Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber frilans som grafisk designer og har regnskapsfører som leverer skattemelding for meg. Jeg sliter med tallforståelse og velger derfor å betale profesjonelle for at det gjøres slik at jeg slipper å stresse med det og er sikker på at alt blir riktig.

I år har opplevelsen vært kjempekjip - det jeg skulle gjøre var gjennomført i svært god tid, men på tross av at regnskapsføreren forsikret meg om at det ikke skulle bli noe problem å levere innen fristen ble det ikke gjort. Flere ganger sa regnskapsføreren skriftlig at hen skulle levere samme dag/den uken uten at det ble gjort, og jeg fikk ingen kommunikasjon angående det. Jeg ringte eller sendte eposter minst 10-15 ganger og ba høflig om oppdateringer i løpet av de siste par månedene, og de svarte nesten aldri. Det har skapt mye stress og bekymring for meg, for ikke å snakke om all tiden jeg har brukt på å følge dette opp med dem i en travel periode med mye jobb. Ikke før jeg kontaktet hovedkontoret for selskapet ble noe gjort, da var skattemeldingen levert innen to dager. 

Jeg fikk imidlertid regningen umiddelbart etterpå, og den er på full pris. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å fortsette å jobbe med dette firmaet og vil bytte regnskapsfører, men jeg synes opplevelsen her har vært så dårlig at det er rart at de ikke ga noe rabatt på regningen. Som frilanser i snart 10 år har det skjedd to ganger at det har blitt forsinkelser i levering av arbeid fra min side grunnet uventede hendelser, og da har jeg kommunisert godt, beklaget sterkt og gitt avslag på regningen for å rette opp i det. For meg føles det riktig at de prøver å gjøre opp for den uprofesjonelle håndteringen av dette, men er det urimelig av meg å forvente det? Det er ikke så mye penger, det handler mest om prinsippet - det har vært kjempekjedelig å ha så mye problemer med noe som egentlig skulle gjøre livet mitt enklere. 

Setter pris på innspill - hvis dere synes jeg burde ta dette opp gjør jeg det, hvis dere synes jeg bare bør betale og gå videre gjør jeg det. På forhånd takk for svar🙂 

Anonymkode: 9a733...529

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobben er gjort, du skal betale, selv om kommunikasjonen har vært dårlig. Det skyldes nok at det er travle tider for en regnskapsfører i perioden rundt frist for årsregnskap og skattemeldinger

Anonymkode: 8af25...5dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge skattemeldingen har blitt levert innen fristen og du har ikke fått forsinkelsesgebyrer, så tror at du må bare betale. Regnskapsførere er veldig travelt når fristene nærmer seg, og de må prioritere noen kunder, de har nesten ingen valg.  

Anonymkode: 791a2...a37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi som kunder sitter dessverre med alt ansvar. Jeg lå an til dagmulkter til 1200kr fordi regnskapsfører bare “forsvant” en periode. Jeg klarte å ordne opp ved masse tlf til skatteetaten og kundeservice ift regnskapssystemet. Det kræsjet med jobb å måtta ta meg fri hver dag kl 9-10(omtrent kun kl 9 det er mulig å komme gjennom tlf til skatteetaten). Jeg ble stresset og dårlig på hele opplegget. Men man kommer ingen vei; det er bare å betale og komme seg videre😅Gjerne med et annet byrå…

Anonymkode: 3e746...59e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send en klage sammen med begrunnelsen for klagen. Legg også med e-poster du har sendt til saksbehandler som viser til begrunnelsen din. Her kan du også be om at de betaler rentene på restskatten din. 

Det forutsettes da at alle relevante bilag ble levert tidlig, typ januar og februar. Samt at du har vært tilgjengelig for spm fra saksbehandler.

Anonymkode: ffea9...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken frist er det du tenker på? Har regnskapsfører eller du søkt utsettelse, slik at dere slipper bøter? Da ser jeg ikke helt problemet. 

Anonymkode: 53a72...766

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken frist er det du tenker på? Har regnskapsfører eller du søkt utsettelse, slik at dere slipper bøter? Da ser jeg ikke helt problemet. 

Ikke jeg heller. Jobben er jo gjort. Relativt vanlig i regnskapsbyråer, og kunder som maser kan man ikke prioritere - da blir man ikke ferdig (og må betale bøter). 

Anonymkode: cabbf...ef0

AnonymBruker
Skrevet

Regnskapsførere har frister løpende gjennom hele året og man må alltid prioritere "neste frist" for mange selskap. Første halvår er særs hektisk med årsregnskap og skattemelding i tillegg til momsfrister mm. I år har det i tillegg vært krav om ny skattemelding for alle AS som har krevd ekstra ressurser. Er jobben gjort uten noen mulkt kan du dessverre ikke kreve noe mer. 

Når det er sagt finnes det gode og dårlige regnskapsførere. Kanskje på tide å se etter ny? Kundetilfredshet er gjerne bedre i mindre selskap enn i store byrå. 

Anonymkode: 2270c...109

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som regnskapsfører i mange år og dessverre er det nok sånn at de store kundene som bringer inn store summer prioriteres, ettersom de også kanskje har revisor de skal gjennom og storstilte generalforsamlinger osv. Da spares ofte småkundene som ikke skal gjennom revisor til slutt, typ mai/juni. Et autorisert regnskapsfører firma kan søke om utsettelse av skattemeldingen til 30. juni uten at det påløper gebyrer, så antar det har skjedd med deg? Om du fikk restskatt kunne du jo sluppet renter om du betalte før 31.mai, så her kan du evnt ha en sak på at regnskapsfører skal betale rentene på restskatt. Men sånn uten om det tror jeg dessverre ikke du stiller så sterkt, hvis ikke du har en oppdragsavtale som sier skattemeldingen skal være ferdig til en viss dato. Uansett står du fritt til å skifte regnskapsfører, men i såfall få det inn i oppdragsavtalen når du forventer at skattemelding skal være ferdig.

Anonymkode: 34b85...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Fristen er ikke ute enda da. Eller det vil si at  skatteetaten ikke gir gebyr før i midten av august for de som søkte utsettelse til 30.juni. 

Br.sund ha frist 31.juli dersom det er AS du har. 

Anonymkode: 613f0...c81

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha jeg hadde en gang en regnskapsfører som var så elendig at hun ikke engang klarte å sende regning - selv om jeg etterlyste den! 
Hun gjorde dessuten feil, fant jeg ut etterpå. 

Anonymkode: 41ab5...b4c

Skrevet

Den opprinnelige fristen for å levere skattemelding var vel 31 mai. Ble den levert innen denne fristen eller først etter?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Den opprinnelige fristen for å levere skattemelding var vel 31 mai. Ble den levert innen denne fristen eller først etter?

Den utsetter man gjennom to minutters innsats. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den utsetter man gjennom to minutters innsats. 

Ja det var derfor jeg skrev «den opprinnelige».

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Ja det var derfor jeg skrev «den opprinnelige».

Og du får fortsatt ikke straffeskatt om du ikke rakk 30.06. Så jeg ser ikke relevansen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du får fortsatt ikke straffeskatt om du ikke rakk 30.06. Så jeg ser ikke relevansen?

Du trenger heller ikke forstå relevansen da spørsmålet ble stilt til TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til at du har krav på noen rabatt her. Jobben er gjort, du har ikke fått tvangsmulkt eller andre konsekvenser av at det tok lengre tid enn forventet. Gå videre, og finn et annet firma til neste år. At du føler du fortjener rabatt på en symbolsk sum, gjør deg ikke berettiget til det. 

Anonymkode: ad5e3...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...