Gå til innhold

Barnevernet og flytting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt oppi å flytte til ny kommune.

Barnevernet har et akuttvedtak / frivillig vedtak.

Betyr det at de må overføre saken til ny kommune eller blir det blir de der hos de?

Anonymkode: ac8e4...0a5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Saken forblir hos kommunen som har fattet akuttvedtaket, så lenge barnet bor utenfor hjemmet.

Dersom du (forutsatt at du er den med daglig omsorg) flytter og barnet kommer hjem, vil saken forbli hos den "gamle" kommunen hvis det er fremmet sak om omsorgsovertakelse (§ 5-1).

Anonymkode: 31210...abc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Saken forblir hos kommunen som har fattet akuttvedtaket, så lenge barnet bor utenfor hjemmet.

Dersom du (forutsatt at du er den med daglig omsorg) flytter og barnet kommer hjem, vil saken forbli hos den "gamle" kommunen hvis det er fremmet sak om omsorgsovertakelse (§ 5-1).

Om barnet flytter til min familie i den kommunen.. blir saken overført til ny kommune da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om barnet flytter til min familie i den kommunen.. blir saken overført til ny kommune da?

Det har ingen betydning, så lenge det er fattet vedtak på at barnet skal bo utenfor hjemmet og barnevernet har godkjent denne familien som fosterhjem. 
Du kan selvsagt trekke frivillig plassering, og flytte barnet til familien uten at barnevernet er innblandet. 

Anonymkode: 012b0...4ff

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har ingen betydning, så lenge det er fattet vedtak på at barnet skal bo utenfor hjemmet og barnevernet har godkjent denne familien som fosterhjem. 
Du kan selvsagt trekke frivillig plassering, og flytte barnet til familien uten at barnevernet er innblandet. 

Ok. Skjønner..

Det er bare vedtak i 6 uker. Snart gått 6 uker .. da må de jo lage nytt vedtak?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den familien er frivillig plassering. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke dersom vedtaket fortsatt er gjeldende, men at barneverntjenesten velger å plassere barnet i nettverk. 

Hvis akuttvedtaket oppheves med avtale om at omsorgen tilbakeføres deg, men at du frivillig plasserer barnet utenfor hjemmet - kan saken flyttes til ny kommune. Akkurat den vrien er litt i et juridisk grenseland, så vanskelig å svare helt sikkert på. Ny kommune kan protestere og argumentere med at vilkårene for omsorgsovertakelse er oppfylt og at jurisdiksjonen derfor fortsatt ligger hos gammel kommune. I så fall vil Statsforvalteren gjøre en realitetsvurdering, jf Rundskriv Q-06/2007.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Skjønner..

Det er bare vedtak i 6 uker. Snart gått 6 uker .. da må de jo lage nytt vedtak?

Den fristen på seks uker er for kommunen å fremme eventuell sak om omsorgsovertakelse. Dersom det fremmes sak, gjelder akuttvedtaket til denne er behandlet. Berammingstidene ligger ofte på 2-6 uker fra saken sendes til barnevernsnemnda. 

Men si meg, får du ikke god advokatstøtte? Disse tingene burde advokaten din ha forklart deg. Klart du skal informeres om og forstå tidsperspektivet her, og mulighetene for en løsning utover medhold i nemnda. Har du klaget på akuttvedtaket?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Den fristen på seks uker er for kommunen å fremme eventuell sak om omsorgsovertakelse. Dersom det fremmes sak, gjelder akuttvedtaket til denne er behandlet. Berammingstidene ligger ofte på 2-6 uker fra saken sendes til barnevernsnemnda. 

Men si meg, får du ikke god advokatstøtte? Disse tingene burde advokaten din ha forklart deg. Klart du skal informeres om og forstå tidsperspektivet her, og mulighetene for en løsning utover medhold i nemnda. Har du klaget på akuttvedtaket?

Nei har ikke klaget fordi jeg oppfatter det som frivillig samarbeid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei har ikke klaget fordi jeg oppfatter det som frivillig samarbeid 

Ok, skjønner. Men du får bistand fra advokat? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok, skjønner. Men du får bistand fra advokat? 

Nei. Da vil jeg bare virke som jeg ikke stoler på barnevernet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, nei, nei. Slik skal ingen profesjonelle tenke. Du bør absolutt ha advokatbistand hvis det er fattet et akuttvedtak, og barneverntjenesten du tilhører bør råde til dette.

Det er normalen i din situasjon, og ikke noe noen kommer til å se på som mistillit. Av alle akuttsaker jeg har hatt, har jeg var to ganger vært borti at foreldre ikke har benyttet advokat i denne fasen.

Hvis du bor på Østlandet, kan jeg anbefale deg noen jeg oppfatter som veldig gode i disse sakene. Altså advokater som tenker samarbeid og konstruktivt, men likevel er absolutt på klientens side.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er helt vanlig å få advokat i saker som kan ende med omsorgsovertakelse.  Barnevernet forventer jo ikke at du kan jussen,  lover, regler og rettigheter.  

Hvis du skal kunne ta informerte gode valg må du vite slikt. Gjør du det?

Anonymkode: 5eb28...517

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn skal man ikke tenke. Det er for øvrig mange grunner til ikke å stole på barnevernet da det er for mange ukvalifiserte avgjørelser som taes. Men ha en advokat! Det er god støtte i det.

Anonymkode: 55bf0...b05

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lite lurt å samtykke i noe så "stort" som akuttvedtak om flytting uansett hvor frivillig det måtte være, altså barnet ditt blir ivaretatt av andre enn deg og du har ikke rådført deg med advokat.. Det synes jeg du skal gjøre nå.

Anonymkode: 859f3...79d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...