Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å by på en leilighet i et bygg fra 2018, men de som selger har ikke samsvarserklæringen på det elektriske. De sier de ikke har gjort noe nytt, så antar ting er på stell, men er litt bekymret for hva slags konsekvenser dette kan ha for meg i lengden dersom jeg kjøper. Det er snakk om selveier.

De som gjorde det elektriske er påkrevd å ha beholde dokumentet i minst 5 år, men denne fristen har jo gått. Hvor stor er sjansen for at jeg kan finne samsvarserklæringen i ettertid?

Anonymkode: de233...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Uhh whut. Hvordan har de fått ferdigattest fra kommunen uten samsvarserlæringen? Her har kommune og ansvarlig søker gjort en grundig feil

Anonymkode: 3e031...5ff

AnonymBruker
Skrevet

På ett 6 år gammelt bygg? Jeg hadde ikke brydd meg. Har aldri vert samsvarserklæring på noen av husene vi har kjøpt men vi hadde det på ett vi solgte for der hadde en eldre mann knotete med mye rart så før salg hadde vi elektriker til å rydde opp og skrive erklæring.

Anonymkode: 358ea...58b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uhh whut. Hvordan har de fått ferdigattest fra kommunen uten samsvarserlæringen? Her har kommune og ansvarlig søker gjort en grundig feil

Ja, er sykt rart. Lurer egt. på om de ikke bare har rotet det bort eller at det ligger et sted uten at de har fått det med seg 🤷‍♀️
Har funnet andre som selger fra samme prosjekt, men ikke samme bygning, som har samsvarserklæringen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om selger ikke har kopi er det en del av byggesaken og skal være å finne der. Sjekk med kommunearkivet, du kan be om å få innsyn.

Anonymkode: ba568...af0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man får ikke ferdigattest uten samsvarserklæringer for alt i bygget, så den er nok bare borte i papirmølla. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Man får ikke ferdigattest uten samsvarserklæringer for alt i bygget, så den er nok bare borte i papirmølla. 

Dette. Det er bare å ringe utbygger for å bli satt i kontakt med el-firma de brukte for å få papirene tilsendt elektronisk. 

Anonymkode: f38c5...23c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, er sykt rart. Lurer egt. på om de ikke bare har rotet det bort eller at det ligger et sted uten at de har fått det med seg 🤷‍♀️
Har funnet andre som selger fra samme prosjekt, men ikke samme bygning, som har samsvarserklæringen sin.

Gå inn i saksarkivet i kommunen. Mulig det er en signatur der. Hvis ikke må ansvarlig søker og kommunen rydde opp

Skrevet

Sløv eiendomsmegler som ikke har jaktet de dokumentene da. De burde jo egentlig ligge i boligmappa

AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke den å ligge i sikringsskapet? Ellers ligger det i kommunearkivet, bare å etterspørre kommunen. 

Anonymkode: 1e75d...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring elektroinstallatøren og be om kopi, de har den garantert selv om det er gått mer enn fem år. 

Anonymkode: 9ea71...656

AnonymBruker
Skrevet

Dersom verken elektrikeren eller kommunen klarer å hoste opp papirene ville jeg i alle fall stått over. Da er det nok noe krøll. 

Anonymkode: d8c66...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...