Gå til innhold

Camping i skogen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
enda1anonymbruker skrev (3 minutter siden):

Allemannsretten gjelder  hovedsakelig for utmark, strandlinjer, sjø. Til fots eller uten motorisert fremkomstmiddel ivertfall. 

Angående bil blir det noe annet. Er  faktisk usikker på hva som gjelder, men så lenge det ikke er merket med camping forbudt ( Det er oftest privat grunn da etter min erfaring) Er det nå fritt fram så lenge du ikke sperrer for andre.

Må du sove så må du sove, bedre en alternativet som er å sovne bak rattet. 

Er merka camping forbudt overalt her jeg bor på alle parkeringsplasser i skogen.

Anonymkode: 1c134...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men folk bæsjer jo i skogen med toalettpapir om dagen også. Hva er forskjellen mellom natt og dag?

Kommer skiltet bare opp om natten da og så blir det tatt ned om dagen? Jeg skjønner ikke problemet? Det er mange plasser det ikke er lov å campe pga svineri fra mennesker. Loen i Sogn er en plass som har måtte ta grep pga turismen som driver å driter ned plasser. Og ja da kan kommunen eller privatpersoner som eier området sette opp camping forbudt og overstyre allemannsretten, og gi bøter om dette trasses.

Og det er stor forskjell på menneske bæsj og dyrebæsj. De fleste vil mene dette. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ulovlig-camping---det-visste-jeg-ikke/74030112

https://www.nrk.no/vestland/turistane-trassar-campingreglane-_-overnattar-likevel-ulovleg-1.14626186

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/lApEoo/turister-gjoer-fra-seg-ved-turistperle-ekkelt

"Da hun gjorde i stand til sankthansaften, fant hun en bæsj liggende ved siden av et av gårdshusene."

Når mange nok driter på kjente plasser som mange andre bruker uten å ta hensyn, uten respekt, uten å tenke på sporløst ferdsel så fører det til konsekvenser. Blant annet med camping forbudt. Det er helt i orden når det er det eneste måten å ungå at hele Norge drites ned overalt.

Når noen ikke vil at du skal bruke deres område som toalett er det fullt forståelig, er det ikke? Det er jo bare å respektere det. Er vel ikke så vanskelig.

Anonymkode: b8dd8...e9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er merka camping forbudt overalt her jeg bor på alle parkeringsplasser i skogen.

Om det faktisk er skogsveier er ikke det rart. Mange skogsveier er laga til av private grunneiere for å frakte ut tømmer fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men camping forbudt gjelder ikke telt og hengekøye i skogen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bilspor ?

Men hvorfor må noen lide for at andre ikke rydder etter seg?

Det er slik med alt i verden; fordi noen ikke oppfører seg så må man sette grenser. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Spør ikke meg hvorfor folk ikke rydder etter seg, noen er bare ego og kaster ting ut og tror det forsvinner. 

Anonymkode: 4098f...cc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
enda1anonymbruker skrev (2 minutter siden):

Om det faktisk er skogsveier er ikke det rart. Mange skogsveier er laga til av private grunneiere for å frakte ut tømmer fks.

Er skogsveier her som er kommunale. Veier til der man parkerer om man skal gå tur i skogen. Står ikke privat vei skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
enda1anonymbruker skrev (4 minutter siden):

Eller veier til alle badeplassene i skogen og der alle bilene står parkert. Kommunale veier og kommunale badeplasser i skogen. Er ikke saltvann her i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da er det muligens fordi det er en parkeringsplass. Uten forbudsskilt blir det vel fort til at folk bruker den som campingplass i stedet, noe den verken er laget for eller blir vedlikeholdt som.

Og det å trekke inn at det er jo masse dyrebæsj der høres ut som kverulering for meg. Dyrene bor i skogen, de hører til der på samme måte som at vi (stort sett) bor i hus/leiligheter/bygninger.

Anonymkode: ae6ae...ebc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
enda1anonymbruker skrev (37 minutter siden):

Er ikke tømmer her. Men kommunal vei i skogen til skogsvei og tjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da er det muligens fordi det er en parkeringsplass. Uten forbudsskilt blir det vel fort til at folk bruker den som campingplass i stedet, noe den verken er laget for eller blir vedlikeholdt som.

Og det å trekke inn at det er jo masse dyrebæsj der høres ut som kverulering for meg. Dyrene bor i skogen, de hører til der på samme måte som at vi (stort sett) bor i hus/leiligheter/bygninger.

Men da kan man parkere bilen der og å overnatte i telt eller hengekøye i skogen ?

Jeg tar med dyrebæsjen hjem fra hundene mine. Sånn at ikke andre skal tråkke i den. Uansett om det ligger andre sine ville dyrebæsj der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan er allemannsretten? Har hørt om den. Men kan man ikke bæsje da? Sånn som flere her skriver.

Du bør grave et lite hull når du skal bæsje og dekke det til med en stein etc etterpå. Det bør ikke være spor etter at man har gjort fra seg. Menneskebæsj med dopapir er nasty. 

Anonymkode: 9c464...156

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da kan man parkere bilen der og å overnatte i telt eller hengekøye i skogen ?

Jeg tar med dyrebæsjen hjem fra hundene mine. Sånn at ikke andre skal tråkke i den. Uansett om det ligger andre sine ville dyrebæsj der.

Jeg plukker også opp etter hunden min. Jeg ville aldri plukket opp en menneskebæsj. Det er stor forskjell. 

Jeg telter mye og mitt eget graves ned alltid. Menneske bæsj i turstier osv er mye eklere enn alle andre dyr sine. 

Anonymkode: b8dd8...e9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du enten gå i voksenbleie og bæsje i den eller du må grave et hull 1 m ned i bakken som du fyller igjen når du er ferdig. Husk kun telte på samme plassen i maks to dager. 

Anonymkode: e94cd...15d

Eller man kan plukke opp bæsjen sin og dopapiret, ha det i en hundebæsjepose og kaste i søpla. Man kan også bæsje direkte i posen. 

Anonymkode: 52fa7...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville da tro det? Da er det jo bilen som står parkert mens sjåføren(du) er et annet sted. Det blir noe annet enn å bruke parkeringsplassen til å campe på, altså bruke som oppholdssted på en måte. Om man kjører bobil og stopper der for å sove litt før man kjører videre, er jeg usikker på hvordan regnes som. (Kanskje noen som kjører langtransport har noen tips der, i så tilfelle? Jeg husker fra en matbutikk jeg jobbet på en gang, at det hendte at lastebilen med varer kom på kveldstid. Av og til litt før stengetid, av og til etter stengetid. Da parkerte den lengst unna butikken, og sjåføren sov der til morgenen etter. Da kjørte han muligens videre eller fikk kjørt varene inn i butikken, alt ettersom situasjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Parkeringsplasser er ikke omfattet av allemannsretten. Allemannsretten gjelder utmark

På de fleste slike parkeringsplasser står det "maks 24 timer" o.l., det er det som er gjeldende. Når det står "camping forbudt" så gjelder det parkeringsplassen, ikke for utmarka du kommer til når du går på stier utover dette. 

Merk, allemannsretten gjelder ikke i nedslagsfelt for drikkevann. F.eks i Bergen så er det store områder rundt Fløyen der det ikke er lov å overnatte, og dette er det godt informert om på kommunens hjemmeside, med kartvisning. 

Ønsker du å telte et sted, så kan du søke opp på kommunen om telting. Så blir du bevisst om det er noe nedslagsfelt for drikkevann i området, disse må du da unngå. I disse områdene er det heller ikke lov å fiske eller bade. 

Anonymkode: 54282...0c3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor fricamper man da? Altså med campingvogn eller campingbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Må du sove så sett bilen på en offentlig parkeringsplass.

Jeg går mye tur i skog og mark og opplever at folk etterlater bæsj synlig på turparkeringer/ rasteplasser/ avkjørsler til skogsveger o. l.

Folk er griser! Og som mange nevner her.. fjellfolk etterlater seg ikke slike synlige spor. Løft på litt mose feks så er det borte. 

Anonymkode: c8aab...449

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allemannsretten gjelder utmark og ikke innmark. Er området gjerdet inn iht beitedyr så  gjelder ikke allemannsretten der.

Du er pliktig til å forlate stedet slik det var når du kom. Og du er pliktig å opptre gensynsfult iht andre i nærheten eller du møter på tur. Telt kan max stå i to dager. 

At det står camping forbudt  kan være av slike hensyn at trafikken der med sånt setter for mye spor. 

Grunnen til at man tar med seg bæsjen sin evnt grave den ned når du er på tur. Er hvis alle sksl bæsje på samme traffikerye områder i skogen kan det bli mye Samt vi kan smitte skogens dyr.

Anonymkode: ade4e...a9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må du sove så sett bilen på en offentlig parkeringsplass.

Jeg går mye tur i skog og mark og opplever at folk etterlater bæsj synlig på turparkeringer/ rasteplasser/ avkjørsler til skogsveger o. l.

Folk er griser! Og som mange nevner her.. fjellfolk etterlater seg ikke slike synlige spor. Løft på litt mose feks så er det borte. 

Anonymkode: c8aab...449

Hvor er det offentlige parkeringsplasser? Da er det som oftest ett kjøpesenter sitt eller matbutikken. Finnes ikke noen offentlige parkeringsplasser her annet enn dette. Hvor finnes det andre steder da? Men hva om man må på do da? Og ikke kan gjøre det i skogen. Tenkte å ta med bæsjeposer til hunder og plukke opp. Selvfølgelig. Eller å grave langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Derfor er det så kjekt å campe i skogen fordi da kan man få gått på do. Selvfølgelig å ta opp eller grave ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...