Gå til innhold

Smitte andre med korona nå? Isolasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Testet positivt i dag. Skal egentlig fly på tirsdag. Selv om det ikke er krav om isolasjon lenger så er det jo ganske ufint å sette seg på et fly når man har korona. Eller, hva gjør egentlig folk nå? 

Anonymkode: 7a79b...82c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Testet positivt i dag. Skal egentlig fly på tirsdag. Selv om det ikke er krav om isolasjon lenger så er det jo ganske ufint å sette seg på et fly når man har korona. Eller, hva gjør egentlig folk nå? 

Anonymkode: 7a79b...82c

Det er råd/oppfordring om at du skal holde deg hjemme og ikke smitte horder av andre når du har luftveissymptomer. Du får lese på fhi.no om hvor lenge du er smittsom etter utbrudd, og rette deg etter det. Skal korona forsvinne, så er jo smittebregnesning første bud, ikke at man setter seg blant horder av andre og sprer smitte. 

Et minimum om du skal på flyplass og fly er at du tar på deg munnbind. 

Anonymkode: 333be...36e

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En annen sak er at du ikke vet hvem som er sårbare for å utvikle alvorlig sykdom ved smitte, enten det er korona, parainfluensa, kikhoste og alt annet som nå går. Vil du ha på deg at noen kan dø fordi du ikke tar hensyn? (Gjelder forøvrig alle andre og som sprer smitte fordi de ikke tenker seg om/tenker seg mindre om enn ts som spør her).

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært frisk nok til å reise om 4 dager, så hadde jeg tatt på meg munnbind og reist. 

Anonymkode: 3a876...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal holde seg hjemme ved symptomer. 

Anonymkode: 6d2d9...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har corona nå og isolerer meg ikke. Det er som en forkjølelse og jeg holder meg ikke hjemme når jeg er forkjøla

Anonymkode: 3234e...0eb

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå har det kommet frem at det er et forkjølelsesvirus og ikke noe mer fare enn en vanlig forkjølelse. Munnbind beskytter heller ikke en dritt. Dette er også kommet frem. 

Reis, og kos deg! Om noen har så svakt immunforsvar og er redde for en forkjølelse så får DE bli hjemme.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, miamiamia said:

Nå har det kommet frem at det er et forkjølelsesvirus og ikke noe mer fare enn en vanlig forkjølelse. Munnbind beskytter heller ikke en dritt. Dette er også kommet frem. 

Reis, og kos deg! Om noen har så svakt immunforsvar og er redde for en forkjølelse så får DE bli hjemme.

Nå??? Dette visste vi i januar 2020!!!

Anonymkode: d0f4a...9b5

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har corona nå og isolerer meg ikke. Det er som en forkjølelse og jeg holder meg ikke hjemme når jeg er forkjøla

Ego ego ego og litt for å provosere her vil jeg tro. 

Anonymkode: 8ff2b...4e7

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp hatt en eller annen form for forkjølelse. Tester meg ikke lenger, så aner ikke om det var korona. Gikk for det meste på lungene og litt feber. Jeg gikk på jobb som normalt. Kan ikke være hjemme i en uke fordi jeg hoster og føler meg sliten. Men jeg tar hensyn og er nøye med håndhygiene. 

Anonymkode: 5a326...064

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ego ego ego og litt for å provosere her vil jeg tro. 

Anonymkode: 8ff2b...4e7

Ego? Å holde seg hjemme når man kun er forkjøla er bare tull. Ikke rart sykemeldingene er høy i Norge om folk legger seg hjemme for småting. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er råd/oppfordring om at du skal holde deg hjemme og ikke smitte horder av andre når du har luftveissymptomer. Du får lese på fhi.no om hvor lenge du er smittsom etter utbrudd, og rette deg etter det. Skal korona forsvinne, så er jo smittebregnesning første bud, ikke at man setter seg blant horder av andre og sprer smitte. 

Et minimum om du skal på flyplass og fly er at du tar på deg munnbind. 

Du tror ikke seriøst at Korona noensinne vil forsvinne ved at folk driver med smittebegrensning?

Anonymkode: 977ac...e95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tester folk seg i det hele tatt?? 

Anonymkode: b6fb7...1cb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tester folk seg i det hele tatt?? 

Anonymkode: b6fb7...1cb

For klamydia.

Anonymkode: e7058...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har nettopp hatt en eller annen form for forkjølelse. Tester meg ikke lenger, så aner ikke om det var korona. Gikk for det meste på lungene og litt feber. Jeg gikk på jobb som normalt. Kan ikke være hjemme i en uke fordi jeg hoster og føler meg sliten. Men jeg tar hensyn og er nøye med håndhygiene. 

Anonymkode: 5a326...064

For meg er det "krise" med forkjølelse og lignende som går på lungene. Pga astma blir jeg mer syk enn folk flest, lenger syk og bruker lang tid på å bli sterl nok til å jobbe. Din trang til å jobbe når du er smittsom kan raskt medføre at 1 eller 2 andre er sykmeldt i 2-3 uker. På arbeidsgivers regnong og mer arbeid for de som er på jobb.

Anonymkode: 27faf...a8c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg er det "krise" med forkjølelse og lignende som går på lungene. Pga astma blir jeg mer syk enn folk flest, lenger syk og bruker lang tid på å bli sterl nok til å jobbe. Din trang til å jobbe når du er smittsom kan raskt medføre at 1 eller 2 andre er sykmeldt i 2-3 uker. På arbeidsgivers regnong og mer arbeid for de som er på jobb.

Det er faktisk ikke vårt problem. Skal alle som er småsyk unnlate å møte på jobb kun pga. deg? Det er effektivt og samfunnsøkonomisk 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde vaksinen skulle forhindre å bli særlig syk av covid?

Anonymkode: 3a876...068

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
miamiamia skrev (21 minutter siden):

Det er jo flere koronavirus som gi forkjølelssykdom. Dette er jo ikke noe som har kommet fram nå, det har man visst siden før Covid-19. Covid-19 har høyere dødlighet enn "en helt vanlig forkjølelse", også høyere enn for influensa, så det du sier er direkte feil selv om sjansen for et alvorlig sykdomsforløp er veldig liten også for Covid-19. Man kan jo uansett jo aldri vite hva man har når man ikke tester seg lenger.

Det finnes lite sikker forskning som viser at munnbind beskytter eller ikke beskytter, men det har alltid vært tvil om i hvor stor grad munnbind kan beskytte mot smitte. Dette ble det snakket om helt inledningsvis i utbruddet og er sånn sett heller ikke noe nytt. Det var til og med tema før Covid-19 kom. Det er imidlertid flere ledende fagmiljøer innen virologi som mener at munnbind kan ha en viss effekt som smittevern.

Utover det er jeg enig i at det er bare å reise :)

Anonymkode: aad87...728

Skrevet

Hva gjorde du før mars 2020? Det er akkurat det samme du skal gjøre nå - hvis man er opptatt av å ikke smitte andre mennesker, så SKAL dette gjelde alle smittsomme sykdommer. Covid-19 er ikke lenger en sykdom som man skal behandle på noen annen måte enn andre... Jeg gidder ikke å bli syk jeg, men det spiller ingen rolle om sykdommen heter Covid 19 eller rhino-virus...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Urimelig å forvente at man skal avlyse en ferie pga forkjølelse i våre dager, og man får neppe igjen på forsikringen for det heller. Tenk om alle familier måtte avlyse en reise hver gang ett familiemedlem har luftveissymptoner, det går ikke. Og på samtlige fly vil det ganske sikkert være noen smittede som ikke har symptomer på noe uansett. Heldigvis har de fleste nå fått et mer normalt syn på sykdom igjen, man kan ikke gardere seg mot alt.

Anonymkode: 3d969...971

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...