Gå til innhold

"Gå foran i køen"-armbånd i parker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det solsikkearmbånd det kalles?

Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. 

Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 28
AnonymBruker
Skrevet

Nei, solsikkebånd er et internasjonalt symbol på skjult funksjonshemming. Disse gå foran-passene kalles ulike ting i ulike parker.

Det er en tendens at parker etc er i ferd med å stramme inn på dette, ved å kreve bedre dokumentasjon på behov (Liseberg), begrense antall ganger man kan gå foran (Tusenfryd) m.m. Antagelig som en respons på at ordningen er blitt bedre kjent og mer brukt, dermed også garantert mer misbrukt.

Anonymkode: e07b1...1c9

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, solsikkebånd er et internasjonalt symbol på skjult funksjonshemming. Disse gå foran-passene kalles ulike ting i ulike parker.

Det er en tendens at parker etc er i ferd med å stramme inn på dette, ved å kreve bedre dokumentasjon på behov (Liseberg), begrense antall ganger man kan gå foran (Tusenfryd) m.m. Antagelig som en respons på at ordningen er blitt bedre kjent og mer brukt, dermed også garantert mer misbrukt.

Lite som tydet på innstramming i Sommarland i hvert fall. Og så da vitterligen ut som det var grønne bånd med solsikker de hadde på seg...

Skrevet
Anonym90059005 skrev (9 minutter siden):

Lite som tydet på innstramming i Sommarland i hvert fall. Og så da vitterligen ut som det var grønne bånd med solsikker de hadde på seg...

Hvordan får man disse armbåndene? Er det noe man søker om statlig eller gjennom fastlege som rett til å parkere på handikap parkering? Eller viser man legeerklæring eller opplyser om sin sykdom hos hver enkelt fornøyelsespark? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får de som «bare» har ADHD slike bånd da? Trodde det var for mer alvorlige diagnoser. I Tusenfryd så det ut som de som har slike bånd hadde store behov og trengte ledsager. Trodde man måtte ha ledsagerbevis for å få bånd.

Anonymkode: c018e...f7d

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Jeg er bekymret for fremtiden til dette landet når jeg ser antallet som tydeligvis har en diagnose som gjør at de må ha disse båndene. Det renner jo inn folk i den køen, kommer sprintende og løper rett inn på attraksjonen. Andre står i over 1t i kø i solsteiken i Sommarland, mens andre løper og kan ta samme attraksjon flere ganger på rad uten at køen rikker seg. 

Er dette riktig å lære en med adhd, at han kan glise med kompisene og løpe og snike foran i køen, opptil flere ganger? De burde max kunne gå foran 1 gang på kort tid, og det burde heller ikke være sånn at de slipper forbi umiddelbart, de kan fint vente 5 min i hvert fall, slik at det blir annenhver fra den vanlige køen og "spesialkøen". 

Det er det ynkeligste av sjalusi jeg noen gang har sett. 

Anonymkode: 192ca...e27

• Liker 17
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Syns det burde vært restriksjoner på slile armbånd. At man kun kan ta samme atraksjon x antall ganger innenfor en time feks. Det er jo ingen grunn til at disse må ta attraksjonene flere ganger enn andre folk bare fordi de har en diagnose. 

Anonymkode: a307f...bde

• Liker 27
Skrevet (endret)

Jeg har ikke dårlig samvittighet for at mitt solsikkebarn (diabetes) går foran i køen noen steder. Vi bruker det mest på flyplasser, er litt ekstra styr i sikkerhetskontroll på grunn av pumpa og da er det greit å være "merket" fra før.   

Det er mange ting som kan komme innunder solsikkebåndet, les mer under. 

https://hdsunflower.com/

Endret av Juleeees
Skrivefeil
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Hvordan får man disse armbåndene? Er det noe man søker om statlig eller gjennom fastlege som rett til å parkere på handikap parkering? Eller viser man legeerklæring eller opplyser om sin sykdom hos hver enkelt fornøyelsespark? 

De fleste praktiserer at man må vise frem ledsagerbevis eller legeerklæring. 

Dette er opp til hver enkelt park. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (3 timer siden):

Det kan godt hende Bø har valgt å bruke solsikkebånd som sitt vis hensyn-pass. Fint om dette blir mer allment kjent også i Norge som symbol på særskilte behov. Veldig praktisk særlig på reise at det gjenkjennes (det er bedre kjent i en del andre land).

AnonymBruker
Skrevet

Hva er praktisk bruk av disse solsikkebåndene? Peri/menopause går inn under ordningen, det samme gjør cøliaki. Jeg kan vanskelig se at dette er noe som gjør at man ikke kan stå i kø.

Anonymkode: 0d7ad...3aa

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (4 timer siden):

Du kjøper deg opp slik ay du får disse båndene, VIP, da kommer du først i køene.Dette kan gjøres i mange parker. Gjort det i Disney world bl.a

Parkene kaller det forskjellige ting, Men du betaler for det, og alle har mulighetene til å gjøre det så lenge en har pengene og er villig til å betale

Anonymkode: 22786...5cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kjøper deg opp slik ay du får disse båndene, VIP, da kommer du først i køene.Dette kan gjøres i mange parker. Gjort det i Disney world bl.a

Parkene kaller det forskjellige ting, Men du betaler for det, og alle har mulighetene til å gjøre det så lenge en har pengene og er villig til å betale

Anonymkode: 22786...5cf

Det er ikke det samme. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva er praktisk bruk av disse solsikkebåndene? Peri/menopause går inn under ordningen, det samme gjør cøliaki. Jeg kan vanskelig se at dette er noe som gjør at man ikke kan stå i kø.

Anonymkode: 0d7ad...3aa

Det TS spør om kalles ofte vis hensyn-bånd i norske parker. 

Solsikkebånd generelt er bare en måte å signalisere at man har en "usynlig" funksjonsnedsettelse og be om at det vises hensyn. Det gir ingen rettigheter eller fortrinn. Jeg har brukt det på autistisk barn i forbindelse med flyreiser, opplever at det da blir tatt ekstra hensyn - særlig i sikkerhetskontrollen, som kan være svært utfordrende.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det ynkeligste av sjalusi jeg noen gang har sett. 

Anonymkode: 192ca...e27

Åh, kutt ut!! 

Anonymkode: 4fcad...f0d

• Liker 20
  • Nyttig 9
Annonse
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Kun hvis en har ledsagerbevis gjelder da den personen som kortet er utstedt til og 1 til 2 ledsagere ut fra om kortet er til 1 eller 2 stk.

Og for å få ledsagerbevis må en ha skriv fra lege om behovet og søkes om i kommunen

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis kan en ikke bare be om slikt. En må ha ledsagerbevis som er skrevet ut med om barnet/ungdommen/voksne har behov for ledsagerbevis. Dette søker en kommunen om å få og det må følge med legeerklæring. Så får en ut fra hva legen skrivet om personen må ha 1 eller 2 ledsagere. Dette må vises når en ordner biletter og en kan da få først i køen bånd.

Har her et barn med epilepsi og for å si det slik hadde ikke vi hatt slikt korr hadde det vært mange steder vi kunne glemme å dra.  Er ikke ofte vi har valgt først i køen bånd. Men ser jo det at barne trenger mer pauser osv en andre og dermed hvis vi kan korte ned tiden kan vi kansje få tatt 3 karuseller i stede for 2 pga tiden en står i kø. 

Problemet er vel mer at mange kjøper seg først i køen som mange steder har. Det har jeg sett flere ganger de løper frem mens andre står der, vi med ledsagerbevis står ofte i annen kø , i hvertfall var det slik i Danmark de med ledsagerbevis ble henvist til annen inngang

Anonymkode: ad978...05e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, men ditt solsikkebarn har ikke behov for å ta Berg- og dalbane 20 ganger mens mitt barn står i kø for samme attraksjon. 

Jeg sier ikke at du misbruker ordningen, men det er mange som gjør det. 

Anonymkode: e50c2...1e4

De fleste parker operer med en kupong løsning for de mwst populære attraksjonene. Dvs at du kun kan "snike" i køen en gang og ikke 20 ganger som du sier.

Vanskelig å vite hvem som evt misbruker ordningen da det er mye usynlig sykdom, men jeg er ikke i tvil om at noen gjør det.

Ellers syns jeg de kunne sluppet på en per runde, så ikke hele turen tas opp av de med bånd og at dersom vedkommende vil kjøre igjen og igjen må en vente en runde mellom.

Anonymkode: 5e87a...2f5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste parker operer med en kupong løsning for de mwst populære attraksjonene. Dvs at du kun kan "snike" i køen en gang og ikke 20 ganger som du sier.

Vanskelig å vite hvem som evt misbruker ordningen da det er mye usynlig sykdom, men jeg er ikke i tvil om at noen gjør det.

Ellers syns jeg de kunne sluppet på en per runde, så ikke hele turen tas opp av de med bånd og at dersom vedkommende vil kjøre igjen og igjen må en vente en runde mellom.

Anonymkode: 5e87a...2f5

Ingen kuponger i Sommarland i Bø, i hvert fall. På den ene sklia sto vi og så på samme guttegjeng ta sklia minst 10 ganger mens vi sto i kø og så på. 

Øker ikke akkurat aksepten for usynlig sykdom når det er slik. 

Anonymkode: e50c2...1e4

• Liker 26
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...