AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Del Skrevet 20. juli 2024 Onkel Trond har gradvis blitt en ekstremt grådig mann som ikke unner andre enn seg selv og sin familie noe godt. Det er han og hans familie som skal ha alt, både av materielle goder og opplevelser. Han unner ingen andre noe lenger! Og det handler ikke om at alle skal ha likt, men at de skal ha alt i stedet for. Det er litt kronglete forklart, men jeg skal prøve. La oss si at bestefar gir barnebarnet Trine 500 kr i gave fordi Trine har hjulpet bestefar med å vaske huset. Da blir onkel Trond sinna, for hans barn skulle heller hatt disse 500 kr i stedet for Trine. Hvorfor? Et veldig godt spørsmål som ingen har fått noe godt svar på. En samtale om emnet kan foregå omtrent slik: Fortjener ikke Trine disse pengene for å ha hjulpet bestefar? - Hun kunne ha hjulpet bestefar uten betaling. Men hvorfor skulle dine barn få disse pengene, men ikke Trine? - Jeg sørger for mine... (Det begynte i det små for mange år siden, men det har gradvis blitt bare verre og verre med årene) Jeg prøver å forstå hva som ligger bak at onkel Trond ikke lenger har evnen til å unne andre noe, eller å glede seg på andres vegne. Onkel Trond og barna hans er de rikeste i familien, og jeg det kan ikke være økonomisk misunnelse som ligger bak. Jeg ønsker så inderlig å forstå! Jeg har ikke lyst til å tro at onkel Trond har blitt slik en drittsekk som han utgir seg for å være når det kommer til materielle goder og opplevelser, så hva kan ligge bak en mistet evne til å glede seg på andres vegne, og å unne andre noe? Anonymkode: 115b8...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. juli 2024 #2 Del Skrevet 20. juli 2024 Egoisme og ingen selvrefleksjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #3 Del Skrevet 20. juli 2024 lillevill skrev (1 time siden): Egoisme og ingen selvrefleksjon. I tillegg til selvhat. Anonymkode: dacf3...0a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Del Skrevet 20. juli 2024 Livslang følelse av å ha blitt undervurdert og nedprioritert? Anonymkode: 4d3fa...f19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Onkel Trond har gradvis blitt en ekstremt grådig mann som ikke unner andre enn seg selv og sin familie noe godt. Det er han og hans familie som skal ha alt, både av materielle goder og opplevelser. Han unner ingen andre noe lenger! Og det handler ikke om at alle skal ha likt, men at de skal ha alt i stedet for. Det er litt kronglete forklart, men jeg skal prøve. La oss si at bestefar gir barnebarnet Trine 500 kr i gave fordi Trine har hjulpet bestefar med å vaske huset. Da blir onkel Trond sinna, for hans barn skulle heller hatt disse 500 kr i stedet for Trine. Hvorfor? Et veldig godt spørsmål som ingen har fått noe godt svar på. En samtale om emnet kan foregå omtrent slik: Fortjener ikke Trine disse pengene for å ha hjulpet bestefar? - Hun kunne ha hjulpet bestefar uten betaling. Men hvorfor skulle dine barn få disse pengene, men ikke Trine? - Jeg sørger for mine... (Det begynte i det små for mange år siden, men det har gradvis blitt bare verre og verre med årene) Jeg prøver å forstå hva som ligger bak at onkel Trond ikke lenger har evnen til å unne andre noe, eller å glede seg på andres vegne. Onkel Trond og barna hans er de rikeste i familien, og jeg det kan ikke være økonomisk misunnelse som ligger bak. Jeg ønsker så inderlig å forstå! Jeg har ikke lyst til å tro at onkel Trond har blitt slik en drittsekk som han utgir seg for å være når det kommer til materielle goder og opplevelser, så hva kan ligge bak en mistet evne til å glede seg på andres vegne, og å unne andre noe? Anonymkode: 115b8...016 Urettferdighet og følelse av å bli nedprioritert. Kanskje også redsel for at arven skal bli brukt opp, og at det ikke skal bli rettferdig fordelt for han og hans barn. Anonymkode: 3fa3b...632 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Del Skrevet 20. juli 2024 Onkel Trond ser ned på familien til Trine. Ser på dem som folk som utnytter, bruker og tar. Han er redd for at dette skal gå utover han. Egoistisk og individuell tankegang. Noen av oss vokser opp med å høre at "om jeg spiser bra, spiser hele slekten bra", altså en kollektiv tankegang. Anonymkode: 5fbd0...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Del Skrevet 20. juli 2024 Det blir bare spekulasjoner, og det kan være at han føler eller reelt sett har følt seg nedprioritert. Det kan være at han har jobbet hardt for å komme dit han er, og det kan også være at han faktisk syns noen må bidra uten å få belønning. At man heller får litt nå og da uten at man må gjøre seg fortjente til alt. Å gi bare for å være grei der og da. Uten å vite noe om bakgrunn så kan det være noe både noe av dette og andre ting. Men jeg vil si at jeg ikke tror det er så vanlig å glede seg så enormt på andres vegne når en ser bort fra barna og de aller nærmeste en er veldig glad i og som man tenker fortjener det mer. Vi er høflige og unner folk, men sånn vanvittig glede tror jeg ikke vi føler sånn på, det er mer ok liksom. Og er vi likegyldige så later vi som og holder munn, så det er vel mer at onkelen her uttrykker hva han tenker. Det er verre med de som aldri føler på urettferdighet og som aldri krever noe. Mennesker som alltid skal glede seg så enormt på andres vegne, iallefall utad. Det blir jo nærmest selvutslettende, og jeg har mer problemer med dem. Sånn furting eller kritikk onkelen har kommer med, kan jo være litt underholdende hvis han ikke blir direkte sinna da. Det blir mer ubehagelig og slitsomt. Anonymkode: 082df...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Del Skrevet 20. juli 2024 Jeg har sett det skje i noen familier, alt er fryd og gammen lenge, men så blir det mer og mer rivalisering når man blir eldre, og ved arveoppgjør så kan jo familier bli oppløst. Jeg tror at noen, når de blir eldre, kan bli mer og mer egoistiske, grådige og mer og mer skeptiske og mistroiske. Og noen har nok følt seg urettferdig behandlet eller tilsidesatt hele livet, det er ofte klart hvem som er favorittbarnet eller favorittbarnebarn, man føler (kanskje også rettmessig) at noen blir forfordelt, får mer enn de andre. Da kan klørne komme ut, de har kanskje ikke kjempet for seg selv da de var unge, men de tar kampen for egne barn. Ikke alltid lett å se hvilken part som har rett, heller.. mange ser bare sin side av det. Det kan jo faktisk være at onkel Trond har et poeng. I det eksempelet ditt.. det er urimelig at hans barn skal få 500kr og Trine ingenting. Men snu på det, nå fikk Trine 500 og hans barn ingenting. Ja, Trine vasket, men fikk hans barn tilbud om det? Det kan jo være han tenker litt sånn. Når man nærmer seg døden og arveoppgjør og sånt også, så kan man jo se litt på alle penger ut fra lommeboka til bestefar, som penger tatt fra arven. Altså hans penger også. Anonymkode: ced0c...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Del Skrevet 20. juli 2024 Ikke godt å si. Men de fleste er vel naturlig egoistiske, og tenker mest på å “sikre seg og sine”. Min bror har overtatt hytte, sjøbu og kaianlegg fra min mor. Argumentet var at vedlikeholdet er dyrt. Han er har stor familie og masse penger, mens jeg er minsteufør og leier hybel. Jeg tror han rettferdiggjør det med vedlikeholdsargument, og det faktum at han bor nærme min mor og har mer mulighet for å hjelpe henne. Jeg er for syk til å reise og kunne stille opp. Jeg ønsker ikke en nær relasjon til mitt søsken lenger, og synes også det er vanskelig å akseptere dette. Min far gjorde aldri forskjell på oss. Mennesker rettferdiggjør egne handlinger. Jeg har en veninne som lider av dobbeltmoral; om jeg gjør samme ting som henne er det helt uakseptabelt, men i hennes situasjon var det helt nødvendig😅Selv om alt dette høres tragisk ut, synes jeg det er ganske interessant å prøve å forstå tankegangen bak. Anonymkode: 884f6...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 20. juli 2024 #10 Del Skrevet 20. juli 2024 Ofte så er det bitterhet er min erfaring....Bitre og sure mennesker er ikke bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 20. juli 2024 #11 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I tillegg til selvhat. Anonymkode: dacf3...0a4 Kan det tenkes at Onkel Trond mener at siden Trine fikk 500 kr, så burde hans unger få det samme? Altså at han lurer på hvorfor ikke hans unger ble spurt om å få denne muligheten til å tjene penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Del Skrevet 20. juli 2024 Noen ser bare hva de selv kan få av goder, og har ikke tanker for andre. Anonymkode: 9bb99...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #13 Del Skrevet 21. juli 2024 Egoisme og misunelse. Anonymkode: bedbc...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #14 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): I det eksempelet ditt.. det er urimelig at hans barn skal få 500kr og Trine ingenting. Men snu på det, nå fikk Trine 500 og hans barn ingenting. Ja, Trine vasket, men fikk hans barn tilbud om det? Det kan jo være han tenker litt sånn. Anonymkode: ced0c...cf9 lillevill skrev (18 timer siden): Kan det tenkes at Onkel Trond mener at siden Trine fikk 500 kr, så burde hans unger få det samme? Altså at han lurer på hvorfor ikke hans unger ble spurt om å få denne muligheten til å tjene penger? Takk for alle tanker og spekulasjoner Jeg må bare kommentere disse to kommentarene spesifikt, han mente faktisk at Trine eller andre barnebarn ikke skulle få noe fra bestefar, ikke engang om de hadde gjort en jobb for ham. Jeg spurte mamma om dette i går kveld, og hun bekreftet at jeg husket riktig, men hun visste også hvorfor han mente som han gjorde, og den historien hadde jeg ikke hørt før i går. Onkel Trond etablerte seg 10-15 år senere enn resten av søsknene, og mente at vi eldre barnebarna hadde fått så mye før barna hans ble født. Det var urettferdig i hans øyne. Det ga seg blant annet utslag i at da arven etter bestefar skulle fordeles kom han med en "spesifisert regning" til alle søsknene sine. Der hadde han listet opp bursdagsgaver, julegaver, overnattinger, mat osv, som vi barnabarna og inngiftede ektefeller hadde fått. Dette mente han skulle trekkes fra arveoppgjøret til søsknene, og gis til ham fordi hans familie hadde fått så mye mindre siden han hadde etablert seg så mye senere enn resten. Anonymkode: 115b8...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #15 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle tanker og spekulasjoner Jeg må bare kommentere disse to kommentarene spesifikt, han mente faktisk at Trine eller andre barnebarn ikke skulle få noe fra bestefar, ikke engang om de hadde gjort en jobb for ham. Jeg spurte mamma om dette i går kveld, og hun bekreftet at jeg husket riktig, men hun visste også hvorfor han mente som han gjorde, og den historien hadde jeg ikke hørt før i går. Onkel Trond etablerte seg 10-15 år senere enn resten av søsknene, og mente at vi eldre barnebarna hadde fått så mye før barna hans ble født. Det var urettferdig i hans øyne. Det ga seg blant annet utslag i at da arven etter bestefar skulle fordeles kom han med en "spesifisert regning" til alle søsknene sine. Der hadde han listet opp bursdagsgaver, julegaver, overnattinger, mat osv, som vi barnabarna og inngiftede ektefeller hadde fått. Dette mente han skulle trekkes fra arveoppgjøret til søsknene, og gis til ham fordi hans familie hadde fått så mye mindre siden han hadde etablert seg så mye senere enn resten. Anonymkode: 115b8...016 Var han psykisk syk🤨 Anonymkode: 884f6...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle tanker og spekulasjoner Jeg må bare kommentere disse to kommentarene spesifikt, han mente faktisk at Trine eller andre barnebarn ikke skulle få noe fra bestefar, ikke engang om de hadde gjort en jobb for ham. Jeg spurte mamma om dette i går kveld, og hun bekreftet at jeg husket riktig, men hun visste også hvorfor han mente som han gjorde, og den historien hadde jeg ikke hørt før i går. Onkel Trond etablerte seg 10-15 år senere enn resten av søsknene, og mente at vi eldre barnebarna hadde fått så mye før barna hans ble født. Det var urettferdig i hans øyne. Det ga seg blant annet utslag i at da arven etter bestefar skulle fordeles kom han med en "spesifisert regning" til alle søsknene sine. Der hadde han listet opp bursdagsgaver, julegaver, overnattinger, mat osv, som vi barnabarna og inngiftede ektefeller hadde fått. Dette mente han skulle trekkes fra arveoppgjøret til søsknene, og gis til ham fordi hans familie hadde fått så mye mindre siden han hadde etablert seg så mye senere enn resten. Anonymkode: 115b8...016 Ok, skjønner. Det er jo ikke helt sånn det funker. MEN.. for å være litt djevelens advokat her: Jeg er barnløs imens min søster har samboer og to barn. Mine foreldre er, som vel alle foreldre, opptatt av at det skal være rettferdig mellom meg og min søster når det kommer til økonomisk støtte. Ikke at de sitter med kalkulator og regnskap på alle småbløp, men jevn fordeling er litt tanken da - barn eller ikke barn. Si at man f.eks. gir for 500kr i julegave per pers. Noen vil tenke at da blir det 500 kr på meg, og på hver av de fire i søsters familie. Min mor tenker mer i retning av at da er det 2000 kr på søster familie samlet, og burde bli 2000kr på meg også. Ikke helt sånn det blir på krona altså, men jeg får større julegave enn min søster etter denne type logikk. Min mor har også spandert reise på meg og sagt at med alt hun spanderer på de barna gjennom året når hun er barnevakt og sånt, så må jeg også få noe. Så det er ikke helt unaturlig å tenke rettferdig fordeling, at når den ene får noe så skal den andre få det samme - selv om den ikke har barn. Har ikke foreldrene her tenkt sånn, så kan det bli grobunn for misnøye. Er ikke team onkel Trond her altså, bare slenger ute noen tanker rundt hvorfor det kan ha klikka for fyren. Anonymkode: ced0c...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Var han psykisk syk🤨 Anonymkode: 884f6...835 Absolutt ikke, han er bare grådig på vegne av seg selv og barna. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, skjønner. Det er jo ikke helt sånn det funker. MEN.. for å være litt djevelens advokat her: Jeg er barnløs imens min søster har samboer og to barn. Mine foreldre er, som vel alle foreldre, opptatt av at det skal være rettferdig mellom meg og min søster når det kommer til økonomisk støtte. Ikke at de sitter med kalkulator og regnskap på alle småbløp, men jevn fordeling er litt tanken da - barn eller ikke barn. Si at man f.eks. gir for 500kr i julegave per pers. Noen vil tenke at da blir det 500 kr på meg, og på hver av de fire i søsters familie. Min mor tenker mer i retning av at da er det 2000 kr på søster familie samlet, og burde bli 2000kr på meg også. Ikke helt sånn det blir på krona altså, men jeg får større julegave enn min søster etter denne type logikk. Min mor har også spandert reise på meg og sagt at med alt hun spanderer på de barna gjennom året når hun er barnevakt og sånt, så må jeg også få noe. Så det er ikke helt unaturlig å tenke rettferdig fordeling, at når den ene får noe så skal den andre få det samme - selv om den ikke har barn. Har ikke foreldrene her tenkt sånn, så kan det bli grobunn for misnøye. Er ikke team onkel Trond her altså, bare slenger ute noen tanker rundt hvorfor det kan ha klikka for fyren. Anonymkode: ced0c...cf9 Jeg er enig med din mor der, det er slik vi gjør det her også. 😊 Men jeg kan fortelle hvorfor dette kom opp nå. (Noen detaljer endret på grunn av anonymisering) Onkel Trond hadde en barnløs søster som dessverre døde for noen måneder siden. Hun hadde testamentert ca 20 % av arven til en organisasjon som betød mye for henne, resten var testamentert til onkel Trond. Nå har onkel Trond har prøvd å få resten av familien til å være med på å bestride testamentet fordi han mener at alt skulle tilfalt ham. Dette, sammen med utallige andre episoder, fikk meg til å spekulere på hva som kan ligge bak. Han har aldri manglet noe, han er desidert den rikeste i slekta, men grådigheten kjenner ingen grenser. Han kan ikke unne andre noe som helst, og på det viset skiller han seg ut fra resten av familien. Anonymkode: 115b8...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #18 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle tanker og spekulasjoner Jeg må bare kommentere disse to kommentarene spesifikt, han mente faktisk at Trine eller andre barnebarn ikke skulle få noe fra bestefar, ikke engang om de hadde gjort en jobb for ham. Jeg spurte mamma om dette i går kveld, og hun bekreftet at jeg husket riktig, men hun visste også hvorfor han mente som han gjorde, og den historien hadde jeg ikke hørt før i går. Onkel Trond etablerte seg 10-15 år senere enn resten av søsknene, og mente at vi eldre barnebarna hadde fått så mye før barna hans ble født. Det var urettferdig i hans øyne. Det ga seg blant annet utslag i at da arven etter bestefar skulle fordeles kom han med en "spesifisert regning" til alle søsknene sine. Der hadde han listet opp bursdagsgaver, julegaver, overnattinger, mat osv, som vi barnabarna og inngiftede ektefeller hadde fått. Dette mente han skulle trekkes fra arveoppgjøret til søsknene, og gis til ham fordi hans familie hadde fått så mye mindre siden han hadde etablert seg så mye senere enn resten. Anonymkode: 115b8...016 Herregud. Men er han normal ellers da? Han virker jo helt utrolig vanskelig og rigid. Du vet noen folk på spekteret har veldig sterk rettferdighetssans. Men ja virker som han tror han er et offer, og blir uretferdig behandlet. Det er noe som ikke stemmer med denne mannen, tenker jeg. Anonymkode: 984fd...b3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 21. juli 2024 #19 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 11.07): Det blir bare spekulasjoner, og det kan være at han føler eller reelt sett har følt seg nedprioritert. Det kan være at han har jobbet hardt for å komme dit han er, og det kan også være at han faktisk syns noen må bidra uten å få belønning. At man heller får litt nå og da uten at man må gjøre seg fortjente til alt. Å gi bare for å være grei der og da. Uten å vite noe om bakgrunn så kan det være noe både noe av dette og andre ting. Men jeg vil si at jeg ikke tror det er så vanlig å glede seg så enormt på andres vegne når en ser bort fra barna og de aller nærmeste en er veldig glad i og som man tenker fortjener det mer. Vi er høflige og unner folk, men sånn vanvittig glede tror jeg ikke vi føler sånn på, det er mer ok liksom. Og er vi likegyldige så later vi som og holder munn, så det er vel mer at onkelen her uttrykker hva han tenker. Det er verre med de som aldri føler på urettferdighet og som aldri krever noe. Mennesker som alltid skal glede seg så enormt på andres vegne, iallefall utad. Det blir jo nærmest selvutslettende, og jeg har mer problemer med dem. Sånn furting eller kritikk onkelen har kommer med, kan jo være litt underholdende hvis han ikke blir direkte sinna da. Det blir mer ubehagelig og slitsomt. Anonymkode: 082df...c67 Voldsom glede på andres vegne er jo en ting, det kan man kanskje ikke forvente, men det er jo et stykke fra det til å gi sterkt og klart uttrykk for at man ikke unner andre noe som helst? Og hadde det vært snakk om store verdier som et hus eller en bil, så kunne man kanskje ha skjønt frustrasjonen, men småtteri som 500 kr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 21. juli 2024 #20 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Absolutt ikke, han er bare grådig på vegne av seg selv og barna. Jeg er enig med din mor der, det er slik vi gjør det her også. 😊 Men jeg kan fortelle hvorfor dette kom opp nå. (Noen detaljer endret på grunn av anonymisering) Onkel Trond hadde en barnløs søster som dessverre døde for noen måneder siden. Hun hadde testamentert ca 20 % av arven til en organisasjon som betød mye for henne, resten var testamentert til onkel Trond. Nå har onkel Trond har prøvd å få resten av familien til å være med på å bestride testamentet fordi han mener at alt skulle tilfalt ham. Dette, sammen med utallige andre episoder, fikk meg til å spekulere på hva som kan ligge bak. Han har aldri manglet noe, han er desidert den rikeste i slekta, men grådigheten kjenner ingen grenser. Han kan ikke unne andre noe som helst, og på det viset skiller han seg ut fra resten av familien. Anonymkode: 115b8...016 Men har han det bra ellers? Har han kone/samboer, og har han en jobb han trives i? Og er han like kjip og gnien på andre områder, eller er det bare når det gjelder familien? Det er vanskelig å tro at en lykkelig person som har det bra med seg selv, oppfører seg sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå