AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Hei, Jeg er 18DPO og fikk positiv graviditetstest 10 DPO, dagen før avreise til sør-europa. Jeg hadde eggløsning sent i syklus (CD 25, kanskje pga første syklus med Vitex), så jeg tror jeg er en 5 eller 6 uker på vei. Det har vært ganske varmt her, meldt ca. 35-37 grader på det meste i værmeldingen, men når jeg ser på "past weather" så står det at maksimumstemperatur var 40 grader flere dager! Nå har jeg lest at embryo, spesielt i uke 4-6 som jeg er i, kan få store skader av overoppheting, og nå er jeg bekymret for at det skal komme skader. Når i graviditeten kan jeg finne ut om fosteret har hatt skade, f.eks. nevralrørsdefekt? Hva er det verste som kan skje pga overoppheting på dette stadiet av graviditeten? Jeg har ligget under parasoll fordi det har vært for varmt til å ligge i solen, har badet mye og følt meg generelt bra, annet enn littegranne "syden-slapp". Drikker mye vann gjennom dagen, tisser ganske ofte så tror jeg er hydrert. Ingen hodepine. Klarer å gå i greit tempo langs promenaden, vi liker å gå mye og utforske så har bevegd oss en del, f.eks. så har jeg gått fort i varmen for å rekke en buss. Kjenner jeg kan bli fortere anpusten og få høyere puls. Generelt så svetter jeg mye (!) hele denne ferien, aldri svettet så mye i syden noen gang før tror jeg. Føler meg varm, men ikke uvel eller svimmel på noen måte. Mer som at det er deilig å komme inn i et rom med air condition. Anonymkode: f4fe7...f38
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Herregud! Ro ned hysteriet ditt.. utrolig at man får barn i andre verdensdeler som har d langt varmere enn dette til tider. Anonymkode: fdb3c...f5d 6 1
mommyaka Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 Bare ta det med ro, drikk mye vann og holde deg i skyggen så mye som mulig og ikke gå ute når det er på de varmeste. Dette gjelder opp m man er er gravid eller ikke. Fosteret kan faktisk risikere å bli overopphetet ved stekende sol mot en gravid mage, og kan lide under dette. Bruk sunn fornuft, og ikke overdriv solingen. Husk å ta pauser fra solen, spesielt mellom klokken 12 og 15 – når solen er på det sterkeste Så du gjør ikke skade på barne..men det kan bli varmt. Så hold deg i skyggen så mye som mulig 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 Du er klar over at embryoet er kun ca 0,4 cm langt på et tidspunktet og ligger godt beskyttet? Det er deg varmen går utover. Anonymkode: 4be73...db4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg er 18DPO og fikk positiv graviditetstest 10 DPO, dagen før avreise til sør-europa. Jeg hadde eggløsning sent i syklus (CD 25, kanskje pga første syklus med Vitex), så jeg tror jeg er en 5 eller 6 uker på vei. Det har vært ganske varmt her, meldt ca. 35-37 grader på det meste i værmeldingen, men når jeg ser på "past weather" så står det at maksimumstemperatur var 40 grader flere dager! Nå har jeg lest at embryo, spesielt i uke 4-6 som jeg er i, kan få store skader av overoppheting, og nå er jeg bekymret for at det skal komme skader. Når i graviditeten kan jeg finne ut om fosteret har hatt skade, f.eks. nevralrørsdefekt? Hva er det verste som kan skje pga overoppheting på dette stadiet av graviditeten? Jeg har ligget under parasoll fordi det har vært for varmt til å ligge i solen, har badet mye og følt meg generelt bra, annet enn littegranne "syden-slapp". Drikker mye vann gjennom dagen, tisser ganske ofte så tror jeg er hydrert. Ingen hodepine. Klarer å gå i greit tempo langs promenaden, vi liker å gå mye og utforske så har bevegd oss en del, f.eks. så har jeg gått fort i varmen for å rekke en buss. Kjenner jeg kan bli fortere anpusten og få høyere puls. Generelt så svetter jeg mye (!) hele denne ferien, aldri svettet så mye i syden noen gang før tror jeg. Føler meg varm, men ikke uvel eller svimmel på noen måte. Mer som at det er deilig å komme inn i et rom med air condition. Anonymkode: f4fe7...f38 Pust med magen. Fosteret blir ikke overopphetet med mindre du blir det over lengre tid. Fostervannet har samme kroppstemperatur som din kjernetemperatur. Barn fødes i ørken og varmere strøk hele tiden... Anonymkode: 46e44...a94 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Det skal ganske mye til før man blir overopphetet altså. Anonymkode: f3046...0bf
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 Folk er gravide langs ekvator og, ikke bare langt nord og sør… Anonymkode: a8c44...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #8 Skrevet 20. juli 2024 Takker for svar, alle! Jeg tenkte ikke på dette selv før jeg tilfeldigvis leste om det, siden jeg tenkte at det er jo bare en liten celleklump enda etter så få dager at det er vel ikke så mye jeg kan gjøre galt annet enn mat/drikke osv. Ble bare redd da jeg leste på nett. Men da skal jeg bare roe ned her jeg ligger under parsollen! Anonymkode: f4fe7...f38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå