Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens. Jeg og samboeren min har vært sammen i 3 år nå, og i løpet av den tiden kan jeg telle på én hånd de gangene vi har vært genuint uenige. Vi krangler aldri høylytt, for vi er voksne mennesker som respekterer hverandre, men etter vi fikk vår sønn og begynte å smøre brødskiver til andre enn oss selv dukket det opp en greie som vi begge nekter å gi oss på.

Selv har jeg aldri brukt smør på brødskiva, men jeg forstår at folk gjør det når de har på salami, ost og skinke osv. Pålegg som ikke er «vått» på en måte, for å gjøre det mindre tørt. Dermed ser jeg ikke noe poeng i å ha smør under for eksempel syltetøy, og jeg syntes det er litt kvalmene. 

Samboer mener det er helt vanlig, og at uten smør under syltetøy «siver syltetøyet ned i brødskiva og blir et dvaskt og ekkelt rosa brød». Han kan også ta på smør under nugatti, og mener helt oppriktig at dette er vanlig oppførsel og at det er jeg som er sær.

Hva mener dere? Kan dere hjelpe oss å legge denne ballen død for jeg tror oppriktig ikke at vi klarer det på egen hånd. 

Anonymkode: b51a3...313

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vokst opp uten å ha smør på brødskiva, ei heller med "tørt" pålegg. Men har forstått etterhvert at det er vanlig, også under syltetøy og sjokoladepålegg.

Anonymkode: 053bf...150

AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at begge tar veldig feil. Det finnes mye bedre mat å putte i et barn

Server skikkelig mat. Ikke ultraprosesert brødmat med tilsvarende salami eller syltetøy. 

Velger dere først brødmat og syltetøy har det smøret lite å si. Den som smører skiva bestemmer. 

Anonymkode: 6a5ec...a05

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Alltid smør på, har alltid hatt det. Ikke mye uansett pålegg men det litt 

Anonymkode: 445c0...5d4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mening er at begge tar veldig feil. Det finnes mye bedre mat å putte i et barn

Server skikkelig mat. Ikke ultraprosesert brødmat med tilsvarende salami eller syltetøy. 

Velger dere først brødmat og syltetøy har det smøret lite å si. Den som smører skiva bestemmer. 

Alltid noen ekstremister...

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Syltetøyet blander seg uansett med skiva i kjeften og vil alltid bli et rosa brød der inne.

Anonymkode: e81a1...856

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker smør på brødskiva, mannen har aldri smør på. Barna gjør det de selv ønsker. Skjønner ikke at dette er et konfliktområde, er det ikke snakk om smak og behag?

Anonymkode: 99301...119

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må dere med "ultraprossserert" på hjernen gi dere - brød er sunt!

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Smør under smørbart pålegg er en evig diskusjon, jeg likte det ikke da jeg var yngre, men som voksen syns jeg det er godt fordi det gir gjerne en god kombinasjon av salt og søtt.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke smør under «flytende» pålegg som syltetøy, nugatti, kaviar osv, men vet at veldig mange gjør det. Og det bryr ikke jeg meg om😂

Anonymkode: c3e66...aff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fett er utrolig viktig for de små, de har behov for mye mer fett enn oss for at hjernen skal utvikle seg. Hvis du hsr lest på helsedirektoratet sine sider, skal 30-45 prosent av energien til små barn bestå av fett. 

Fett er altså svært nødvendig for de minste , så smør på ekte meierismør på brødskiva til ungen. Og styr unna ultraprossesert mat. 

Håper dette bidrar til å legge ballen død. For to staesler dere er, begge to. Alle har hversine smakspreferanser og det er greit. 

Jeg er den som elsker smør under Nugatti og syltetøy, søtt og litt salt. Trenger ikke smør under leverpostei eller nøttesmør-selv om noen også foretrekker det. Respekter bare hverandre sine ønsker, men ungen derimot.. Den skal ha fett! 

Anonymkode: 0f38b...9cf

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med din samboer! Jeg bruker ikke smør under noen av de andre påleggene som er nevnt, men under syltetøy må det være smør.

Anonymkode: d263e...8e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid noen ekstremister...

Hva mener du dette er ekstremisme? At man serverer variert mat, i stedet for brød+pålegg 2-3 ganger i døgnet? 

Skrevet

Har observert at stadig færre bruker smør på brødskiva - enten det er ekte smør eller margarin. Jeg er vokst opp med ekte meierismør på brødskiva.

Selv synes jeg smør smaker veldig godt og synes det mangler noe hvis man ikke har smør på smørbrød/brødskive.

Synes det er ekstra nødvendig på brødksiver med f.eks. syltetøy, for å få en ørliten salt og fet konstrast til det søte syltetøyet. Også under brunost, nugatti etc gir det en fin kontrast.

Det er minst nødvendig til leverpostei. Og også til ost og f.eks. salami er det heller ikke ndøvendig, fordi verken osten eller salamien trenger en kontrast i smak.

Samtidig indikerer jeg jo at jeg bruker en del smør på brødet når det er såpass mye at det gir smak.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stort sett kun brukt smør på ristede skiver uten annet pålegg. "Alle" andre har brukt smør uansett. Jeg prøvde det en liten periode som barn, men likte det ikke. Hvis jeg har villet ha noe under salamien har jeg smørt et tynt lag med majones.

Jeg har ikke likt konsistensen på smøret, men aller viktigst er tilleggssmaken. Den ødelegger smaken på det pålegget jeg har.. enten det er ost, kjøtt, eller hva som helst. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mener du dette er ekstremisme? At man serverer variert mat, i stedet for brød+pålegg 2-3 ganger i døgnet? 

Du oppfattes som ekstremist fordi du er så opptatt av å misjonere om dette at du gjør det i en tråd hvor det blir off-topic. Ditt innlegg var ikke et svar på spørsmålet til TS.

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, Queen19 said:

Smør under smørbart pålegg er en evig diskusjon, jeg likte det ikke da jeg var yngre, men som voksen syns jeg det er godt fordi det gir gjerne en god kombinasjon av salt og søtt.  

Ja, helt enig her - spiser ekstremt sjelden Nugatti og lignende, men det blir klart bedre med litt smør under, slik at man får en konstrast. Til appelsinmarmelade er det også veldig godt med mye smør. Det går med en liten haug med smør til søndagsfrokostene, for til egg er det også et must med mye smør.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Nå må dere med "ultraprossserert" på hjernen gi dere - brød er sunt!

Vi spiser brødmat, det er et av mange  måltid vi varierer mellom

Men det et på ingen måte noe jeg ville puttet i meg selv, og enda mindre et barn, 2-3 ganger om dagen. Det et bare latskap, og på ingen måte sunt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du oppfattes som ekstremist fordi du er så opptatt av å misjonere om dette at du gjør det i en tråd hvor det blir off-topic. Ditt innlegg var ikke et svar på spørsmålet til TS.

Jeg svarte da TS?

At om de først velger brød så har ikke det smøret noe å si til eller fra.

Skrevet

Jeg bruker smør under stort sett alle typer pålegg - vane og preferanse og sånn sett ikke noe jeg tenker stort over. Andre foretrekker å gjøre det annerledes, her som på så mange områder i livet. Det jeg ikke kan skjønne er at to voksne mennesker klarer å lage konflikt ut av en sånn bagatell. Inntil ungen er gammel nok til å gi uttrykk for egne preferanser på området, tar han ikke skade av at det varierer litt hva han blir servert. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...