AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 Er opprinnelig fra Nord-Norge så dette er nytt for meg. Bor nå i Oslo (flyttet like før sommeren) og var i skogen for å plukke bær. Da gikk ei dame forbi og kommenterte at jeg måtte jo ikke finne på å gå slik kledd (joggesko, shorts og singlett)- så gikk hun videre. Har googlet og skjønner at dette kanskje handler om hoggorm eller flått? Er jo 25 gr ute. Plukker man ikke bør da? Eller hva bør jeg ha på meg? Hva er greia? Anonymkode: 7ac26...10c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 Tipper det handler om flått. Anonymkode: d8b27...ba9 7 1
-Missi- Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 Tja er også fra nord og flyttet hit til østlandet for 20 år siden. Sett hoggorm en gang på tur og null flått ☺️Du kan helt fint kle deg akkurat som du vil både på tur og ellers. Men var nok muligens det hun tenkte på ja, men jobbet som pedagogisk leder også og hatt haugevis av barn og voksne i skogen i Østmarka uten spesielt antrekk uten at det har vært noe problem. Kansje hun syns du viste for mye hud🤔 Ikke bry deg❤️ Angående flått, jeg er mye i skogen vise her nede og i nord. Tatt flått vaksinen da er man jo sikrer litt. Kos deg i skogen du ☺️✅ 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 Men flått kommer nedi klærne også🌞Farmor fikk en ved lysken,hadde vandlige klær på seg. Selv plukker jeg bær i sommertøy Anonymkode: 80830...ed5 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Det handler garantert om flått - det har vi mye av her sørpå. Har selv nå borreliose pga den hersens flåtten, og går på en sterk antibiotikakur. Plukker flått av klærne omtrent daglig (løper mye i skog), men det er alltid noen flått som klarer å lure seg inn på huden. Og jeg løper i jakke, tights og høye sokker i 25 varmegrader🥵 Anonymkode: eddda...332 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er opprinnelig fra Nord-Norge så dette er nytt for meg. Bor nå i Oslo (flyttet like før sommeren) og var i skogen for å plukke bær. Da gikk ei dame forbi og kommenterte at jeg måtte jo ikke finne på å gå slik kledd (joggesko, shorts og singlett)- så gikk hun videre. Har googlet og skjønner at dette kanskje handler om hoggorm eller flått? Er jo 25 gr ute. Plukker man ikke bør da? Eller hva bør jeg ha på meg? Hva er greia? Anonymkode: 7ac26...10c Best å kle seg ut som et stort bær, eller som en slange eller flått. Anonymkode: 48c4a...a58 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har alltid bukse og genser når jeg plukker bær, og det er pga flått. Anonymkode: ec28a...7c3 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Aldri fått flått, plukker bær i shorts og singlet og sandaler. Har møtt hoggorm men aldri blitt bitt… Anonymkode: d5f20...34b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er opprinnelig fra Nord-Norge så dette er nytt for meg. Bor nå i Oslo (flyttet like før sommeren) og var i skogen for å plukke bær. Da gikk ei dame forbi og kommenterte at jeg måtte jo ikke finne på å gå slik kledd (joggesko, shorts og singlett)- så gikk hun videre. Har googlet og skjønner at dette kanskje handler om hoggorm eller flått? Er jo 25 gr ute. Plukker man ikke bør da? Eller hva bør jeg ha på meg? Hva er greia? Anonymkode: 7ac26...10c I skogen sørpå kler man seg i heldekkende klær for å unngå insektstikk og orm. Og gjerne og for å unngå å bli rispet opp i krattskog. Tynn overtrekksbukse og jakke holder. På beina må du tilpasse hvilket terreng du skal gå i. Anonymkode: 35cfc...fef 1 2
Daisy-love Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 Jeg lærte å plukke blåbær i støvler, så har videreført det, eller evt hikingsko/fjellsko. Det er pga orm. Jeg sjekker meg jevnlig for flått, men den liker helt klart ikke meg, men det er noe å ha i tankene. Du bør sjekke deg uavhengig av hvilke klær du har. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 Har fått beskjed om å ikke ødelegge naturens ro ved å ha i øreplugger. Mange sprø mennesker der ute. Bare å ignorere. Anonymkode: ad739...b4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler garantert om flått - det har vi mye av her sørpå. Har selv nå borreliose pga den hersens flåtten, og går på en sterk antibiotikakur. Plukker flått av klærne omtrent daglig (løper mye i skog), men det er alltid noen flått som klarer å lure seg inn på huden. Og jeg løper i jakke, tights og høye sokker i 25 varmegrader🥵 Anonymkode: eddda...332 I Oslomarka? Aldri sett noen flått her. Hjortelusflua er plagsom (men ikke farlig) fra ca august. Joggesko, shorts og t-skjorte her. Anonymkode: afdf0...701
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 Daisy-love skrev (2 minutter siden): Jeg lærte å plukke blåbær i støvler, så har videreført det, eller evt hikingsko/fjellsko. Det er pga orm. Jeg sjekker meg jevnlig for flått, men den liker helt klart ikke meg, men det er noe å ha i tankene. Du bør sjekke deg uavhengig av hvilke klær du har. Hvorfor redd for orm i Norge? Har plukket bær i vanlige joggesko i 30+ år nå, aldri blitt bitt. Og blir jeg det er jo ikke det så farlig. Har skjedd mannen et-par ganger. Anonymkode: ad739...b4d
Daisy-love Skrevet 20. juli 2024 #14 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor redd for orm i Norge? Har plukket bær i vanlige joggesko i 30+ år nå, aldri blitt bitt. Og blir jeg det er jo ikke det så farlig. Har skjedd mannen et-par ganger. Anonymkode: ad739...b4d Jeg har blitt bitt selv og ble dårlig. Vanligvis så går det jo fint, og en ser mer ormen, uten at den biter.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 Daisy-love skrev (4 minutter siden): Jeg lærte å plukke blåbær i støvler, så har videreført det, eller evt hikingsko/fjellsko. Det er pga orm. Jeg sjekker meg jevnlig for flått, men den liker helt klart ikke meg, men det er noe å ha i tankene. Du bør sjekke deg uavhengig av hvilke klær du har. Må legge til; bitt i handen. Hvordan plukker du egentlig, om du er redd for orm? Anonymkode: ad739...b4d
Daisy-love Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må legge til; bitt i handen. Hvordan plukker du egentlig, om du er redd for orm? Anonymkode: ad739...b4d Jeg har en stokk jeg sjekker området med, før jeg plukker med bærplukker. Kan også ha på hanske ved behov, men det varierer om jeg gjør. Prøver å ikke være så redd.. Ble bitt i ankelen når jeg ble bitt selv.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor redd for orm i Norge? Har plukket bær i vanlige joggesko i 30+ år nå, aldri blitt bitt. Og blir jeg det er jo ikke det så farlig. Har skjedd mannen et-par ganger. Anonymkode: ad739...b4d Ormebitt er vanvittig vondt selv om man ikke dør av det. Jeg har blitt bitt, og vil helst unngå å bli det igjen. Anonymkode: 0fc0a...b24 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 Gummistøvler pga orm, ellers fritt frem, du kan heller finne flått når du er ute av skogen. Myggspray. Anonymkode: fdab4...4d1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor redd for orm i Norge? Har plukket bær i vanlige joggesko i 30+ år nå, aldri blitt bitt. Og blir jeg det er jo ikke det så farlig. Har skjedd mannen et-par ganger. Anonymkode: ad739...b4d Om det er farlig eller ikke å bli bitt av orm, vet du ikke før du er bitt og ser hvordan kroppen din reagerer. Har oppigjennom årene vært ulike saker om folk som har reagert stygt på ormebitt, så å bagatellisere ormebitt handler vel mest om kunnskapsløshet. Ormen er dog ikke overalt, selv om man aldri vet hvor den oppholder seg. https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/giftige-bitt-og-stikk/huggorm/ Anonymkode: 35cfc...fef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå