AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 Har signert uføreforsikring for 4 mnd siden, men er "karantenetid" på 12 mnd eller hva det heter. Fikk det fordet min mor har fått påvist ms og angret på at hun ikke hadde det da hun lever med dårlig økonomi nå. Saken er den at jeg har møtt veggen etter alt for mye jobb og hadde tidenes panikk angst i natt med puste stopp, men tør omtrent ikke gå til legen å få hjelp i redsel for at dette skal gå ut over forsikringen eller at depresjon og andre psykiske lidelser kan gjøre at forsikringen blir dyrere eller trukket og jeg ikke kan bli uføre grunnet dette, da jeg bare har hatt den 4 mnd. Er det noen med erfaring? Anonymkode: c222d...5d0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Karenstiden på 12 mnd handler om at du ikke får utbetaling hvis du er sykemeldt i mer enn 1 år for sykdom som oppstår i den perioden. Du blir ikke trukket i forsikring for å få helsehjelp innenfor karenstiden. Anonymkode: d5ca0...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Karenstiden på 12 mnd handler om at du ikke får utbetaling hvis du er sykemeldt i mer enn 1 år for sykdom som oppstår i den perioden. Du blir ikke trukket i forsikring for å få helsehjelp innenfor karenstiden. Anonymkode: d5ca0...4b5 Er du helt sikker på dette? Kan det være forskjellige vilkår hos de forskjellige selskapene? Ts, jeg var heldig og hadde forsikring gjennom jobben, den krevde ikke helseattest. Fikk derfor erstatning når jeg ble ufør pga ptsd til tross for at jeg har en historie med angst, depresjon og Adhd. Erstatningen er gull verdt, hadde ikke kunnet hatt det livet jeg har uten. Selv om jeg har max trygd i tillegg. Vil anbefale deg å lese vilkårene, samt vurdere din egen helse nøye. Siden du bruker utrykket møtt veggen så tenk ordentlig gjennom om du er 100% sikker på at det er forbigående. En del som blir sykemeldt med dem "diagnosen" innledningsvis blir uføre. Hvis du er usikker så hold ut! Kutt ned på alt annet enn jobb, gjør jobben så stressfri som mulig, mediter (viktig!) få nok søvn, spis sundt, og pass på å ta del i noe sosialt eller ta del i fellesskap som gir deg noe også, det er undervurdert når det kommer til psykisk helse. Og selvfølgelig aktivitet. Dette er mange ting p passe på for en som har møtt veggen, men hadde gjort alt for å ikke risikere å miste forsikringen. Anonymkode: f1f7f...031 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er du helt sikker på dette? Kan det være forskjellige vilkår hos de forskjellige selskapene? Ts, jeg var heldig og hadde forsikring gjennom jobben, den krevde ikke helseattest. Fikk derfor erstatning når jeg ble ufør pga ptsd til tross for at jeg har en historie med angst, depresjon og Adhd. Erstatningen er gull verdt, hadde ikke kunnet hatt det livet jeg har uten. Selv om jeg har max trygd i tillegg. Vil anbefale deg å lese vilkårene, samt vurdere din egen helse nøye. Siden du bruker utrykket møtt veggen så tenk ordentlig gjennom om du er 100% sikker på at det er forbigående. En del som blir sykemeldt med dem "diagnosen" innledningsvis blir uføre. Hvis du er usikker så hold ut! Kutt ned på alt annet enn jobb, gjør jobben så stressfri som mulig, mediter (viktig!) få nok søvn, spis sundt, og pass på å ta del i noe sosialt eller ta del i fellesskap som gir deg noe også, det er undervurdert når det kommer til psykisk helse. Og selvfølgelig aktivitet. Dette er mange ting p passe på for en som har møtt veggen, men hadde gjort alt for å ikke risikere å miste forsikringen. Anonymkode: f1f7f...031 Ja, så lenge man ikke får en sykdom som gjør at man sykemeldes i mer enn ett år eller blir ufør, kan man selvsagt gå til lege og få helsehjelp. De aller fleste tilstander er i grunn forbigående, også å møte veggen. Jeg har selv møtt veggen på jobb og var ganske raskt tilbake i jobb ved at jeg skiftet jobb. Anonymkode: d5ca0...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 Er det ikke noe med at sykdom ikke skal inntreffes Ila de 12 første månedene? Hvis ts blir ufør grunnet sykdom som skjer innen de 12 første månedene så gjelder ikke ufør forsikringen? forsikringen kan innhente opplysninger fra lege. Anonymkode: e7304...74d 1
Purple_Pixiedust Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Jeg tegnet forsikring juni 2016 med to års karenstid. Ble 50% sykemeldt september 2016 og 100% sykemeldt desember 2016. Kom meg ikke tilbake i jobb. I 2019 minnet bankdamen meg på uføreforsikringen og at karensperioden var over slik at jeg kunne søke om utbetaling. Forsikringsselskapet prøvde seg på å gi avslag, men jeg skrev en klage på det hvor jeg tilbakeviste hvert punkt de mente var grunn til å avvise utbetaling. Så jeg fikk medhold og utbetaling. Årene med karenstid betyr ikke at hvis du blir syk den perioden så er ikke forsikringen gyldig. Den betyr bare at du ikke kan kreve utbetaling den tiden som er gjeldende. Slik var det i hvert fall i DNB livsforsikring. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke noe med at sykdom ikke skal inntreffes Ila de 12 første månedene? Hvis ts blir ufør grunnet sykdom som skjer innen de 12 første månedene så gjelder ikke ufør forsikringen? forsikringen kan innhente opplysninger fra lege. Anonymkode: e7304...74d Dette jeg og tenkte på ja, ts Anonymkode: c222d...5d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå