AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Del Skrevet 19. juli 2024 Vet ikke helt hvilke kategori jeg skal skrive dette, men prøver her. Så får dere slette hvis det ikke passer. hver eneste kveld etter jeg har lagt meg er det villmannskjøring og børning ute. Det kviner i bremsene og jeg ligger med hjertet i halsen. ja, det er sikkert bare ungdommer som tester bilene sine og har det gøy. Men dette trigger meg veldig. For et år siden mistet jeg et ungt familiemedlem i trafikken, og jeg får indre uro av å ligge å høre på dette. Det er mye meg og min frykt i dette, samtidig vurderer jeg å kontakte politiet for å gjøre de oppmerksom på dette. Da disse ungdommene er til fare for både seg selv og andre. går utifra det er ungdommer. Er det feil å kontakte politiet? Anonymkode: d5332...e22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Del Skrevet 19. juli 2024 Du kan jo ringe 02800 og gi beskjed. Ellers tenker jeg at når en er traumatisert og sliter med ting, og triggere, så vil en erfare det som mye verre enn det er. Det jeg kanskje knapt ville enset i bakgrunnen av filmen min, og ikke husket, vil du kanskje oppleve at pågår i timesvis og mye mer intenst enn det det kanskje er. Anonymkode: a0ae0...9e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Del Skrevet 19. juli 2024 Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #4 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 Lyder av biler har jeg ingen problem med, men jeg liker ikke villmannskjøring i høy hastighet. Det er farlig, og det skal lite til før de mister kontrollen. Dette er på offentlig vei, og det er andre som ferdes også. Anonymkode: d5332...e22 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #5 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan jo ringe 02800 og gi beskjed. Ellers tenker jeg at når en er traumatisert og sliter med ting, og triggere, så vil en erfare det som mye verre enn det er. Det jeg kanskje knapt ville enset i bakgrunnen av filmen min, og ikke husket, vil du kanskje oppleve at pågår i timesvis og mye mer intenst enn det det kanskje er. Anonymkode: a0ae0...9e4 Ja jeg skjønner det. Og har kanskje ikke reagert for et år siden, men er livredd trafikkulykker og mener folk må følge trafikkreglene og ta ansvar. med hadde jo fått bot eller mistet lappen om de ble tatt. Jeg ønsker ikke straffe de, men ønsker at folk som ferdes langs veien kjører som folk. Anonymkode: d5332...e22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #6 Del Skrevet 20. juli 2024 Lurer litt på dette selv. Jeg har ingen traumer, men liker likevel ikke at folk driver på og tester ut bilene sine rett utenfor huset. Det er mye brå akselerering, rusing av motor og en del støy. Stort sett er det sent på kveld/natt de holder på. Det plager jo ikke meg direkte egentlig, men jeg liker ikke bråket, og er redd på vegne av katter og ville dyr (mye rådyr, rev og grevling i området). Er litt overrasket over at flere svarer at det ikke er noe for politiet. De bryter jo loven? Anonymkode: 7207c...a63 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #7 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lurer litt på dette selv. Jeg har ingen traumer, men liker likevel ikke at folk driver på og tester ut bilene sine rett utenfor huset. Det er mye brå akselerering, rusing av motor og en del støy. Stort sett er det sent på kveld/natt de holder på. Det plager jo ikke meg direkte egentlig, men jeg liker ikke bråket, og er redd på vegne av katter og ville dyr (mye rådyr, rev og grevling i området). Er litt overrasket over at flere svarer at det ikke er noe for politiet. De bryter jo loven? Anonymkode: 7207c...a63 Det er ikke flere som svarer at det ikke er noe for politiet. EN person svarte det. Jeg ser ingenting feil med å ringe 02800. En ringer ikke nødnummeret, men det andre er helt innafor. Anonymkode: a0ae0...9e4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Lurer litt på dette selv. Jeg har ingen traumer, men liker likevel ikke at folk driver på og tester ut bilene sine rett utenfor huset. Det er mye brå akselerering, rusing av motor og en del støy. Stort sett er det sent på kveld/natt de holder på. Det plager jo ikke meg direkte egentlig, men jeg liker ikke bråket, og er redd på vegne av katter og ville dyr (mye rådyr, rev og grevling i området). Er litt overrasket over at flere svarer at det ikke er noe for politiet. De bryter jo loven? Anonymkode: 7207c...a63 Tenker jeg lar det være, og se det an. Blir det verre og mer langvarig kan jeg jo vurdere å si fra. vil ikke klage på de og gjøre at de mister lappen, men er mer bekymret for om de i det hele tatt er moden nok for lappen. skjønner dette er gutte greier, men burde da hatt et eget område til dette, slik som det er flere plasser i landet, og ikke på offentlig vei. det høres sikkert verre ut enn det er også, men vi har ingen å miste Anonymkode: d5332...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #9 Del Skrevet 20. juli 2024 Her vi bor, blitt politiet ofte ringt av folk som holdes våkne av såkalte rånere. De er plagsomme og forstyrrer ro over hele byen. selvfølgelig kan du varsle. Er sikkert flere som også plages av de. Anonymkode: 03334...5f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #10 Del Skrevet 20. juli 2024 Så lenge du ikke ringer 112, men tar kontakt rolig og kontrollert på dagtid med god informasjon, så skal du ikke se bort i fra at politiet stiller seg opp en natt de har lite å gjøre. Det er ikke sånn at politiet IKKE har press om å tjene penger og virke avskrekkende for oppførsel vi ikke vil ha mye av. Anonymkode: 36e80...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #11 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge du ikke ringer 112, men tar kontakt rolig og kontrollert på dagtid med god informasjon, så skal du ikke se bort i fra at politiet stiller seg opp en natt de har lite å gjøre. Det er ikke sånn at politiet IKKE har press om å tjene penger og virke avskrekkende for oppførsel vi ikke vil ha mye av. Anonymkode: 36e80...fbb Jeg bor på et lite tettsted, og det handler ikke om at politiet er opptatt med andre ting, men at de ikke har ressurser og penger til å det. Det er ingen nattpatruljer her. De har sine faste netter de er ute, men de legges til større arrangement som festivaler o.l Jeg skal gi det litt tid. Ringer selvsagt på dagtid hvis det blir aktuelt. Det er heller ikke krise å ringe nødnummer. Politiet er en instans man sjelden ringer til, og i vinter kjørte jeg på en hjort, og hjorten sprang til skogs. Visste ikke hvem jeg skulle ringe og var redd hjorten var skadet, og jeg måtte jo melde fra. Så ringte 112 og sa jeg ikke visste hvor jeg skulle ringe. Det var null problem og de satt meg over til viltnemda. Anonymkode: d5332...e22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 Det sier du nå. Men når en du kjenner blir drept på kveldstur med hunden eller ute på en kveldsjogg, av en ungdom som børner rundt en sving og ikke klarer å stoppe, tror jeg pipa får en annen lyd. Trafikksikkerhet er faktisk en del av politietsoppgaver, og det er ikke verre enn at en patrulje drar dit, observerer og snakker med ungdommene, gjør sin egen oppfatning og handler ut ifra det. Synes det er god bruk av ressurser jeg. God dialog med ungdom er og faktisk deres oppgaver. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Så lenge du ikke ringer 112, men tar kontakt rolig og kontrollert på dagtid med god informasjon, så skal du ikke se bort i fra at politiet stiller seg opp en natt de har lite å gjøre. Det er ikke sånn at politiet IKKE har press om å tjene penger og virke avskrekkende for oppførsel vi ikke vil ha mye av. Anonymkode: 36e80...fbb Fryktelig nedlatende svar, tar kontakt rolig og kontrollert . ts hadde nok ikke tenkt å ringe helt hysterisk heller, da hadde hun ikke luftet problemet her, men ringt med en gang. Anonymkode: bd263...9b9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det sier du nå. Men når en du kjenner blir drept på kveldstur med hunden eller ute på en kveldsjogg, av en ungdom som børner rundt en sving og ikke klarer å stoppe, tror jeg pipa får en annen lyd. Trafikksikkerhet er faktisk en del av politietsoppgaver, og det er ikke verre enn at en patrulje drar dit, observerer og snakker med ungdommene, gjør sin egen oppfatning og handler ut ifra det. Synes det er god bruk av ressurser jeg. God dialog med ungdom er og faktisk deres oppgaver. Fryktelig nedlatende svar, tar kontakt rolig og kontrollert . ts hadde nok ikke tenkt å ringe helt hysterisk heller, da hadde hun ikke luftet problemet her, men ringt med en gang. Anonymkode: bd263...9b9 Stusset litt på den jeg også. Rolig og kontrollert.. Anonymkode: d5332...e22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 20. juli 2024 #14 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Jeg vil bare si at jeg er fullstendig uenig i alt du skriver. Hvis folk slutter å kontakte politiet for å ikke «misbruke ressursene deres», så vil det ikke bli tydelig at de trenger mer ressurser. Det er viktig at vi kontakter politiet i alle slike tilfeller, det er ikke vår jobb å sitte og vurdere om noen er rusa eller til fare for andre, slik kjøring er per definisjon ulovlig og da kan man selvsagt ringe politiet. På slutten av året kan da politiet vise til sine registrerte henvendelser og be om budsjettøkning på bakgrunn av hva de trenger, helt konkret. Hvis vi derimot slutter å kontakte politiet, så ser det ut som ressursene deres er ganske passe. Så ja: Ring politiet, men selvsagt ikke på nødnummeret om det ikke er nød. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Del Skrevet 20. juli 2024 Alså ringer 028000, så kan politiet vurder det selv. Dere som klager på bruk av ressurser: politiet er ikke pålagt å møte på alle telefoner. De har ofte forbyggende patruljer som er ute, de kan ta vurdering om det skal sjekkes ut. Uansett like politiet å være der det skjer. Anonymkode: 158e0...c85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 Hvorfor «vær så snill»? Så teit! Selvfølgelig kan man ringe 02800 i ett slikt tilfelle som dette og høre OM politiet kan ta seg en tur HVIS de har ledig patrulje i nærheten? Forebyggende arbeid er jo noe de gjerne gjør. Man ringer IKKE 112 og roper hjelp da, er vel kanskje derfor du ber på dine knær her. Anonymkode: be8d7...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. juli 2024 #17 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 "eller annet direkte kriminelt" er jo nettopp det villmannskjøring havner innunder. Det kan være brudd på vegtrafikkloven paragraf 3, paragraf 6, det kan være brudd på naboloven paragraf 2, og det kan også være påvirka kjøring involvert, kjøring uten førerkort etc. Og det kan ikke politiet finne ut om ikke folk tipser om det som foregår. Til TS: Ring 02800 når det skjer og tips de om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 20. juli 2024 #18 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 Tenker det er politiet som skal vurdere hensiktsmessig bruk av ressursene, ikke anonyme brukere på KG. TS ringer selvfølgelig til politiet på 02800, så tar politiet en vurdering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #19 Del Skrevet 20. juli 2024 Selvsagt kan du ringe politiet! De tar selv en vurdering om de har ressurser der og da. Anonymkode: eb90f...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #20 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vær så snill å ikke bruke politiressurser om dette! Der du vet det er snakk om promillekjøring, eller annet direkte kriminelt så kontakter du selvfølgelig politi, men subjektiv "villmannskjøring og børning" er ikke dette. Når du har traumer pga fortiden så er det også ditt ansvar, f.eks flytte til et mer øde sted om du ikke tåler lyden av motor. Anonymkode: 84c5f...aa2 Villmannskjøring i høy hastighet er jo ikke nødvendigvis mindre farlig enn promillekjøring i normal hastighet. Jeg ville ringt den lokale politistasjonen og sagt i fra, om det var hyppig den type kjøring der jeg bor. Anonymkode: 09079...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå