AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Kjæresten min og jeg har vært sammen i veldig mange år, men vi har valgt å ikke bo sammen. Som to introverter har vi trivdes med å bo nærme hverandre, men i hver vår leilighet. I det siste har jeg tenkt mer og mer på hva som vil skje dersom en av oss plutselig og uplanlagt faller fra. Det har jo egentlig liten praktisk betydning men det føles som om det er en forskjell på å miste kjæresten sin og å miste ektefellen sin. En ting er arv og alt annet man kan håndtere i et testament (dette har vi kontroll på), noe helt annet er det emosjonelle, og aksepten/forståelsen fra folk/miljøet rundt. Jeg har lest om ektefeller som får formelle vanskeligheter hvis en av dem prøver å bytte adresse, og jeg tenker på arbeidsgivers plikter og følsomheter i tiden rundt en slik potensiell hendelse. Vi ønsker ikke å flytte sammen på noe tidspunkt (nødvendigvis), men jeg har begynt å tenke på om vi burde gifte oss rett og slett for å formelt signalisere og stadfeste at vi hører sammen som en enhet. Hva vil egentlig endre seg hvis vi velger å gifte oss? Skatt? En av oss har boliglån, den andre ikke, vil dette ha noe å si? Hva hvis en av oss flytter etter at vi har giftet oss, vil myndighetene da reagere på at vi fremdeles ikke har samme adresse? Jeg er rett og slett veldig usikker på de formelle implikasjonene av å gifte seg når man ikke bor sammen. Dette har vist seg veldig vanskelig å finne svar på. Er det noen som har noe innsikt eller erfaring på dette området? Jeg setter pris på alle relevante innspill. Anonymkode: e6847...844
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Ikke noe problem det https://www.nrk.no/trondelag/xl/saerbo---saert-eller-lurt_-1.13382009 Anonymkode: e56f7...508
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå