Gå til innhold

Datter prioriterer svigerfamilien siden de har bedre råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er utrolig sårt og vanskelig. 

Har 3 barn mellom 21 og 31 år. Har vært alenemor og hatt det utrolig trangt økonomisk gjennom oppveksten til barna. Dette har bedret seg, siden jeg har tatt høyere utdanning i senere tid. Ble ferdig etter de to eldste barna flyttet hjemmefra, så de har ikke merket stort til dette. Har klart å kjøpe ei lita leilighet og bil. 

Det eldste barnet har fått seg utrolig god utdannelse, har høy inntekt, mann, barn og rike svigerforeldre. De bor langt unna, så vi sees ikke så ofte. Svigerforeldre bor også langt unna, men føler alle feriene prioriteres til dem. 

Cluet er at svigerforeldrene har bare et barn, og det er mannen til datteren min. De har ekstremt god råd og bruker all tiden (og mye penger) sin på datteren min og hennes familie. Problemet er at jeg føler aldri jeg blir prioritert, for jeg har ikke sjans til å gi dem samme tilbud som svigerforeldrene. 

Spurte om de ville komme på besøk nå i sommer, men de ønsket avvente med å legge planer. I mellomtiden inviterte svigerfamilien dem med på en kjempefin ferie- hvor de spanderte absolutt alt. Jeg skjønner at de prioriterte den turen, ville nok gjort det samme, men det er vondt. 

Prøvde deretter å høre om jeg kunne komme på besøk, men det ble vanskelig. De visste ikke hvor lenge dem skulle være borte- så måtte ta det litt på sparket. Da jeg fikk klarsignal om å komme var det bare 5 dager til det passet med besøk i 3 netter, noe som resulterte i at flybillettene hadde kostet 10.000 kr. Evt måtte jeg kjørt i 21 timer, noe som også ville blitt kostbart. 

Jeg lengter så ekstremt etter å se både datteren min, men også barnebarnet på 2 år. Har ikke fått se det siden jul, selv om jeg har prøvd. Føler at jeg trenger meg på og tråkker i et minefelt hver gang jeg foreslår å komme på besøk. Mens svigerforeldrene: de er på besøk annenhver måned! 

Jeg skjønner ikke hva galt jeg gjør, men jeg klarer ikke måle meg økonomisk med foreldrene hans. Redd det også har betydning. 

Er uansett tydelig at hun har et helt annet forhold til penger enn meg. At hun er "høyere" enn meg og har andre forventninger som jeg ikke klarer innfri. Det jeg har av tid og penger må fordeles på 3 😔

Anonymkode: 1346e...550

• Hjerte 40
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg godt. Jeg har selv opplevd et barn som ble blendet av svigerfamilie, og i begynnelsen merket jeg tydelig hvordan vi falt gjennom som litt kjedelige. Men etter noen år med spennende ferier merket vi hvordan vår datter ikke orket så mye av dette materialistiske jaget, og også litt ustabile familieforhold. Da ble det godt å komme hjem til oss på ferier for trygghet og enklere gleder. Nå er svigerbarn også ivrig på å feriere mer hos oss, og i lengden tror jeg tålmodighet, og å alltid være tilgjengelig fører til en indre lengsel som presser på. Fortsett med å bry deg og send små gaver til minsten fra mormor med jevne mellomrom. Gi din datter noe hun setter pris på uten forbehold. Kanskje balansen kommer etterhvert. Forskjellen på mennesker er liten om man skreller av penger og da kan du bli den trygge havnen tilslutt. 

Anonymkode: 099a9...c5c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Tipper dette ikke handler om penger i det hele tatt. Hadde du hatt et godt og nært forhold til datteren din så hadde hun både kommet på besøk og ønsket besøk av deg. Helt sett bort fra penger hvordan er forholdet deres ellers? 

Anonymkode: 376dc...1d8

• Liker 18
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tipper dette ikke handler om penger i det hele tatt. Hadde du hatt et godt og nært forhold til datteren din så hadde hun både kommet på besøk og ønsket besøk av deg. Helt sett bort fra penger hvordan er forholdet deres ellers? 

Før hun fikk mann og barn tilbragte vi alle ferier sammen, vi var alltid velkomne og det var alltid plass til oss hos henne. Det var både hjerterom og husrom. Vi har hatt det veldig fint sammen som familie, men føler alt har raknet. 

Hun har lite kontakt med oss alle (både meg og søsknene sine). Noe har endret seg, men jeg vet ikke hva 😔 kanskje mest etter hun fikk barn/ begynte i jobb etter endt permisjon. 

Ts

• Hjerte 10
Skrevet

Vet du dette er nok litt sårt for deg, men forsøk å ikke ta det så personlig. Datteren din har funnet seg en flott inkluderende og rik svigerfamilie, bare vær glad på hennes vegne. Kanskje har hun følt mye på et savn i oppveksten uten at du har merket det? Og hun har kanskje sett at andre her og får ting hun ikke fått og dette har vært noe av drivet til å ta utdanning og finne en lik mann. Jeg tror at datteren din og familien hennes også har plass til deg og din side av familien.

Ikke gi henne dårlig samvittighet. likevel kan du godt nevne at det er lettere å få tak i billige billetter om hun kan være tidlig ute med å avtale besøk.

Det er og sånn at vi noen ganger blendes av det materielle, du har sikkert masse flott som du har gitt videre til datteren din, ellers hadde hun vel ikke klart seg så flott som du sier hun har?

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før hun fikk mann og barn tilbragte vi alle ferier sammen, vi var alltid velkomne og det var alltid plass til oss hos henne. Det var både hjerterom og husrom. Vi har hatt det veldig fint sammen som familie, men føler alt har raknet. 

Hun har lite kontakt med oss alle (både meg og søsknene sine). Noe har endret seg, men jeg vet ikke hva 😔 kanskje mest etter hun fikk barn/ begynte i jobb etter endt permisjon. 

Ts

Kan det handle om barnepass? Her må jeg si vi prioriterte de besteforeldrene som var ivrigst på det når småbarnslivet sto på som verst. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres vondt ut, men siden hun tjener godt selv og har en velstående mann er det nok ikke økonomien det kanskje står på? 
Mulig svigerforeldrene er pågående? De har bare en sønn og vil sikkert være rundt han så mye som mulig? 
Det kommer nok til å endre seg 

Anonymkode: a15e3...1aa

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun det bra? Er hun lykkelig? Er det mannen som bestemmer hvem de er sammen med og hva de gjør i ferien?

Anonymkode: da5ab...956

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette skjønner jeg godt. Jeg har selv opplevd et barn som ble blendet av svigerfamilie, og i begynnelsen merket jeg tydelig hvordan vi falt gjennom som litt kjedelige. Men etter noen år med spennende ferier merket vi hvordan vår datter ikke orket så mye av dette materialistiske jaget, og også litt ustabile familieforhold. Da ble det godt å komme hjem til oss på ferier for trygghet og enklere gleder. Nå er svigerbarn også ivrig på å feriere mer hos oss, og i lengden tror jeg tålmodighet, og å alltid være tilgjengelig fører til en indre lengsel som presser på. Fortsett med å bry deg og send små gaver til minsten fra mormor med jevne mellomrom. Gi din datter noe hun setter pris på uten forbehold. Kanskje balansen kommer etterhvert. Forskjellen på mennesker er liten om man skreller av penger og da kan du bli den trygge havnen tilslutt. 

Anonymkode: 099a9...c5c

Samme skjedde her. Nå er det meg de kommer til.

Barnebarna elsker å være hos mormor på "landet" 🥰

Så TS, ha tålmodighet 

Anonymkode: dcfab...605

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør ikke noe galt, og det er nok heller lite du kan gjøre for å endre på ting.

Dette er det mange barnløse prøver å forklare; at selv om man får barn, så trenger set bety nada i fremtiden når de barne blir voksne. Man får ikke automatisk masse kjærlighet og tette bånd bare fordi man deler blod med noen.

Alt du kan gjøre er å være der. Fortsette å prøve. Og kanskje en dag så endrer ting seg 💙

Anonymkode: e0b2b...1e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan være mannen hennes som bestemmer at det skal være sånn. At han har penger og makt over henne. Hvilket inntrykk har du av ham og maktbalansen i forholdet deres?

Anonymkode: cc0b1...ea0

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at dette handler om at hun har rike svigerforeldre. Det handler nok mest av alt om det forholdet dere har/har hatt i utgangspunktet, og så tipper jeg det har mye å si at de ikke orker å reise så langt med et lite barn og bo trangt hos deg. Du sier liten leilighet, så da antar jeg dere enten bor oppå hverandre når de er der, eller at de må betale for hotell. Dyrt og stress.Du kan heller ikke legge skylden på din datter når du selv ikke ønsker å reise så langt for å besøke dem, husk at det fint går an å planlegge utenom sommerferien som for mange er svært hektisk. Jeg har selv kjørt langt for besøk i år, gjør det til en tur så er det bare hyggelig. 

Anonymkode: 1709c...6ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes dette er utrolig sårt og vanskelig. 

Har 3 barn mellom 21 og 31 år. Har vært alenemor og hatt det utrolig trangt økonomisk gjennom oppveksten til barna. Dette har bedret seg, siden jeg har tatt høyere utdanning i senere tid. Ble ferdig etter de to eldste barna flyttet hjemmefra, så de har ikke merket stort til dette. Har klart å kjøpe ei lita leilighet og bil. 

Det eldste barnet har fått seg utrolig god utdannelse, har høy inntekt, mann, barn og rike svigerforeldre. De bor langt unna, så vi sees ikke så ofte. Svigerforeldre bor også langt unna, men føler alle feriene prioriteres til dem. 

Cluet er at svigerforeldrene har bare et barn, og det er mannen til datteren min. De har ekstremt god råd og bruker all tiden (og mye penger) sin på datteren min og hennes familie. Problemet er at jeg føler aldri jeg blir prioritert, for jeg har ikke sjans til å gi dem samme tilbud som svigerforeldrene. 

Spurte om de ville komme på besøk nå i sommer, men de ønsket avvente med å legge planer. I mellomtiden inviterte svigerfamilien dem med på en kjempefin ferie- hvor de spanderte absolutt alt. Jeg skjønner at de prioriterte den turen, ville nok gjort det samme, men det er vondt. 

Prøvde deretter å høre om jeg kunne komme på besøk, men det ble vanskelig. De visste ikke hvor lenge dem skulle være borte- så måtte ta det litt på sparket. Da jeg fikk klarsignal om å komme var det bare 5 dager til det passet med besøk i 3 netter, noe som resulterte i at flybillettene hadde kostet 10.000 kr. Evt måtte jeg kjørt i 21 timer, noe som også ville blitt kostbart. 

Jeg lengter så ekstremt etter å se både datteren min, men også barnebarnet på 2 år. Har ikke fått se det siden jul, selv om jeg har prøvd. Føler at jeg trenger meg på og tråkker i et minefelt hver gang jeg foreslår å komme på besøk. Mens svigerforeldrene: de er på besøk annenhver måned! 

Jeg skjønner ikke hva galt jeg gjør, men jeg klarer ikke måle meg økonomisk med foreldrene hans. Redd det også har betydning. 

Er uansett tydelig at hun har et helt annet forhold til penger enn meg. At hun er "høyere" enn meg og har andre forventninger som jeg ikke klarer innfri. Det jeg har av tid og penger må fordeles på 3 😔

Her tror jeg du må stikke fingeren i jorden og realitetsorientere deg. 
Hvorvidt man får og har et nært forhold til andre mennesker enten det er barn eller barnebarn handler ikke om penger, økonomisk status eller andre materielle bånd, men hvorvidt man selv er i stand til å opprette og knytte gode og varige emosjonelle bånd her fra barnet var lite. 
Innse at dersom forholdene er slik du beskriver i innlegget ditt så har du feilet på å knytte gode varige emosjonelle bånd til datteren din, det er ikke datteren din som har fått et sterkere bånd til økonomiske goder enn til sin mor. 
Det kan være mange grunner til at datteren din prioriterer sin svigerfamilie fremfor deg, men at det er et økonomisk motiv slik du prøver å fremstille dette, det er så tvilsomt som det er mulig å få det til. 
Og hvorfor skulle hun prioritere svigerfamilien fremfor sin mor, når hun selv og hennes partner har god økonomi og gode jobber? De klarer seg nok utmerket økonomisk UTEN svigerfamilien økonomiske hjelp. (Hvilken økonomisk bistand din datters familie måtte få fra svigerfamilien det har vel neppe du den fulle oversikt over når din datter ikke står deg nærmere enn det du påstår i tråden?)

Kanskje du skulle spandere på deg noen timer hos en psykolog for å få ryddet opp i og få bedre forståelse for deg selv og ditt eget forhold til din datter? 

Anonymkode: 3a7cf...8bf

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Oj så naivt, ofte handler det om penger 

Anonymkode: 63db4...951

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her tror jeg du må stikke fingeren i jorden og realitetsorientere deg. 
Hvorvidt man får og har et nært forhold til andre mennesker enten det er barn eller barnebarn handler ikke om penger, økonomisk status eller andre materielle bånd, men hvorvidt man selv er i stand til å opprette og knytte gode og varige emosjonelle bånd her fra barnet var lite. 
Innse at dersom forholdene er slik du beskriver i innlegget ditt så har du feilet på å knytte gode varige emosjonelle bånd til datteren din, det er ikke datteren din som har fått et sterkere bånd til økonomiske goder enn til sin mor. 
Det kan være mange grunner til at datteren din prioriterer sin svigerfamilie fremfor deg, men at det er et økonomisk motiv slik du prøver å fremstille dette, det er så tvilsomt som det er mulig å få det til. 
Og hvorfor skulle hun prioritere svigerfamilien fremfor sin mor, når hun selv og hennes partner har god økonomi og gode jobber? De klarer seg nok utmerket økonomisk UTEN svigerfamilien økonomiske hjelp. (Hvilken økonomisk bistand din datters familie måtte få fra svigerfamilien det har vel neppe du den fulle oversikt over når din datter ikke står deg nærmere enn det du påstår i tråden?)

Kanskje du skulle spandere på deg noen timer hos en psykolog for å få ryddet opp i og få bedre forståelse for deg selv og ditt eget forhold til din datter? 

Anonymkode: 3a7cf...8bf

Hjelpes, selvsagt lan det handle om økonomi. De dår spandert på ferie, svigerfamilien har penger og sikkert større bolig. Du er jo bare ufin, pm du leser alt så står et at forholdet til søsken og mor har endret seg , med sndre ord har de hatt det bra før

Anonymkode: 63db4...951

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje svigerforeldre leker med barnet og hjelper til og bytter bleie mens du bare sitter der med en øl på besøk og forventer å bli varet opp

Anonymkode: 79f9a...a39

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva man prioriterer kan variere stort over tid, etter behov, ikke penger. 

Med småbarn kan det være at svigerforeldre som gir mye tid (og mulig også bedre plass i hjem og ferieleilighet) gjør at hun virkelig kan senke skuldrene mens de passer barn og varter opp mann på alle måter. Og når hun først har følt på denne hjelpen på en flott ferietur er det vanskelig å ikke prioritere tilbake når de vil komme på besøk. 

Også mulig det er mannen som er mye av årsaken, også indirekte. Jeg må innrømme at det for meg er mer behagelig å være med svigers enn med mine, da mannen slapper av på en helt annen måte, og svigermor diller i vei. I stedet for motsatt, der jeg må passe på og varte opp en del. 

For meg er et annet viktig kriterie plass, og alenetid. Ene paret er a-mennesker, i likhet med meg. Det å hver morgen ha noen som sitter der klar i stua for å prate, når jeg vil ha en stille stund med kaffekoppen, er krevende. Ene paret er flinke til å aktivisere seg selv, gå tur, og så videre. Andre setter seg på sofaen og venter på at noe skjer. 

Gjetter på at det er mest du som føler på dette med penger. 

Anonymkode: 84fca...94f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Kan det tenkes at hun har mindre tid ? 

Det med fam og svigerfam føler jeg går litt i bølgedader ihvertfall for oss...

Anonymkode: f2294...326

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje svigerforeldre leker med barnet og hjelper til og bytter bleie mens du bare sitter der med en øl på besøk og forventer å bli varet opp

Anonymkode: 79f9a...a39

Fy søren så ufin du er! Det er vel ingenting i det TS skriver som indikerer at dette er riktig? Hvorfor lager du dine egne historier bare for å være ekkel?

Anonymkode: 4a074...b21

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Men da kan det tenkes at datteren din aldri har følt familiebåndene så sterke som deg. Tidligere har hun kommet på hjem i ferier, fordi hun ikke har hatt noen andre. 

Det er slett ikke sikkert at det handler om pengene i seg selv, men at det er en helt annen ro på feriene med svigers. Dessuten kan det jo være fint for datteren din å få oppleve fine ferier, og at det er opplevelsene i seg selv som er viktig (altså ikke pengene). Det høres også ut som at de har et veldig godt forhold, siden svigers er på besøk hos dem annenhver måned. Kanskje er de mer like som personer, verdier og væremåte? Kanskje har de mer energi og kapasitet til å være besteforeldre som avlaster foreldrene, med tanke på at du har vært alenemor til 3 barn, mens de har vært 2 foreldre sammen om 1 barn? 

Jeg skjønner at du tenker at det handler om økonomi, fordi det er den eneste åpenbare forskjellen som du ser. Men dette kan handle om masse forskjellig. 

Anonymkode: 25ba7...942

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...