AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 Jeg er så «heldig» at vi alltid har hatt god til over middels økonomi, både nå som voksen og under hele oppveksten min. Og har alltid reist på sommerferie til utlandet eller feriert her i Norge med hotellovernatting og det som hører til. I år er jeg høygravid med komplikasjoner og pga det har jeg ikke fått reist. Jeg har vært hjemme i fem uker og det er kjempe kjedelig! Jeg har en del bekkenløsningssmerter og er lite mobil så jeg er dessverre mye hjemme, bare en liten tur til kjøpesenteret fører til store smerter, så jeg kommer ikke lenger enn til en liten tur i hagen. Vi har heldigvis ikke det slik til vanlig, men tenker nå på de som sjeldent får råd til å reise vekk eller dra på ordentlig ferie her i Norge. Har lest om folk som ikke har fått reist på flere år! Det må være kjipt! Og trist! Jeg vet at man kan dra på telttur i nærområdet, men jeg er en av de som tørr å innrømme at det er VIRKELIG IKKE det samme som hotell, frokostbuffet, etterfulgt av tur til stranda/oppdage en ny by/besøke museer/sightseeing/shopping etc. Her får du smakt på ny mat, opplevd en annen kultur og ikke minst nyte noen dager med null stress, kos og fint vær. Sist jeg var på telttur var på VGS, og det var grusomt! Så dere som foreslår «dra på telttur» til folk som ikke har råd til ferie, vet ikke hva dere snakker om. Personlig vil jeg heller være hjemme, med tilgang til skikkelig do, seng og bad enn å dra på telttur og måtte grave ned min egen avføring (grøss). For å ikke snakke om myggstikk, ryggsmerter pga sovepose og ujevnt underlag, spise kjip mat tilbredt på stormkjøkken. Nei takk! Håper dere som sitter godt i det kan spandere eller hjelpe folk med dårlig råd slik at de får dratt på skikkelige ferier. Snakker spesielt om barnefamilier med unger i barneskolealder, der unga sikkert blir mobba/utestengt/plaga på skolen fordi foresatte ikke har råd til å dra på skikkelig ferie med dem. Anonymkode: 14ff4...2e7 4 3 10
solsolsol Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 Eller kanskje du har det kjipt fordi du har smerter og er høygravid? 🤔 24 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 Ok og takk for at jeg fikk lese ditt selvskryt Anonymkode: 07bbd...bac 26 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Du virker både høy på pæra og nedlatende.. Anonymkode: 4c724...3a3 27 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 Tøys, man får ikke «oppleve en annen kultur» ved å bo på hotell med frokostbuffet, ligge på stranden og shoppe. Reising og masseturisme er ikke bærekraftig. Det tilhører det forrige århundre. Jeg synes det er stress å reise og slapper mye bedre av i nærkontakt med naturen, enten på en liten gammel seilbåt som nå eller på en liten hytte langt fra folk. Anonymkode: ce819...264 19 17
Trolltunge Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Vel vel, vi har råd til annet, men drar likevel på camping. Om det er fælt eller veldig deilig er vel en smaksak. Jeg har også vært i situasjonen at vi ikke hadde råd til ferie på mange år. Ironisk nok husker både jeg og barna det som fantastiske år. De beste årene sier ungene. Vi var flinke til å være sammen og finne på gratis moro. Livet er hva man gjør det til, og hvilken innstilling man har. Å ha dårlig råd gjorde oss mer kreative, og det var år hvor vi hadde mer fokus på å gjøre det hyggelig sammen enn vi har vært flinke til da økonomi ble bedre. Da dro vi mye på hotell ja, og ungene savnet vår kreativitet som "fattige ". Det er da ungene ble store jeg og mannen hoppet over til camping. Vi elsker det. 7 2 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 🤩har ok økonomi. Men ærlig talt, har ikke noe behov for å reise til "syden" . Er mest hjemme, koser meg med late dager, går lange turer i nærområdet, fisker litt og synes det er helt topp. At det er lite folk som er på hytta eller i utlandet er egentlig bare deilig. Life is good😄 Anonymkode: 0cb22...5dd 6 3
Honey Dew Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 (endret) Ta deg en biltur, gå ut og spis, se en god film, les en bok finn deg en jobby. Masse du kan gjøre. Endret 20. juli 2024 av Honey Dew 3
Anononyma Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 Vi har hytte på en sommerperle. Ingen behov for dyre utenlandsturer 3 1
Honey Dew Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 🤩har ok økonomi. Men ærlig talt, har ikke noe behov for å reise til "syden" . Er mest hjemme, koser meg med late dager, går lange turer i nærområdet, fisker litt og synes det er helt topp. At det er lite folk som er på hytta eller i utlandet er egentlig bare deilig. Life is good😄 Anonymkode: 0cb22...5dd Samme hos oss. Det er herlig å ta det med ro. 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tøys, man får ikke «oppleve en annen kultur» ved å bo på hotell med frokostbuffet, ligge på stranden og shoppe. Reising og masseturisme er ikke bærekraftig. Det tilhører det forrige århundre. Jeg synes det er stress å reise og slapper mye bedre av i nærkontakt med naturen, enten på en liten gammel seilbåt som nå eller på en liten hytte langt fra folk. Anonymkode: ce819...264 Det kan man gjøre når man blir 80. Anonymkode: 14984...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 Anononyma skrev (Akkurat nå): Vi har hytte på en sommerperle. Ingen behov for dyre utenlandsturer Det er nok ganske dyrt å ha den hytta også tenker jeg Vi har valgt å ikke ha hytte, for å kunne reise mye, mine foreldre gjorde det samme. Anonymkode: 14ff4...2e7 2 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Skrevet 20. juli 2024 Vi har også råd til å reise på ferie, men begge velger glatt en rolig hjemmeferie med noen turer på hytta. Folk er forskjellige, og slett ikke alle mistrives med hjemmeferie eller enklere ferieplaner. Mange sliter ikke mest med dårlig råd, de sliter mest med andres dårlige holdninger til de som ikke reiser bort i ferien. Hvis man kunne ha vært like interessert i å høre om noens ferie hjemme med piknik, båtturer, strandturer, fisketurer, små hytteturer osv, som man er i å høre om to uker på all inclusive i "syden", så hadde færre sett så mørkt på å være hjemme. Både lærere og foreldre må bli flinkere til å snakke om ferie som en periode med fri og avslapning, og ikke som en periode med obligatorisk reiseaktivitet der målet er å ha mest mulig å skryte av etterpå. Noen reiser, noen gjør det ikke. Noen har masse planer, noen har nesten ingen planer. Folk er forskjellige og tilbringer ferien ulikt. Alt er like fint og normalt. Det er hva man gjør det til. Anonymkode: 08974...6cc 6 3
Rucula Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er så «heldig» at vi alltid har hatt god til over middels økonomi, både nå som voksen og under hele oppveksten min. Og har alltid reist på sommerferie til utlandet eller feriert her i Norge med hotellovernatting og det som hører til. I år er jeg høygravid med komplikasjoner og pga det har jeg ikke fått reist. Jeg har vært hjemme i fem uker og det er kjempe kjedelig! Jeg har en del bekkenløsningssmerter og er lite mobil så jeg er dessverre mye hjemme, bare en liten tur til kjøpesenteret fører til store smerter, så jeg kommer ikke lenger enn til en liten tur i hagen. Vi har heldigvis ikke det slik til vanlig, men tenker nå på de som sjeldent får råd til å reise vekk eller dra på ordentlig ferie her i Norge. Har lest om folk som ikke har fått reist på flere år! Det må være kjipt! Og trist! Jeg vet at man kan dra på telttur i nærområdet, men jeg er en av de som tørr å innrømme at det er VIRKELIG IKKE det samme som hotell, frokostbuffet, etterfulgt av tur til stranda/oppdage en ny by/besøke museer/sightseeing/shopping etc. Her får du smakt på ny mat, opplevd en annen kultur og ikke minst nyte noen dager med null stress, kos og fint vær. Sist jeg var på telttur var på VGS, og det var grusomt! Så dere som foreslår «dra på telttur» til folk som ikke har råd til ferie, vet ikke hva dere snakker om. Personlig vil jeg heller være hjemme, med tilgang til skikkelig do, seng og bad enn å dra på telttur og måtte grave ned min egen avføring (grøss). For å ikke snakke om myggstikk, ryggsmerter pga sovepose og ujevnt underlag, spise kjip mat tilbredt på stormkjøkken. Nei takk! Håper dere som sitter godt i det kan spandere eller hjelpe folk med dårlig råd slik at de får dratt på skikkelige ferier. Snakker spesielt om barnefamilier med unger i barneskolealder, der unga sikkert blir mobba/utestengt/plaga på skolen fordi foresatte ikke har råd til å dra på skikkelig ferie med dem. Anonymkode: 14ff4...2e7 Helt enig For meg er det kun ferie ved å reise utenlands. Selv er jeg i Frankrike nå i nesten 3 uker. å surre rundt hjemme eller på camping er nitrist 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tøys, man får ikke «oppleve en annen kultur» ved å bo på hotell med frokostbuffet, ligge på stranden og shoppe. Reising og masseturisme er ikke bærekraftig. Det tilhører det forrige århundre. Jeg synes det er stress å reise og slapper mye bedre av i nærkontakt med naturen, enten på en liten gammel seilbåt som nå eller på en liten hytte langt fra folk. Anonymkode: ce819...264 Vi har vært på ferie i India, Thailand, Maldivene, Hellas, Spania, England, USA etc. Du får oppleve kulturen når du er i India, men hvis du vil ha avslapping ro og late dager på stranda velger du selvsagt Mallorca. Du kan både reise til fjerne strøk og dra på såkalte all inclusive turer. Ferie er det du gjør det til. Anonymkode: 14ff4...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 Rucula skrev (1 minutt siden): Helt enig For meg er det kun ferie ved å reise utenlands. Selv er jeg i Frankrike nå i nesten 3 uker. å surre rundt hjemme eller på camping er nitrist for deg og noen andre ja. For andre er det å reise bort nitrist. Ingen grunn til å projisere egne følelser over på andre. You do you, så gjør andre det de trives best med. Anonymkode: 08974...6cc 9 1
Rucula Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): for deg og noen andre ja. For andre er det å reise bort nitrist. Ingen grunn til å projisere egne følelser over på andre. You do you, så gjør andre det de trives best med. Anonymkode: 08974...6cc Leste du ikke at jeg skrev "for meg" ? det betyr at jeg snakker om hva jeg mener... så skriver du videre "ingen grunn til å projisere egne følelser over på andre" Hallo i luken! Endret 20. juli 2024 av Rucula 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 Rucula skrev (1 minutt siden): Leste du ikke at jeg skrev "for meg" ? Joda, i første setning. Så kom den mer generelle "å surre rundt hjemme eller på camping er nitrist". Anonymkode: 08974...6cc 5
Rucula Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, i første setning. Så kom den mer generelle "å surre rundt hjemme eller på camping er nitrist". Anonymkode: 08974...6cc Ja! For meg!! Du leser alt i verste mening du 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå