Gå til innhold

Greit å bruke det meste av ferien på oppussing/renovering og småplukk i hus/hage?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et tilbakevendende tema for meg og min mann,som vi aldri blir enige om. 

Hvor mye av en 3 ukers sommerferie ville dere brukt på prosjekter i hus og hage, der den ene jobber full arbeidsdag med det som skal gjøres, og den andre tar seg av barna, gjør husarbeid og lager mat i tilsvarende tid? 

Anonymkode: baacb...2e2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo det hadde vært hyggelig å tilbrakt en uke sammen, men vanskelig å si. 

Kommer litt an på nødvendigheten av arbeidet som blir gjort i hus / hage.

Anonymkode: 67e79...06a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har penger til å gjøre begge deler så gjer jeg det. Men må jeg prioritere så går hele ferien til oppussing. 

Anonymkode: aa1b5...26d

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker jo det hadde vært hyggelig å tilbrakt en uke sammen, men vanskelig å si. 

Kommer litt an på nødvendigheten av arbeidet som blir gjort i hus / hage.

Anonymkode: 67e79...06a

Hus og hage ble totalrenovert i 2019, så det meste er vedlikehold.

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo koselig å være sammen alle, som en familie i minst en uke. Ellers tenker jeg at den som ordner med barna og alt det andre står fritt til å dra på hyttetur med barnas besteforeldre, det kan være tungt å «bare være hjemme» med barn som kjeder seg.

Anonymkode: afcd7...d42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det store spørsmålet er hvor mye tid dere har til å få unna slikt resten av året? Har du overskudd til snekring, maling, opprydding i hage og slikt i helger? Deler dere på store jobber?

Nå er jeg en voksen dame på 58, og har hatt mange slike somre som du beskriver. Jeg deltar dessverre lite på de store, tunge oppgavene, men har tatt det meste inne. På den måten kan han jobbe mer effektivt.

Men slike somre har vi passet på å kose oss også. Små dagsturer, gode lunsjer i hagen, tatt vaffeljern ut og stekt vafler osv.

Syns jo dere kunne tatt dere en uke på ferie borte da, om dere har råd og tid. Så får det heller bli et par skikkelige arbeidshelger hjemme til høsten 🙂 

Anonymkode: 7d542...23c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo koselig å være sammen alle, som en familie i minst en uke. Ellers tenker jeg at den som ordner med barna og alt det andre står fritt til å dra på hyttetur med barnas besteforeldre, det kan være tungt å «bare være hjemme» med barn som kjeder seg.

Anonymkode: afcd7...d42

Har ikke besteforeldre eller andre .

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det store spørsmålet er hvor mye tid dere har til å få unna slikt resten av året? Har du overskudd til snekring, maling, opprydding i hage og slikt i helger? Deler dere på store jobber?

Nå er jeg en voksen dame på 58, og har hatt mange slike somre som du beskriver. Jeg deltar dessverre lite på de store, tunge oppgavene, men har tatt det meste inne. På den måten kan han jobbe mer effektivt.

Men slike somre har vi passet på å kose oss også. Små dagsturer, gode lunsjer i hagen, tatt vaffeljern ut og stekt vafler osv.

Syns jo dere kunne tatt dere en uke på ferie borte da, om dere har råd og tid. Så får det heller bli et par skikkelige arbeidshelger hjemme til høsten 🙂 

Jeg har foreslått akkurat dette, men det er blitt nedstemt. Mannen ønsker arbeidsdager der han kan gå non stop hele dagen i fred, kun avbrutt av middag. Tror det hadde hjulpet på med små pauser slik du beskriver.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker å ha en uke reise, to uker oppussing/renovering. Da får vi helger og andre røde dager fri resten av året. Bytter på hvem som jobber.

Anonymkode: 6ff78...e7c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette er et tilbakevendende tema for meg og min mann,som vi aldri blir enige om. 

Hvor mye av en 3 ukers sommerferie ville dere brukt på prosjekter i hus og hage, der den ene jobber full arbeidsdag med det som skal gjøres, og den andre tar seg av barna, gjør husarbeid og lager mat i tilsvarende tid? 

At den ene skal stå i fred og ro en hel dag og pusle med prosjekter mens den andre blir mast hull i hodet på og holder på konstant? Nei. 

Her har vi to uker til å være hjemme, driver med litt småprosjekter, men avklarer oss i mellom når det passer. F.eks. ene tar noe på morgenen når barna er harmoniske, så får den andre tatt klesvask etc. Så er vi begge tilgjengelige for barna når vi lager lunsj, kanskje gjør en aktivitet. Så tar ene med barna ut, da får den andre gjort noe hjemme og laget middag. Når man kommer hjem er det "all hands on deck" igjen, mens den andre går ut og f.eks. maler under legging. 

Men vi prioriterer også barnas ønsker, drar på badeturer, utflukter etc, i disse to ukene. 

Endret av lajlaj
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har foreslått akkurat dette, men det er blitt nedstemt. Mannen ønsker arbeidsdager der han kan gå non stop hele dagen i fred, kun avbrutt av middag. Tror det hadde hjulpet på med små pauser slik du beskriver.

ts

Så han skal kose seg i fred og ro og jobbe med prosjektene sine og tenker han bidrar, mens du må ta deg av barna, deres behov og alle henvendelser, middag, husarbeid etc etc? Høres ut som en ujevn belastning.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor må folk på død og liv ut og reise når det er ferie? Det går fint an å ha ferie hjemme og ta oppussing da. Det er bare koselig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Begg foreldrene setter av en uke til vedlikehold og man gjør det sammen. Må barna passes på? Ja, da får man gjøre det samtidig. Så lange menn sniker seg unna med «vedlikehold», mens de pjusker rundt og kjærringa er utslitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Begg foreldrene setter av en uke til vedlikehold og man gjør det sammen. Må barna passes på? Ja, da får man gjøre det samtidig. Så lange menn sniker seg unna med «vedlikehold», mens de pjusker rundt og kjærringa er utslitt. 

Ja!

Barna maste hull i hodet på meg i tre timer, til slutt ba jeg mannen om én ting og han var oppgitt fordi jeg forstyrret han i malingen 😂

• Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (1 minutt siden):

Ja!

Barna maste hull i hodet på meg i tre timer, til slutt ba jeg mannen om én ting og han var oppgitt fordi jeg forstyrret han i malingen 😂

De tror malingen er den tunge jobben. Seriøst, det er til å le av. Jeg har hus og jeg har unger. Huset er den enkle delen. :ler:

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (7 minutter siden):

Så han skal kose seg i fred og ro og jobbe med prosjektene sine og tenker han bidrar, mens du må ta deg av barna, deres behov og alle henvendelser, middag, husarbeid etc etc? Høres ut som en ujevn belastning.

Men er det bare hans prosjekter? Det vet vi ingenting om. Dersom det er ting TS mener ikke skal/trengs å gjøres, så blir det selvfølgelig feil. 

Evt så kan de jo spleise på håndtverkere til å gjøre ting, sånn at de kan dele på barn og husarbeid, eller reise bort. Eller bytte på jobbene. Hver sine dager med snekring eller hva det nå er, barn og husarbeid.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det bare hans prosjekter? Det vet vi ingenting om. Dersom det er ting TS mener ikke skal/trengs å gjøres, så blir det selvfølgelig feil. 

Evt så kan de jo spleise på håndtverkere til å gjøre ting, sånn at de kan dele på barn og husarbeid, eller reise bort. Eller bytte på jobbene. Hver sine dager med snekring eller hva det nå er, barn og husarbeid.

Selv om de er felles prosjekter, så skriver TS at det er han som skal utføre dem. Og han vil legge det opp slik at han kan stå og gjøre dem uten avbrytelser siden. Det er et privilegium. Da må han ta sin del av kaka senere i så fall, ved å avlaste TS på kveldene med legging feks.

"spleise på håndverkere"...? Si at du ikke er gift ved å si at du ikke er gift 😆

Endret av lajlaj
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er den beste ferien jeg kan tenke meg, så lenge jeg får gjøre prosjekter også. Reising er oppskrytt, eller så har jeg bare reist fra meg. Så jeg elsker å få ting i orden i hage, hus og garasje, ting jeg ellers ikke rekker.

Anonymkode: 557a7...9af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hus og hage ble totalrenovert i 2019, så det meste er vedlikehold.

ts

Det kan jo ikke ha rukket å forfalle så mye på 5 år, så det må være mer som ligger bak enn at han må ha tid til å vedlikeholde huset. Her har mannens ferie blitt brukt til å renovere yttervegg, men det er jo noe som må gjøres fordi det ikke er byttet kledning eller vinduer siden 70-tallet. Hadde virkelig ikke forventet at han skulle brukt tid på det om det bare var småpirk som måtte gjøres, da kunne vi funnet på litt mer sammen. 

Anonymkode: 3a340...5fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker som oftest en uke på vedlikehold evt oppussing. Huset må vaskes hvert år, alltid noe som må males, småfiks som har samlet seg opp, bære inn ved etc. I år har jeg brukt noen dager på å sette opp ett rekkverk og mannen har lagt gulv og malt en vegg. Neste år skal vi ta opp stein og bygge terrasse, vi må ha ett tak til syklene, bytte kjøkken, pusse ned trappa og lakke og male den. Alltid noe å gjør men greit å begrense mengden så ikke hele ferien går bort, noe må vi og bare nyte (er ikke intr i å reise bort hele ferien heller).

Anonymkode: 509aa...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...