AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har Mysimba, men pga frykten min for kreft har jeg kuttet den ut. Jeg hadde nesten ingen bivirkninger og var egentlig ganske fornøyd med det. Men jeg er redd for at denne medisinen kan gi meg kreft, da tenker jeg at jeg tåler å være overvektig. Men overvekt kan også gi kreft 🤷🏼♀️ så nå er jeg usikker og forvirret. Har prøvd å Google dette, men får ikke opp noe som tyder på at Mysimba øker kreftrisiko. Noen som kan hjelpe meg? Er den trygg? Legen sier ja, men jeg tror ikke på dette. All medisin gjør noe skade på kroppen etter en viss tid. Anonymkode: 86337...61f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 Du må nesten bare bestemme deg for om du vil tro på legen eller ikke. Hvis du ikke stoler på det legen sier har du vel ikke så mye grunn for å dra til legen… Da kan heller noen andre få den timen, tenker jeg. Anonymkode: 7a2d6...865 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Noen som kan hjelpe meg? Er den trygg? Legen sier ja, men jeg tror ikke på dette. Tror du mer på meg, AnonymBruker, på Internett, enn på legen din? Eller vil du bare ha svar som bekrefter det du selv tror? Jeg tror at hvis den førte til kreft ville den ikke bli solgt. Men hva vet jeg, null medisinsk kompetanse og null erfaring med den medisinen. Anonymkode: f6095...553 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 Da får du velge da. Vil du potensielt få kreft av medisin om mange år og ha god forutsetning for å takle sykdommen og leve et godt liv uten overvekt. Eller vil du potensielt få kreft av overvekt, leve et liv som overvektig, og risikere feks hjerteinfarkt og andre sykdommer i mellomtiden grunnet overvekt? Anonymkode: c0077...94b 5
isw Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har Mysimba, men pga frykten min for kreft har jeg kuttet den ut. Jeg hadde nesten ingen bivirkninger og var egentlig ganske fornøyd med det. Men jeg er redd for at denne medisinen kan gi meg kreft, da tenker jeg at jeg tåler å være overvektig. Men overvekt kan også gi kreft 🤷🏼♀️ så nå er jeg usikker og forvirret. Har prøvd å Google dette, men får ikke opp noe som tyder på at Mysimba øker kreftrisiko. Noen som kan hjelpe meg? Er den trygg? Legen sier ja, men jeg tror ikke på dette. All medisin gjør noe skade på kroppen etter en viss tid. Anonymkode: 86337...61f Mysimba er en utrolig trygg medisin. Den er ekstremt gjennomprøvd gjennom at den består av to stoffer som har vært i bruk siden 80/90-tallet (et antidepressiv, bupropion, og et stoff som blokkerer belønningssystemet i hjernen når du spiser, naltrekson). Det finnes absolutt ingen holdepunkter for at disse stoffene gir kreft, dette er nok bare noe du har fablet om på egenhånd. Det er mye mer skadelig å være overvektig. Stol på legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 De aller fleste før av livsstilssykdommer grunnet overvekt. Anonymkode: 69999...ef1 1
AprilLudgate Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du mer på meg, AnonymBruker, på Internett, enn på legen din? Eller vil du bare ha svar som bekrefter det du selv tror? Jeg tror at hvis den førte til kreft ville den ikke bli solgt. Men hva vet jeg, null medisinsk kompetanse og null erfaring med den medisinen. Anonymkode: f6095...553 Dette svaret var skremmende kunnskapsløst. Det er FORSKNINGSBASERT. Ja, de har forhøyet risiko. Så må Mam vurdere risiko utfra egen BMI. Disse medikamentene må man stå på livet ut. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Større risiko for at overvekten fot deg kreft. I tillegg til diabetes, hjertesvikt, depresjon mm Anonymkode: 1ed80...0a5 1
AprilLudgate Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 isw skrev (42 minutter siden): Mysimba er en utrolig trygg medisin. Den er ekstremt gjennomprøvd gjennom at den består av to stoffer som har vært i bruk siden 80/90-tallet (et antidepressiv, bupropion, og et stoff som blokkerer belønningssystemet i hjernen når du spiser, naltrekson). Det finnes absolutt ingen holdepunkter for at disse stoffene gir kreft, dette er nok bare noe du har fablet om på egenhånd. Det er mye mer skadelig å være overvektig. Stol på legen din. Ingen fabling. Men fortsatt uviss risiko av GLP-1. https://www.dagensmedisin.no/ema-fedme-kreft/ema-undersoker-mulig-kreftrisiko-knyttet-til-bruk-av-diabetes-og-slankelegemidler/573633
isw Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ingen fabling. Men fortsatt uviss risiko av GLP-1. https://www.dagensmedisin.no/ema-fedme-kreft/ema-undersoker-mulig-kreftrisiko-knyttet-til-bruk-av-diabetes-og-slankelegemidler/573633 Ja men det er Wegovy, ikke Mysimba.
AprilLudgate Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 isw skrev (11 minutter siden): Ja men det er Wegovy, ikke Mysimba. Mulig det, Mysimba stod iallefall ført opp som GLP-1. Kanskje feil 🤷♀️
isw Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Mulig det, Mysimba stod iallefall ført opp som GLP-1. Kanskje feil 🤷♀️ Ja da er nok det feil - mysimba er egentlig Wellbutrin (antidepressiv) og naltrekson. Ikke en GLP-1-agonist.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 Hva er det som ikke kan gi deg kreft idag? Anonymkode: 4d0b8...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Skrevet 20. juli 2024 Man får kreft av å være ute i sola også, selv med solkrem. Man får kreft av å spise kjøtt. Man får kreft av å spise brent mat. Man får kreft av å bare rett og slett leve. Man kan ikke gå rundt å være redd for kreft hele tiden. Anonymkode: 064df...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Dette svaret var skremmende kunnskapsløst. Det er FORSKNINGSBASERT. Ja, de har forhøyet risiko. Så må Mam vurdere risiko utfra egen BMI. Disse medikamentene må man stå på livet ut. Litt morsomt at du capslocker innlegget mitt, som ikke hevder å vite noe om noe som helst, mens du er påståelig og skriver helt feil selv. Anonymkode: f6095...553
Gjest Anonyme-meg Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får kreft av å være ute i sola også, selv med solkrem. Man får kreft av å spise kjøtt. Man får kreft av å spise brent mat. Man får kreft av å bare rett og slett leve. Man kan ikke gå rundt å være redd for kreft hele tiden. Anonymkode: 064df...bbf Man får ikke, men kan få.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 Anonyme-meg skrev (58 minutter siden): Man får ikke, men kan få. Generelt; enten dør man av kreft, eller med kreft (ikke nødvendigsvis oppdaget før man dør). Jo eldre man blir, jo flere mutasjoner skjer i DNEet, og jo mer sannsynlig er det at man utvikler kreft. Anonymkode: 064df...bbf
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 Kreft er ikke en sykdom, men mange sykdommer, og ved alle organer som kan rammes så finnes det ulike risikofaktorer. Flere studier viser det motsatte, at semaglutid senker risiko for flere krefttyper betydelig. Anonymkode: 00281...8ae 1
Gregarious Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 (endret) Nå er ikke kreft den største trusselen verken fra fedme eller potensielt fra medikament, selv om kreft også spiller inn. En tenker først og fremst på hjerte og karsykdommer som er en vesentlig større trussel for de overvektige. Mortalitet studier rundt bupropion/naltrexon klarte ikke å vise signifikant påvirkning på hjertekarsykdommer etter en større studie havarerte p.g.a uregelmessigheter. Så faktum er at en ikke vet langtids konsekvensene. Endret 20. juli 2024 av Gregarious
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå