AnonymBruker Skrevet 19. juli #1 Del Skrevet 19. juli Jeg har diverse hobbyer hvor familiemedlemmer spør om jeg kan lage noe til dem. F.eks. tegning, hvor jeg tegner tilnærmet fotorealistiske portretter, og korsstingbroderi, hvor jeg ofte broderer i aida med veldig høy tetthet, ofte slik at det blir rundt 10 000-20 000 sting. Både en tegning og et broderi tar da ekstremt lang tid. Tegning er noe jeg har holdt på med hele livet og virkelig lært meg ordentlig, mens kvaliteten på korsstingene mine er så som så, men man ser ikke ujevnhetene pga. det er så smått Tid tar det likevel. Vanligvis har jeg med glede tatt imot oppdrag fra familie som jeg har gjort gratis, for det er jo tross alt familie. Men jeg har begynt å verdsette min egen tid mer, og jeg har sagt til dem at hvis du skal "bestille" noe, så koster det. Ikke i nærheten av så mye som det hadde kostet for noen med tilsvarende erfaring og lignende tegninger/broderier, men en del mer enn 150 kr (som jeg en gang fikk i "symbolsk sum" for et portrett jeg hadde brukt 30+ timer på). Det reagerer de på siden de er familie og mener at ettersom jeg ikke er profesjonell så har jeg ikke rett til å ta noe særlig med penger. Men jeg mener: 1. Bare fordi jeg ikke har valgt å satse profesjonelt på noe (som nesten ingen klarer å livnære seg på), betyr det ikke at arbeidet mitt ikke er verdt penger. 2. Jeg må tegne eller brodere et motiv jeg mest sannsynlig ikke hadde gjort ellers, og også ofte med et press om å bli ferdig. Selv om jeg har lyst til å lage det de ønsker, er rammene rundt det ikke helt 'frie'. 3. Skikkelig materiale koster. Jeg lager ofte ting i gave eller på eget initiativ, og da tar jeg selvfølgelig ikke betalt, men det synes jeg er helt annerledes enn når det er en 'bestilling'. Hva tenker dere? Tar dere betalt av deres familie? Anonymkode: b980d...8f3 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 19. juli #2 Del Skrevet 19. juli Jeg hadde tatt betalt inden situasjonen, hadde selvfølgelig også tilbydd meg å betale. Hva med å be dem sette av tilsvarende antall timer til å utføre arbeid for deg. Feks vedlikehold av hus/hage, nedvask av hus osv 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Del Skrevet 19. juli Selvfølgelig skal du få betalt. Hvis de reagerer på det så vil jeg si at de er temmelig frekke. Hvis de ikke vil betale så er det bare å si at du har så mange andre prosjekter på gang at du ikke har tid. Anonymkode: d716c...37c 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #4 Del Skrevet 19. juli Si : Nei, det tar så mye tid at det orker jeg ikke. Anonymkode: b9ac7...8e5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #5 Del Skrevet 19. juli Tilbyr de seg i det minste å betale for materialkostnaden? For meg er det helt åpenbart at du skal få betalt (mer enn 150 kr for 30+ timers arbeid) Anonymkode: a6915...090 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #6 Del Skrevet 19. juli En velkjent problemstilling.. Jeg driver også med mange hobbyer, og noen tror at de omtrent gjør meg en tjeneste ved å bestille noe, siden jeg «synes det er så gøy å holde på med». Men det er ikke gøy å lage ting på bestilling. Det er den kreative biten som er gøy, å lage noe for egen del. Så jeg sier bare nei. Jeg har sagt til noen at jeg kan lære deg å brodere/strikke/sy/lage smykker/tegne, men det er de ikke interessert i. Å lage gaver er bare hyggelig, men jeg sier nei til rene bestillinger. Og ja, materialer er veldig dyrt!! Mye dyrere enn å kjøpe ting ferdig laget. Det skjønner jo heller ikke folk… Anonymkode: 45b7d...abb 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #7 Del Skrevet 19. juli 20 minutter siden, AnonymBruker said: Tilbyr de seg i det minste å betale for materialkostnaden? For meg er det helt åpenbart at du skal få betalt (mer enn 150 kr for 30+ timers arbeid) Anonymkode: a6915...090 Nei, jeg tror ikke de tenker på det engang, men de hadde nok gjort det hvis jeg hadde spurt. Selv om jeg har mine mistanker om at de ikke helt hadde trodd på hvor mye det egentlig koster. ts Anonymkode: b980d...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 19. juli #8 Del Skrevet 19. juli Hadde sagt: Det tar så lang tid, og koster mye, så jeg har dessverre valgt å si nei. Eller dere kan betale som andre gjør. Ja, jeg tar betaling fra familie 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 19. juli #9 Del Skrevet 19. juli Det er forskjell på om en bruker lang tid på en gave som en kanskje og kanskje ikke blir ferdig med til jul (eller når enn en ønsker å gi noe). Jeg kan godt gi bort noe jeg har laget med hobbyene mine, enda så mye tid jeg har brukt. Fordi jeg nettopp ønsket selv, hadde lysten og laget det jeg ønsket! Forskjellen blir når det som du sier er et "bestillingsverk", det tar hele lysta ut av det og blir til en jobb. Jeg er helt enig med deg, og ville forklart denne forskjellen for dem tydelig. Mange som ikke driver med lignende greier rett og slett ikke å tenke seg til det av seg selv. Gi dem sjansen til å forstå. Det blir også noe annet om de hadde sagt "hadde vært artig med et av bildene dine! Det ønsker jeg meg" og så kan du gjøre det eller ikke, opp til deg. Og om de ikke forstår, så kan du si at du har forsøkt å forklare, og slik er det med den saken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #10 Del Skrevet 19. juli Har støtt på noe av det samme. En svigersøster skulle ha strikket en genser for noen år siden. Str XL . Fikk ikke engang vekslepengene som ble igjen av garnkjøpet som betaling for mange timers jobb. Året etter skulle hun ha meg til å strikke masse julegaver for henne. Da sa jeg bare nei. Helt uaktuelt. Driver også og lager diverse ting for salg. Da har hun, og flere andre bekjente prøvd seg på å bare betale for materiellet. Selger da heller til andre til full pris enn å jobbe gratis. Klarer ikke å lage mange nok til å dekke forespørselen før jul, så da er jo valget enkelt med tanke på hvem jeg selger til. Synes det er rimelig respektløst. Eneste jeg ikke tar betalt av for å lage noe er egne barn, samt mamma. Å stå for andres billige gaver / julegaver, det har jeg slutta med. Anonymkode: 67aaf...25d 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #11 Del Skrevet 19. juli 19 minutter siden, AnonymBruker said: En velkjent problemstilling.. Jeg driver også med mange hobbyer, og noen tror at de omtrent gjør meg en tjeneste ved å bestille noe, siden jeg «synes det er så gøy å holde på med». Men det er ikke gøy å lage ting på bestilling. Det er den kreative biten som er gøy, å lage noe for egen del. Så jeg sier bare nei. Jeg har sagt til noen at jeg kan lære deg å brodere/strikke/sy/lage smykker/tegne, men det er de ikke interessert i. Å lage gaver er bare hyggelig, men jeg sier nei til rene bestillinger. Og ja, materialer er veldig dyrt!! Mye dyrere enn å kjøpe ting ferdig laget. Det skjønner jo heller ikke folk… Anonymkode: 45b7d...abb Det er nettopp det!! De tror de gjør oss en tjeneste 😆 Jeg får nok bare begynne å si nei, jeg også. Tusen takk for svar, alle sammen! Anonymkode: b980d...8f3 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #12 Del Skrevet 19. juli Det er jo helt uhørt! Det samme med folk som mener frisørvenner skal klippe håret til hele familien. Jeg er selv ingeniør, og det hadde vært helt uaktuelt å prosjektere tilbygg til huset, garasje eller ny hytte for venner og slekt på dugnad. Hvis de ikke setter pris på arbeidet du legger ned, så kan de jo heller kjøpe noe på butikken. Jeg hadde aldri fått meg til å bestille noe sånt av noen, og ikke tro jeg skulle betale. Anonymkode: d5e11...22b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 19. juli #13 Del Skrevet 19. juli De vet vel ikke hvor mye tid, arbeid osv det kreves. Det er ikke uvanlig. Du må nesten opplyse dem om dette. Og si at det du har sagt her. Vi kan aldri ta fullt betalt for håndarbeid, det har ingen råd til, ingenting hadde blitt like solgt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #14 Del Skrevet 19. juli «Om du jobber like mange timer gratis for meg.» Også gir du et overslag - jeg bruker vanligvis 30-40 timer på å lage det. «Kan trenge hjelp med alt fra plenklipp til klesvask om jeg skal gjøre denne jobben for deg, for det tar uhorvelig mye tid.» Om de griner på nesen og protesterer, synes du er urimelig, vær påtatt sjokkert og - «du har ikke tid til å hjelpe meg, men vil at JEG skal bruke 30-40 timer på DEG…..??!» Folk må få det inn med teskje. Anonymkode: 030de...dbb 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #15 Del Skrevet 19. juli 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har støtt på noe av det samme. En svigersøster skulle ha strikket en genser for noen år siden. Str XL . Fikk ikke engang vekslepengene som ble igjen av garnkjøpet som betaling for mange timers jobb. Året etter skulle hun ha meg til å strikke masse julegaver for henne. Da sa jeg bare nei. Helt uaktuelt. Driver også og lager diverse ting for salg. Da har hun, og flere andre bekjente prøvd seg på å bare betale for materiellet. Selger da heller til andre til full pris enn å jobbe gratis. Klarer ikke å lage mange nok til å dekke forespørselen før jul, så da er jo valget enkelt med tanke på hvem jeg selger til. Synes det er rimelig respektløst. Eneste jeg ikke tar betalt av for å lage noe er egne barn, samt mamma. Å stå for andres billige gaver / julegaver, det har jeg slutta med. Anonymkode: 67aaf...25d Uff, det var skikkelig, skikkelig kjipt av henne! Synes alle som ønsker seg en hjemmestrikket genser burde sett seg ut en eller annen oppskrift på nett og prøvd å finne den nødvendig mengden garn og se hvor mye det koster... Det er helt sinnsykt dyrt, spesielt for litt bedre materialer, og i større størrelser. Og det med å bli brukt til billig julegave kjenner jeg meg dessverre igjen i 😅 Ofte med helt urealistiske forespørsler mtp tid og pris. Jeg vil ikke måtte slite meg ihjel for at noen andre skal spare litt på julegaver. ts Anonymkode: b980d...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #16 Del Skrevet 19. juli Det er ikke aktuelt overhode å ta imot bestilling uten å få betalt. Minstelønn ganger timer pluss materialer som minimum til de som er frekke nok til å mene at talent og kunnskap etter år med å drive med hobbien ikke har en verdi. Det er de som vil ha resultatet av all tiden og erfaringen, da får de verdsette den også eller innse at de faktisk ikke har råd til å bestille. Jeg kan fint ta bare materialkostnader for de som genuint verdsetter arbeidet og gir gladelig bort ting jeg har lagd fordi jeg selv har hatt lyst å lage. Anonymkode: 933fa...b15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #17 Del Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): «Om du jobber like mange timer gratis for meg.» Også gir du et overslag - jeg bruker vanligvis 30-40 timer på å lage det. «Kan trenge hjelp med alt fra plenklipp til klesvask om jeg skal gjøre denne jobben for deg, for det tar uhorvelig mye tid.» Om de griner på nesen og protesterer, synes du er urimelig, vær påtatt sjokkert og - «du har ikke tid til å hjelpe meg, men vil at JEG skal bruke 30-40 timer på DEG…..??!» Folk må få det inn med teskje. Anonymkode: 030de...dbb Denne var utrolig bra🤣🤣 Anonymkode: b893f...566 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 19. juli #18 Del Skrevet 19. juli Jeg har til og med bekjente som mener at jeg skal jobbe gratis for dem, selv om det ikke en gang er hobby, men jobben min! Familien er ikke sånn, heldigvis! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 19. juli #19 Del Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Tilbyr de seg i det minste å betale for materialkostnaden? For meg er det helt åpenbart at du skal få betalt (mer enn 150 kr for 30+ timers arbeid) Anonymkode: a6915...090 Veldig enig, et minimum er at de betaler for materialene. Det er jo direkte frekt å forvente at TS ikke bare skal bruke mange arbeidstimer, men også ha utgifter på det disse slektningene ønsker seg. TS, fra nå av synes jeg du skal sette foten ned. Du skal prioritere det du selv ønsker å lage, og kan foreslå for slektningene at de kan betale for det du lager, ev. ønske seg ting til jul/bursdag. Og hvis de skal betale, skal de betale FØR du starter på prosjektet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 19. juli #20 Del Skrevet 19. juli Jeg kan godt gi en tegning i gave til noen (etter ønske fra dem selv), men jeg tegner ikke gratis for venner og familie. 150 kr er så hårreisende lite at det nesten er et hån. Neste gang noen spør om noe gratis, må du bare være ærlig og si at du bruker såpass mye tid, energi og materialer på å lage noe, at du ønsker betaling. Hvis de blir sure, så fortell hvor mange timer du bruker, eller så kan du jo be dem om en byttehandel der de hjelper deg med noe de er gode på i tilsvarende antall timer. Eller så kan du si at du godt kan tegne eller brodere gratis, og så lager du noe kjempeenkelt av billige materialer som du bruker en halvtime til en time på. Blir de snurte sier du at dette er det du kan tilby gratis. Hvis de vil ha noe bedre, tar det mye lengre tid og du må bruke bedre utstyr og materialer, og da blir det dyrere. Jeg regner med det er lite de har lyst å gi deg gratis som tar dem opp til 30 timer å gjennomføre? De færreste kunstnere er profesjonelle som i at de lever av kunsten sin, men de aller fleste har skamvett nok til å betale for tiden og materialene som brukes, selv om kunstneren er familie eller venn/bekjent. Jeg tegnet et portrett i str A3 på oppdrag for en nabo, og det tok meg i overkant av 8 timer. Jeg tok 1000 kr for jobben. Heldigvis ble det ingen diskusjon på prisen, og naboen var storfornøyd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå