AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #81 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 7.28): Du kjøper deg opp slik ay du får disse båndene, VIP, da kommer du først i køene.Dette kan gjøres i mange parker. Gjort det i Disney world bl.a Parkene kaller det forskjellige ting, Men du betaler for det, og alle har mulighetene til å gjøre det så lenge en har pengene og er villig til å betale Anonymkode: 22786...5cf Det er fast track og så vidt meg bekjent er det ingen parker i Norge som praktiserer det. Solsikkearmbånd/ Vis hensyn/ først i køen kjært barn har mange navn er et bånd du får hvis du har en skjult funksjonshemming. Det er er en historie bak hvert et slikt armbånd og det er med god grunn at man bærer de. Jeg er dog enig i at det burde være annenhver fra begge køer og regel på hvor mange turer man kan ta i løpet av en gitt tid. Da jeg var i Somarland følte jeg dette gikk ganske glatt følte ikke spesielt på det, men jeg tenker jo at det er grunner til alt og forsøker å lære ungene det samme! Anonymkode: e5e39...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #82 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym90059005 skrev (21 timer siden): Jeg så det ved 3 ulike anledninger, og dette på en kokvarm dag hvor lengste køen jeg sto i tok 1 time og 30 min. Men disse kommer da i tillegg til alle andre som også kommer med grønne bånd. Og ofte kommer 3-4 barn/tenåringer sammen, det er ikke noe singel barn med en voksen "ledsager". Litt ironisk at de med «vis hensyn» ikke viser noe hensyn. Jeg er enig i at det bør være begrensninger både på hvem som får båndene og hvor mange ganger de faktisk kan ta en attraksjon. Også tenker jeg at det noen ganger er littt rart at de som ikke klarer mye lyd, store folkemengder eller det å stå i kø velger fellesferien som tidspunkt å besøke parken. Vi bor på Vestlandet og må reise langt for å besøke parker, og vi prøver å unngå juli fordi det er så mye folk. Tenker at det hadde vært enda viktigere for meg dersom jeg hadde hatt et barn med spesielle behov. Anonymkode: 087bd...36a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #83 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 15.28): Her har barnet mitt autisme og Tourettes, og har ledsagerbevis, og kan da få sånn armbånd i parker. Det jeg synes er synd, er at på Tusenfryd får de bare ta attraksjonene en gang med båndet. Barnet mitt tar bare 3 karuseller på Tusenfryd. Og vi drar jo ikke dit, og betaler mye, for at han skal få ta 3 karuseller en gang. Men jeg er helt for at det skal være begrensninger. Men det må være en mellomting. Anonymkode: 4eab1...5fe Men han får jo ta de flere ganger, bare at han må stå i vanlig kø. Anonymkode: f8861...50b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #84 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skrev jeg det var lett å få ledsagerbevis? jeg skrev at ikke alle med ledsagerbevis har behov for et slikt armbånd, men har du først fått ledsagerbevis er det enkelt å få armbåndet. Behov for ledsagerbevis er ikke synonymt med å ikke kunne stå i kø Anonymkode: f242b...7fe Du skrev: «Det er utrolig lett å få slikt bånd, uten å virkelig trenge det. Det eneste du trenger er å vise et ledsagerbevis» Det er ikke enkelt å få et ledsagerbevis, så da sier det seg også selv at det ikke er lett å få et armbånd, siden det krever ledsagerbevis! At ikke alle som har ledsagerbevis må ha et bånd stemmer nok, men det er HELT umulig for parkene å saksbehandle hvem som må ha og hvem som ikke må ha. Ledsagerbevis er en pragmatisk, men ikke perfekt, løsning. Anonymkode: 07237...1f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #85 Del Skrevet 21. juli 2024 For en glede at disse barna som trenger det får muligheten til å oppleve fine dager i parker uten at de får fullstendig meltsdown, og der foreldrene ikke har sjans til å ta de med å stå i kø. det heter ledsagerbevis som kommunen fatter vedtak på. Mange utnytter det helt klart, men de fleste trenger det Anonymkode: 4d424...2c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #86 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym90059005 skrev (På 20.7.2024 den 2.43): Er det solsikkearmbånd det kalles? Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". I stedet for å være så jævla bitter burde heller være takknemlig for at du ikke har et barn som har behov for et slikt bånd. Anonymkode: 853c7...f93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #87 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 7.09): Syns det burde vært restriksjoner på slile armbånd. At man kun kan ta samme atraksjon x antall ganger innenfor en time feks. Det er jo ingen grunn til at disse må ta attraksjonene flere ganger enn andre folk bare fordi de har en diagnose. Anonymkode: a307f...bde 🙄 Anonymkode: 853c7...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #88 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym90059005 skrev (På 20.7.2024 den 2.43): Er det solsikkearmbånd det kalles? Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". Hei! Er det fredag du snakker om? Jeg er en av de som var i sommerland den dagen, eller jo alle dager fra torsdag, pga har årskort, MEN! Nei ADHD syntes jeg ikke er en god nok grunn til å få slike armbånd (beklager til barn som har det), jeg selv har ett barn med adhd, og jeg selv har chrons, men om ingen hadde hatt disse armbåndene ville det vært MYE mer flyt på køen. Vi hadde ikke armbånd på torsdag, eller fredag. Men på lørdag måtte vi ty til å skaffe det PGA så mange har det. Køen rikket seg ikke engang, og jeg måtte avbryte flere ganger pga min egen sykdom. Sto i kø hele dagen omtrent for å ta noen runder. På lørdag da vi skaffet oss bånd tok vi bare en runde pr sklie tidlig, deretter en runde pr sklie senere. Vi misbruker ikke dette men ser at mange gjør det. Fordet om vi har barn med diagnoser så trenger vi ikke å ta 15 runder på rad, eller unngå å vente 5-10 minutter. Og på fredag så burde de tatt minst 3 stk i mellom hver solsikkebarn. Anonymkode: 04ea1...c55 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #89 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 4.17): Får de som «bare» har ADHD slike bånd da? Trodde det var for mer alvorlige diagnoser. I Tusenfryd så det ut som de som har slike bånd hadde store behov og trengte ledsager. Trodde man måtte ha ledsagerbevis for å få bånd. Anonymkode: c018e...f7d Barn med ADHD får ledsagerbevis. Men jo er enig, syntes ikke det er alvorlig nok. Selv om mitt barn har det. Eneste grunnen til at vi måtte ty til sånt bånd er fordi køen står stille i evigheter, og det blir for mye for adhd (og meg med chrons), men hadde INGEN eller de med mest alvorlige diagnosene hatt bånd ville køen hatt MYE mer flyt. Anonymkode: 04ea1...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #90 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Er det fredag du snakker om? Jeg er en av de som var i sommerland den dagen, eller jo alle dager fra torsdag, pga har årskort, MEN! Nei ADHD syntes jeg ikke er en god nok grunn til å få slike armbånd (beklager til barn som har det), jeg selv har ett barn med adhd, og jeg selv har chrons, men om ingen hadde hatt disse armbåndene ville det vært MYE mer flyt på køen. Vi hadde ikke armbånd på torsdag, eller fredag. Men på lørdag måtte vi ty til å skaffe det PGA så mange har det. Køen rikket seg ikke engang, og jeg måtte avbryte flere ganger pga min egen sykdom. Sto i kø hele dagen omtrent for å ta noen runder. På lørdag da vi skaffet oss bånd tok vi bare en runde pr sklie tidlig, deretter en runde pr sklie senere. Vi misbruker ikke dette men ser at mange gjør det. Fordet om vi har barn med diagnoser så trenger vi ikke å ta 15 runder på rad, eller unngå å vente 5-10 minutter. Og på fredag så burde de tatt minst 3 stk i mellom hver solsikkebarn. Anonymkode: 04ea1...c55 Så bra at ditt barn ikke har behov for det da, men siden du tydeligvis ikke er klar over det så kan jeg informere deg om at har du møtt en person med ADHD så har du møtt en person med ADHD. Anonymkode: 853c7...f93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 22. juli 2024 #91 Del Skrevet 22. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 9.20): Hva er det foreldre lærer barna sine her?? Det er jo latterlig at de skal gå foran i køen ørten ganger, da burde heller foreldre jobbe med grensesetting og lære sitt barn (uavhengig av diagnose) at det å vente er noe som en må finne seg i. Ingen med adhd eller autisme har behov for å kjøre karusell 20 ganger i løpet av en dag, og ihvertfall ikke en med epilepsi. Foreldre, de som er voksne, må klare å forbedrede sine barn bedre - ikke bare dure på med at «mitt barn har en diagnose» så her trenger vi ikke å tenke på andre. Det er jo soleklart at dette blir misbrukt!! Er det rart at noen ikke klarer å fungere i samfunnet når dette er hva de blir opplært til? Slutt å misbruke ordninger🤬 Anonymkode: 8e1cc...1e0 Hvordan si at man kan null om nevrodiv diagnoser uten å si det🫣. Du tror en meltdown eller et panikkanfall i en kø (for å nevne et eksempel) er et personlig valg for den «syke» ? Noe man gjør på trass eller gøy?? Endret 23. juli 2024 av Sofie Maria 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #92 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra at ditt barn ikke har behov for det da, men siden du tydeligvis ikke er klar over det så kan jeg informere deg om at har du møtt en person med ADHD så har du møtt en person med ADHD. Anonymkode: 853c7...f93 Og AB-en du siterer kan likevel få mene at de ikke synes ADHD er god nok grunn for et slik bånd. Enda hun godt vet at en person med ADHD er en person med ADHD. Hva med å heller diskutere sak og komme med argumenter, enn smålig hersketeknikk. Anonymkode: 2c714...1cc 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #93 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg synes solsikkbånd er helt OK, og mener samtidig at det burde være begrensninger. Det jeg videre har sterke meninger om er retorikken til noen av svarene fra foreldre til "diagnose-barn". At de unner sine barn en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Klart de gjør det, og det gjør alle andre også. Og en unner også barn uten diagnoser en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Det skrives som om det eneste privilegiet som finnes er å være "frisk", og at ingen ville byttet med dem. Vel, det tror jeg nok at det er. De fattige barna som aldri får reist i park i det hele tatt, barna som ikke har lyst til å ta en eneste karusell fordi de blir mobbet så mye at de bare tenker på det, de barna som ble voldtatt av treneren like før sommerferien og ikke tør å si det til noen, men står i kø og ler og ser ut som de koser seg, de barna som reiser på ferie med en vennefamilie fordi mamma er kreftsyk og pappa er død. Slik retorikk er utrolig navlebeskuende og noe av det minst hensynsfulle jeg leser. Det legger også frem en falsk stråmann, som om de som er uenig med dem er misunnelig og ikke ønsker "diagnose-barn" godt. Det er fullt mulig å ønske dem godt, og likevel være uenig i bruken av slike bånd. Anonymkode: 2c714...1cc 4 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 22. juli 2024 #94 Del Skrevet 22. juli 2024 Det er forskjellige måter å bruke disse foran-i-kø-inngangene. Det har skjedd at jeg har hatt med meg / fått låne hjelpemidler når jeg har vært i parker (el-sparkesykkel / rullestol) pga utmattelse / ME diagnose. Jeg har problemer med å gå og stå for mye. I den ene parken (utlandet) fikk jeg låne rullestol. Vennene mine gikk i ordinær kø, og jeg i "spesialkøen". Jeg ble da sittende i rullestolen til vennene mine var kommet frem i den ordinære køen og tok så attraksjonen med dem. Jeg "snek " med det ikke i køen, jeg ventet bare et annet sted hvor jeg kunne sitte mens jeg ventet. Trengte ikke legeerklæring og har ikke ledsagerbevis. Kanskje annerledes hvis man skal komme foran de andre i køen / slippe å vente? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #95 Del Skrevet 22. juli 2024 On 7/20/2024 at 7:27 AM, AnonymBruker said: Hva er praktisk bruk av disse solsikkebåndene? Peri/menopause går inn under ordningen, det samme gjør cøliaki. Jeg kan vanskelig se at dette er noe som gjør at man ikke kan stå i kø. Anonymkode: 0d7ad...3aa I tillegg så vil de fleste usynlige sykdommer komme i ulike alvorlighetsgrader slik at noen med diagnosen lett kan stå i kø, mens andre ikke. Det burde være krav om en legeerklæring som eksplisitt sier at denne personen ikke kan stå i kø. Er forresten selv en med usynlig sykdom og alt jeg ønsker er å bli behandlet som alle andre. Føler det kun fører til unødvendig stigma rundt sykdommen min om jeg eller andre krever rettigheter vi ikke trenger. Tror ingen av oss med usynlige sykdommer har lyst til at at disse sykdommene misbrukes for å få goder vi ikke trenger. Anonymkode: 98c29...a38 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #96 Del Skrevet 22. juli 2024 Anonym90059005 skrev (På 21.7.2024 den 1.48): Jeg så det ved 3 ulike anledninger, og dette på en kokvarm dag hvor lengste køen jeg sto i tok 1 time og 30 min. Men disse kommer da i tillegg til alle andre som også kommer med grønne bånd. Og ofte kommer 3-4 barn/tenåringer sammen, det er ikke noe singel barn med en voksen "ledsager". Dette må da være den eneste parken i Norge som gir «vis hensyn bånd» til kompiser. Jeg har barn med adhd og autisme og det er kun en voksen/ledsager som får være med. I noen få tilfeller kan søsken være med men alltid med en voksen. Anonymkode: 00f6c...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #97 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 1.58): Ikke gidd å svare på dette trolleforsøket. Han skriver «armbånd» i tittelen, og senere påstår han har sett disse og at de har solsikker. Men solsikkebåndene er vel sånne som man har rundt halsen. Altså lyver han om erfaringen sin og prøver bare å få reaksjoner. Anonymkode: 9185e...dba Ehh nei? Det får du i armbånd og til å ha rundt halsen, men armbånd med solsikker er det mest vanlige. Jeg var selv i Bø sommerland den dagen det er snakk om, har årskort. Vært der flere dager på rad. Det er mange med solsikkebånd (mange som ikke trenger det regner jeg med), og det gjør at køen varer i timesvis. Anonymkode: 04ea1...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #98 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du skrev: «Det er utrolig lett å få slikt bånd, uten å virkelig trenge det. Det eneste du trenger er å vise et ledsagerbevis» Det er ikke enkelt å få et ledsagerbevis, så da sier det seg også selv at det ikke er lett å få et armbånd, siden det krever ledsagerbevis! At ikke alle som har ledsagerbevis må ha et bånd stemmer nok, men det er HELT umulig for parkene å saksbehandle hvem som må ha og hvem som ikke må ha. Ledsagerbevis er en pragmatisk, men ikke perfekt, løsning. Anonymkode: 07237...1f6 Du kan sitere meg så mye du vil, men jeg skrev uansett ikke det var lett å få ledsagerbevis. Et ledsagerbevis kan du få for forskjellige hjelpebehov, og ikke alle er «slippe å stå i kø». Det er derfor færre som trenger et slikt armbånd, men derfor lett for mange å få tak i. Ikke fordi det var lett å få ledsagerbeviset, men fordi når du allerede har det er alt du trenger å vise det. Selv om hjelpebehovet ditt ikke angår køventing. Anonymkode: f242b...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #99 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barn med ADHD får ledsagerbevis. Men jo er enig, syntes ikke det er alvorlig nok. Selv om mitt barn har det. Eneste grunnen til at vi måtte ty til sånt bånd er fordi køen står stille i evigheter, og det blir for mye for adhd (og meg med chrons), men hadde INGEN eller de med mest alvorlige diagnosene hatt bånd ville køen hatt MYE mer flyt. Anonymkode: 04ea1...c55 Så fint for deg at ditt barn ikke trenger dette. Flott at hen ikke bruker opp all sin energi på å stå i kø, med all den frustrasjon og overstimulering det medfører. Bra at ditt barn ikke får meltdowns og må forlate begivenheten etter 1 time. Og ikke minst at du med din kroniske sykdom klarer å håndtere barnet og deg selv i x antall timer i solsteiken i kø, i tillegg til å motivere for attraksjonen. Etter å lest denne tråden føler jeg meg litt matt. Voksne mennesker som ikke greier å se utover sin egen boble. Anonymkode: 7d017...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #100 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes solsikkbånd er helt OK, og mener samtidig at det burde være begrensninger. Det jeg videre har sterke meninger om er retorikken til noen av svarene fra foreldre til "diagnose-barn". At de unner sine barn en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Klart de gjør det, og det gjør alle andre også. Og en unner også barn uten diagnoser en hyggelig dag den sjeldne gang de drar i slike parker. Det skrives som om det eneste privilegiet som finnes er å være "frisk", og at ingen ville byttet med dem. Vel, det tror jeg nok at det er. De fattige barna som aldri får reist i park i det hele tatt, barna som ikke har lyst til å ta en eneste karusell fordi de blir mobbet så mye at de bare tenker på det, de barna som ble voldtatt av treneren like før sommerferien og ikke tør å si det til noen, men står i kø og ler og ser ut som de koser seg, de barna som reiser på ferie med en vennefamilie fordi mamma er kreftsyk og pappa er død. Slik retorikk er utrolig navlebeskuende og noe av det minst hensynsfulle jeg leser. Det legger også frem en falsk stråmann, som om de som er uenig med dem er misunnelig og ikke ønsker "diagnose-barn" godt. Det er fullt mulig å ønske dem godt, og likevel være uenig i bruken av slike bånd. Anonymkode: 2c714...1cc Så enig. Har ikke noe i mot ordningen med solsikkebånd, men mener at det burde være noen begrensninger. Noen parker har jo tatt grep, bl.a. Tusenfryd, mens i andre parker virker det som det er fritt frem. I et tidligere innlegg i tråden fortalte jeg om min opplevelse i Tivoli i København i sommer. I følge Tivolis hjemmeside gjelder "vis hensyn" kortet for innehaveren av det og inntil 5 personer i følge med vedkommende. Altså kan så mange som 6 personer gå forbi køen fordi en i følget har "vis hensyn" kort. Det står også at man kan få én dobbeltur om man ønsker det. En regel som åpenbart ikke ble håndhevet den dagen jeg var der med søstera mi og familien, for vi opplevde som jeg skrev i det forrige innlegget mitt at en guttegjeng tok flere dobbelturer på samme attraksjon på rad. Tror det var tre dobbeltturer, så tok de en pause før de kom tilbake og tok et par dobbeltturer til i løpet av den halvannen timen svogeren min stod i kø med sønnen sin. De ansatte bare slapp dem inn igjen og igjen, og det synes jeg er helt feil, spesielt siden det var snakk om en attraksjon med kun 12 seter, og det var lang kø med "vanlige" gjester. På rolige dager uten særlig kø er det jo uproblematisk, men midt i den travleste ferietida når det er tjukt av folk i parkene bør det være noen begrensninger, f.eks. at man får én tur (eller evt. dobbeltur) i timen per attraksjon eller noe sånt. De som står i de vanlige køene får ikke kjørt noe mer enn det, siden køene er så lange. Jeg reagerer også på retorikken i svarene fra enkelte med "diagnose-barn". Jeg oppfatter det som veldig navlebeskuende, lite hensynsfullt og et slags "stikk" om at vi som reagerer på bruken av solsikkebånd er misunnelige for at vi ikke får gå forbi køen. Jeg har full forståelse for at det er krevende å ha "diagnose-barn", men jeg synes det er ironisk at de med solsikkebånd blir så opprørte når man oppfordrer dem til å ta hensyn og tenke litt på andre når de benytter båndet. Ved f.eks. å ikke gå forbi køen gang på gang når den ordinære køen er milelang, men begrense det til f.eks. en tur per time. Jeg synes ikke det er en urimelig oppfordring å komme med og handler ikke om at man ikke ønsker dem godt. Det handler om at man mener at det å ta hensyn bør gå begge veier. Anonymkode: 1c5e0...d10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå