AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #1 Skrevet 20. juli 2024 Var hos Gyn og han sa jeg hadde negativ hpv prøve. Er man sikret da eller? Anonymkode: a72de...e2e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #2 Skrevet 20. juli 2024 Kan bli smittet hele livet så lenge man har sex og nye partnere. Tar 20 år og utvikle kreft. Blir du smittet nå så kan du få det som 65 åring. Anonymkode: 8c955...477
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #3 Skrevet 20. juli 2024 Ikke sikkert du er så heldig. Derfor prøver hvert 3 år til vi er gørrgamle. Anonymkode: d274a...935 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan bli smittet hele livet så lenge man har sex og nye partnere. Tar 20 år og utvikle kreft. Blir du smittet nå så kan du få det som 65 åring. Anonymkode: 8c955...477 Det tar IKKE 20 år å utvikle kreft,det kan ta mellom 7 og 10 år.. Anonymkode: b12a0...b94
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Skrevet 20. juli 2024 Nå er det slik at man kan ha hpv virus som kan ligge i dvale i årevis før det blusser frem. Kroppen klarer i 90% av tilfellene og kvitte seg med viruset selv innen et par år. hpv i seg selv er ikke farlig, men hpv kan utvikle seg til celleforandring. Celleforandring kan også gå tilbake av seg selv, derfor følges det nøye opp hvis dette blir oppdaget. hvis det ikke går tilbake, blir det foretatt en konisering. Da fjerner de en liten bit av livmorhalstappen der celleforandringen sitter. Kjempebra du ikke har hpv virus, men anbefaler deg å ta vaksinen likevel. Du må ikke droppe jevnlige celleprøver fordi du ikke har påvist hpv. Anonymkode: 81026...c33 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det tar IKKE 20 år å utvikle kreft,det kan ta mellom 7 og 10 år.. Anonymkode: b12a0...b94 Anonymkode: 2b5b2...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Skrevet 20. juli 2024 Ja, man får ikke livmorhalskreft uten HPV (det er isåfall særdeles sjeldent hvis det skulle skje), så så lenge man ikke får HPV da så er man jo trygg. Men så lenge man har samleie kan man bli smittet. Derfor viktig å teste seg i de intervallene man skal. Anonymkode: f3191...a50 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Ta vaksinen. Du har (forhåpentligvis) mange år igjen av livet, og du risikerer jo å bli smittet hver gang du har sex. Jeg er også 45 og har aldri hatt HPV, og har nå tatt vaksinen. Dyrt ja, men ser på det som en investering i egen helse. Anonymkode: ff6ac...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Skrevet 20. juli 2024 Kan man ha HPV virus som ligger i dvale i kroppen selv om gynekologen sier at man ikke har HPV? Anonymkode: d92a9...702
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan man ha HPV virus som ligger i dvale i kroppen selv om gynekologen sier at man ikke har HPV? Anonymkode: d92a9...702 Ja. Jeg var negativ i mange år, kun en partner. Etter 12 år ble testen positiv. Legen sa at viruset hadde ligget i dvale, men ble trigget av min graviditet. Ble konisert der de fjernet minst mulig da jeg ville ha flere barn. Ble gravid med tvillinger etter det og det gikk helt fint. Tester nå ca annethvert år og vært negativ siden. Tvillingene er nå straks 15 år. Anonymkode: 04d3f...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Skrevet 20. juli 2024 Jeg hadde hpv og celleforandringer for noen år siden. Senere var celleforandringer borte og negativ hpv. Nå i år var celleforandringer tilbake og hpv var igjen positiv. Har ikke byttet partner. Var samme type hpv som sist, og ikke en av de som vaksinen hjelper mot. Legen sa jeg kan ha hatt hpv latent i kroppen selv om testen var negativ. Så sannsynligvis den gamle hpv-infelsjonen som har blusset opp igjen. Så man er aldri trygg, dessverre. Jeg har kun hatt tre sexpartnere i løpet av mine 48 år, kun en uten kondom. Har fått både herpes og hpv med celleforandringer. 😞 Anonymkode: 6fdb8...524 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 Det er ingen som er sikret mot noe som helst, kreft er aller mest uflaks, men risikoen din er såpass liten at det ikke er verdt bekymring Ta vaksinen, sjekk deg når du får innkalling, gå til lege hvis du oppdager plutselige forandringer, og mer enn det får du ikke gjort. Anonymkode: c56f9...091
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen som er sikret mot noe som helst, kreft er aller mest uflaks, men risikoen din er såpass liten at det ikke er verdt bekymring Ta vaksinen, sjekk deg når du får innkalling, gå til lege hvis du oppdager plutselige forandringer, og mer enn det får du ikke gjort. Anonymkode: c56f9...091 Vaksinen hjelper ikke mot alle typer hpv, den hjelper heller ikke mot allerede oppstått infeksjon. Så det er ikke sikkert ts har så mye utbytte av vaksine om han har fast partner. Vaksinen er dyr. Anonymkode: 6fdb8...524
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har også lurt på dette. Er 40 og har ingen HPV-infeksjon. Har hatt samme faste partner siste 20 årene. Da er vel sjansen veldig lav? Anonymkode: 60de1...b2b
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vaksinen hjelper ikke mot alle typer hpv, den hjelper heller ikke mot allerede oppstått infeksjon. Så det er ikke sikkert ts har så mye utbytte av vaksine om han har fast partner. Vaksinen er dyr. Anonymkode: 6fdb8...524 Vaksinen hjelper mot mange typer HPV, og selv om man har hatt én type beskytter den jo mot de fleste andre. TS skal sikkert ikke ha samme partner resten av livet heller. Sett i et livsløpsperspektiv er ikke vaksinen så dyr at det burde hundre noen i å ta den. Anonymkode: ff6ac...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Skrevet 20. juli 2024 Som flere sier her - man kan få HPV når som helst selv tidligere prøver er negative, da viruset kan ligge i dvale. Men så lenge man sjekker seg og følger screeningprogrammet vil det bli fanget opp. Ekstremt lite sannsynlig at det rekker å bli kreft da, det er flere stadier før dette. Anonymkode: e799d...746
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, man får ikke livmorhalskreft uten HPV (det er isåfall særdeles sjeldent hvis det skulle skje), så så lenge man ikke får HPV da så er man jo trygg. Men så lenge man har samleie kan man bli smittet. Derfor viktig å teste seg i de intervallene man skal. Anonymkode: f3191...a50 Jeg er gift med samme mann på 15. året. Så da må han evnt smitte meg? Anonymkode: a72de...e2e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan man ha HPV virus som ligger i dvale i kroppen selv om gynekologen sier at man ikke har HPV? Anonymkode: d92a9...702 Ja. Jeg tok først en prøve rundt 2 mai den var negativ, så var jeg sendt til gynekologen den 20 mai og da var den positiv. Tilbake 18 for utvidet prøver, positiv dag og. Fikk beskjed at det kunne ligge i drake, slå ut, for så gå i dvale igjen og så slå ut. Anonymkode: 561de...2ab
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er gift med samme mann på 15. året. Så da må han evnt smitte meg? Anonymkode: a72de...e2e Her har jeg vært gift i 23 år, vært sammen i 24 år. Og fikk plutselig positiv test nå. Fikk beskjed at jeg kunne gått med det i kroppen fra før vi ble sammen. For det kunne ligge i dvale og så slo ut og slik kunne det drive på. Anonymkode: 561de...2ab
Uanonym bruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 Sikret er man vel aldri, men det er i alle fall veldig sjelden at man utvikler livmorhalskreft uten HPV. Derfor er det veldig positivt å være negativ. Likevel kan det, som flere påpeker, være at man har viruset, men det ligger i dvale, eller at man blir smitta av ny partner seinere. Så man bør definitivt fortsette å sjekke seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå