Gå til innhold

Blir poteter luksusmat fra høsten av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I desember kostet poteten 20 kroner kiloen. Nå er prisen omtrent det dobbelte. Snart blir det mye verre.

Eksperter mener at prisen vil øke ytterligere på grunn av en ny potet-toll som trår i kraft 1. september. 

Da kan prisen stige til over 100 kroner kiloen.

Landbruksminister Pollestad hevdet i desember at tollen ikke skulle øke prisen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/93z2lr/i-hoest-kan-poteter-koste-over-100-kroner-kiloen

Anonymkode: 184be...fc6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er en helt tullete kommentar. Med Æ-appen koster norske nypoteter nå under 18 kroner på  Rema. Tollen gir nok noe dyrere poteter, i en periode - men 100 kroner er helt vilt. Som vanlig forstår denne VG-kommentatoren svært lite.

Anonymkode: 2fb54...5b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

24 på kiwi løsvekt nå.

Anonymkode: b8093...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Vil dette også påvirke potetgullet 😱

Anonymkode: fee30...c50

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Teksten i lenken sier alt…..meninger

Anonymkode: 002cd...42c

AnonymBruker
Skrevet

Neppe. Det er jo lett å dyrke selv..

Anonymkode: b77b5...371

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo bruke potetmospulver isteden. Og chips da!

Anonymkode: 834cb...339

AnonymBruker
Skrevet

Folk fortsetter jo å stemme på disse inkompetente løgnerne.

Anonymkode: dbb3c...a75

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Får plante selv, du blir overrasket over hvor enkelt det er

Anonymkode: e9b2d...3fa

• Nyttig 1
Skrevet

Synes poteter har vært luksus lenge jeg, kjøpte en 0,75 fra Løiten for litt siden, 420 kroner takk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Neppe. Det er jo lett å dyrke selv..

Anonymkode: b77b5...371

Spørsmålet var om det blir luksusmat fra høsten av. Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men her jeg bor er det for sent å sette poteter for å få en god avling nå.

La oss si at folk flest har et egnet sted å dyrke poteter uten at det krever mye innkjøp/endring av tomt. Har folk steder å oppbevare 100 kg poteter en hel vinter? Det skal være mørkt og relativt tørt og kaldt. Jeg forstår ikke hvor i huset jeg skal få til riktig klima for å lagre poteter så lenge.

Anonymkode: 23316...0f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for min del, jeg har det i hagen. 

Anonymkode: e1a00...e51

AnonymBruker
Skrevet

Potetkrisa nå stammer vel fra i fjor sommer da avlingen druknet/råtnet, slik at det ble mangel. 
Det ser ikke ut til at det samme skal skje i pr, så jeg tenker at prisen normaliserer seg når årets avling er tatt opp. 

Anonymkode: 4c265...63b

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet

Har på jordet. Så 0 problem her

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I desember kostet poteten 20 kroner kiloen. Nå er prisen omtrent det dobbelte. Snart blir det mye verre.

Eksperter mener at prisen vil øke ytterligere på grunn av en ny potet-toll som trår i kraft 1. september. 

Da kan prisen stige til over 100 kroner kiloen.

Landbruksminister Pollestad hevdet i desember at tollen ikke skulle øke prisen.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/93z2lr/i-hoest-kan-poteter-koste-over-100-kroner-kiloen

Anonymkode: 184be...fc6

Man får inntrykk av at dette er avtalt spill for å øke inntjeningen hos matvaregigantene enda et par hakk.

For egen del viser jeg fingeren til hele denne bransjen som stadig spekulerer i mangler på egg, fløte, smør og nå poteter.
Poteter blir for meg aldri luksusmat, kun fyllstoff og en overlevning fra nødsår.
Dette klarer jeg meg fint uten og det har jeg store planer om å gjøre også.
Helt til matvaregigantene blir tvunget til å oppgi sin kartellvirksomhet og konkurransetilsynet tar jobben sin på alvor.

Skrevet
3 minutter siden, Surpomp said:

Man får inntrykk av at dette er avtalt spill for å øke inntjeningen hos matvaregigantene enda et par hakk.

For egen del viser jeg fingeren til hele denne bransjen som stadig spekulerer i mangler på egg, fløte, smør og nå poteter.
Poteter blir for meg aldri luksusmat, kun fyllstoff og en overlevning fra nødsår.
Dette klarer jeg meg fint uten og det har jeg store planer om å gjøre også.
Helt til matvaregigantene blir tvunget til å oppgi sin kartellvirksomhet og konkurransetilsynet tar jobben sin på alvor.

Mener du matvaregigantene har skylden for mangel på egg og smør?

Poteter selges nå på Rema til under 18 kroner kiloen. Øker dette inntjeningen? 

Det er selvsagt ingen kartellvirksomhet i dagligvarebransjen, marginene er små, rundt 3 prosent.

Konkurransetilsynet følger selvsagt med.

Jeg synes folk flest, synesere (som ofte stort sett er godt plantet i norsk bondenæring) og politikere (særlig fra bondepartiene - Sp og SV) bør slutte å legge all skyld på dagligvarebransjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet var om det blir luksusmat fra høsten av. Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men her jeg bor er det for sent å sette poteter for å få en god avling nå.

La oss si at folk flest har et egnet sted å dyrke poteter uten at det krever mye innkjøp/endring av tomt. Har folk steder å oppbevare 100 kg poteter en hel vinter? Det skal være mørkt og relativt tørt og kaldt. Jeg forstår ikke hvor i huset jeg skal få til riktig klima for å lagre poteter så lenge.

Ser nå at poteter ikke trenger å ha det særlig tørt, men for vi terlagring skal det ligge på 3-4 grader og mørkt for å unngå groer som spirer og at poteten blir grønn (=gift=farlig å spise). Jeg har fremdeles ikke noe sted å oppbevare poteter for en hel vinter.

Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Mener du matvaregigantene har skylden for mangel på egg og smør?

Poteter selges nå på Rema til under 18 kroner kiloen. Øker dette inntjeningen? 

Det er selvsagt ingen kartellvirksomhet i dagligvarebransjen, marginene er små, rundt 3 prosent.

Konkurransetilsynet følger selvsagt med.

Jeg synes folk flest, synesere (som ofte stort sett er godt plantet i norsk bondenæring) og politikere (særlig fra bondepartiene - Sp og SV) bør slutte å legge all skyld på dagligvarebransjen.

Da synes jeg den lille eliten som eier bransjen og troner på formue/inntektstoppen, bør flytte hjem fra Sveits og betale skatt som alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

Blir for dumt å dra inn Remas tilbud i denne tråden. Remas tilbud varer ikke for alltid. Prisene bare øker og det er godt mulig poteter blir luksusmat i fremtiden ja.

Anonymkode: 53b91...5af

AnonymBruker
Skrevet

Dette med potet er et COOP problem da de begynte å boikotte potet fra israel.

:skya: 

Anonymkode: 2be20...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...