Gå til innhold

Syk og helse angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk og hanglet i snart 3 uker nå. 
vondt i svelget som er litt av og på på ene siden, med øreverk på samme side. 
har hostet en del og er sår i brystet. 
På toppen av dette sliter jeg med helseangst, som har forsterket seg de siste ukene. 
Tanker om mullhule kreft, lungekreft osv.  Våknet i dag og tunga var øm å bevege, men ikke øm å ta på. 
tenker også at tunga er en muskel som kan bli stram ved stress? Vet ikke. 
Kan noen please roe med ned litt? 

Anonymkode: 3bcd7...5b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du må prøve å roe deg selv. Prøve å tvinge deg selv til å tenke rasjonelt, legge en plan og når det er gjort kan du ta en (lang) pause fra tankene. ❤️ Det er vanskelig, men hvis du greier det vil du ha veldig stor nytte av det.

PS: Angst er ofte verst i tiden etter at man våkner, på morgen/formiddag. Har du brukt grubletime noen gang? Kanskje du kunne hatt grubletime en tid på dagen hvor du føler deg litt bedre? Ofte er ting såpass greit da at man kan hoppe over hele grublingen. 

Anonymkode: f12e9...be0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker at du må prøve å roe deg selv. Prøve å tvinge deg selv til å tenke rasjonelt, legge en plan og når det er gjort kan du ta en (lang) pause fra tankene. ❤️ Det er vanskelig, men hvis du greier det vil du ha veldig stor nytte av det.

PS: Angst er ofte verst i tiden etter at man våkner, på morgen/formiddag. Har du brukt grubletime noen gang? Kanskje du kunne hatt grubletime en tid på dagen hvor du føler deg litt bedre? Ofte er ting såpass greit da at man kan hoppe over hele grublingen. 

Anonymkode: f12e9...be0

Når jeg ikke har noen vondter så tenker jeg ikke over det engang. Men når man sitter med øreverk og sår hals, kjenner man på det hele tiden, og tankene løper løpsk deretter. 
skal ta meg en Paracet og se om det hjelper. 
skal prøve

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan få vondt i tunga av å ha øreverk og vondt i halsen ja.

Anonymkode: ca76f...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært syk og hanglet i snart 3 uker nå. 
vondt i svelget som er litt av og på på ene siden, med øreverk på samme side. 
har hostet en del og er sår i brystet. 
På toppen av dette sliter jeg med helseangst, som har forsterket seg de siste ukene. 
Tanker om mullhule kreft, lungekreft osv.  Våknet i dag og tunga var øm å bevege, men ikke øm å ta på. 
tenker også at tunga er en muskel som kan bli stram ved stress? Vet ikke. 
Kan noen please roe med ned litt? 

Du burde lese noen av artiklene til Ingvard Wilhelmsen hva gjelder helseangst.

De fleste som har helseangst, prøver å utsette eller kontrollere døden. Dessverre er noe av det eneste i verden som er sikkert, at 1) vi alle skal dø på et tidspunkt, 2) vi vet ikke når, og 3) vi vet ikke av hva. Det er fullstendig legitimt å ikke ønske og dø. Og det er fullstendig legitimt å gjøre sunne, fornuftige grep for å sørge for god helse og unngå sykdom, som f.eks. å moderere mengden alkohol, sukker og usunn mat, unngå å røyke og holde seg litt fysisk aktiv. Det er når man bruker en urimelig del av livet sitt på å unngå og dø, at man har en sykdom og trenger behandling.

Du er redd for kreft. Du aner imidlertid ikke om det er kreft som kommer til å gjøre at du en gang dør. Kanskje du (bare som et eksempel) blir skutt på gaten? Synes du det er fornuftig å investere i skuddsikker vest og hjelm til bruk utendørs?  Eller hvis du blir skutt, var det ikke dumt å bruke hele livet på å unngå kreft, når du likevel døde av noe annet?

Poenget mitt er at alt slikt bare hemmer livskvaliteten, og gir lite positive resultater. Ingen ber deg om å like det faktum at man en gang skal dø, men man må akseptere det. Og at alle tiltak man gjør utover det helt ordinære for å unngå å dø, kun skaper et dårlig liv den tiden man har igjen på jorda.

Lykke til ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (21 minutter siden):

Du burde lese noen av artiklene til Ingvard Wilhelmsen hva gjelder helseangst.

De fleste som har helseangst, prøver å utsette eller kontrollere døden. Dessverre er noe av det eneste i verden som er sikkert, at 1) vi alle skal dø på et tidspunkt, 2) vi vet ikke når, og 3) vi vet ikke av hva. Det er fullstendig legitimt å ikke ønske og dø. Og det er fullstendig legitimt å gjøre sunne, fornuftige grep for å sørge for god helse og unngå sykdom, som f.eks. å moderere mengden alkohol, sukker og usunn mat, unngå å røyke og holde seg litt fysisk aktiv. Det er når man bruker en urimelig del av livet sitt på å unngå og dø, at man har en sykdom og trenger behandling.

Du er redd for kreft. Du aner imidlertid ikke om det er kreft som kommer til å gjøre at du en gang dør. Kanskje du (bare som et eksempel) blir skutt på gaten? Synes du det er fornuftig å investere i skuddsikker vest og hjelm til bruk utendørs?  Eller hvis du blir skutt, var det ikke dumt å bruke hele livet på å unngå kreft, når du likevel døde av noe annet?

Poenget mitt er at alt slikt bare hemmer livskvaliteten, og gir lite positive resultater. Ingen ber deg om å like det faktum at man en gang skal dø, men man må akseptere det. Og at alle tiltak man gjør utover det helt ordinære for å unngå å dø, kun skaper et dårlig liv den tiden man har igjen på jorda.

Lykke til ❤️

Det er helt sant, men det er tøft å ha det slik. 
det er noe med å ha et psykologisk immunssystem. Akkurat nå er ikke mitt på det høyeste. Har alltid klart meg bra, men siste året har vært preget av mye stress 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...