AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Del Skrevet 19. juli 2024 Jeg har ikke hatt matematikk siden jeg gikk i 10 klasse, det er nå 17 år siden og kunnskapen er deretter. Jeg må ha MINIMUM 3 i matematikk 2P-Y for å komme inn på drømmestudiet mitt. Eksamen er i slutten av november og jeg skal ta utdanningen gjennom Ask nettstudier og starter neste uke. Er det overkommelig tror dere eller burde jeg ha lengere tid på meg? Anonymkode: c177e...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Del Skrevet 19. juli 2024 Vi vet jo ingenting om deg annet enn at du klarer å stable sammen bokstaver korrekt i forståelige setninger. Det er da noe. Språkkunnskap. Matematikk er også egentlig et språk. Et språk og verktøy man bruker for å beskrive og finne ut av ting helt presist. Og i tillegg til bokstaver brukes symboler, men de er jo bare noe som verden har blitt enige om fordi kun bokstaver hadde blitt for tungt i mange tilfeller. Som i andre språk er det masse ord man må lære seg. Så det gjelder å skrive ned ordene du ikke forstår/er i tvil om underveis etterhvert som de dukker opp og så pugge hva de betyr. Og så øve masse med oppgaver. Prøv å få tak i tidligere års eksamener. Ikke bare ett år. Lykke til, jeg tror det er mulig. Og uansett hvor meningsløst du måtte synes det er å lære 2P-Y så trener du studiemuskelen din. Den får du også nytte av i drømmestudiet. Anonymkode: 50cee...688 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Del Skrevet 19. juli 2024 Det er vel bare å kjøre på? Får du ikke 3 så kan du jo ta eksamen på nytt i vår vel? Anonymkode: 3dde7...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Del Skrevet 19. juli 2024 Det er vanskelig for oss å svare på. Jeg var litt i samme situasjon og hadde klart det om jeg la ned en grundig innsats, men jeg kjenner folk som ikke hadde vært i nærheten av å klare det på så kort tid, om i det hele tatt. Folk har forskjellige styrker og noen lærer sånt raskt, mens andre bruker mye lenger tid. Du er den som kjenner deg selv best, så hva tror du? Anonymkode: 275da...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 19. juli 2024 #5 Del Skrevet 19. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): matematikk 2P-Y Det er et fag som regnes som enkel matematikk for mange. Det er veldig mye "likt" fra ungdomsskolen. Gjennomsnittlig standpunktkarakter i 2023 var 3,5 på landsbasis. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Eksamen er i slutten av november og jeg skal ta utdanningen gjennom Ask nettstudier og starter neste uke. Med regelmessig jobbing så tror jeg man klarer å få karakter 3 eller høyere. Men dette kan variere fra person til person. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): MINIMUM 3 i matematikk 2P-Y for å komme inn på drømmestudiet mitt. Sykepleie? Har lest at kravene skal fjernes for studiet. Men det kan godt hende at du trenger dette for noe annet. Lykke til uansett! Endret 19. juli 2024 av Kassettspiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Del Skrevet 19. juli 2024 Hvor mye tid du har til å jobbe med faget er jo essensielt. Bare det faget og ingenting annet? Null problem. I tillegg til full jobb, ekstravakter, overtid, 4 unger, et hus som skal pusses opp og 3 husky-setter-blandingshunder med valper? Mer krevende. Når det er sagt er jo ikke akkurat 3'er vanskelig, så jeg tenker det burde gå fint så lenge du er villig til å legge tid i det. Anonymkode: fe8f3...af3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Del Skrevet 19. juli 2024 Så lenge du ikke har dyskalkuli, og legger inn en skikkelig innsats, burde det gå. Det er ikke veldig avansert matte, og 3 er ikke en spesielt god/høy karakter. Løs masse eksamenssett! Og les jevnt. Anonymkode: 669c0...c29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Del Skrevet 19. juli 2024 Gjorde meg ferdig med 2P-Y nå i juni. Var totalt håpløs i matte (grein meg til en 2-er i 1P-Y for 10 år siden og lærte meg aldri mye av det helt grunnleggende). Klarte likevel å jobbe meg til en 5-er, så det er mulig. 2P-Y er mye prosentregning og statistikk. Læreren min snakket mye om at man er garantert en 3-er på eksamen så lenge man mestrer det godt. Er ofte bare en eller to små oppgaver (gir få poeng) med f.eks. algebra, så vi fokuserte lite på det. Er selvfølgelig et pluss å få det til, men legg mest energi på å mestre prosentregning og statistikk. Anonymkode: 534da...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbanana Skrevet 19. juli 2024 #9 Del Skrevet 19. juli 2024 Det er fullt mulig finn youtube videoer som er merket med 2py eller de temaene du jobber med i boka. Geogebra programmet er meget relevant. Det tar litt tid å lære seg, men følg steg for steg videoer så klarer du det. Jobb med oppgaver 20 min hver dag så kommer du til å naile det. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Del Skrevet 19. juli 2024 Jeg gikk studiespesialisering på vgs. Tok 1P, og deretter S1+S2. Fikk 6 i alle tre, og 5 på eksamen i S1. I 10ende klasse fikk jeg 3- i matte så spiller ingen rolle hvilket utgangspunkt du har. Så lenge du ikke har dyskalkuli eller andre problemer med å forstå matte så går det helt fint. Mitt råd til deg er: gjør og ha kontroll på mesteparten av oppgavene i matematikkboka+tidligere eksamenssett fra de siste årene. Tidligere eksamenssett fant jeg på matematikk.net -> eksamensoppgaver, der har de oppgaver med fasit også. 4 mnd høres overkommelig ut dersom det er snakk om en 3er, men da må man legge inn innsats, og gjøre oppgaver i matematikkboka parallelt med eksamensoppgaver, og repetere jevnlig. Anonymkode: e3510...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 19. juli 2024 #11 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjorde meg ferdig med 2P-Y nå i juni. Var totalt håpløs i matte (grein meg til en 2-er i 1P-Y for 10 år siden og lærte meg aldri mye av det helt grunnleggende). Klarte likevel å jobbe meg til en 5-er, så det er mulig. 2P-Y er mye prosentregning og statistikk. Læreren min snakket mye om at man er garantert en 3-er på eksamen så lenge man mestrer det godt. Er ofte bare en eller to små oppgaver (gir få poeng) med f.eks. algebra, så vi fokuserte lite på det. Er selvfølgelig et pluss å få det til, men legg mest energi på å mestre prosentregning og statistikk. Anonymkode: 534da...b81 Og GeoGebra og funksjoner/regresjon er også veldig viktig å kunne og gir ofte høy poeng skår. Læreren min sa vi var garantert å bestå eksamen om vi mestra Excel/GeoGebra🥰. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Del Skrevet 19. juli 2024 36 minutter siden, anonym35445 said: Og GeoGebra og funksjoner/regresjon er også veldig viktig å kunne og gir ofte høy poeng skår. Læreren min sa vi var garantert å bestå eksamen om vi mestra Excel/GeoGebra🥰. Dette! Og programmering er ikke viktig med mindre du vil ha 5-er eller 6-er, men kan være kjekt å kunne lage en løkke for å regne ut flere funksjoner samtidig. Sparer mye tid på det. Anonymkode: 534da...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #13 Del Skrevet 20. juli 2024 Fullt mulig. Se videoene, løs oppgavene i boka, igjen og igjen og igjen. Løs tidligere eksamensoppgaver igjen og igjen og igjen. Bruk geogebra MASSE. Terpe, terpe, terpe. På eksamen skriver du utfyllende på alle oppgavene og viser hva du har gjort, hvordan du har gjort det, og hvilket svar du fikk, både på del 1 og del 2. ikke bruk energi på f.eks likninger som gir 2 poeng på del 1 uten hjelpemidler, fokuser heller på det du mestrer og som gir flest poeng. Matte er et modningsfag. Det må GJØRES og ike leses, igjen og igjen. Jeg tok 2py i 2020, hadde da ikke hatt matte på 15 år. Trengte kun å bestå for å få Gens, men fikk faktisk 4. Brukte ca 4 mnd, der jeg samtidig fokuserte på norsk-faget. Det er fullt mulig, men du må jobbe jevnt og trutt og terpe, terpe, terpe. Husk at matte-karakteren blir gjennomsnittberegnet. Om du må ha 3 i matte må du huske at 1p også teller på vitnemålet. Har du karakter 2 i matte 1p må du nå få 4 for at snittet skal bli 3. Bare et pro-tip… Har du 2 fra 1p og får 3 nå, så er din matte-karakter 2,5 og ikke 3. Anonymkode: 8c5d0...62e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #14 Del Skrevet 20. juli 2024 Har du ikke 1p må du også ta det faget. Ser nå du ikke har hatt siden 10.klasse. For å få godkjent matte må du ha bbpde 1p og 2p. Anonymkode: 8c5d0...62e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #15 Del Skrevet 20. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du ikke 1p må du også ta det faget. Ser nå du ikke har hatt siden 10.klasse. For å få godkjent matte må du ha bbpde 1p og 2p. Anonymkode: 8c5d0...62e Mulig TS kommer under L97. Er andre regler med tanke på matte der. Anonymkode: 534da...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #16 Del Skrevet 21. juli 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Mulig TS kommer under L97. Er andre regler med tanke på matte der. Anonymkode: 534da...b81 Er ikke 1997 den reformen som ble satt i gang i grunnskolen i 1997 eller blander jeg med noe annet nå? 😅 Anonymkode: a4557...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #17 Del Skrevet 21. juli 2024 On 7/19/2024 at 2:44 PM, AnonymBruker said: Jeg har ikke hatt matematikk siden jeg gikk i 10 klasse, det er nå 17 år siden og kunnskapen er deretter. Jeg må ha MINIMUM 3 i matematikk 2P-Y for å komme inn på drømmestudiet mitt. Eksamen er i slutten av november og jeg skal ta utdanningen gjennom Ask nettstudier og starter neste uke. Er det overkommelig tror dere eller burde jeg ha lengere tid på meg? Anonymkode: c177e...44b P-matte er ekstremt chill og enkelt. Tror det vil gå veldig fint for deg! Jobb jevnt og trutt, bruk veiledningen på Ask og jobb hardt Anonymkode: a4557...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 21. juli 2024 #18 Del Skrevet 21. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 15.57): P-matte er ekstremt chill og enkelt. Tror det vil gå veldig fint for deg! Jobb jevnt og trutt, bruk veiledningen på Ask og jobb hardt Anonymkode: a4557...56a Ekstremt chill og enkelt blir litt feil å si. Er du generelt sterk i realfag og matte er det sikkert enkelt og chill. Men jeg gikk yrkesfag i 2015-2016 og fikk da 5 i 1PY matte. Tok påbygg nå skoleåret 2023/2024 og fikk 3 i 2PY matte og på eksamen. Handlet nokk mye om att det var lenge siden jeg hadde hatt matte, 2PY er ett par hakk opp en 1pY og ikke minst fagfornyelsen. Eksamenene har blitt mye mer krevende nå etter fagfornyelse. Noe som har kommet tydelig fra i statistikken til Udir ved eksamen våren/høst 2023 (Den krever mer, må kunne finne løsningsmetoder selv, vi fikk foreksempell påstander som Excel oppgave, også måtte vi finne relevant metode og finne ut om påstanden var feil eller rett?) I tillegg har programmering blitt en del av pensum. Noe flere elever i min klasse syntes var vanskelig og krevende. Programmering kommer heldigvis dom regel bare dom en liten oppgave på eksamen som ikke gir noe særlig med poeng. Endret 26. juli 2024 av anonym35445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Del Skrevet 25. juli 2024 Jeg klarte det. Gråt av glede den dagen 3eren dukket opp. Jeg er fremdeles håpløs i matte, men hjernen min lærte en del når jeg jobbet med det, og så la den det bort igjen like etter eksamen. Anonymkode: 93fb3...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå