AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #101 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 7.27): Hva er praktisk bruk av disse solsikkebåndene? Peri/menopause går inn under ordningen, det samme gjør cøliaki. Jeg kan vanskelig se at dette er noe som gjør at man ikke kan stå i kø. Anonymkode: 0d7ad...3aa Hva? Det er jo helt hinsides... kanskje fordi cøliaki omfattes av grunnstønad, som pr def er en trygdeytelse. At vi har problemer med å stå i kø, var nytt for meg. Kanskje de tror vj har kronisk diaré? Jeg er forøvrig både ufør, har cøliaki og adhd, skulle gjerne hatt armbånd og løpt fremst i køen på sommarland. Men som perimenopausal ville det kanskje sett litt underlig ut 🤣 Unnskyld, det ble bare litt absurd i mitt hode. Anonymkode: 4a723...09e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #102 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så enig. Har ikke noe i mot ordningen med solsikkebånd, men mener at det burde være noen begrensninger. Noen parker har jo tatt grep, bl.a. Tusenfryd, mens i andre parker virker det som det er fritt frem. I et tidligere innlegg i tråden fortalte jeg om min opplevelse i Tivoli i København i sommer. I følge Tivolis hjemmeside gjelder "vis hensyn" kortet for innehaveren av det og inntil 5 personer i følge med vedkommende. Altså kan så mange som 6 personer gå forbi køen fordi en i følget har "vis hensyn" kort. Det står også at man kan få én dobbeltur om man ønsker det. En regel som åpenbart ikke ble håndhevet den dagen jeg var der med søstera mi og familien, for vi opplevde som jeg skrev i det forrige innlegget mitt at en guttegjeng tok flere dobbelturer på samme attraksjon på rad. Tror det var tre dobbeltturer, så tok de en pause før de kom tilbake og tok et par dobbeltturer til i løpet av den halvannen timen svogeren min stod i kø med sønnen sin. De ansatte bare slapp dem inn igjen og igjen, og det synes jeg er helt feil, spesielt siden det var snakk om en attraksjon med kun 12 seter, og det var lang kø med "vanlige" gjester. På rolige dager uten særlig kø er det jo uproblematisk, men midt i den travleste ferietida når det er tjukt av folk i parkene bør det være noen begrensninger, f.eks. at man får én tur (eller evt. dobbeltur) i timen per attraksjon eller noe sånt. De som står i de vanlige køene får ikke kjørt noe mer enn det, siden køene er så lange. Jeg reagerer også på retorikken i svarene fra enkelte med "diagnose-barn". Jeg oppfatter det som veldig navlebeskuende, lite hensynsfullt og et slags "stikk" om at vi som reagerer på bruken av solsikkebånd er misunnelige for at vi ikke får gå forbi køen. Jeg har full forståelse for at det er krevende å ha "diagnose-barn", men jeg synes det er ironisk at de med solsikkebånd blir så opprørte når man oppfordrer dem til å ta hensyn og tenke litt på andre når de benytter båndet. Ved f.eks. å ikke gå forbi køen gang på gang når den ordinære køen er milelang, men begrense det til f.eks. en tur per time. Jeg synes ikke det er en urimelig oppfordring å komme med og handler ikke om at man ikke ønsker dem godt. Det handler om at man mener at det å ta hensyn bør gå begge veier. Anonymkode: 1c5e0...d10 Hva er egentlig dobbeltur? Er det at de kan ta samme attraksjon to ganger etterhverandre, uten kø? I så fall forstår jeg ikke hvorfor man skal få lov til det i det heletatt. Det har jo ikke noe med å kunne stå i kø å gjøre, men om at det er gøy å kjøre. Noe ALLE barn synes er gøy… Anonymkode: f242b...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #103 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva er egentlig dobbeltur? Er det at de kan ta samme attraksjon to ganger etterhverandre, uten kø? I så fall forstår jeg ikke hvorfor man skal få lov til det i det heletatt. Det har jo ikke noe med å kunne stå i kø å gjøre, men om at det er gøy å kjøre. Noe ALLE barn synes er gøy… Anonymkode: f242b...7fe Dobbeltur er at man kjører samme attraksjon to ganger etter hverandre, ja. Guttegjengen vi observerte i Tivoli i Køben ble bare sittende i setene sine mens alle andre gikk av og ble med på neste runde også. Om det er snakk om personer med fysiske funksjonsnedsettelser som trenger assistanse og kanskje bruker mye tid på å komme inn/ut av setet tenker jeg det er greit at de får sitte på en ekstra runde om de ønsker det. Det er jo praktisk å slippe å styre med å få personen ut av setet og så stille seg i kø på nytt og gjenta hele prosessen noen minutter senere for tur nummer to. Anonymkode: 1c5e0...d10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #104 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dobbeltur er at man kjører samme attraksjon to ganger etter hverandre, ja. Guttegjengen vi observerte i Tivoli i Køben ble bare sittende i setene sine mens alle andre gikk av og ble med på neste runde også. Om det er snakk om personer med fysiske funksjonsnedsettelser som trenger assistanse og kanskje bruker mye tid på å komme inn/ut av setet tenker jeg det er greit at de får sitte på en ekstra runde om de ønsker det. Det er jo praktisk å slippe å styre med å få personen ut av setet og så stille seg i kø på nytt og gjenta hele prosessen noen minutter senere for tur nummer to. Anonymkode: 1c5e0...d10 Enig i det. Anonymkode: f242b...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #105 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 23.22): Litt ironisk at de med «vis hensyn» ikke viser noe hensyn. Jeg er enig i at det bør være begrensninger både på hvem som får båndene og hvor mange ganger de faktisk kan ta en attraksjon. Også tenker jeg at det noen ganger er littt rart at de som ikke klarer mye lyd, store folkemengder eller det å stå i kø velger fellesferien som tidspunkt å besøke parken. Vi bor på Vestlandet og må reise langt for å besøke parker, og vi prøver å unngå juli fordi det er så mye folk. Tenker at det hadde vært enda viktigere for meg dersom jeg hadde hatt et barn med spesielle behov. Anonymkode: 087bd...36a Så barn med ekstra behov skal ikke få dra i parker i fellesferien? Det er jo et dårlig opplegg. Slike ordninger gjør at vi som familie kan være i en fornøyelsespark i et par timer, før vi må tilbake til camp/hotell pga overstimulering. Hadde ikke vært gøy for noen av oss om ungene i de par timene kun rakk to karuseller. Anonymkode: 7d017...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #106 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så barn med ekstra behov skal ikke få dra i parker i fellesferien? Det er jo et dårlig opplegg. Slike ordninger gjør at vi som familie kan være i en fornøyelsespark i et par timer, før vi må tilbake til camp/hotell pga overstimulering. Hadde ikke vært gøy for noen av oss om ungene i de par timene kun rakk to karuseller. Anonymkode: 7d017...9d9 Det er ingen som sier at barn med ekstra behov ikke skal få dra i parker i fellesferien, men vi er flere som oppfordrer dere med solsikke/vis hensyn bånd/kort til å ta hensyn dere også. F.eks. ved å ikke gå forbi køen gang på gang til samme attraksjon om det er lang kø. Anonymkode: 1c5e0...d10 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #107 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen som sier at barn med ekstra behov ikke skal få dra i parker i fellesferien, men vi er flere som oppfordrer dere med solsikke/vis hensyn bånd/kort til å ta hensyn dere også. F.eks. ved å ikke gå forbi køen gang på gang til samme attraksjon om det er lang kø. Anonymkode: 1c5e0...d10 Hvorfor ikke? Fordi det provoserer deg? Som sagt, slike hensyn/goder gjør at familier tørr å dra i slike parker. De ordner gjerne to dagers biletter, siden ungene har en maksbelastning på et par timer. Så at DU føler deg provosert av slikt, bryr jeg meg ikke om. Dere får puste lettet ut de resterende 8 timene i parken, ta dere god tid på cafeer og premieautomater og ha en fin samtale i bilen på vei hjem. Det er alt annet enn vi kan forespeile oss. Anonymkode: 7d017...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 23. juli 2024 #108 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor ikke? Fordi det provoserer deg? Som sagt, slike hensyn/goder gjør at familier tørr å dra i slike parker. De ordner gjerne to dagers biletter, siden ungene har en maksbelastning på et par timer. Så at DU føler deg provosert av slikt, bryr jeg meg ikke om. Dere får puste lettet ut de resterende 8 timene i parken, ta dere god tid på cafeer og premieautomater og ha en fin samtale i bilen på vei hjem. Det er alt annet enn vi kan forespeile oss. Anonymkode: 7d017...9d9 Blir ikke mye fin samtale i bilen når man har rukket å kjører 2-3 karuseller pga lang kø. Slett ikke alle har råd til kafé og premieautomat heller, hvis hele budsjettet er brukt opp på inngangsbilletter. Men det er bare du og din familie som har det vanskelig i livet, jajamen… 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #109 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 2.10): Og AB-en du siterer kan likevel få mene at de ikke synes ADHD er god nok grunn for et slik bånd. Enda hun godt vet at en person med ADHD er en person med ADHD. Hva med å heller diskutere sak og komme med argumenter, enn smålig hersketeknikk. Anonymkode: 2c714...1cc Så da hersketeknikk og poengtere at ingen er like? Ja da lærte jeg noe nytt Anonymkode: 853c7...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #110 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ingen som sier at barn med ekstra behov ikke skal få dra i parker i fellesferien, men vi er flere som oppfordrer dere med solsikke/vis hensyn bånd/kort til å ta hensyn dere også. F.eks. ved å ikke gå forbi køen gang på gang til samme attraksjon om det er lang kø. Anonymkode: 1c5e0...d10 Jeg håper du innser hvor heldig du er når du ikke har større bekymringer i livet enn dette. Anonymkode: 853c7...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. juli 2024 #111 Del Skrevet 23. juli 2024 Anonym90059005 skrev (På 20.7.2024 den 2.43): Er det solsikkearmbånd det kalles? Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". Man skulle fått kjøre én gang per attraksjon eller bruke armbåndet én gang per halvtime/time på samme attraksjon med slike armbånd. En dag i parken skal være gøy for alle, ikke ekstra gøy for de med diagnoser. Virker som en del av dem får armbånd på svært tynt grunnlag også, men det er selvfølgelig fordomsfult og forutinntatt å si. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. juli 2024 #112 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så barn med ekstra behov skal ikke få dra i parker i fellesferien? Det er jo et dårlig opplegg. Slike ordninger gjør at vi som familie kan være i en fornøyelsespark i et par timer, før vi må tilbake til camp/hotell pga overstimulering. Hadde ikke vært gøy for noen av oss om ungene i de par timene kun rakk to karuseller. Anonymkode: 7d017...9d9 Du mener sånn som alle andre barn må fordi de med solsikkearmbånd får komme foran igjen og igjen og igjen? Det er ikke morsomt for dem. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #113 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor ikke? Fordi det provoserer deg? Som sagt, slike hensyn/goder gjør at familier tørr å dra i slike parker. De ordner gjerne to dagers biletter, siden ungene har en maksbelastning på et par timer. Så at DU føler deg provosert av slikt, bryr jeg meg ikke om. Dere får puste lettet ut de resterende 8 timene i parken, ta dere god tid på cafeer og premieautomater og ha en fin samtale i bilen på vei hjem. Det er alt annet enn vi kan forespeile oss. Anonymkode: 7d017...9d9 Det handler om å se andres perspektiv og vise forståelse for andres utfordringer, om man ønsker at andre skal gjøre det samme for deg. Altså, om køen er flere timer lang, fordi de som har "vis hensyn" mulighet er mange, kjører mange ganger på rad, og hele tiden slippes inn før noen fra den vanlige køen slippes inn, så vil det medføre at barn som ikke har "vis hensyn" bånd må stå hele dagen i kø, for å kjøre 4 karuseller, mens de som har "vis hensyn" mulighet får kjørt 10 karuseller 4 ganger hver på 2 timer, og får da masse ut av dagen. Da reduseres viljen til å vise hensyn hos de som bruker hele dagen i kø med sine små barn, til veldig liten. Mens hvis alle parter viser hensyn, og ikke misbruker systemet, så kan altså køen gå fortere, de som har medisinsk behov for å slippe kø, slipper kø, og alle får kjørt hver karusell 2 ganger i løpet av dagen uten å få fullstendig melt-down. Det som sies her, er jo at istedenfor å gå foran køen mange ganger på rad, fordi man kan, så tar man en liten pause mellom hver runde, slik at de som faktisk må vente i kø får oppleve at køen flytter seg. Jeg har vært i en fornøyelsespark i Europa nylig. Der var det mulig å betale (dyrt) for å slippe køen (ca 1 time) på en enkelt attraksjon EN gang. (20 euro pr pers for å slippe køen på EN attraksjon, EN gang.) Det var ikke mange som gjorde det, men noen få. Og selv de måtte ofte vente en runde eller to før de slapp på, for at køen for alle de andre skulle flyte jevnt. Jeg tenker det er helt rettferdig. De slapp da fortsatt kø, men måtte kanskje vente 2-3 minutter før de slapp på. Det høres uansett ut som om enkelte steder, som Bø sommarland, har for mange i kategorien "Vis hensyn" og for få regler rundt hvordan dette skal håndteres. Og dermed lager de situasjoner som gjør at andre kunder slutter å besøke parken. (Siden de må bruke hele dagen på å stå i kø, mens de ser på andre løpe forbi køen igjen og igjen.) Anonymkode: b0cbc...667 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #114 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2024 den 1.18): Jeg synes solsikkbånd er helt OK, og mener samtidig at det burde være begrensninger. Det jeg videre har sterke meninger om er retorikken til noen av svarene fra foreldre til "diagnose-barn". At de unner sine barn en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Klart de gjør det, og det gjør alle andre også. Og en unner også barn uten diagnoser en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Det skrives som om det eneste privilegiet som finnes er å være "frisk", og at ingen ville byttet med dem. Vel, det tror jeg nok at det er. De fattige barna som aldri får reist i park i det hele tatt, barna som ikke har lyst til å ta en eneste karusell fordi de blir mobbet så mye at de bare tenker på det, de barna som ble voldtatt av treneren like før sommerferien og ikke tør å si det til noen, men står i kø og ler og ser ut som de koser seg, de barna som reiser på ferie med en vennefamilie fordi mamma er kreftsyk og pappa er død. Slik retorikk er utrolig navlebeskuende og noe av det minst hensynsfulle jeg leser. Det legger også frem en falsk stråmann, som om de som er uenig med dem er misunnelig og ikke ønsker "diagnose-barn" godt. Det er fullt mulig å ønske dem godt, og likevel være uenig i bruken av slike bånd. Anonymkode: 2c714...1cc Godt skrevet. Jeg har ingen problemer med at noen får "snike" i køen pga. sykdom eller funksjonshemming, men det bør være en begrensning på antall ganger man får lov å gå foran. Som personen jeg siterer, kjøper jeg heller ikke den retorikken med at barn med funksjonshemming er de eneste som har utfordringer her i livet. Stiller meg også tvilende til at barn med ADHD, cøliaki, diabetes eller epilepsi trenger å snike i køen (har selv epilepsi, det svekker ikke evnen til å stå i kø). Anonymkode: 2e277...898 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #115 Del Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg håper du innser hvor heldig du er når du ikke har større bekymringer i livet enn dette. Anonymkode: 853c7...f93 Det er sånt som dette. Denne retorikken er håpløs. Hva vet vel du om bekymringene til den AB-en du siterte? Ingen verdens ting. For mange er sikkert det å heller ha et barn med ADHD noe de kunne drømt om fordi livet deres er så strevsomt. Det er ikke en konkurranse, og det finnes veldig mange flere privilegier enn å være frisk eller ikke ha diagnoser. Jeg håper du innser hvor heldig du er som ikke greier å forestille deg andre nedturer enn å ha et barn med diagnose. 🤪 Anonymkode: 2c714...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #116 Del Skrevet 23. juli 2024 Jeg er for båndene, og jeg mener også det bør være begrensning på antall ganger etter hverandre osv. Samtidig må jeg bare få si at vi ved å bruke dette båndet på vår sønn viser hensyn ved at dere andre slipper å ha oss i køen i en time. «Stakkars» den som sønnen vår får blikkontakt med i den køen, i så fall. Han prater USTANSELIG/maser, lager masse lyder og gjør voldsomme bevegelser konstant. Ber vi han la være å forstyrre andre, så blir det enda værre. Så ja; vi «sniker», men vi sparer andre folk for den belastningen de hadde fått om vi sto i den vanlige køen. Anonymkode: 94cd4...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå