AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 "Det har blitt dyrere å være norsk i utlandet"; "det har blitt dyrere å feriere i utlandet" er uttrykk som går igjen og igjen til det kjedsommelige i norske medier. Er journalistene virkelig så dumme, eller følger de bare narrativet de har blitt fortalt, helt blindt, helt uten selvstendig tankegang? Faktum er at den elendige kronekursen rammer nordmenn i Norge også! Dette er noe alle kjenner på kroppen, med økte matvarepriser osv. Allikevel snakker man ikke tilstrekkelig om den importerte inflasjonen/prisøkningen i sammenheng med den elendige kronekursen. Dette henger sammen som erteris. Elendig vekst (håpløs næringspolitikk) i norsk økonomi er hovedårsaken. Om det vil bedre seg med regjeringsskifte, hvem vet, det vil uansett, sannsynligvis, slik jeg ser det, bli en minimal forbedring. Den norske Stat håver inn penger som aldri før. Den offentlige sektoren øker. Industrien sliter - veldig få ønsker å investere i Norge. Dette er rene fakta. Staten håver inn penger, mens nordmenn sliter mer og mer med økonomien. Hvor er oppropene? Hvorfor er det slik at nordmenn godtar hva som helst? Jeg bor (heldigvis) ikke i Norge lenger, men i dag viste en venn av meg noe han hadde lest om at 16% av nordmenn føler seg fattige. Han lurte på hvordan det var mulig i et så rikt land... Anonymkode: f8877...881 7
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 Det er veldig bra at det koster skjorta for folk å reise. Pengene bør brukes i eget land. Anonymkode: 8d267...480 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er veldig bra at det koster skjorta for folk å reise. Pengene bør brukes i eget land. Anonymkode: 8d267...480 Problemet er vel at de osm faktisk har mye penger, forlater landet eller velger å reise langt vekk fra dette stedet. Småpengene havner her, de store summene havner andre steder. Anonymkode: 1c5e0...20d 7 1
TomSawyer Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): "Det har blitt dyrere å være norsk i utlandet"; "det har blitt dyrere å feriere i utlandet" er uttrykk som går igjen og igjen til det kjedsommelige i norske medier. Er journalistene virkelig så dumme, eller følger de bare narrativet de har blitt fortalt, helt blindt, helt uten selvstendig tankegang? Faktum er at den elendige kronekursen rammer nordmenn i Norge også! Dette er noe alle kjenner på kroppen, med økte matvarepriser osv. Allikevel snakker man ikke tilstrekkelig om den importerte inflasjonen/prisøkningen i sammenheng med den elendige kronekursen. Dette henger sammen som erteris. Elendig vekst (håpløs næringspolitikk) i norsk økonomi er hovedårsaken. Om det vil bedre seg med regjeringsskifte, hvem vet, det vil uansett, sannsynligvis, slik jeg ser det, bli en minimal forbedring. Den norske Stat håver inn penger som aldri før. Den offentlige sektoren øker. Industrien sliter - veldig få ønsker å investere i Norge. Dette er rene fakta. Staten håver inn penger, mens nordmenn sliter mer og mer med økonomien. Hvor er oppropene? Hvorfor er det slik at nordmenn godtar hva som helst? Jeg bor (heldigvis) ikke i Norge lenger, men i dag viste en venn av meg noe han hadde lest om at 16% av nordmenn føler seg fattige. Han lurte på hvordan det var mulig i et så rikt land... Anonymkode: f8877...881 Og hvordan løser man problemet rent praktisk etter din mening? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Problemet er vel at de osm faktisk har mye penger, forlater landet eller velger å reise langt vekk fra dette stedet. Småpengene havner her, de store summene havner andre steder. Anonymkode: 1c5e0...20d Takk for ut du leste innlegget mitt. Og ja, det er et vesentlig problem at færre og færre utenlandske, og norske, investorer ønsker å investere i norsk økonomi. TomSawyer skrev (Akkurat nå): Og hvordan løser man problemet rent praktisk etter din mening? Det vil det i hvert fall hjelpe på å lette på restriksjoner og skatter i forbindelse med å investere i norsk økonomi. Slik det er i dag, har vi alle sett at fler og fler skygger unna. Anonymkode: f8877...881
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Dagens næringspolitikk gavner kun den norske stat, og ikke den norske befolkningen. Dette burde være noe alle ser, men tydeligvis ikke… 🤷♂️ Anonymkode: f8877...881 2
TomSawyer Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for ut du leste innlegget mitt. Og ja, det er et vesentlig problem at færre og færre utenlandske, og norske, investorer ønsker å investere i norsk økonomi. Det vil det i hvert fall hjelpe på å lette på restriksjoner og skatter i forbindelse med å investere i norsk økonomi. Slik det er i dag, har vi alle sett at fler og fler skygger unna. Anonymkode: f8877...881 Jo men hjelper det nok til å styrke kronen? Det som " sikkert" kan styrke krona er å heve renten..eller å knytte krona til Euro. På lenger sikt kan knapt noe redde krona så forvent Euro i Norge og.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 Det er vel TS som ikke har forstått det som står... Poenget er at når 1 dollar/euro tidligere har kostet 6-7-8 kroner, men i dag koster nærmere 11 NOK, så er det mye dyrere å være norsk (med norsk lommebok) i utlandet enn tidligere. Det samme gjelder Sverige; der 1 SEK tidligere var mindre enn 1 NOK, er det nå motsatt. Og at 1 dansk krone nå koster 1,6 norske kroner, det er en ganske ekstrem forskjell selv om den norske krona "alltid" har vært noe lavere enn den danske. Om man tenker gammel valutakurs når man er på ferie, så er det lett å gå på en "valutasmell" og ende opp med at ferien blir mye dyrere enn man planla/trodde. Dette utelukker selvfølgelig ikke at det OGSÅ har blitt dyrere i Norge 😂 Anonymkode: fca5a...a8d 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Problemet er vel at de osm faktisk har mye penger, forlater landet eller velger å reise langt vekk fra dette stedet. Småpengene havner her, de store summene havner andre steder. Anonymkode: 1c5e0...20d Uenig. Det er mange som nå ikke reiser utenlands, og flere vil det bli. Det tar litt tid. De rike vil uansett ha råd til det. Anonymkode: 8d267...480
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 TomSawyer skrev (1 minutt siden): Jo men hjelper det nok til å styrke kronen? Det som " sikkert" kan styrke krona er å heve renten..eller å knytte krona til Euro. På lenger sikt kan knapt noe redde krona så forvent Euro i Norge og.. Om det hjelper nok? Jeg er ingen spåmann, men jeg tenker at det vil hjelpe betydelig. Det med å heve renta har i praksis ikke fungert særlig godt, men det har vært nødvendig selvfølgelig. Ellers er jeg veldig enig i at vi må knytte den norske krona opp mot en mer stabil valuta som Euro. Om det nødvendigvis må medføre medlemskap i EU vet jeg ikke… Jeg var tidligere motstander når det kom til EU-medlemskap. Det er jeg ikke lenger Anonymkode: f8877...881 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel TS som ikke har forstått det som står... Poenget er at når 1 dollar/euro tidligere har kostet 6-7-8 kroner, men i dag koster nærmere 11 NOK, så er det mye dyrere å være norsk (med norsk lommebok) i utlandet enn tidligere. Det samme gjelder Sverige; der 1 SEK tidligere var mindre enn 1 NOK, er det nå motsatt. Og at 1 dansk krone nå koster 1,6 norske kroner, det er en ganske ekstrem forskjell selv om den norske krona "alltid" har vært noe lavere enn den danske. Om man tenker gammel valutakurs når man er på ferie, så er det lett å gå på en "valutasmell" og ende opp med at ferien blir mye dyrere enn man planla/trodde. Dette utelukker selvfølgelig ikke at det OGSÅ har blitt dyrere i Norge 😂 Anonymkode: fca5a...a8d Vennligst les innlegget mitt på nytt. Anonymkode: f8877...881 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vel TS som ikke har forstått det som står... Poenget er at når 1 dollar/euro tidligere har kostet 6-7-8 kroner, men i dag koster nærmere 11 NOK, så er det mye dyrere å være norsk (med norsk lommebok) i utlandet enn tidligere. Det samme gjelder Sverige; der 1 SEK tidligere var mindre enn 1 NOK, er det nå motsatt. Og at 1 dansk krone nå koster 1,6 norske kroner, det er en ganske ekstrem forskjell selv om den norske krona "alltid" har vært noe lavere enn den danske. Om man tenker gammel valutakurs når man er på ferie, så er det lett å gå på en "valutasmell" og ende opp med at ferien blir mye dyrere enn man planla/trodde. Dette utelukker selvfølgelig ikke at det OGSÅ har blitt dyrere i Norge 😂 Anonymkode: fca5a...a8d «Også har blitt dyrere». Er det noen som ikke forstår bæret, så er det deg. Sett deg inn i hvor mye Norge importerer, spesielt fra eurosonen, så vil det forhåpentligvis gå opp et lys for deg hvor mye den skakkjørte krona betyr. Anonymkode: f8877...881 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vennligst les innlegget mitt på nytt. Anonymkode: f8877...881 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Også har blitt dyrere». Er det noen som ikke forstår bæret, så er det deg. Sett deg inn i hvor mye Norge importerer, spesielt fra eurosonen, så vil det forhåpentligvis gå opp et lys for deg hvor mye den skakkjørte krona betyr. Anonymkode: f8877...881 Nei takk, jeg er ferdig her 😂 At du ikke skjønner avis-agurknytt om at det har blitt dyrere å være nordmann på ferie i utlandet, får være ditt problem. God sommer 😎 Anonymkode: fca5a...a8d 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei takk, jeg er ferdig her 😂 At du ikke skjønner avis-agurknytt om at det har blitt dyrere å være nordmann på ferie i utlandet, får være ditt problem. God sommer 😎 Anonymkode: fca5a...a8d No hope… Dette er ikke «agurknytt». Det er snakk om «fakta» som til stadighet er et tema i norske medier, helt uten at man diskuterer den reelle og mer omfattende problematikken! Hvilket er at kronekursen er langt viktigere enn den blir fremstilt. Det blir bagatellisert med slike overskrifter som jeg nevnte. Det blir forsøkt feid under teppet, fordi staten/eksportindustrien/oljefondet går så det suser med en (villet?) politikk som svekker den norske krona. Taperne er den norske befolkningen som har fått sin formue svekket markant over 10+ år i forhold til USD og EUR. Anonymkode: f8877...881 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): No hope… Dette er ikke «agurknytt». Det er snakk om «fakta» som til stadighet er et tema i norske medier, helt uten at man diskuterer den reelle og mer omfattende problematikken! Hvilket er at kronekursen er langt viktigere enn den blir fremstilt. Det blir bagatellisert med slike overskrifter som jeg nevnte. Det blir forsøkt feid under teppet, fordi staten/eksportindustrien/oljefondet går så det suser med en (villet?) politikk som svekker den norske krona. Taperne er den norske befolkningen som har fått sin formue svekket markant over 10+ år i forhold til USD og EUR. Anonymkode: f8877...881 Det er helt greit, da formuen i mange år var altfor høy ihh til USD og EUR. Nå er det på et mer vettigt nivå, men dette liker jo ikke karrerne og grådigperene. Synd for dem. Anonymkode: 8d267...480
Bombasi Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 Ganske sikker på at det ikke ville vært en døyt bedre med høyrestyrt regjering nå, og at det heller ikke blir bedre hvis det blir blåblå regjering fra neste år av. Enda mer høyrepolitikk er ikke løsningen. Ap/Sp har aldri vært så høyrevridde så nå, og likevel så skjer det som skjer. Her er det veldig mange faktorer utenfor Norge som drar krona ned, samt mange faktorer innenlands som politikerne generelt ikke ønsker å gjøre noe med - uansett hvem som styrer. Nå øker prisene/inflasjonen igjen, og nå får vi renteøkninger. Det går visst ikke så bra med norsk økonomi som vi trodde. Men slik er ståa i veldig mange land nå, nettopp fordi utenforliggende krefter drar i alle tøyler. Går bare og venter på børskollapser. Det tvinger seg fram. Da får vi se hvordan det ender - men det ender neppe godt uansett utfall. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er helt greit, da formuen i mange år var altfor høy ihh til USD og EUR. Nå er det på et mer vettigt nivå, men dette liker jo ikke karrerne og grådigperene. Synd for dem. Anonymkode: 8d267...480 🤣 Snakk om å leve i en boble. Takk for at du understreker akkurat hvor tafatte nordmenn generelt er når det kommer til denne, svært viktige, saken. Du, og dine, må gjerne gå ned med skuta. Andre, tenkende personer, er forhåpentligvis ikke like likegyldige… Anonymkode: f8877...881
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 Bombasi skrev (24 minutter siden): Ganske sikker på at det ikke ville vært en døyt bedre med høyrestyrt regjering nå, og at det heller ikke blir bedre hvis det blir blåblå regjering fra neste år av. Enda mer høyrepolitikk er ikke løsningen. Ap/Sp har aldri vært så høyrevridde så nå, og likevel så skjer det som skjer. Her er det veldig mange faktorer utenfor Norge som drar krona ned, samt mange faktorer innenlands som politikerne generelt ikke ønsker å gjøre noe med - uansett hvem som styrer. Nå øker prisene/inflasjonen igjen, og nå får vi renteøkninger. Det går visst ikke så bra med norsk økonomi som vi trodde. Men slik er ståa i veldig mange land nå, nettopp fordi utenforliggende krefter drar i alle tøyler. Går bare og venter på børskollapser. Det tvinger seg fram. Da får vi se hvordan det ender - men det ender neppe godt uansett utfall. Jeg sier ikke at en høyrestyrt regjering ville vært bedre. NOK har vært i fritt fall i over 10 år. Faktum. Et annet faktum er at norsk politikk, dersom drevet i en mer fremtids- og næringsrettet retning ville ha hjulpet på verdien av den norske valutaen. Ingen gagner på at NOK blir kjørt i dass. Anonymkode: f8877...881
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤣 Snakk om å leve i en boble. Takk for at du understreker akkurat hvor tafatte nordmenn generelt er når det kommer til denne, svært viktige, saken. Du, og dine, må gjerne gå ned med skuta. Andre, tenkende personer, er forhåpentligvis ikke like likegyldige… Anonymkode: f8877...881 Kanonargumenter. Anonymkode: 8d267...480 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå