget.

Skrevet

Uoppdaget medfødt hjertefeil.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Toppidrettsutøvere som dør av hjertestans i ung alder, har gjerne en hjertefeil som de ikke hadde dødd av hvis de ikke hadde presset kroppen maksimalt.

Anonymkode: dd705...b4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne uoppdaget hjertefeil som er årsak til det. Skal også sies at jeg fikk akutt rytmeforstyrrelse like etter en ganske hard økt fordi jeg hadde startet på en medisin for å sove om natten (sleit skikkelig med søvnen en periode) og måtte rett til legen. Den forstyrrelsen jeg fikk kan i verste fall føre til stans. Det er visst en genetisk greie som gjør at dette kan skje hos enkelte personer av visse medisiner. 

Anonymkode: 57e3e...9c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Toppidrettsutøvere som dør av hjertestans i ung alder, har gjerne en hjertefeil som de ikke hadde dødd av hvis de ikke hadde presset kroppen maksimalt.

Det skjer ikke bare toppidrettsutøvere. Vet om mosjonister som det har skjedd med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er gjerne uoppdaget hjertefeil som er årsak til det. Skal også sies at jeg fikk akutt rytmeforstyrrelse like etter en ganske hard økt fordi jeg hadde startet på en medisin for å sove om natten (sleit skikkelig med søvnen en periode) og måtte rett til legen. Den forstyrrelsen jeg fikk kan i verste fall føre til stans. Det er visst en genetisk greie som gjør at dette kan skje hos enkelte personer av visse medisiner. 

Hvilken medisin var dette?

AnonymBruker
Skrevet
DelvisPresley skrev (5 minutter siden):

Det skjer ikke bare toppidrettsutøvere. Vet om mosjonister som det har skjedd med.

Tanten min påstod at folk strøk med som fluer under "joggebølgen" på 80-tallet, jeg er for ung til å huske noe av det :P 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for meg rart at man ikke har en rutine på å sjekke toppidrettsutøvere for hjertefeil.

Anonymkode: 982c1...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvilken medisin var dette?

Atarax. Men det er egentlig ikke så relevant da dette kan skje av flere typer medisiner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tanten min påstod at folk strøk med som fluer under "joggebølgen" på 80-tallet, jeg er for ung til å huske noe av det :P 

Født i 86, husker ikke noe av det😂

Noe sier meg at det er sterkt overdrevent..😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er for meg rart at man ikke har en rutine på å sjekke toppidrettsutøvere for hjertefeil.

Anonymkode: 982c1...aaa

Det tenker jeg også. Men statlige sykehus skjekker ikke folk som ikke har noe historikk i familie eller har symptomer. 
Private sykehus kan utrede hjertet, og de burde absolutt ha gjort det

Anonymkode: 3d487...e38

AnonymBruker
Skrevet

Koronavaksinen?

Anonymkode: c879c...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Koronavaksinen?

Anonymkode: c879c...3b0

Nei. Ingen påvist økning etter vaksinen.

Anonymkode: 30f32...217

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...