AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 I desember kostet poteten 20 kroner kiloen. Nå er prisen omtrent det dobbelte. Snart blir det mye verre. Eksperter mener at prisen vil øke ytterligere på grunn av en ny potet-toll som trår i kraft 1. september. Da kan prisen stige til over 100 kroner kiloen. Landbruksminister Pollestad hevdet i desember at tollen ikke skulle øke prisen. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/93z2lr/i-hoest-kan-poteter-koste-over-100-kroner-kiloen Anonymkode: 184be...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 Nei, dette er en helt tullete kommentar. Med Æ-appen koster norske nypoteter nå under 18 kroner på Rema. Tollen gir nok noe dyrere poteter, i en periode - men 100 kroner er helt vilt. Som vanlig forstår denne VG-kommentatoren svært lite. Anonymkode: 2fb54...5b8 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 24 på kiwi løsvekt nå. Anonymkode: b8093...7ed
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 Vil dette også påvirke potetgullet 😱 Anonymkode: fee30...c50 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Teksten i lenken sier alt…..meninger Anonymkode: 002cd...42c
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 Neppe. Det er jo lett å dyrke selv.. Anonymkode: b77b5...371 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Kan jo bruke potetmospulver isteden. Og chips da! Anonymkode: 834cb...339
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Folk fortsetter jo å stemme på disse inkompetente løgnerne. Anonymkode: dbb3c...a75 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 Får plante selv, du blir overrasket over hvor enkelt det er Anonymkode: e9b2d...3fa 1
bvp Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 Synes poteter har vært luksus lenge jeg, kjøpte en 0,75 fra Løiten for litt siden, 420 kroner takk! 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Neppe. Det er jo lett å dyrke selv.. Anonymkode: b77b5...371 Spørsmålet var om det blir luksusmat fra høsten av. Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men her jeg bor er det for sent å sette poteter for å få en god avling nå. La oss si at folk flest har et egnet sted å dyrke poteter uten at det krever mye innkjøp/endring av tomt. Har folk steder å oppbevare 100 kg poteter en hel vinter? Det skal være mørkt og relativt tørt og kaldt. Jeg forstår ikke hvor i huset jeg skal få til riktig klima for å lagre poteter så lenge. Anonymkode: 23316...0f7 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 Ikke for min del, jeg har det i hagen. Anonymkode: e1a00...e51
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 Potetkrisa nå stammer vel fra i fjor sommer da avlingen druknet/råtnet, slik at det ble mangel. Det ser ikke ut til at det samme skal skje i pr, så jeg tenker at prisen normaliserer seg når årets avling er tatt opp. Anonymkode: 4c265...63b 3
Surpomp Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I desember kostet poteten 20 kroner kiloen. Nå er prisen omtrent det dobbelte. Snart blir det mye verre. Eksperter mener at prisen vil øke ytterligere på grunn av en ny potet-toll som trår i kraft 1. september. Da kan prisen stige til over 100 kroner kiloen. Landbruksminister Pollestad hevdet i desember at tollen ikke skulle øke prisen. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/93z2lr/i-hoest-kan-poteter-koste-over-100-kroner-kiloen Anonymkode: 184be...fc6 Man får inntrykk av at dette er avtalt spill for å øke inntjeningen hos matvaregigantene enda et par hakk. For egen del viser jeg fingeren til hele denne bransjen som stadig spekulerer i mangler på egg, fløte, smør og nå poteter. Poteter blir for meg aldri luksusmat, kun fyllstoff og en overlevning fra nødsår. Dette klarer jeg meg fint uten og det har jeg store planer om å gjøre også. Helt til matvaregigantene blir tvunget til å oppgi sin kartellvirksomhet og konkurransetilsynet tar jobben sin på alvor.
Johan uten land Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 3 minutter siden, Surpomp said: Man får inntrykk av at dette er avtalt spill for å øke inntjeningen hos matvaregigantene enda et par hakk. For egen del viser jeg fingeren til hele denne bransjen som stadig spekulerer i mangler på egg, fløte, smør og nå poteter. Poteter blir for meg aldri luksusmat, kun fyllstoff og en overlevning fra nødsår. Dette klarer jeg meg fint uten og det har jeg store planer om å gjøre også. Helt til matvaregigantene blir tvunget til å oppgi sin kartellvirksomhet og konkurransetilsynet tar jobben sin på alvor. Mener du matvaregigantene har skylden for mangel på egg og smør? Poteter selges nå på Rema til under 18 kroner kiloen. Øker dette inntjeningen? Det er selvsagt ingen kartellvirksomhet i dagligvarebransjen, marginene er små, rundt 3 prosent. Konkurransetilsynet følger selvsagt med. Jeg synes folk flest, synesere (som ofte stort sett er godt plantet i norsk bondenæring) og politikere (særlig fra bondepartiene - Sp og SV) bør slutte å legge all skyld på dagligvarebransjen.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Spørsmålet var om det blir luksusmat fra høsten av. Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men her jeg bor er det for sent å sette poteter for å få en god avling nå. La oss si at folk flest har et egnet sted å dyrke poteter uten at det krever mye innkjøp/endring av tomt. Har folk steder å oppbevare 100 kg poteter en hel vinter? Det skal være mørkt og relativt tørt og kaldt. Jeg forstår ikke hvor i huset jeg skal få til riktig klima for å lagre poteter så lenge. Anonymkode: 23316...0f7 Ser nå at poteter ikke trenger å ha det særlig tørt, men for vi terlagring skal det ligge på 3-4 grader og mørkt for å unngå groer som spirer og at poteten blir grønn (=gift=farlig å spise). Jeg har fremdeles ikke noe sted å oppbevare poteter for en hel vinter. Anonymkode: 23316...0f7
Surpomp Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 Johan uten land skrev (2 minutter siden): Mener du matvaregigantene har skylden for mangel på egg og smør? Poteter selges nå på Rema til under 18 kroner kiloen. Øker dette inntjeningen? Det er selvsagt ingen kartellvirksomhet i dagligvarebransjen, marginene er små, rundt 3 prosent. Konkurransetilsynet følger selvsagt med. Jeg synes folk flest, synesere (som ofte stort sett er godt plantet i norsk bondenæring) og politikere (særlig fra bondepartiene - Sp og SV) bør slutte å legge all skyld på dagligvarebransjen. Da synes jeg den lille eliten som eier bransjen og troner på formue/inntektstoppen, bør flytte hjem fra Sveits og betale skatt som alle andre.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 Blir for dumt å dra inn Remas tilbud i denne tråden. Remas tilbud varer ikke for alltid. Prisene bare øker og det er godt mulig poteter blir luksusmat i fremtiden ja. Anonymkode: 53b91...5af
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 Dette med potet er et COOP problem da de begynte å boikotte potet fra israel. Anonymkode: 2be20...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå