Gå til innhold

Feil å ta betalt for hobbyer av familie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt skikkelig betalt og brukt argumentet deres tilbake; fordi vi er familie er det ufint å utnytte hverandre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjent problemstilling, og det er klart at du skal ta betalt. Jeg tror det ofte er tankeløshet bak, og at de fleste vil forstå at ting har en pris. Jeg er gift med en tømrer, har en venninne som er omskolert frisør, og en annen venninne som er dødsgod på å bake. Alle sammen blir stadig bedt om gratis tenester, men har måtte ta grep. Nei, det er ikke greit å bli invitert på familiemiddag for så å "bare nett" henge opp hyller, montere lister og snekre, uten at det er avtalt på forhånd, frisøren gir beskjed om at å bli invitert på kaffebesøk ikke inkluderer klipp av hele familien etterpå, og tar betalt for klipping,  kransekakeeksperten informerer om hvor mye mandler og pynt faktisk koster, og tiden det tar. Jeg har også en kollega som er amatørmaler, men flink, og hun tar 1500 for et bilde og er helt tydelig på det. Alle opplever at noen blir sure, men de fleste er oppegående nok til å ta perspektiv når en bare får opplyst at det handler om tid og penger. At du tar betalt vil folk forstå,det kan være vanskelig å si det, men gi beskjed, og si nei når du ikke har lyst. 

Anonymkode: 01682...200

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har støtt på noe av det samme. En svigersøster skulle ha strikket en genser for noen år siden. Str XL . Fikk ikke engang vekslepengene som ble igjen av garnkjøpet som betaling for mange timers jobb. Året etter skulle hun ha meg til å strikke masse julegaver for henne. Da sa jeg bare nei. Helt uaktuelt. Driver også og lager diverse ting for salg. Da har hun, og flere andre bekjente prøvd seg på å bare betale for materiellet. Selger da heller til andre til full pris enn å jobbe gratis. Klarer ikke å lage mange nok til å dekke forespørselen før jul, så da er jo valget enkelt med tanke på hvem jeg selger til.

Synes det er rimelig respektløst. Eneste jeg ikke tar betalt av for å lage noe er egne barn, samt mamma. Å stå for andres billige gaver / julegaver, det har jeg slutta med.

Anonymkode: 67aaf...25d

Er dette virkelig vanlig? I min omgangskrets og famile, blir denne problemstillingen sjelden et problem i det hele tatt. Og dersom det gjør det blir det gjerne en snakkis, det er ikke akseptert å forvente at andre skal jobbe gratis. 

Ble overrasket over at du opplever det så hyppig, trodde det bare var veldig spesielle folk som holdt på slik. Type ekstremt gjerrige, er jo ikke SÅ mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med bestillingsverk ja.

Min mor tør jeg innimellom spørre om å strikke noe (jeg kjøper garnet), men ikke andre. 

Men jeg vet hvor mye arbeid det er da. 

Eget initiativ = gave

Bestille = betale

Du oppfordrer jo ikke til å gjøre det liksom 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (41 minutter siden):

Jeg kan godt gi en tegning i gave til noen (etter ønske fra dem selv), men jeg tegner ikke gratis for venner og familie.

150 kr er så hårreisende lite at det nesten er et hån. Neste gang noen spør om noe gratis, må du bare være ærlig og si at du bruker såpass mye tid, energi og materialer på å lage noe, at du ønsker betaling. Hvis de blir sure, så fortell hvor mange timer du bruker, eller så kan du jo be dem om en byttehandel der de hjelper deg med noe de er gode på i tilsvarende antall timer. Eller så kan du si at du godt kan tegne eller brodere gratis, og så lager du noe kjempeenkelt av billige materialer som du bruker en halvtime til en time på. Blir de snurte sier du at dette er det du kan tilby gratis. Hvis de vil ha noe bedre, tar det mye lengre tid og du må bruke bedre utstyr og materialer, og da blir det dyrere.
Jeg regner med det er lite de har lyst å gi deg gratis som tar dem opp til 30 timer å gjennomføre?

De færreste kunstnere er profesjonelle som i at de lever av kunsten sin, men de aller fleste har skamvett nok til å betale for tiden og materialene som brukes, selv om kunstneren er familie eller venn/bekjent.
Jeg tegnet et portrett i str A3 på oppdrag for en nabo, og det tok meg i overkant av 8 timer. Jeg tok 1000 kr for jobben. Heldigvis ble det ingen diskusjon på prisen, og naboen var storfornøyd.

Heldigvis, for det høres ut som han fikk en veldig god pris!

Vet ikke om det gjelder deg, men mange kunstnere har problemer med å p verdsette sitt eget arbeid. Har en venninne som er utrolig flink å synge feks, tok mange år der hun "solgte seg altfor billig".  Heldigvis har det blitt bedre, og spesielt etter hun vant en kjent pris har det nok blitt enklere for henne.

Jeg, og mange jeg kjenner har brukt henne ved forskjellige anledninger, det er aldri for å få det billig, men fordi hun er utrolig flink, vi har råd til å betale, så hvorfor i alle dager skulle vi prute, de fleste tjener mer enn henne da det ikke er enkelt å livnære seg som musiker.

Men, hadde jeg ikke hatt råd til det, og det var en veldig viktig anledning som begravelse eller bryllup så hadde jeg ikke hatt problemer med å spørre henne om hun kunne gjort det som en tjeneste. Men vi har et veldig nært vennskap der vi hjelper hverandre en god del, jeg hadde ikke gjort det med mer perifere venner. 

Det ble en lang avhandling, poenget er at du ikke skal være redd for å ta deg betalt 

Endret av Menchit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menchit skrev (37 minutter siden):

Heldigvis, for det høres ut som han fikk en veldig god pris!

Vet ikke om det gjelder deg, men mange kunstnere har problemer med å p verdsette sitt eget arbeid. Har en venninne som er utrolig flink å synge feks, tok mange år der hun "solgte seg altfor billig".  Heldigvis har det blitt bedre, og spesielt etter hun vant en kjent pris har det nok blitt enklere for henne.

Jeg, og mange jeg kjenner har brukt henne ved forskjellige anledninger, det er aldri for å få det billig, men fordi hun er utrolig flink, vi har råd til å betale, så hvorfor i alle dager skulle vi prute, de fleste tjener mer enn henne da det ikke er enkelt å livnære seg som musiker.

Men, hadde jeg ikke hatt råd til det, og det var en veldig viktig anledning som begravelse eller bryllup så hadde jeg ikke hatt problemer med å spørre henne om hun kunne gjort det som en tjeneste. Men vi har et veldig nært vennskap der vi hjelper hverandre en god del, jeg hadde ikke gjort det med mer perifere venner. 

Det ble en lang avhandling, poenget er at du ikke skal være redd for å ta deg betalt 

Joda, jeg er nok litt redd for å virke grådig. 😅 Men samtidig er jeg såpass gammel at jeg tenker at dersom de ikke er villig til å betale for jobben, så er de ikke nok interessert. Jeg er jo heller ikke interessert i å gjøre gratis bestillingsverk. Da vil jeg heller bruke tid og energi på å tegne/male akkurat det jeg selv føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Menchit skrev (9 timer siden):

Er dette virkelig vanlig? I min omgangskrets og famile, blir denne problemstillingen sjelden et problem i det hele tatt. Og dersom det gjør det blir det gjerne en snakkis, det er ikke akseptert å forvente at andre skal jobbe gratis. 

Ble overrasket over at du opplever det så hyppig, trodde det bare var veldig spesielle folk som holdt på slik. Type ekstremt gjerrige, er jo ikke SÅ mange av dem.

Du aner ikke hvor mange av kundene mine som prøver seg på å diskutere pris. Og kjøper de to skal nr to omtrent være gratis. Eller de skal ha gratis frakt. Handler alt materiell på tilbud for å holde prisen lav. Ikke tatt noen prisøkning på tre år. Likevel prøver folk seg med skambud. 

Anonymkode: 67aaf...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Hva tenker de seg egentlig..? At de har rett på at du skal lage noe til dem? 

Jeg syr, og nei, jeg syr ikke uten betaling, med mindre det er jeg som gir det i gave av eget initiativ. 

Nei, jeg er ikke "profesjonell", men de har da ikke krav på at jeg skal gjøre gratis arbeid for dem i min fritid? For selv om det er hobbyen min, og noe jeg liker å gjøre, så er det forskjell på å lage noe JEG får bruk for og glede av, og noe jeg bare skal gi vekk, og som jeg gjerne ikke synes er gøy å lage engang.

For eksempel liker jeg ikke å sy bodyer, jeg synes det er dritt med kantebånd og trykk-knapper og bitte bitte små armhull. Det er ikke noe jeg ønsker å bruke den dyrebare fritiden min på, da vil jeg heller sy noe jeg faktisk synes er gøy å sy. Så om noen absolutt vil at jeg skal sy en body, så skal jeg ha betalt for det, for da blir tiden min brukt til noe som føles som arbeid, fremfor noe som føles som gøy. 

Anonymkode: 517e5...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rimelig enkelt. Enten betaler de, eller så gidder du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 14.07):

Jeg har diverse hobbyer hvor familiemedlemmer spør om jeg kan lage noe til dem. F.eks. tegning, hvor jeg tegner tilnærmet fotorealistiske portretter, og korsstingbroderi, hvor jeg ofte broderer i aida med veldig høy tetthet, ofte slik at det blir rundt 10 000-20 000 sting. Både en tegning og et broderi tar da ekstremt lang tid. Tegning er noe jeg har holdt på med hele livet og virkelig lært meg ordentlig, mens kvaliteten på korsstingene mine er så som så, men man ser ikke ujevnhetene pga. det er så smått :P Tid tar det likevel.

Vanligvis har jeg med glede tatt imot oppdrag fra familie som jeg har gjort gratis, for det er jo tross alt familie. Men jeg har begynt å verdsette min egen tid mer, og jeg har sagt til dem at hvis du skal "bestille" noe, så koster det. Ikke i nærheten av så mye som det hadde kostet for noen med tilsvarende erfaring og lignende tegninger/broderier, men en del mer enn 150 kr (som jeg en gang fikk i "symbolsk sum" for et portrett jeg hadde brukt 30+ timer på).

Det reagerer de på siden de er familie og mener at ettersom jeg ikke er profesjonell så har jeg ikke rett til å ta noe særlig med penger. Men jeg mener:

1. Bare fordi jeg ikke har valgt å satse profesjonelt på noe (som nesten ingen klarer å livnære seg på), betyr det ikke at arbeidet mitt ikke er verdt penger.

2. Jeg må tegne eller brodere et motiv jeg mest sannsynlig ikke hadde gjort ellers, og også ofte med et press om å bli ferdig. Selv om jeg har lyst til å lage det de ønsker, er rammene rundt det ikke helt 'frie'.

3. Skikkelig materiale koster.

Jeg lager ofte ting i gave eller på eget initiativ, og da tar jeg selvfølgelig ikke betalt, men det synes jeg er helt annerledes enn når det er en 'bestilling'.

Hva tenker dere? Tar dere betalt av deres familie?

Anonymkode: b980d...8f3

Da sier du at dere kan bytte tid og at de bruker like mye tid på ting du skulle gjort. Eller bare si nei om det ikke er noe du selv kunne tenkt deg å gjøre. 
Om jeg strikker noe til familie betaler de garnet, men jeg strikker bare ting jeg kunne tenkt meg å strikke og mangler noe å holde på med, jeg sier glatt nei om det ikke passer meg. 

Anonymkode: cc981...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ber om en tjeneste, og personen sier at de må ta betalt, er det helt sinnsykt frekt å protestere på det, samme hva det er. Betingelsene er satt, take it or leave it!! Frekke folk! 

Anonymkode: 5da62...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt

Jeg syns du kan be de dekke materialkostnadene, og så kan de gjøre deg en tjeneste tilsvarende tiden du har brukt på prosjektet, feks. lage middag for hele uken (du betaler for ingrediensene så det blir likt) som du kan fryse ned. Så kan du bruke tiden du sparer på å lage middag på å jobbe med prosjektet deres. Om du legger det frem slik så kanskje de skjønner at det er frekt å forvente at noen skal bruke mange timer av sin fritid for at de skal få noe tilnærmet gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At det er frekt å be folk lage gaver  for deg er helt klart, men dette med å ta betalt for alt skjønner jeg ikke.Dekke materialkostnader er selvsagt  men betaling utover det sp lenge det er gode venner og familie er rart for meg.

Anonymkode: 771d4...923

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da syns jeg de må betale for materiell i det minste, og at du får tilbake alle timene du bruker til hjelp når du trenger noe. Tar mange timer å strikke f.eks en genser, så det spørs jo om du trenger så mye hjelp av de du lager ting for 🙃.

Ville aldri ha spurt noen om å lage noe til meg uten å tilby betaling.

Anonymkode: 7319b...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tar betaling om du skal tegne noe/noen som ikke interesserer deg, og jeg hadde dratt på så prisen blir skikkelig. 

Anonymkode: 908c5...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...