AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Vurderer å ta en bachelor som nettstudie/ samlingsbasert på et offentlig universitet. Er 48 år og har en god jobb. Er veldig i tvil på om jeg skal gjøre det. Studiet er relevant til jobben min, og gjør det først og fremst for egen utvikling samt oppdatere meg fagmessig for å få perspektiv og gjøre en bedre jobb. Håper jo at det er flere godt voksne som studerer, eller blir jeg 20 -30 år år eldre enn alle de andre. Noen med erfaring? Anonymkode: 0f088...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Jeg tar master nå på deltid, ved siden av full jobb. Studiet er samlingsbasert, og hovedvekten av studentene har vært rundt 25, men vi er også noen over 40. Det har egentlig bare vært en fordel, det er klart at de yngre har vært veldig faglig oppdatert, og har hatt mer tid til studier enn oss med full jobb og familie, men vi som har jobbet en del har mye praksis vi kan knytte opp til pensum. Jeg vil absolutt anbefale det om du er klar for å sette andre deler av livet ditt på pause, for det er helt klart krevende. Selv har jeg valgt å sette en del av det sosiale livet mitt litt på pause. Anonymkode: a9935...c3c
PusheenPusheen Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 Da jeg studerte, hadde jeg flere over 45 på mitt studie, og det var ikke noe merkelig med det. De passa like godt inn i kullet som resten, selv om noen av oss var 20 år yngre. Jeg merket at de trengte litt ekstra tid og la inn litt mer innsats for å lære enkelte ting, men det var ikke verre enn at det gikk helt fint og de fikk alle bachelor.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tar master nå på deltid, ved siden av full jobb. Studiet er samlingsbasert, og hovedvekten av studentene har vært rundt 25, men vi er også noen over 40. Det har egentlig bare vært en fordel, det er klart at de yngre har vært veldig faglig oppdatert, og har hatt mer tid til studier enn oss med full jobb og familie, men vi som har jobbet en del har mye praksis vi kan knytte opp til pensum. Jeg vil absolutt anbefale det om du er klar for å sette andre deler av livet ditt på pause, for det er helt klart krevende. Selv har jeg valgt å sette en del av det sosiale livet mitt litt på pause. Anonymkode: a9935...c3c Så flott at du har gjort det! Er fullt klar over at det blir krevende, men tror jeg har kapasitet til å gjennomføre det nå når barna er eldre. Kan jeg spørre om samlingene er obligatoriske? Anonymkode: 0f088...d9f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tar master nå på deltid, ved siden av full jobb. Studiet er samlingsbasert, og hovedvekten av studentene har vært rundt 25, men vi er også noen over 40. Det har egentlig bare vært en fordel, det er klart at de yngre har vært veldig faglig oppdatert, og har hatt mer tid til studier enn oss med full jobb og familie, men vi som har jobbet en del har mye praksis vi kan knytte opp til pensum. Jeg vil absolutt anbefale det om du er klar for å sette andre deler av livet ditt på pause, for det er helt klart krevende. Selv har jeg valgt å sette en del av det sosiale livet mitt litt på pause. Anonymkode: a9935...c3c Tar du mer studielån da? Anonymkode: e5d95...962 1
ostekage Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Da jeg studerte nettbasert bachelor, var det flere i klassen som var i midten og slutten av 40-årene (jeg var 29 år den gangen). Alderen varierte, men det gjør ingenting. Husk at alle dere har et felles mål, og det er å fullføre studiet. Kjør på og søk, og LYKKE TIL!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vurderer å ta en bachelor som nettstudie/ samlingsbasert på et offentlig universitet. Er 48 år og har en god jobb. Er veldig i tvil på om jeg skal gjøre det. Studiet er relevant til jobben min, og gjør det først og fremst for egen utvikling samt oppdatere meg fagmessig for å få perspektiv og gjøre en bedre jobb. Håper jo at det er flere godt voksne som studerer, eller blir jeg 20 -30 år år eldre enn alle de andre. Noen med erfaring? Anonymkode: 0f088...d9f Halve klassen min var 45 -55. Elsket å studere som godt voksen! Anonymkode: 9ea67...ba6 1
Bondenisse Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 Nett- og samlingsbaserte studier har ofte mye høyere snittalder enn fulltid på campus. Rett og slett fordi de som kommer rett fra vgs vil ha det sosiale med å bo i studiebyen og møtes til forelesninger osv mens eldre studenter gjerne har etablert seg med jobb, familie og venner andre steder og ikke har tid til å møte opp daglig ☺️ ingen bekymring. Jeg har vært blant de yngste på mine studier nå, er 30. 1
Gjest Vecky Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 Da jeg studerte (sykepleie) var vi like mange på 40+ som under. Til og med ei i klassen som bikka 60 i løpet av studiet! Syns det var skikkelig fint at det var så god blanding i alder. Alle gikk godt overens og mange ble gode venner tross aldersforskjell
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Det gjør jeg, 36 år og skal begynne 2 året Anonymkode: ac309...2c2
TLR Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vurderer å ta en bachelor som nettstudie/ samlingsbasert på et offentlig universitet. Er 48 år og har en god jobb. Er veldig i tvil på om jeg skal gjøre det. Studiet er relevant til jobben min, og gjør det først og fremst for egen utvikling samt oppdatere meg fagmessig for å få perspektiv og gjøre en bedre jobb. Håper jo at det er flere godt voksne som studerer, eller blir jeg 20 -30 år år eldre enn alle de andre. Noen med erfaring? Anonymkode: 0f088...d9f Gjør det. Er det noe du har lyst til ikke la alder stoppe deg
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Skrevet 19. juli 2024 Har en venninne på 55 som akkurat er ferdig med første året av bachelor. I tillegg til mer enn full jobb. Jeg skal ta en selv neste år, skal studere i år og, men begynner på bachelor neste år. Jobber mer enn fult i turnus på sykehuset. Jeg er "bare" i 40 årene da, 4 barn. Anonymkode: 10dd3...209 2
Pierre666 Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vurderer å ta en bachelor som nettstudie/ samlingsbasert på et offentlig universitet. Er 48 år og har en god jobb. Er veldig i tvil på om jeg skal gjøre det. Studiet er relevant til jobben min, og gjør det først og fremst for egen utvikling samt oppdatere meg fagmessig for å få perspektiv og gjøre en bedre jobb. Håper jo at det er flere godt voksne som studerer, eller blir jeg 20 -30 år år eldre enn alle de andre. Noen med erfaring? Anonymkode: 0f088...d9f Jeg hadde en master som jeg tok i 20-årene. Men p.g.a. noen nye regler som kom fikk jeg også behov for en bachelor da jeg var over 50. Jobben min hadde gitt meg mye gratis til studiet. Så jeg gikk i gang med nettbasert studium, ikke samlinger. Jeg brukte helgene til studiet. Det gikk veldig greit og krevde ikke så mye av meg. Det kom nok mye at jeg hadde jobbet mye med økonomi i min vanlige jobb og fikk dermed mye gratis. Så 55 år gammel tok jeg en bachelor i økonomi med A uten å ha lest all verden. Jeg vet ikke om du er i samme situasjon som jeg var. Men hvis stoffet til bacheloren er ting du jobber med til daglig tror jeg du får veldig mye gratis. Er det helt nytt stoff blir det kanskje mer krevende. Men når man har vært i en jobbsituasjon i mange år har man lært seg en rasjonell måte å jobbe på. Så min erfaring er at man tilegner seg stoffet raskere enn da man kom helt uerfaren rett ut fra skolen 19 år gammel og gikk løs på et universitetsstudium. Om de andre studentene er 20-30 år yngre enn deg, hva gjør vel det? Du skal vel ha eksamen og ikke gjenoppleve den glade studietiden? Men litt spesielt var det jo å sitte der på eksamen på en skolepult igjen, 30 år siden forrige gang, bli passet på at eksamensvakter som var yngre enn en selv og se bare 20-åringer rundt seg i lokalet. Men det var bare litt artig. Sett i gang! Dette greier du lett! 1
ms. Perfect Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 Jeg er 43, og ferdig med første året på fleksibel sykepleie. Jeg elsker det rett og slett. Mulig jeg er i en slags midtlivskrise, for det gir med skikkelig energi, hvilket jeg trenger med to små på 2 og 4 år. Jeg jobber 50% i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Vurderer det selv fra neste år, og tenker at hvis det er nettstudium så møter man vel ikke de andre uansett? Eventuelt bare noen få samlinger. Så da spiller det vel ingen rolle hvor gamle de er. Eller er det lagt opp til mye gruppearbeid i løpet av studiet? Anonymkode: 90d6e...240
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 ms. Perfect skrev (5 minutter siden): Jeg er 43, og ferdig med første året på fleksibel sykepleie. Jeg elsker det rett og slett. Mulig jeg er i en slags midtlivskrise, for det gir med skikkelig energi, hvilket jeg trenger med to små på 2 og 4 år. Jeg jobber 50% i tillegg. Åå.. jeg har kommet inn på fleksibel sykepleie i år, og blir så glad for at du er fornøyd. Går du på USN? Hvordan foregår undervisningen? Hvor mye av den er i sanntid og hvor mye er opptak? Anonymkode: 70c47...889
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Så flott at du har gjort det! Er fullt klar over at det blir krevende, men tror jeg har kapasitet til å gjennomføre det nå når barna er eldre. Kan jeg spørre om samlingene er obligatoriske? Anonymkode: 0f088...d9f På mitt studie er det en oppmøteplikt på 80 %, men vet det varierer fra studiested til studiested. Vi har hatt fem samlinger i semesteret, og jeg har kun mistet én samling pga studiereise, så da fikk jeg samlingen godkjent uansett… Har en kollega som har tatt master samtidig ved et annet studiested, og arbeidskravene og eksamensformene er ganske forskjellig. Kan være verdt å sjekke ut om du ikke har bestemt deg for studiested ennå. Ellers har jeg opplevd at studiestedet og foreleserne har vært veldig behjelpelige, har måttet sykemelde meg fra eksamen et par ganger, bl.a. pga av covid, og fått utsatt arbeidskrav av ulike årsaker. Har fått masse hjelp og tilrettelegging ved behov ❤️ 4 hours ago, AnonymBruker said: Tar du mer studielån da? Anonymkode: e5d95...962 Jeg hadde et eller to semestre igjen som jeg kunne søke studielån, noe jeg gjorde, slik at jeg kunne jobbe litt redusert den første tiden, noe som hjalp meg mye siden barna mine fremdeles var relativt små da jeg startet. Anonymkode: a9935...c3c
ms. Perfect Skrevet 21. juli 2024 #18 Skrevet 21. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 20.47): Åå.. jeg har kommet inn på fleksibel sykepleie i år, og blir så glad for at du er fornøyd. Går du på USN? Hvordan foregår undervisningen? Hvor mye av den er i sanntid og hvor mye er opptak? Anonymkode: 70c47...889 Ja, jeg går på USN😊 Campus Notodden hvis du hører til i Telemark, torpomoen hvis du hører til gamle Viken. Vi hadde oppmøte på campus Kongsberg i august i fjor hvor vi ble presentert for opplegget, forventninger, studiegrupper osv. Ble litt kjent med hverandre, og lærerne. Studiegruppene var forhåndsinndelt etter geografi. Det er noen få fysiske oppmøter, i fjor hadde vi vel ett fysisk oppmøte med læringsopplegg, ellers for eksamener. Dere skal ha nasjonal eksamen i anatomi, fysiologi, biokjemi, og en lokal i mikrobiologi. Du bør laste ned MedEasy som pensum, de er kjempegode til å formidle og også foretrukket litteratur. Et døgn gratis tilgang👍🏻 Undervisningen er flippet, dvs at du først går gjennom pensum på egenhånd, og så møtes vi på webinar for å snakke om, stille spørsmål og ha litt refleksjoner rundt tema. Av og til er det gjester med på webinar som foreleser om bestemte tema. Det er ingenting i opptak, alt skjer på direkten. Det oppstartswebinar før hver læringssti (tema), fagwebinar etter noen dager og q&a-webinar innimellom. Fagwebinaret er vel lengst med ca 5 timer, de andre er vel 2. Du må bare sende meg pm om du vil ha flere erfaringer eller mine studietips underveis. For min del er dette opplegget helt fantastisk🤩 Endret 21. juli 2024 av ms. Perfect
Majer Skrevet 22. juli 2024 #19 Skrevet 22. juli 2024 Jeg er litt usikker på hvordan det er på sånne studier i Norge, men da jeg studerte i utlandet var jeg den yngste studenten da jeg var 29. Vil tro gjennomsnittet lå på rundt 40. Men det var executive
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Skrevet 27. juli 2024 Jeg er 45 og går en nettbasert bachelor nå. Helt ærlig har jeg lite kontakt med andre studenter, så jeg skal ikke være for skråsikker på snittalderen. Men jeg vet at det er noen flere på min alder i alle fall. Jeg elsker å studere som voksen og resultatene er langt bedre enn de var da jeg gikk et vanlig campus studie som ung. Anonymkode: 8a996...4bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå