Gå til innhold

"Gå foran i køen"-armbånd i parker

Anonym90059005

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ingen kuponger i Sommarland i Bø, i hvert fall. På den ene sklia sto vi og så på samme guttegjeng ta sklia minst 10 ganger mens vi sto i kø og så på. 

Øker ikke akkurat aksepten for usynlig sykdom når det er slik. 

Anonymkode: e50c2...1e4

Da syns jeg de bør vente.

Googlet det litt og det står på nettet til de fleste parkene at dersom de med vis hensyn armbånd ønsker å kjøre flere ganger anbefales det at de steller seg i vanlig kø evt kommer tilbake senere. 

De ansatte som jobber der bør si ifra at de har kjørt nok.

Anonymkode: 5e87a...2f5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er det foreldre lærer barna sine her?? Det er jo latterlig at de skal gå foran i køen ørten ganger, da burde heller foreldre jobbe med grensesetting og lære sitt barn (uavhengig av diagnose) at det å vente er noe som en må finne seg i. Ingen med adhd eller autisme har behov for å kjøre karusell 20 ganger i løpet av en dag, og ihvertfall ikke en med epilepsi. Foreldre, de som er voksne, må klare å forbedrede sine barn bedre - ikke bare dure på med at «mitt barn har en diagnose» så her trenger vi ikke å tenke på andre. Det er jo soleklart at dette blir misbrukt!! Er det rart at noen ikke klarer å fungere i samfunnet når dette er hva de blir opplært til? Slutt å misbruke ordninger🤬

Anonymkode: 8e1cc...1e0

• Liker 18
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (5 timer siden):

Hvordan får man disse armbåndene? Er det noe man søker om statlig eller gjennom fastlege som rett til å parkere på handikap parkering? Eller viser man legeerklæring eller opplyser om sin sykdom hos hver enkelt fornøyelsespark? 

Vil du ha et?

Anonymkode: df7dc...8cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det burde vært restriksjoner på slile armbånd. At man kun kan ta samme atraksjon x antall ganger innenfor en time feks. Det er jo ingen grunn til at disse må ta attraksjonene flere ganger enn andre folk bare fordi de har en diagnose. 

Anonymkode: a307f...bde

Det er dessverre ikke alltid det funker sånn. Vi har en gutt i rullestol som ikke greier å holde seg fast i karuseller osv. Han elsker derfor rolige attraksjoner som Bestefars bil på Tusenfryd, da kan han sitte og styre selv. Føler uansett ikke at det er som at vi tar mye av tiden deres. Vi var på Tusenfryd en hel dag og fikk tatt Bestefars bil tre ganger og ellers bare fire attraksjoner til (luftballongkarusellen, radiobiler, tømmerrenne og motorsykkelkarusellen) siden alt tar så innmari lang tid med rullestol og løfting. 

Anonymkode: c018e...f7d

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Tusenfryd er det nå strammet inn så ledsager som skal ha «foran i køen» sammen med den som har behovet må være over 16 år, siden begrunnelsen at man er ledsager og skal assistere den med behov. Før kom det hele ungdomsgjenger med bånd, mens nå prøver man å begrense det. 

Anonymkode: 02caa...ec0

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig så vil det alltid være noen som vil utnytte dette, men de aller aller fleste som har vis-hensyn bånd skulle gjerne ha byttet med de i køen. Så kan en feks sette noen begrensninger på hyppighet. Tusenfryd har bl a gjort dette.

En trenger ledsagerbevis for å få dette, og det er alltid en grunn til at en har ledsagerbevis. Dette er ikke nødvendigvis ett synlig handikap. 

Vis hensyn er en tilrettelegging som gir muligheter til de som har ekstra behov til å kunne delta på like opplevelser som andre.

Familien til en autist (barn) jeg kjenner valgte å ikke å benytte seg av vis hensyn i en park en gang i lavsesong. De ville gjerne øve. Resultatet- ett apatisk barn som omtrent var i transe. De nevrotypiske barna (samme alder) hadde en helt vanlig kveld med lek og moro. Dette er selvsagt anekdotisk men det mange usynlige begrensninger, bruk heller tiden i køen på å forklare til egne barn om at de egentlig er ganske heldige.

Anonymkode: e94ad...954

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns det burde vært restriksjoner på slile armbånd. At man kun kan ta samme atraksjon x antall ganger innenfor en time feks. Det er jo ingen grunn til at disse må ta attraksjonene flere ganger enn andre folk bare fordi de har en diagnose. 

Der tar du feil. Ganske mange med diagnoser har begrensninger også på hvor lenge de holder ut, feks holder i bare ut i deler av dagen der andre barn greier å holde på hele dagen. Eller de kan ha begrensninger på hvilke ting de kan ta rent praktisk eller på grunn av at de ikke vil eller tør variere. Det kan fint ha rot i diagnosen.

Anonymkode: 6f6aa...0a8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym90059005 skrev (6 timer siden):

Er det solsikkearmbånd det kalles?

Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. 

Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". 

Dette er jo ikke disse guttene sin feil, men parken som tillater at de kan misbruke ordningen. Gav du beskjed til de som jobbet der? Det er ikke meningen at man ikke skal kunne vente i det hele tatt, men at man skal slippe belastningen med å stå i kø. 

Vi har et barn med Asperger og for oss betyr «Vis hensyn»-båndet at hun holder ut parkbesøk med familie og venner dobbelt så lenge hvis hun kan slippe å stå i kø.

Vi har ikke testet dette mange steder, men i Dyreparken i Kristiansand er det restriksjoner på de fleste attraksjonene, dvs at man kun kan ta det en-to ganger per dag eller 2 ganger i timen, litt avhengig av type attraksjon og hvor mye kø det er. Hun kan kun ha med seg 1, eller maks to i  

Vi besøkte også Kongeparken nylig, men der var det så lite kø på det meste, tror vi bare brukte det i en kø. Der hadde de billetter til de mest populære attraksjonene, maks en per besøk. 

Anonymkode: b11e8...c44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Der tar du feil. Ganske mange med diagnoser har begrensninger også på hvor lenge de holder ut, feks holder i bare ut i deler av dagen der andre barn greier å holde på hele dagen. Eller de kan ha begrensninger på hvilke ting de kan ta rent praktisk eller på grunn av at de ikke vil eller tør variere. Det kan fint ha rot i diagnosen.

Anonymkode: 6f6aa...0a8

Men parker er nå allikevel for alle. Får være grenser hvor mye som skal tilrettelegges. Det kan ikke legges til rette for den og den diagnosen. Det får holde at de med armbånd kommer frem en gang i køen. 

Anonymkode: 17ac3...022

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre ikke alltid det funker sånn. Vi har en gutt i rullestol som ikke greier å holde seg fast i karuseller osv. Han elsker derfor rolige attraksjoner som Bestefars bil på Tusenfryd, da kan han sitte og styre selv. Føler uansett ikke at det er som at vi tar mye av tiden deres. Vi var på Tusenfryd en hel dag og fikk tatt Bestefars bil tre ganger og ellers bare fire attraksjoner til (luftballongkarusellen, radiobiler, tømmerrenne og motorsykkelkarusellen) siden alt tar så innmari lang tid med rullestol og løfting. 

Anonymkode: c018e...f7d

Men hvorfor skal din unge få ta en attaksjon mer enn andre unger? Det finnes jo flere unger (uten diagnose) som kanskje ikke tørr å ta de større atraksjonene. Diagnosebarn har da ikke noe større rett på å få ta karusellene enn andre, men det er helt i orden at de får slippe så lang ventetid, men man må jo bare iginne seg i at man ikke bare kan dure frem på bekostning av andre barn. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp vært i Dyreparken og det var ganske mange som prøvde seg på gå foran-inngangen. Noen turer så gikk omtrent hele køen til gå først-inngangen og de så ikke den vanlige inngangen. Dette var på tekopp-karusellen. Men det var fordi de ikke gadd lese på plakaten/ikke kunne lese norsk/fulgte etter hele saueflokken som gikk til den inngangen (jeg gikk feil jeg også første gangen), for de hadde ikke funksjonshemming. Tror jeg.  De fikk i hvert fall beskjed fra han som styrte karusellen at dette er en spesialinngang, og da gikk alle til den vanlige inngangen. Jeg ser ikke helt poenget med en sånn inngang egentlig, når det er så mange som tar feil, for noen av de som fikk beskjed om at dette er en spesialinngang, kunne jo godt hatt en skjult funkjonshemming...

Altså, jeg skjønner jo at det kan være greit for noen å gå foran, og det finnes så mange diagnoser at jeg har ikke noen gode eksempler å komme med.. Men adhd tenker jeg er så mange som har, så de kan ikke regne med å gå først. Og typer diagnoser jeg har sett før i tråder som dette, kan ikke stå i kø fordi man besvimer og blir dårlig, da kan man jo ikke regne med at de klarer å holde seg fast i tømmerrennna på en trygg måte, så slike attraksjoner utgår jo for de.

Anonymkode: a8396...1c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før var det vel mest rullestol brukere?Ikke dem som kunne løpe fort rundt flest mulig ganger.

Anonymkode: e6e8a...3de

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Juleeees skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at mitt solsikkebarn (diabetes) går foran i køen noen steder. Vi bruker det mest på flyplasser, er litt ekstra styr i sikkerhetskontroll på grunn av pumpa og da er det greit å være "merket" fra før.   

Det er mange ting som kan komme innunder solsikkebåndet, les mer under. 

https://hdsunflower.com/

Dette er nok ikke kjent i Norge ennå, for når jeg klikker på den norske siden, så blir jeg videresendt til den danske. Tanken er god, men man kan ikke gå ut fra at alle kjenner til all verdens merkeordninger. Det er ikke alle som vet hva svanemerket betyr en gang, og det bør man gå ut fra at er godt etablert. 

Aldri langt merke til dette båndet, men hvis jeg ser solsikker, så tenker jeg at disse personene støtter Ukraina. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er ok at det er begrensning på de mest populære attraksjonene, slik at man ikke kan kjøre disse mer enn feks to ganger i løpet av en dag. Det er gjerne det funksjonsfriske mennesker rekker også. 

Noe annet er selvfølgelig at noen steder er ikke køene universelt utformet, slik at det rett og slett blir vanskelig å stå i selve køen pga trinn, høydeforskjell o.l. Da må man jo kunne bruke en eventuell «snarvei» men kanskje at man står i kø ca like lenge som den «vanlige» køen? 

Utover det har jeg inntrykk av at de fleste parker har gått bort fra gull-pass som man kan kjøpe for å snike i køene? I Liseberg kan man stille seg i virtuell kø, men det er jo litt begrensende også for det er på et gitt tidspunkt, så da må man legge opp programmet etter det. Men hvis man er flere som drar sammen kan man selvfølgelig stå i flere køer samtidig. 

Anonymkode: 4d8f2...89e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kjøper deg opp slik ay du får disse båndene, VIP, da kommer du først i køene.Dette kan gjøres i mange parker. Gjort det i Disney world bl.a

Parkene kaller det forskjellige ting, Men du betaler for det, og alle har mulighetene til å gjøre det så lenge en har pengene og er villig til å betale

Anonymkode: 22786...5cf

Dette er jo noe helt annet, dette er Fast track.

Anonymkode: 38cbe...0cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det foreldre lærer barna sine her?? Det er jo latterlig at de skal gå foran i køen ørten ganger, da burde heller foreldre jobbe med grensesetting og lære sitt barn (uavhengig av diagnose) at det å vente er noe som en må finne seg i. Ingen med adhd eller autisme har behov for å kjøre karusell 20 ganger i løpet av en dag, og ihvertfall ikke en med epilepsi. Foreldre, de som er voksne, må klare å forbedrede sine barn bedre - ikke bare dure på med at «mitt barn har en diagnose» så her trenger vi ikke å tenke på andre. Det er jo soleklart at dette blir misbrukt!! Er det rart at noen ikke klarer å fungere i samfunnet når dette er hva de blir opplært til? Slutt å misbruke ordninger🤬

Hvorfor skriver du ihvertfall ikke en med epilepsi? 

Anonymkode: af4a9...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Karuseller som går rundt og rundt og blinkende lys osv - trigger for epilepsi.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var snakk om å kjøre veldig mange ganger. Ikke meg som skrev, men hvis den med epilepsi ikke kan stå i kø fordi det er slitsomt så kan hen jo ikke kjøre karusell 20 ganger. Ikke alle friske barn klarer 20 turer. Det er mye. Jeg blir kvalm etter to turer og jeg har ingen diagnose. Hvis hen klarer 20 turer uten å bli dårlig så klarer hen nok køen også :)

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Karuseller som går rundt og rundt og blinkende lys osv - trigger for epilepsi.

Er ku  0.10% som reagerer på blinkende lys med epilepsi og de som reagerer på det går ikke på slike steder. Bare viser hvor lite du kan om epilepsi.  

Ser her mitt barn tåler blinkende lys og bevegelse, men kan reagere med mye lyd, altså blir sliten med mye folk osv rundt seg. Ikke nødvendigvis at det får kramper, men får noe som hetter epilepsi aktivitet som en ikke ser ,men barne blir sliten og ikke orker like mye som et friskt barn. Derfor går vi mest når Thomas tivoli er i Sandvika der legger de opp 1 dag på 3 timer for de på epilepsi senteret hvor musikken ikke er på, slik at de faktisk får en flotte timer der. Eierene av tivoliet vet hvordan det er med de med epilepsi siden de selv har hatt barn med diagnosen

Barne her hadde ikke klart å kjørt 20 ganger. Er vi et sted klarer det kansje 4 turer på noe så kan vi egentlig bare gå hjem fordi energien er nede. 

Så derfor tar vi heler turer til badeland,museum, fjellturer osv i stede for Liseberg  tusenfryd osv fordi hvorfor betale dyre dommer for masse aktiviteter som en allikevel ikke for utnyttet og sure folk som blir sure fordi barnet får gå 1 tur foran andre i køen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...