AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Noen som kan komme med noen innspill her til meg? Jeg har nå fått "tilbud" av mine foreldre om å overta hytta deres som forskudd på arv. (om et års tid ca). De ønsker at det ved deres bortgang skal foretas en takst på hytta og at min bror da får tilsvarende mer etter salget av boligen deres. Jeg er i utgangspunktet veldig interessert i å overta og i tillegg at de skal være fornøyd med at hytta blir i familien. Det jeg tenker på er hva som egentlig er riktig tidspunkt juridisk for når verdien av forskuddet på arven skal fastsettes? Dette er snakk om en hytte på snart 40 år, hvor jeg regner det som sannsynlig at jeg må stå for en del muligens kostbart vedlikehold og utskifting (f.eks vinduer, tak osv) i løpet av tiden jeg eier denne hytta før det blir et skifte med min bror. Mine foreldre er nå i midten av 70 årene. Jeg tenker at det kan bli noe komplisert i forholdet til min bror (som i utgangspunktet ikke er spesielt godt...) og at dette kan bli kilde til konflikt når jeg har brukt av mine midler som igjen vil føre til en god økning av hytta sin verdi. Dere som har vært i tilsvarende situasjon, hvordan har dette foregått? Takker så mye for svar og innspill! Anonymkode: 07d4b...c35
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Vi (dvs mannen min) har gjort dette nylig. Verdivurderingen ble tatt nå. Den vil oppjusteres med den generelle prisstigningen når boet gjøres opp. Selvsagt skal ikke du betale for dyre oppgraderinger av hytta, og så skal verdivurderingen gjøres etterpå! Anonymkode: 65537...179 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 Høres komplisert ut og tenkte det samme som deg før jeg leste det du skrev om det. En løsning kan være å gå en takst ved overtakelse og bruke denne, inflasjonsjustert, når den dagen kommer. Eventuelt at du dokumenterer alt du gjør og inflasjonsjusteter det fra året du oppgraderer. Litt tungvindt og krever endel kapasitet så hadde nok droppet den. Anonymkode: bb956...c90 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 (Ikke at bytte av vinduer, tak etc gjør så mye for verdien til ei 40 år gammel hytte - den største forskjellen er nok hvis man IKKE gjør noe, da vil verdien etterhvert rase. Men bruker du 300k på nytt tak, går ikke verdien til en helt gjennomsnittlig hytte opp med 300k. Kanskje går den opp med 50k hvis du er heldig. Men uansett - verdivurderingen må gjøres nå.) Anonymkode: 65537...179 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 Taksten som skal tilsvare din bror sin arv bør gå fra dagens takst og verdi. Han skal ikke "tjene" på at du forbedrer hytta og øker verdien. Så det som blir mest korrekte er at det er dagens takst man legger til grunne - det er jo ikke arv at dere bruker egne penger på oppgradering og slikt på hytta. Anonymkode: f0891...e74 2
Anonym90059005 Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Men får du forrang på hytta i forbindelse med at du får den som forskudd på arv nå? At f.eks. din bror ikke får brukt hytta etter du overtar? I så fall vil jeg jo si det er litt urettferdig overfor din bror. Du får en hytte til odel og eie, mens han kanskje må vente 20 år til foreldrene dine dør før han får noe arv. 1
Sniff76 Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 Dagens takst/verdi bør brukes og ikke en fremtidig. Alternativt, lån hytta imens og vent de 10-20 årene til som foreldrene deres lever... 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 3 minutter siden, Anonym90059005 said: Men får du forrang på hytta i forbindelse med at du får den som forskudd på arv nå? At f.eks. din bror ikke får brukt hytta etter du overtar? I så fall vil jeg jo si det er litt urettferdig overfor din bror. Du får en hytte til odel og eie, mens han kanskje må vente 20 år til foreldrene dine dør før han får noe arv. Det er jo hele konseptet med forskudd på arv. Alternativet kan være at hytta står og råtner de 20 årene og det tjener ingen på. Anonymkode: 1a39e...7a4 4
Anonym90059005 Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo hele konseptet med forskudd på arv. Alternativet kan være at hytta står og råtner de 20 årene og det tjener ingen på. Anonymkode: 1a39e...7a4 Hele poenget med forskudd på arv er at ene barnet skal nye godt av noe, mens det andre barnet ikke får en dritt? Pussig variant imo. Virker som ts fisker etter å ikke skulle tape noe økonomisk overfor sin bror, derfor lurer jeg på om det perspektivet at de faktisk får en hytte nå, mens bror ikke får noe, er i tankene til ts. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Vi har gjort det med to hytter, og begge krevde massive oppgraderinger. Den ene hytta gjorde vi en egen verdivurdering på, og kontrakt på at jeg har «kjøpt» den av min mor for 300.000 kr. Den andre hytta (som samboer fikk av sine foreldre) hadde vi takstmann på, siden den er verd det tredobbelte. Begge hyttene måtte bytte tak, vinduer etc. Det var ikke snakk om litt lett oppussing og maling. Regner med at min hytte er verd over millionen når oppgraderingen er ferdig. Anonymkode: 3d035...c03
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 Anonym90059005 skrev (1 time siden): Hele poenget med forskudd på arv er at ene barnet skal nye godt av noe, mens det andre barnet ikke får en dritt? Pussig variant imo. Virker som ts fisker etter å ikke skulle tape noe økonomisk overfor sin bror, derfor lurer jeg på om det perspektivet at de faktisk får en hytte nå, mens bror ikke får noe, er i tankene til ts. Det jeg lurer på er hva loven sier i forhold til når en takst som senere skal legges til grunn bør foretas. Altså ved overføring til meg eller etter foreldrene mine er borte? Min bror er forøvrig ikke det minste interessert i å overta hytta og foreldrene mine sliter med sykdom og synes det har blitt for slitsomt både og kjøre så langt og alt som må til for å bruke en hytte uten vann. Anonymkode: 07d4b...c35
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Skrevet 19. juli 2024 Hytta takseres når du overtar. Dette er verdien du har mottatt. Siden det, forhåpentligvis, blir lenge til dine foreldre dør og arv skal deles, er det rimelig at verdien justeres for prisstigning etc. Det kan gjøres på flere måter. Dere kan legge generell prisstigning til grunn. Dere kan også knytte verdien til boligen. Få takst på bolig, og finn hvor stor andel av hytteverdien er av boligverdien. Når boligen selges på et senere tidspunkt, kan også være før foreldre dør, får broren din denne andelen. Anonymkode: eb469...f21 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 Anonym90059005 skrev (4 timer siden): Men får du forrang på hytta i forbindelse med at du får den som forskudd på arv nå? At f.eks. din bror ikke får brukt hytta etter du overtar? I så fall vil jeg jo si det er litt urettferdig overfor din bror. Du får en hytte til odel og eie, mens han kanskje må vente 20 år til foreldrene dine dør før han får noe arv. TS får også «muligheten» til å bruke hundretusenvis av kroner - og masse tid og krefter - på å vedlikeholde en 40 år gammel hytte som eierne kanskje ikke har maktet å ivareta? Man kan virkelig diskutere om det er en fordel eller en ulempe… og her er broren heller ikke interessert i å overta den. Anonymkode: 65537...179 2
CAPS LOCK Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det jeg lurer på er hva loven sier i forhold til når en takst som senere skal legges til grunn bør foretas. Altså ved overføring til meg eller etter foreldrene mine er borte? Anonymkode: 07d4b...c35 Lov om arv og dødsboskifte § 75.Avkorting i arv Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen. En betingelse om avkorting bør være skriftlig og gjort kjent for de andre livsarvingene. Hvis ikke noe annet er satt som betingelse for ytelsen, skal følgende gjelde for avkortingen: a. Avkortingsbeløpet settes til verdien av ytelsen da den ble mottatt. b. Hvis avkortingsbeløpet er større enn livsarvingens rett til arv, plikter ikke arvingen å tilbakeføre noe til dødsboet. c. Hvis livsarvingen som har mottatt ytelsen, dør før arvelateren, skal avkortingen gjøres i arven til livsarvingens livsarvinger. d. Avkortingsbeløpet får betydning bare for fordelingen mellom livsarvingene og deres linjer og ikke for beregningen av ektefellens andel av felleseiet eller ektefellens eller samboerens arv, eller for hva arvelateren kan rå over ved testament. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Skrevet 20. juli 2024 Anonym90059005 skrev (14 timer siden): Hele poenget med forskudd på arv er at ene barnet skal nye godt av noe, mens det andre barnet ikke får en dritt? Pussig variant imo. Virker som ts fisker etter å ikke skulle tape noe økonomisk overfor sin bror, derfor lurer jeg på om det perspektivet at de faktisk får en hytte nå, mens bror ikke får noe, er i tankene til ts. Ja, derav begrepet «forskudd». Et alternativ er at ett søsken får x antall millioner etter avtale med foreldre og de andre barna. Så bruker vedkommende millionene på en hytte og får bruke den årene fremover. Men det må gjøres riktig og alle arvingene bør bli lyttet til så det ikke blir noe ullming som utvikler seg. Min kjæreste fikk 2 millioner i fjor, hen har 2 søstre som ikke fikk noe og de var enige om det. Familien har en skriftlig avtale på at hen får 2 millioner mindre ved arveoppgjøret (inflasjonsjustert) med mindre det betales tilbake til foreldrene innen x antall år. Mange feller her så noe man bør ha en god grunn til å gjøre. Anonymkode: bb956...c90
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #16 Skrevet 23. juli 2024 Min mor overlot hytta, som forskudd på arv til meg for 15 år siden. Min søster hadde ingen interesse for hytta og er 10 år yngre enn meg. Min mor skrev da at siden jeg fikk hytta, skal min søster få leiligheten etter vår mor, når hun dør. Vi har ikke satt verdi på noe, men etter 15 år er vi fortsatt enig om denne fordelingen av verdi, uavhengig av hva eiendommene er verdt. Jeg har hatt glede av hytta i mange år, min søster hater hytteliv og vil nok heller selge leiligheten til vår mor, når den tid kommer. Anonymkode: 01d72...550
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #17 Skrevet 23. juli 2024 Få en verdivurdering nå, og så kjøper du hytta for 50% av verdien. Foreldrene dine kan betale omkostninger og slikt ettersom det er de som ønsker å bli kvitt hytta. Anonymkode: 319ae...b1c 1
Mr&Ro Skrevet 23. juli 2024 #18 Skrevet 23. juli 2024 Få en takst, ta opp lån, kjøp hytta. Alt annet er grobunn for familiefeider enten i nær fremtid eller ved arveoppgjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå