Gå til innhold

"Gå foran i køen"-armbånd i parker

Anonym90059005

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her har barnet mitt autisme og Tourettes, og har ledsagerbevis, og kan da få sånn armbånd i parker. Det jeg synes er synd, er at på Tusenfryd får de bare ta attraksjonene en gang med båndet. Barnet mitt tar bare 3 karuseller på Tusenfryd. Og vi drar jo ikke dit, og betaler mye, for at han skal få ta 3 karuseller en gang. 

Men jeg er helt for at det skal være begrensninger. Men det må være en mellomting. 

Anonymkode: 4eab1...5fe

Det er som regel lite kø tidlig på dagen (rett etter åpningen). Ett tips er å ta de barnet virkelig vil med å stå i den ordinære køen når det er lite kø. Så "sparer" du vis hensyn til sist. Det gir en kjempefin opplevelse for barnet!

Anonymkode: e94ad...954

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hvorfor skal din unge få ta en attaksjon mer enn andre unger? Det finnes jo flere unger (uten diagnose) som kanskje ikke tørr å ta de større atraksjonene. Diagnosebarn har da ikke noe større rett på å få ta karusellene enn andre, men det er helt i orden at de får slippe så lang ventetid, men man må jo bare iginne seg i at man ikke bare kan dure frem på bekostning av andre barn. 

Anonymkode: a307f...bde

De får ikke tatt mer, de får noe tilnærmet andre barn uten diagnose dersom de har bånd. Det handler om utjevning.

Anonymkode: c018e...f7d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (16 timer siden):

Er det solsikkearmbånd det kalles?

Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. 

Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". 

Så du veldig mange som løp opp og ned den samme attraksjonen med solsikkebånd?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Så du veldig mange som løp opp og ned den samme attraksjonen med solsikkebånd?

Jeg så det ved 3 ulike anledninger, og dette på en kokvarm dag hvor lengste køen jeg sto i tok 1 time og 30 min. Men disse kommer da i tillegg til alle andre som også kommer med grønne bånd. Og ofte kommer 3-4 barn/tenåringer sammen, det er ikke noe singel barn med en voksen "ledsager".

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gidd å svare på dette trolleforsøket. Han skriver «armbånd» i tittelen, og senere påstår han har sett disse og at de har solsikker. Men solsikkebåndene er vel sånne som man har rundt halsen. Altså lyver han om erfaringen sin og prøver bare å få reaksjoner. 

Anonymkode: 9185e...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig lett å få slikt bånd, uten å virkelig trenge det. Det eneste du trenger er å vise et ledsagerbevis, og det er da vitterlig ikke sånn at alle med behov for ledsager automatisk ikke kan stå i kø. Jeg har selv en søster med ledsagerbevis, og hun står fint i køen sammen med alle oss andre. Jeg har også jobbet som støttekontakt for et barn, som lett kunne fått et slikt armbånd. Var vi i fornøyelsesparker sto vi i kø som alle andre. Barnet hadde godt av å lære seg køkultur, og det var heldigvis både barn, jeg og foreldre enig i. 
Når det er sagt synes jeg det er flott at det finnes en ordning for de som oppriktig ikke kan stå i kø, men det er synd det blir misbrukt av så mange. Helt enig med ts, hvis man kan løpe rundt og rundt kan man også stå i kø. 

Anonymkode: f242b...7fe

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nevøen min med funksjonshemming har et sånt når vi er ute, og en voksen får ledsagerbevis for å være med, pass dine egne saker

Anonymkode: 9637a...5b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er utrolig lett å få slikt bånd, uten å virkelig trenge det. Det eneste du trenger er å vise et ledsagerbevis, og det er da vitterlig ikke sånn at alle med behov for ledsager automatisk ikke kan stå i kø. Jeg har selv en søster med ledsagerbevis, og hun står fint i køen sammen med alle oss andre. Jeg har også jobbet som støttekontakt for et barn, som lett kunne fått et slikt armbånd. Var vi i fornøyelsesparker sto vi i kø som alle andre. Barnet hadde godt av å lære seg køkultur, og det var heldigvis både barn, jeg og foreldre enig i. 
Når det er sagt synes jeg det er flott at det finnes en ordning for de som oppriktig ikke kan stå i kø, men det er synd det blir misbrukt av så mange. Helt enig med ts, hvis man kan løpe rundt og rundt kan man også stå i kø. 

Sønnen vår i rullestol står også i kø, det klarer han fint. Det eneste er slik som at en del steder på Tusenfryd og ved Hunderfossen kan han ikke stå i kø pga den fysiske tilretteleggingen. Det er for trangt ved inngangen til at rullestolen kommer seg inn i køen, så vi må ofte bruke utgangene som er bredere, og da blir han som regel tatt inn etter én runde med kjøring når de ser ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (8 timer siden):

Jeg så det ved 3 ulike anledninger, og dette på en kokvarm dag hvor lengste køen jeg sto i tok 1 time og 30 min. Men disse kommer da i tillegg til alle andre som også kommer med grønne bånd. Og ofte kommer 3-4 barn/tenåringer sammen, det er ikke noe singel barn med en voksen "ledsager".

Da mailer du dem og etterspør noe kontrollrutiner på å ikke ta fjorten runder osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 8.19):

Ingen kuponger i Sommarland i Bø, i hvert fall. På den ene sklia sto vi og så på samme guttegjeng ta sklia minst 10 ganger mens vi sto i kø og så på. 

Øker ikke akkurat aksepten for usynlig sykdom når det er slik. 

Anonymkode: e50c2...1e4

Særlig ikke når foreldrene er så bitre, klart ungene plukker opp det og viderefører dårlige holdninger til barn som har ekstra bagasje. 
Du ville IKKE byttet, TS. Som mamma til et barn som har mye ekstra strev (ja, har aldri kommet foran i køen pga mangel på diagnose per nå), kan jeg forsikre deg om at det vil du ALDRI. Litt ekstra køståing er ingen ting i forhold til å legge opp hele livet ditt etter behovene til barnet ditt. På en HELT annen måte enn foreldre til «friske» barn. 

Anonymkode: 07237...1f6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du det er lett å få ledsagerbevis? 
Og nei, selv om man kan «løpe rundt og rundt» kan det være ekstremt vanskelig å stå i kø. Før grunnen til at man «løper rundt og rundt» kan være nettopp grunnen til at man kan ha ekstremt vanskelig for å stå i kø. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/20/2024 at 2:43 AM, Anonym90059005 said:

Er det solsikkearmbånd det kalles?

Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. 

Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". 

Når man drar på køferie til slike steder, kan man ikke da takke seg selv for all urett man utsettes for? Inkludert en armada av solsikkebarn.

NTMtOTQ2Mi5qcGVn.jpeg

Anonymkode: 888ba...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laraa skrev (18 timer siden):

Disneyland Florida har en grense for max tre skip the line.  Du får ikke kjøpt flere enn tre uansett hvor mye penger du har..tre høres mye ut, men det er det ikke når du bruker timesvis i parken og står en time i kø pr attraksjon, minst.  Sier ikke at det er galt å ha begrensninger,  men det stemmer ikke at du kan kjøpe deg ut av kø etter kø

Med Genie+ får du flere enn tre, men det er begrensninger på tid. Absolutt verdt det. Og med god planlegging kan man slippe unna med å stå ganske lite i kø i Magic Kingdom. Jeg var der i fjor, uten bånd av noe slag, men med Genie+ (tror jeg betalte rundt 350kr). 
Nå kommer det endringer:

https://disneyworld.disney.go.com/lightning-lane-passes/
Jeg har opplevd dette ellers også, god planlegging fører til mye mindre køståing. Hvilke muligheter finnes for å kjøpe pass ala Genie+, komme når det åpner, hvilke rides bør man ta først (før køen blir veldig lang) etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 5.26):

Det er det ynkeligste av sjalusi jeg noen gang har sett. 

Anonymkode: 192ca...e27

Du får trøste deg med at ts ikke har forutsetning til å forstå hvorfor denne ordningen trenges. Det er ikke sjalusi, det er uvitenhet. De vet ikke hvor jæklig heldig de er som har barn uten spesielle behov. Å ha barn uten spesielle behov er en dans på roser i forhold. 

De som trenger denne ordningen hadde gladelig byttet ut å kunne stå i kø i 1 time med barnet sitt, og hatt et friskt barn, mot å kunne «snike» i kø i en fornøyelsespark. 

Anonymkode: 94cd4...d7f

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får trøste deg med at ts ikke har forutsetning til å forstå hvorfor denne ordningen trenges. Det er ikke sjalusi, det er uvitenhet. De vet ikke hvor jæklig heldig de er som har barn uten spesielle behov. Å ha barn uten spesielle behov er en dans på roser i forhold. 

De som trenger denne ordningen hadde gladelig byttet ut å kunne stå i kø i 1 time med barnet sitt, og hatt et friskt barn, mot å kunne «snike» i kø i en fornøyelsespark. 

Anonymkode: 94cd4...d7f

Så enig med deg. Jeg har et yngre familiemedlem som har dette pga en alvorlig kronisk diagnose som påvirker han fysisk og psykisk hver dag. Jeg unner han av hele mitt hjerte å ha denne muligheten 1-2 dager i året, når jeg ser hvor utfordrende livet ellers kan være for han. Han er overhodet ikke bortskjemt, som noen her påstår at alle de barna blir, han er snill og hensynsfull. Antar 95% som svarer her ikke har barn som har spesielle behov, mtp kynismen, misunnelsen og fullstendig mangel på medmenneskelighet som innleggene lyser av.  

Anonymkode: 945b2...575

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det er lett å få ledsagerbevis? 
Og nei, selv om man kan «løpe rundt og rundt» kan det være ekstremt vanskelig å stå i kø. Før grunnen til at man «løper rundt og rundt» kan være nettopp grunnen til at man kan ha ekstremt vanskelig for å stå i kø. 

Skrev jeg det var lett å få ledsagerbevis? 
jeg skrev at ikke alle med ledsagerbevis har behov for et slikt armbånd, men har du først fått ledsagerbevis er det enkelt å få armbåndet. Behov for ledsagerbevis er ikke synonymt med å ikke kunne stå i kø

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 11.34):

Karuseller som går rundt og rundt og blinkende lys osv - trigger for epilepsi.

Anonymkode: 8e1cc...1e0

Ikke alle. 

Anonymkode: af4a9...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke alle. 

Anonymkode: af4a9...7a8

Nei, det er så sant. Sønnen vår har epilepsi, men han reagerer aldri på testene med strobelys på habiliteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 11.34):

Karuseller som går rundt og rundt og blinkende lys osv - trigger for epilepsi.

Anonymkode: 8e1cc...1e0

Ikkje for alle typer epilepsi. Mitt barn med absens epilepsi har null utfordring med dette, men varme er en utrulig trigger for han. Så dette er veldig individuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det MS-forbundet er helt latterlig. Begrensningen på en tur på hver av de åtte mest populære attraksjonene er helt fair. 

Vi var nylig på Tusenfryd som friske mennesker og hadde ikke sjans til å rekke de åtte attraksjonene på en dag pga lange køer. 

Anonymkode: e50c2...1e4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...