Gå til innhold

Har jeg krav på sykepenger for oppsatte vakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en 0% vikarstilling som sykepleier i kommunen. Det varierer hvor mye/ofte jeg jobber, men det har ikke gått mer enn 14 dager mellom dem siden april/mai. Nå er jeg sykmeldt i tre uker, og lurer på om jeg har krav på sykepenger for de vaktene jeg er satt opp i den perioden? NAV betaler arbeidsgiverperioden pga. svangerskap, har det noe å si mtp hva jeg skal gjøre?

Anonymkode: 049d0...a53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har du.

Anonymkode: 18e82...f2c

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber i en 0% vikarstilling som sykepleier i kommunen. Det varierer hvor mye/ofte jeg jobber, men det har ikke gått mer enn 14 dager mellom dem siden april/mai. Nå er jeg sykmeldt i tre uker, og lurer på om jeg har krav på sykepenger for de vaktene jeg er satt opp i den perioden? NAV betaler arbeidsgiverperioden pga. svangerskap, har det noe å si mtp hva jeg skal gjøre?

Anonymkode: 049d0...a53

Ja, dersom du har vært ansatt i mer enn tre måneder, og har jobbet 28 dager før du ble sykmeldt, uten at det er 14 dager mellom to av dem, så har du rett på sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: d3b5d...5f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til, det fins noe som heter presumsjonsregelen. Tilkallingsvikarer har ofte rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden dersom de ikke er satt opp til å jobbe også:

Arbeidsgiveren skal dekke sykepenger i arbeidsgiverperioden til en tilkallingsvikar hvis han/hun er satt opp til å jobbe i arbeidsgiverperioden og har arbeidet hos dere i mer enn 28 arbeidsdager (opptjeningstid) den dagen han/hun blir syk.

I løpet av opptjeningstiden må det ikke ha vært et opphold mellom to arbeidsdager på mer enn 14 dager. Hvis det har vært et slikt opphold, starter en ny opptjeningstid på 28 dager.

Hvis den ansatte ikke er satt opp til å arbeide i arbeidsgiverperioden, har den ansatte i utgangspunktet ikke et inntektstap, men kan likevel ha rett til sykepenger hvis han/hun har vært ansatt hos dere i tre måneder eller mer, og i tillegg ikke har hatt opphold mellom to arbeidsdager på mer enn 14 dager i de tre siste månedene før han/hun blir syk.

Dere må da beregne et gjennomsnittlig antall dager dere skal betale for i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: d3b5d...5f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...