AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #41 Del Skrevet 20. juli 2024 Helene1982 skrev (7 timer siden): Hvordan får man disse armbåndene? Er det noe man søker om statlig eller gjennom fastlege som rett til å parkere på handikap parkering? Eller viser man legeerklæring eller opplyser om sin sykdom hos hver enkelt fornøyelsespark? Enkelte parker har en ordning som heter «Vis hensyn». Det krever legeerklæring for å få dette. Vi må vise erklæringen i gjesteservice før vi går inn i parken. Det praktiseres litt ulikt i de ulike parkene. Anonymkode: b11e8...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #42 Del Skrevet 20. juli 2024 jegerrinne skrev (5 minutter siden): Er ku 0.10% som reagerer på blinkende lys med epilepsi og de som reagerer på det går ikke på slike steder. Bare viser hvor lite du kan om epilepsi. Ser her mitt barn tåler blinkende lys og bevegelse, men kan reagere med mye lyd, altså blir sliten med mye folk osv rundt seg. Ikke nødvendigvis at det får kramper, men får noe som hetter epilepsi aktivitet som en ikke ser ,men barne blir sliten og ikke orker like mye som et friskt barn. Derfor går vi mest når Thomas tivoli er i Sandvika der legger de opp 1 dag på 3 timer for de på epilepsi senteret hvor musikken ikke er på, slik at de faktisk får en flotte timer der. Eierene av tivoliet vet hvordan det er med de med epilepsi siden de selv har hatt barn med diagnosen Barne her hadde ikke klart å kjørt 20 ganger. Er vi et sted klarer det kansje 4 turer på noe så kan vi egentlig bare gå hjem fordi energien er nede. Så derfor tar vi heler turer til badeland,museum, fjellturer osv i stede for Liseberg tusenfryd osv fordi hvorfor betale dyre dommer for masse aktiviteter som en allikevel ikke for utnyttet og sure folk som blir sure fordi barnet får gå 1 tur foran andre i køen. Jeg kan faktisk mye om epilepsi, men ser ikke noe hensikt i å gjøre dette til en diskusjon om hvem som kan hva. Håper du skjønner at alle er ulike, for problemet her er at det er foreldre som ikke skjønner dette - de ser bare seg og sine behov. Før du går i vranglås; jeg har ikke noe i mot de som har behov for å gå foran i køen. Problemet er de som utnytter dette, og ingen har behov for å kjøre mange turer, da tåler en å stå i kø. Anonymkode: 8e1cc...1e0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #43 Del Skrevet 20. juli 2024 Fint at det finnes "vis hensyn" armbånd og mulighet for å gå foran i køen for de som har spesielle behov. Men vaktene må da også påse at ikke hele gjenger tar dette (det har ikke vært lov der vi har vært-kun en ledsager) og at det feks er begrenset til maks to turer på rad. Anonymkode: 2d714...072 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 20. juli 2024 #44 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan faktisk mye om epilepsi, men ser ikke noe hensikt i å gjøre dette til en diskusjon om hvem som kan hva. Håper du skjønner at alle er ulike, for problemet her er at det er foreldre som ikke skjønner dette - de ser bare seg og sine behov. Før du går i vranglås; jeg har ikke noe i mot de som har behov for å gå foran i køen. Problemet er de som utnytter dette, og ingen har behov for å kjøre mange turer, da tåler en å stå i kø. Anonymkode: 8e1cc...1e0 Er og derfor jeg har forstått det slik at flere parker har innført max bruk med bruken og. Sist jeg kikket så stod det max 2 ganger. Orker de å løpe frem i køen flere ganger kan de vente. Vi bruker sjelden først i kø fordi vi mener en har godt av å lære å vente som alle andre, og at vi unngår mye av det vi vet at gjør at dager kan bli for mye. Bedre å dra når det er lavsesong osv 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #45 Del Skrevet 20. juli 2024 Juleeees skrev (5 timer siden): Jeg har ikke dårlig samvittighet for at mitt solsikkebarn (diabetes) går foran i køen noen steder. Vi bruker det mest på flyplasser, er litt ekstra styr i sikkerhetskontroll på grunn av pumpa og da er det greit å være "merket" fra før. Det er mange ting som kan komme innunder solsikkebåndet, les mer under. https://hdsunflower.com/ Jeg kan forstå behovet på flyplassen, men på en fornøyelsespark så er det vel ikke behov for at diabetiker kommer foran i køen? Føling kan jo skje uansett om man venter eller ikke, og jeg regner med at de fleste foreldre med barn som har diabetes, er forberedt på ulike situasjoner, uansett hvor man befinner seg. Anonymkode: 3a820...441 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 20. juli 2024 Forfatter #46 Del Skrevet 20. juli 2024 (endret) Vennligst ikke bland inn fast track/platinum pass osv i tråden, det er noe helt annet og praktiseres ikke i Norge. Tusenfryd prøvde og kjørte fort kontra. Selvfølgelig skal mennesker med sterke funksjonsnedsettelser osv kunne få gå foran, men tårnet ved magasuget/berg-og dalbane i Sommarland er vel typ 15m høyt. Og når 3-4 barn/tenåringer i samlet flokk klarer å løpe opp den lange/bratte trappa og snike foran flere ganger, så sliter jeg med å se at de ikke kunne stått litt i kø. Og hadde jeg vært forelder til en med et slikt bånd, så hadde jeg gitt streng beskjed om at det er max 1 tur i de attraksjonene hvor det er sinnsyk lang kø. Det kalles folkeskikk. Og parkene må seff skjerpe seg og nekte de snørrungene. Ikke lett å forklare en 5-åring at den gjengen der kan gå foran flere ganger, mens han koker bort i sola etter 1t i kø. Ser ved googling at Sommarland har innført solsikkemerket og at adhd, angst og tiks er eksempler som nevnes. Mange med angst og adhd tydeligvis. Siste en med adhd burde lære at bare kan løpe foran alle andre. Endret 20. juli 2024 av Anonym90059005 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #47 Del Skrevet 20. juli 2024 Var nylig i Tivoli i København med søstera mi og familien hennes. Nå i ferietiden er det jo veldig mye folk der og lange køer til de fleste attraksjonene. For den eldste nevøen min var det kun en attraksjon som gjaldt og der var det laaaang kø. Han og faren stod i kø i nesten halvannen time før det endelig ble deres tur. Nevøen min er egentlig en ganske tålmodig fyr, men det tæret på tålmodigheten at det var en gruppe på 4 gutter på hans alder der den ene hadde "Vis hensyn" kort som tok flere dobbelturer mens de stod i kø. De tok en dobbelttur og løp tilbake til "Vis hensyn" inngangen og slapp umiddelbart inn for nok en dobbelttur. Attraksjonen har kun 12 seter, så guttegjengen tok opp 1/3 av kapasiteten på hver tur de var med på. Jeg synes det var merkelig at vaktene tillot at guttegjengen tok dobbeltur etter dobbeltur når det var lang kø av folk som ventet på tur. Det burde vært en begrensning på antall turer de med "Vis hensyn" bånd kan ta, f.eks. en dobbeltur per time per attraksjon eller noe sånt, i alle fall midt i den travleste ferietida tenker jeg. Å vise hensyn burde gå begge veier. Anonymkode: 1c5e0...d10 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #48 Del Skrevet 20. juli 2024 Vi har brukt det ifjor I legoland. Ungen min har ledsagerbevis (igjen noe som via legeerklaring gis innen vår kommune). Vi bestillte online men jeg undrer meg over at vi ikke måtte vise noe frem i selve parken når vi hentet det - men kanksje er ungens utfordringer ikke så usynlig som jeg synes. I legoland skal den bare brukes 1 gang i timen per attraksjon. Voksen ledsager må vaere med. Ibland fikk opp til 3 vaere med. Det for at familien får sjanser til å oppleve noen attraksjoner sammen. Det var noen ventetider med det, men mer 5-10 enn 45 minutter. Vår dag var lettet en del og jeg er glad for ordningen men jeg ser tydelig mulighet for a misbruke den. Anonymkode: 8581e...fe8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #49 Del Skrevet 20. juli 2024 Vi har en med autisme og henter alltid ut et slikt armbånd når vi er i parker. Men vi bruker det kun når vi må. Var nylig på Hunderfossen. Armbåndet ble brukt 2 ganger den dagen. Øver på å stå i kø å vil ikke bruke det mer enn nødvendig,men når vi ser at han er sliten og det blir uoverkommelig lang kø,da bruker vi det. Skal sies at det ble hyppigere brukt da han var yngre,men da var det helt nødvendig. Disse barna har det ikke enkelt. Men viktig at man øver på å stå i kø også. Anonymkode: f1564...969 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #50 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en med autisme og henter alltid ut et slikt armbånd når vi er i parker. Men vi bruker det kun når vi må. Var nylig på Hunderfossen. Armbåndet ble brukt 2 ganger den dagen. Øver på å stå i kø å vil ikke bruke det mer enn nødvendig,men når vi ser at han er sliten og det blir uoverkommelig lang kø,da bruker vi det. Skal sies at det ble hyppigere brukt da han var yngre,men da var det helt nødvendig. Disse barna har det ikke enkelt. Men viktig at man øver på å stå i kø også. Anonymkode: f1564...969 Foresten så har de fleste parker restriksjoner på hvor mange ganger man kan ta de ulike attraksjonene med armbåndet. Anonymkode: f1564...969 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #51 Del Skrevet 20. juli 2024 Her har barnet mitt autisme og Tourettes, og har ledsagerbevis, og kan da få sånn armbånd i parker. Det jeg synes er synd, er at på Tusenfryd får de bare ta attraksjonene en gang med båndet. Barnet mitt tar bare 3 karuseller på Tusenfryd. Og vi drar jo ikke dit, og betaler mye, for at han skal få ta 3 karuseller en gang. Men jeg er helt for at det skal være begrensninger. Men det må være en mellomting. Anonymkode: 4eab1...5fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #52 Del Skrevet 20. juli 2024 Jeg er ikke vant til at Solsikkebåndet brukes for å kunne snike, men heller for å vise at du trenger ekstra hjelp eller god tid når du først får hjelp. På tons of rock og pride så kunne hvem som helst få båndet, og det betydde ikke at man kan snike. Hvis parker bruker det som symbol på kunne gå foran så har automatisk veldig mange det. Jeg er vant til at man får egne bånd hvis man har med ledsager og det kan derimot få deg frem i køen. Men det er jo da bevist at man har hjelpebehov. Anonymkode: 7e9bc...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #53 Del Skrevet 20. juli 2024 Jeg har ikke lest alle innleggene. Solsikkebånd kan hvem som helst bestille på nett, det er et symbol på at du trenger tid, assistanse, usynlig handikap osv. Ledsagerbevis søkes om via kommune. Det får du hvis du har behov for ledsager til aktiviteter feks. Flere parker strammer inn på de mest populære attraksjonene så de med vis-hensyn-bånd må vente kanskje 30 min før de kan ta attraksjonen igjen. Jeg er rullestolbruker, men kan også gå. Jeg kan ikke stå i den "vanlige" køen fordi ofte så er ikke gjerdene i køen lagd for at en rullestol får plass der. Og ja, barn tar ikke skade av å erfare og bli forklart at det er forskjell på mennesker og at noen barn ikke klarer å stå i kø. De forstår gjerne mer enn voksne på det området. Derimot så er det ikke en grei oppførsel å misbruke vis-hensyn-bånd ved å "erte" de i køen eller at parkene lar vedkommende få ta med hele gjengen. Dette har det også blitt strammet inn på. Anonymkode: 0c9e3...899 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #54 Del Skrevet 20. juli 2024 Har to barn med adhd. Vi bruker ikke vis hensyn-armbånd da de fint klarer å stå i kø. De har ingen adferdsutfordringer og vi har arbeidet mye med regulering og ulike metoder de kan bruke når det er mye inntrykk. Jeg har selv også adhd. Jeg jobber også med et barn som har autisme. Dette barnet har store adferdsutfordringer og reguleringsvansker. Hadde vedkommende vært mitt barn, hadde jeg skaffet vis-hensyn armbånd til barnet. Anonymkode: d3280...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #55 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, solsikkebånd er et internasjonalt symbol på skjult funksjonshemming. Disse gå foran-passene kalles ulike ting i ulike parker. Det er en tendens at parker etc er i ferd med å stramme inn på dette, ved å kreve bedre dokumentasjon på behov (Liseberg), begrense antall ganger man kan gå foran (Tusenfryd) m.m. Antagelig som en respons på at ordningen er blitt bedre kjent og mer brukt, dermed også garantert mer misbrukt. Anonymkode: e07b1...1c9 Det er helt utrolig. Ungene blir kravstore når de alltid kommer først i køen uansett hva de er på. Anonymkode: 92f0f...443 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #56 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.handikapnytt.no/boikotter-tusenfryds-kvoteordning/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2BpKjSVX_mIFAzQlgq5JC_K3fplNkrG6zt-QFNZ_SIllHHcxi83kasVvc_aem_DK1hY7Qbde-nCPgRh9X7zQ Dere kan dra til Tusenfryd, for de har gjort seg upopulære pga "kvotering". Anonymkode: ac469...f7b Godt å høre. Min 14-åring har ikke villet være med tilbake til Tusenfryd etter at vi sommeren for to år siden knapt gjorde annet enn å stå i kø. Vi var der fra kl 10 til kl 18, og med unntak av en liten spisepause stod vi i kø hele dagen. Vi rakk fem (5!) attraksjoner på alle disse timene, mens de med armbånd løp forbi køen og tok turen igjen og igjen. Anonymkode: 4edcb...439 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #57 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt å høre. Min 14-åring har ikke villet være med tilbake til Tusenfryd etter at vi sommeren for to år siden knapt gjorde annet enn å stå i kø. Vi var der fra kl 10 til kl 18, og med unntak av en liten spisepause stod vi i kø hele dagen. Vi rakk fem (5!) attraksjoner på alle disse timene, mens de med armbånd løp forbi køen og tok turen igjen og igjen. Anonymkode: 4edcb...439 Fra kl 10 - kl 17, skulle det stå. Rett skal være rett. Anonymkode: 4edcb...439 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #58 Del Skrevet 20. juli 2024 Helene1982 skrev (12 timer siden): Hvordan får man disse armbåndene? Er det noe man søker om statlig eller gjennom fastlege som rett til å parkere på handikap parkering? Eller viser man legeerklæring eller opplyser om sin sykdom hos hver enkelt fornøyelsespark? Jeg jobber i barnebolig. Vi henvender oss i resepsjon/info i parken og får armbånd ved fremvisning av ledsagerbevis. Er som himmel vs. helvete å gå i parken uten bånd. Men så tenker jeg som så: «så heldig jeg er som har funksjonsfriske barn som kan stå i vanlig kø» og da kommer jeg over irritasjonen. Anonymkode: 2f533...50d 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #59 Del Skrevet 20. juli 2024 I noen parker har de ett litt annet system. De går til køen hvor det står en ansatt bakerst med ett "ca 5/10/15/20 minutter kø" type skilt. Så viser de frem "droppe køen" armbåndet sitt hvor det står ett armbånd nr. Deretter skrives det armbånd nummeret på en liste med ca klokkeslett de kan komme tilbake, altså som om de hadde stått i kø. De får vite klokkeslettet og er selv ansvarlige for å komme til da (med en margin på 5+ minutter). Anonymkode: 1d7f4...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 20. juli 2024 #60 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kjøper deg opp slik ay du får disse båndene, VIP, da kommer du først i køene.Dette kan gjøres i mange parker. Gjort det i Disney world bl.a Parkene kaller det forskjellige ting, Men du betaler for det, og alle har mulighetene til å gjøre det så lenge en har pengene og er villig til å betale Anonymkode: 22786...5cf Disneyland Florida har en grense for max tre skip the line. Du får ikke kjøpt flere enn tre uansett hvor mye penger du har..tre høres mye ut, men det er det ikke når du bruker timesvis i parken og står en time i kø pr attraksjon, minst. Sier ikke at det er galt å ha begrensninger, men det stemmer ikke at du kan kjøpe deg ut av kø etter kø Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå