Gå til innhold

Lån av foreldres hytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får dere ha sommerhytta til foreldrene selv? De har igjen arvet den fra foreldre. 

Anonymkode: c1d9d...511

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi bruker hytta til svigers så mye vi vil. Så om sommeren er det fort 4 til 5 uker der  så helger, jula påsken osv

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får låne så mye de vil men vi snakker sammen - slik at sommer/ helger går opp for alle. Alle deltar også med vedlikehold på eget(!) initiativ. 
hvor mange barn har dine foreldre og hvordan forlater du hytta? Og hva bidrar du med? 

Anonymkode: 79eb4...66a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker hytta selv i to-tre uker, og de fleste helger. Barna er velkomne når som helst, men dersom de skal være der alene må de tilpasse seg oss og sine søsken.

Anonymkode: 981b0...925

AnonymBruker
Skrevet

Her ble hytta arvet fra min manns besteforeldre, og hytta eies derfor av hans mor og hennes to søstre. Hytta deles derfor mellom de tre gjennom sommeren med tre uker til hver. Vi kan derfor bare bruke hytta tre uker hver sommer, noen ganger er vi der alene noen ganger sammen med mannens bror og evt hans søsken. Kunne gjerne ønske å bruke den mer og at det var litt mer fleksibelt.

Helger resten av sesongen bruker vi den ofte, da er det ikke så mange andre der. 

Anonymkode: aae88...1af

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan bruke foreldres fritidseiendommer akkurat så mye vi vil. 

Om de er der selv er vi alltid velkomne. Er søsken der blir det litt trangt, så vi pleier å koordinere mellom oss. For er det opp til foreldre ville det blitt lagt ut madrasser til alle som ønsker å være der. 

Har de ikke planlagt tur så kommer de ikke bare fordi vi er der. De har jo antenner nok til å forstå at vi da vil være der alene litt. 

Som en over sier - eier bestemmer når de vil være der. Andre tilpasser seg litt. 

Så forstår ikke helt spørsmålet? 

Anonymkode: f9b4f...286

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Alltid velkommen, men er nysgjerrig på hvor ofte den eldste generasjonen som jo kan bruke hytta mye utenom skoleferien lar barna ha hytta alene. Om noen for eksempel har en eller flere uker fast alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her: Alltid velkommen, men er nysgjerrig på hvor ofte den eldste generasjonen som jo kan bruke hytta mye utenom skoleferien lar barna ha hytta alene. Om noen for eksempel har en eller flere uker fast alene. 

Det er deres hytte. (og fritidseiendom i utlandet)

De planlegger når de skal være der. Som regel i god tid (pensjonister). Så velger jeg og mannen hvor mye vi vil være der sammen, og hvor mye alene. 

Mener du de skal være mer hjemme bare fordi dere ønsker å være der helt alene? 

Anonymkode: f9b4f...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper jo det er forskjellig fra familie til familie. Mannen får ikke låne hytta til svigers alene i så mye som en helg engang (altså, svigers må også være der), jeg får låne mine foreldres så mye jeg vil. Begge er sommerhytte ved vannet. 

Anonymkode: 92a60...3b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her bruker svigers nesten ikke i det hele tatt. De har vel vært der 2 ganger på 21 år. Så vært mannen, meg og unga.

Nå har sønnen vår på 19 vært på hytta i 1 uke sammen med en venn. 

De som har hytter rundt tror det er vi som eier

Anonymkode: 75fb8...ed4

• Liker 1
Skrevet

Vi kan bruke den så mye vi vil, men gjør det allikevel ikke. Svigermor har så mange rare regler for hvordan den skal brukes, renhold osv. så vi er aldri der annet enn på dagsbesøk når hun er der. Vi brukte den av og til da barna var mindre, men vi har fått så mye kjeft at vi ikke gidder. Hun snakker fortsatt om da vi "ikke hadde vasket hytta etter oss". Jeg brukte en hel dag på å vaske hele hytta, inkl. vinduer (de skal vasken hver uke), rense sofaen, vaske stekeovnen (den skal helst ikke brukes, men vi våget oss til å varme rundstykker) og rense sofaen. Grunnen til at hun mente det ikke var rengjort var at det lå igjen et Donald-blad og et rent håndkle etter oss. Dette er 15 år siden. Jeg kunne skrevet bok om alle de rare hyttereglene hennes. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm... Den eldste generasjonen er ikke nødvendigvis pensjonister, vet du, og er avhengig av ferietiden som alle andre. Og selv om de var pensjonister, hvorfor skulle de la være å bruke sin egen hytte på den beste tida fordi dere ikke vil ha dem der? Kjøp egen hytte hvis dere vil være alene. 

Anonymkode: 5fa71...a04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi får bruke den så mye vi vil. Pleier ikke være der noe særlig alene. Vi syns det er hyggelig å være sammen med besteforeldre.

Anonymkode: 9bf6a...47b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er der når vi vil, uavhengig av om de er der selv eller ikke. Stort sett har vi 1-3 uker alene på sommeren, så da velger vi bare litt selv når/hvor mye vi er der. Har alltid 1 eller 2 uker sammen hele familien i sommeren. Vinterferie, påskeferie osv er vi stort sett samlet. 

Anonymkode: a71ee...4e7

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye får dere ha sommerhytta til foreldrene selv? De har igjen arvet den fra foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AuroraB skrev (21 timer siden):

Vi kan bruke den så mye vi vil, men gjør det allikevel ikke. Svigermor har så mange rare regler for hvordan den skal brukes, renhold osv. så vi er aldri der annet enn på dagsbesøk når hun er der. Vi brukte den av og til da barna var mindre, men vi har fått så mye kjeft at vi ikke gidder. Hun snakker fortsatt om da vi "ikke hadde vasket hytta etter oss". Jeg brukte en hel dag på å vaske hele hytta, inkl. vinduer (de skal vasken hver uke), rense sofaen, vaske stekeovnen (den skal helst ikke brukes, men vi våget oss til å varme rundstykker) og rense sofaen. Grunnen til at hun mente det ikke var rengjort var at det lå igjen et Donald-blad og et rent håndkle etter oss. Dette er 15 år siden. Jeg kunne skrevet bok om alle de rare hyttereglene hennes. 

Ååååååå gud, så irritert jeg hadde blitt! Jeg skjønner godt at dere ikke vil bruke den, det hadde ikke jeg gjort heller. Kan tenke meg at hun også himler med øynene over at dere ikke bruker den flotte hytten hennes. 

Anonymkode: b3e1b...dea

AnonymBruker
Skrevet

De pleide å være der hele juli. Vi var alltid velkomne, men de var der også.

For noen år siden kjøpte de et sted til, og er der mye mer. De overdro «hovedhytta» til oss barna, som nå deler den mellom oss. Vi tar selvsagt også alle kostnader, og vedlikehold som trengs. De kommer innom en sjelden gang mens vi er her.

Sommersesongen i Norge er kort, så det er ikke rart at mange vil bruke hytta i juli måned, selv om de er pensjonister. Det er ikke mange jeg kjenner som har hytter helt for seg selv i min alder (30-årene), så jeg anser oss som privilegerte.

Anonymkode: 2e12f...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...