Gå til innhold

Føler jeg ikke fortjener ferie og fine opplevelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Tror dette er riktig underforum, men flytt gjerne om feil)

Jeg ( k32)har så inderlig lyst på nye opplevelser, dra på ferie, få sol og saltvann på kroppen og generelt bare føle at jeg lever. 
Problemet er bare at jeg føler meg ikke fortjent til ferier, jeg har ikke prestert godt nok eller jobbet hardt nok for å fortjene slikt. 
Jeg studerer fulltid og har fast stilling annenhver helg i butikk, samtidig som jeg stiller opp og hjelper til mye på gården hjemme, men i mitt hode er jeg ikke fortjent til å ta en pause. 
Samtidig sliter jeg også med at jeg ikke trent/slank nok til å dra til varmere land, og må ned i vekt før jeg kan gjøre slikt. 
Jeg fikk ganske store problemer med angst og depresjoner for noen år tilbake og har siden den gang slitt mye med at jeg aldri fortjener noe fint her i livet. (Går i behandling, men sommerferie der også for tiden)
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men er vi flere som aldri føler seg fortjent til en pause? 

Anonymkode: 38d77...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ( k32)har så inderlig lyst på nye opplevelser, dra på ferie, få sol og saltvann på kroppen og generelt bare føle at jeg lever. 
Problemet er bare at jeg føler meg ikke fortjent til ferier, jeg har ikke prestert godt nok eller jobbet hardt nok for å fortjene slikt. 
Jeg studerer fulltid og har fast stilling annenhver helg i butikk, samtidig som jeg stiller opp og hjelper til mye på gården hjemme, men i mitt hode er jeg ikke fortjent til å ta en pause. 
Samtidig sliter jeg også med at jeg ikke trent/slank nok til å dra til varmere land, og må ned i vekt før jeg kan gjøre slikt. 
Jeg fikk ganske store problemer med angst og depresjoner for noen år tilbake og har siden den gang slitt mye med at jeg aldri fortjener noe fint her i livet. (Går i behandling, men sommerferie der også for tiden)
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men er vi flere som aldri føler seg fortjent til en pause? 

Begynn å fortell deg selv at du fortjener det. Ikke ta offerrollen . Såklart fortjener du ferie og gode opplevelser . Alle gjør d❣️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med du aldri ville sagt til noen andre at de ikke fortjener ferie og opplevelser, så hvorfor sier du det til deg selv? Hva tenker du at man må gjøre for å gjøre seg fortjent til et avbrekk i hverdagen? Alle fortjener å oppleve ting utover det vanlige! 
Om du har vært på en strand i syden (eller Norge for den saks skyld) ville du sett hvor mange ulike kropper det er der. Alle kropper fortjener sol, varme, bading og avslapping, uansett størrelse. Alle disse tankene du har omkring dette, er bare tanker. De er langt unna realiteten! 
Jeg håper du finner styrke og mot til å gjøre det du har lyst til og ikke la tanker om hva andre synes hindre deg i det. Livet er for kort til det! ❤️

Anonymkode: 1b174...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke fortjene ferie, finnes ikke noe som heter det. Det er bare å forsyne seg av det du ønsker deg i livet når du har lyst og sjans.

Anonymkode: 5434f...e3c

• Liker 4
Skrevet

Kan kjenne meg igjen, at jeg tenkte sånn. Alt handlet om å bli god nok, å endelig nå dit at jeg kunne fortjene de gode tingene i livet. Det var nærmest så jeg pustet bare for å bli god nok, det gjennomsyret hele livet og jeg krasjet naturligvis i veggen. Henger i rester, men jeg har bestemt meg for at slik nekter jeg å leve lenger. 

Hvem lærte deg først at du ikke var god nok, og at du i det hele tatt må gjøre deg fortjent til omsorg fra deg selv, og gode ting? ❤️ Vil du fortsette å lytte til de stemmene?

Du er allerede god nok, det har du alltid vært og det vil du alltid være. Livet er her for deg, når du er klar for å gripe det. Hva er en ting du kunne gjort i dag, for å gjøre deg selv glad? 

Min "lekse" fra behandlingen for sommeren er å fylle på med ting som gir meg frihetsfølelse, lyst og glede. Det er en treningssak for oss som alltid har blitt drevet av skam og frykt. Sender deg en god klem om du vil ha, og så heier jeg så innmari på deg! :klem: 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for all støtte, godt å se at tankegangen min ikke er helt på viddene.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen som er perfekte, hverken når det gjelder å prestere eller se tynn, sprek, veltrent ut osv.  nyt ferien din ❤️

Anonymkode: 0cdac...84c

Skrevet

Jeg kjenner meg også veldig igjen i tankegangen din. Det tok litt tid å klare å legge det  fra seg, men med litt jobbing med tankegangen har det gått over. Spesielt som student følte jeg at jeg aldri leste nok eller gjorde nok, men har hatt gode venner som har stilt meg kritiske spørsmål om hvor mye jeg egentlig får ut av lesingen uten pauser. Før fikk jeg også dårlig samvittighet for å  ha ferie når jeg visste det var en del å gjøre på jobb. 

Vi alle har behov for ferie og alle har rett til det. Som flere skriver over du må ikke gjøre deg fortjent til ferie. Som du selv skriver så er du fulltidsstudent, jobber annenhver helg i butikk og hjelper til på gården hjemme. Alt dette er både mentalt og fysisk krevende og hodet og kroppen din trenger en pause hvor du roer helt ned. 

Jeg kjenner meg også igjen i tankegangen om egen kropp, og det er noe jeg sliter med ennå. Men prøver likevel å gå litt rakere i ryggen og haken litt mer løftet. Det hjelper litt på selvfølelsen merker jeg, det er ikke sikkert det fungerer for alle, men kan være verdt å prøve? ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ganger må vi ta en pause enten vi vil eller ei. Har du råd til ferien, så reis! Du lever bare en gang 🌞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...