Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår fikk en explora klokke som 3-åring. Vi befant oss på en travel strand i Spania da hn forsvant. Lengste timen i livet mitt.

Siden vi reiser en del var det praktisk for barna å utstyre dem med klokke. 

Barna våre er utemennesker. De kommer kun inn når de må på do og da er det veldig greit å følge med på gps hvor de er. Vi bor rett ved en skog og de oppholder seg der hele dagen mens vi pusler i huset. 

Anonymkode: 51485...222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 22.43):

Beklager om jeg virker dømmende, men lar dere virkelig en 4-åring være alene på lekeplassen og gå til venner? 

Anonymkode: c72b7...6fb

Ja? Vi bor i et rekkehustun hvor det ikke er biltrafikk og barnet vet akkurat hvor han får lov til å gå, og det er 1) til lekeplassen og 2) til utvalgte hus (en håndfull venner han har i nabolaget). Ser ikke problemet med det. Hadde vært annerledes om vi bodde midt i en storby men ikke døm før du kjenner til situasjonen :) 

Anonymkode: acbd4...64a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja? Vi bor i et rekkehustun hvor det ikke er biltrafikk og barnet vet akkurat hvor han får lov til å gå, og det er 1) til lekeplassen og 2) til utvalgte hus (en håndfull venner han har i nabolaget). Ser ikke problemet med det. Hadde vært annerledes om vi bodde midt i en storby men ikke døm før du kjenner til situasjonen :) 

Akkurat samme her!!

Anonymkode: b9f15...651

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 5.05):

Vår fikk en explora klokke som 3-åring. Vi befant oss på en travel strand i Spania da hn forsvant. Lengste timen i livet mitt.

Siden vi reiser en del var det praktisk for barna å utstyre dem med klokke. 

Barna våre er utemennesker. De kommer kun inn når de må på do og da er det veldig greit å følge med på gps hvor de er. Vi bor rett ved en skog og de oppholder seg der hele dagen mens vi pusler i huset. 

Anonymkode: 51485...222

overvåking mener du vel

Anonymkode: 8ef13...750

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

overvåking mener du vel

Anonymkode: 8ef13...750

Overvåking betyr at du følger med hele tiden...lytter etc

En klokke er ikke verre en eventuell din sønn går rundt med mobilen...

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Vår brukte klokka fra ca 4 års alder, bor i et rolig rekkehusområde uten biler, og alle barna vet hvor de ikke kan gå osv. Når hu var 4 år, så brukte hu klokka samtidig som at jeg holdt tilsyn eller var ute på terrassen hvor jeg kunne se henne, man fotfølger liksom ikke en 4 åring men det kommer an på barnet. På sommeren løper de gjerne inn og ut til naboer hele tiden, så selv om man har avtalt med naboer om besøk kan de plutselig dra til en annen venn osv, også er det veldig kjekt å ringe hu og si hu må hjem hvis jeg er alene med lillebror.. så jeg ikke trenger å gå rundt med han og lete etter henne. 

På klokka er det bilder av de de hu kan ringe til, men tanke på at hu ikke kunne lese enda den gangen. Også er det figurer av diverse funksjoner så man skjønner fort hva som er hva. Også kan begge legge inn tale anrop. Det er noen få ferdig setninger man kan trykke og sende og emojier. Man kan ta bilder og video også som man kan sende til hverandre. Foreldre legger inn kontaker via appen og du lan følge med på gps med ca 7 meters nøyaktighet. Du kan også legge inn en «alarm» på området slik at du får melding hvis ungen skulle gå ut av området der dere bor, men det området er veldig stort.. man ikke justere den til mindre. Men jeg syns den funker nå som hun går på skolen, så jeg får melding om at hu har «forlatt området» som er et lite stykke unna herfra, sånnat jeg vet hu er godt på vei til skolen og ikke går super tregt.. skravler og leker på veien med vennene sine. Får jeg ikke melding, ringer jeg og sier at de må få opp farten så de ikke kommer for sent. Er veldig fornøyd bortsett fra at den ikke tåler særlig mye. Første ble ødelagt på grunn av vannlek. Etter 1 1/2 år virker ikke klokka lenger, og slitt med dårlig lyd etterhvert. De tåler liksom ikke tøff lek virker det som. 

Anonymkode: 5e12e...1d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår brukte klokka fra ca 4 års alder, bor i et rolig rekkehusområde uten biler, og alle barna vet hvor de ikke kan gå osv. Når hu var 4 år, så brukte hu klokka samtidig som at jeg holdt tilsyn eller var ute på terrassen hvor jeg kunne se henne, man fotfølger liksom ikke en 4 åring men det kommer an på barnet. På sommeren løper de gjerne inn og ut til naboer hele tiden, så selv om man har avtalt med naboer om besøk kan de plutselig dra til en annen venn osv, også er det veldig kjekt å ringe hu og si hu må hjem hvis jeg er alene med lillebror.. så jeg ikke trenger å gå rundt med han og lete etter henne. 

På klokka er det bilder av de de hu kan ringe til, men tanke på at hu ikke kunne lese enda den gangen. Også er det figurer av diverse funksjoner så man skjønner fort hva som er hva. Også kan begge legge inn tale anrop. Det er noen få ferdig setninger man kan trykke og sende og emojier. Man kan ta bilder og video også som man kan sende til hverandre. Foreldre legger inn kontaker via appen og du lan følge med på gps med ca 7 meters nøyaktighet. Du kan også legge inn en «alarm» på området slik at du får melding hvis ungen skulle gå ut av området der dere bor, men det området er veldig stort.. man ikke justere den til mindre. Men jeg syns den funker nå som hun går på skolen, så jeg får melding om at hu har «forlatt området» som er et lite stykke unna herfra, sånnat jeg vet hu er godt på vei til skolen og ikke går super tregt.. skravler og leker på veien med vennene sine. Får jeg ikke melding, ringer jeg og sier at de må få opp farten så de ikke kommer for sent. Er veldig fornøyd bortsett fra at den ikke tåler særlig mye. Første ble ødelagt på grunn av vannlek. Etter 1 1/2 år virker ikke klokka lenger, og slitt med dårlig lyd etterhvert. De tåler liksom ikke tøff lek virker det som. 

Anonymkode: 5e12e...1d7

Hvilken modell har du? :) 

må man ha eget abonement for å kunne ringe eller hvordan funker dette?

Skrevet

Har kjøpt nå nå ham fyller 6 år gammel. Til våren skal han begynne å spasere til skolen, og det er et stykke å gå. De to eldste fikk telefon når de var sju og hoppet glatt over sånn telefonklokke. 

Anonymkode: fbe51...8eb

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg riktig var det til bursdagen når de ble 5. Da var de alene ute og var greit å få tak i de (og vite hvor de var). 

Anonymkode: 143c3...f56

• Liker 1
Skrevet

De fleste fikk siste året i bhg her. Noen småsøsken fikk tidligere. 4 år går fint. Tror ikke de har signal (finnes ulike modeller), men det går vel fint å ringe barnet?

Jeg synes det funker fint med klokke ennå og håper det er flere enn oss som utsetter å kjøpe mobil når den tid kommer. Det eneste som er minus, er at de må lades så og si hver dag, og så kan man ikke sende tekstmelding med klokka (den har kun liggende inne noen standard-meldinger som "jeg blir sen"). Jeg har en fjerdeklassing.

Anonymkode: 2a4b5...9d5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 22.43):

Beklager om jeg virker dømmende, men lar dere virkelig en 4-åring være alene på lekeplassen og gå til venner? 

Anonymkode: c72b7...6fb

Litt sent å svare på denne kanskje, men det kommer jo helt an på hvor man bor.

Vet at det i verste fall kan komme en pedofil kjørende hvor som helst men det går jo ikke an å leve etter den tankegangen når alle vennene får gå ute uten voksne. Hvis man nekter barnet den friheten som andre har, så tror jeg ikke det er bra. Her er det vanlig at de går til lekeplassen og venner fra 4-5 års alder. Min ville ikke når hun var 4, men jeg lot henne gå ut med venner fra hun var 5, for da ville hun det selv.

Jeg er ganske engstelig av meg og vokste opp med en mor som er redd for alt mulig og jeg tror det har begrenset meg en god del. Jeg ønsker ikke at min datter ender opp som meg, så hun får gjøre som vennene sine. (Med visse forbehold)

• Liker 3
Skrevet

Sommeren før 1 klasse. Barnet er snart 10 år og bruker klokken enda, selv om barnet har telefon i tillegg.

Anonymkode: 198b8...a32

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 17.27):

Det vil jo selvfølgelig ikke erstatte at vi fysisk følger med dem også, særlig når de er ute, men det er veldig praktisk å kunne sende barnet et signal om at nå må du komme hjem og spise middag hvis det f. eks er på besøk hos venner.

Det er jo nettopp det det gjør. Hvorfor ikke gå ut å huk tak i ungen når det er middag? Eller gå over til nabobarna? Hvorfor ikke sende en melding til foreldrene med beskjed? 

Skrevet
kjærring skrev (4 timer siden):

Det er jo nettopp det det gjør. Hvorfor ikke gå ut å huk tak i ungen når det er middag? Eller gå over til nabobarna? Hvorfor ikke sende en melding til foreldrene med beskjed? 

Det går så klart an å klare seg uten klokke, og gå og lete opp barna/sende melding til foreldre sånn som man gjorde før. Jeg var skeptisk til klokke og kjøpte ikke til barnehagebarnet selv om "alle andre" hadde. Jeg syntes det var noe nymotens tull. Jeg kjøpte til jul i første klasse etter å ha hørt foreldre argumentere for at det er lettvint og praktisk. Alle vennene hennes hadde da fått klokke.

Så lenge man husker å lade den, så er det veldig praktisk.

Kan ta noen eksempler her da. Når min begynte å gå ut og leke uten meg, så gikk hun som regel til barnehagen, fotballbanen eller største lekeplassen. Disse tre lokalitetene ligger i hver sin retning. Det er lettvint å ringe henne inn så slipper jeg gå og lete på disse stedene. Når hun møter venner og tar følge med noen hjem, så slipper jeg også å ringe ti foreldre for å spørre om de har sett henne. Før hun fikk klokke, så måtte hun gå hjem og spørre meg om hun fikk gå dit eller dit, og hun var flink å komme innom og spørre, men det blir jo mer tungvint når det er litt avstander. 

• Liker 2
Skrevet

Min første klassing får til jul i år. Har vært veldig ambivalent, men kjenner det er praktisk å kunne få tak i han når han er ute i nabolaget på egen hånd. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Mine fikk når de var 6, fordi da begynte de å være korte perioder alene hjemme etter skolen. Da syns jeg da det var fint å kunne nå dem. Vi bor også litt avsides, så lite naboer å henvende seg til hvis det skulle være noe.

Anonymkode: 3aaa9...d8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...