AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Hei. Jeg har et barn på 3 år som nylig har blitt diagnostisert med +11 av øyelegen. Jeg er veldig sjokkert, lei meg og redd. Vi har ingen i familien som har problem med synet, og dette er veldig skummelt for oss🥹 Det er så høy styrke..Han må jo ha vært nesten blind? Vi har aldri lagt merke til at han ser dårlig, unntatt at han begynte å skjele med høyre øye for noen uker siden, og dette var grunnen til at vi tok ham til legen. Han peker uten problemer på små detaljer, figurer, løper, leker. Jeg synes det er veldig rart at legen sier han har +11.. Hvordan var deres opplevelse? Anonymkode: 4fde9...6cd
Sniff76 Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Har ikke erfaring selv men vet om et barn hvor veldig svakt syn ble oppdaget etter skolestart. Barnet hadde lært å lese, ingen problemer med skolen eller bøker. Det eneste var at han var omtrent håpløs på å fakke baller. Tror de klarer å kompensere forferdelig mye sånn at de klarer å fungere ok. Det kan jo hende barnet ditt har vondt i hodet av det eller veldig sliten i øynene, bare ikke gir uttrykk for det fordi det er vant til å ha det sånn.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 +6 på seksåringen her. Ante ikke at han hadde dårlig syn. Ble oppdaget hos helsesøster og henvist øyelege. Bruker briller nå. Fikk veldig dårlig samvittighet over at vi ikke har merka noe. Anonymkode: d42f8...595
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 Begge mine er langsynte, med ca +7. De kompenserer med skjelingen når de er små, så de ser skarpt men dobbelt. Det er derfor man ikke oppdager det tidligere enn 2-3års alderen. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for dette, brilleglass er mye tynnere nå enn da vi var små, og barnet vil fort vende seg til briller når det er så stor forskjell på med og uten. Vi har ikke hatt noe negative opplevelser med våre barn og briller. (Det finnes til og med svømmebriller med styrke i disse dager.) Anonymkode: 65172...416 1
Petra200 Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 100% lik opplevelse. Følte meg som en uoppmerksom mamma da de fant ut at hun har +9, men barn kompenserer kjempegodt og ser dermed nogenlunde likevel, men jenta vår har vært mye sliten/vondt i hode pga anstrengte øyne
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Du skal ikke stresse med dette. Til og med leger har tatt feil av barn med synsfeil, dere har fått rettet det nå og med lapptrening så kan kanskje noe av synet trenes opp. Hva sa ortoptisten eller har dere ikke vært der? Anonymkode: 90ca7...827 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 Har en med +8 på begge øyne, som ble oppdaget pga plutselig skjeling når han var ca 2,5 år. Brilleglassene er veldig tynne (NAV betaler for de) og vi har selv betalt for en solid innfatning fra Lindberg i titan. Hadde ingen idé om at han så dårlig før han begynte å skjele. Det var helt fantastisk å se den gutten som hadde briller på for første gang - har aldri hatt noe trøbbel med brillene. Han er 8 nå. Anonymkode: 61cb8...2ba
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 Datteren min fikk påvist + 4,5 på ene øyet og +5 på det andre i 4 års alderen. Vi hadde aldri sett noe tegn til at hun så dårlig, Vi ble henvist til øyelege av helsestasjonen fordi hun hadde tendens til skjeling. Han fant ikke noe skjeling, men mistenkte at det kunne være noe annet og sendte oss videre til ortopist og der ble det påvist langsynthet. Men hun nektet å bruke brillene, for da så hun ingenting sa hun. På kontroll ett år senere var synet normalt. Anonymkode: d817d...a9c
Eir30 Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 Vi hadde samme erfaring, 6,5 på begge øyne som ble oppdaget når han var 4. Vi ante ingenting. Øyelegen forklarte det med at barn har veldig fleksibel øyemuskulatur, og at de derfor kan tegne, pusle osv uten problem, men at de blir kjempeslitne av det. Nå i ettertid ser jeg jo det på filmer av sønnen min når han er to-tre år, at han gnir seg mye i øynene, blinker osv når vi holder på med ting, stakkar liten.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Begge mine er langsynte. 8 åringen kompenserer veldig godt å sier han ser godt uten briller, har styrke på 6. Minstemann ser nesten ingenting uten brillene, kompanserer ingenting, han har styrke på 7. Skjeler uten brillene på. Ikke noe problem at de har briller, annet enn at det går med noen par i året, anbefaler å ha god innboforsikring og reiseforsikring 👌 hatt bruk for forsikring fire ganger siste 2 årene🙈 har også kjøpt svømmebriller med styrke til begge👍 Anonymkode: 72eff...e0f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 Mine har +7. For eldste så sjekket vi synet rundt 2 år siden vin syntes han skjelte på et bilde, og jo da han så dårlig. Når det gjaldt yngste her så var barnehagen bekymret fordi hun gikk så rart, og siden hun snakket så lite så fikk hun gå i en språkgruppe. Rett etterpå sjekket vi synet, på grunn av storebror og joda hun hadde + 7. Da hun fikk brillene ble plutselig gangen mer stø og språket kom i løpet av en måneds tid. Så åpenbart har det krevd mye å se dårlig. Anonymkode: 579ae...24f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #12 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Jeg har et barn på 3 år som nylig har blitt diagnostisert med +11 av øyelegen. Jeg er veldig sjokkert, lei meg og redd. Vi har ingen i familien som har problem med synet, og dette er veldig skummelt for oss🥹 Det er så høy styrke..Han må jo ha vært nesten blind? Vi har aldri lagt merke til at han ser dårlig, unntatt at han begynte å skjele med høyre øye for noen uker siden, og dette var grunnen til at vi tok ham til legen. Han peker uten problemer på små detaljer, figurer, løper, leker. Jeg synes det er veldig rart at legen sier han har +11.. Hvordan var deres opplevelse? Anonymkode: 4fde9...6cd Ja, det er høy styrke men ikke sååå høy styrke altså! Og man lever fint med å være så langsynt med gode briller! Jeg fikk dårlig syn oppdaget på fireårskontrollen, fikk briller og har gått med det siden, det er snart 32år siden. Har aldri hatt noe problem med det😊 Den eneste følgen det dårlige synet har gitt meg er at jeg har en kode på sertifikatet mitt som betyr at jeg ikke har lov å kjøre uten briller. Og jeg får heller ikke være pilot, bussjåfør, lokomotivfører, brannmann eller politi (+ sikkert noen yrker til). Og akkurqt det med yrkene pilot, brann og politi har jeg visst siden jeg fikk briller, det fortalte øyelegen meg husker jeg. Man får nok heller ikke være i militæret, men akkurat dét vet jeg ikke reglene for. Det er veldig bra at det er oppdaget så tidlig! Da får øynene slappe fortere av når brillene kommer på. Jeg husker at det var en drøm å få de på seg! De var det første som kom på meg og det siste som ble tatt av når jeg hadde lagt meg. Som regel stabiliserer styrken seg når man blir voksen, den kan til og med gå litt ned. Jeg hadde nesten elleve på det ene øyet og 10,25 på det andre, i dag har jeg +9,25 og +9,75. Så bare pust med magen, for dette kommer til å gå bra!❤️ Og husk at det IKKE er deres feil at han har dårlig syn! Når man er så liten så kompenserer musklene i øynene for hverandre og dermed klarer man å se lettere klart selv med dårlig syn. Anonymkode: c46fa...6ba
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Skrevet 20. juli 2024 Min har +6, men kun på det ene øyet. Oppdaget det ikke før på førskoleundersøkelsen. Han hadde ikke noen problemer med å venne seg til brillene. Anonymkode: d53c6...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå