AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #1 Skrevet 19. juli 2024 I forbindelse med en undersøkelse av en skade i armen min, og som medisinstudent med et ønske om å forstå en skade jeg pådro meg i barndommen, fikk jeg utlevert hele legejournalen min, som jeg nå leser gjennom. Det er veldig interessant, men samboeren min har også lyst til å lese den. Jeg sa nei, at det er uaktuelt på alle måter at hun skal lese min legejournal. Da ble hun sur og sa: "Vi skal ikke ha noen hemmeligheter i forholdet vårt. Det er jo historien før meg." Problemet er at jeg har veldig mye privat i journalen, inkludert tilbakemeldinger fra psykologer og epikriser som er på mange måter flaue. Overreagerer jeg, eller burde samboeren få lese journalen min? Anonymkode: 7cfa3...aa4 2 24 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #2 Skrevet 19. juli 2024 Du bestemmer helt selv om andre skal lese din journal eller ikke. Det er privat informasjon som hun ikke har rett på å vite. Anonymkode: b0642...b52 29 3 12
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #3 Skrevet 19. juli 2024 Du overreagerer ikke, og hun burde ikke få lese hele journalen din. Hun burde egentlig ikke be om det heller. Selvfølgelig helt greit om hun av ren interesse vil se på en journal, og noen kan sikkert synes det er litt spennende å se på den med en som antagelig har noe større fagkompetanse enn en selv og kan forklare et og annet. Men hun kan selvfølgelig ikke regne med å se på andres journaler, og jeg synes det er litt på grensen bare å spørre. Å reagere sånn du beskriver, og prøve å trykke på "ingen hemmeligheter"-knapper når du sier nei, er i hvert fall milevis utenfor okay oppførsel. Anonymkode: 20aae...a2b 30 2 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #4 Skrevet 19. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du overreagerer ikke, og hun burde ikke få lese hele journalen din. Hun burde egentlig ikke be om det heller. Selvfølgelig helt greit om hun av ren interesse vil se på en journal, og noen kan sikkert synes det er litt spennende å se på den med en som antagelig har noe større fagkompetanse enn en selv og kan forklare et og annet. Men hun kan selvfølgelig ikke regne med å se på andres journaler, og jeg synes det er litt på grensen bare å spørre. Å reagere sånn du beskriver, og prøve å trykke på "ingen hemmeligheter"-knapper når du sier nei, er i hvert fall milevis utenfor okay oppførsel. Anonymkode: 20aae...a2b Jeg syns det er litt på grensen; personlig ville jeg aldri ha spurt om noe sånt. Det ville vært annerledes om min samboer bare ville se den aktuelle informasjonen jeg leser om (skaden), som egentlig ikke er så privat. Men i journalen er det tilbakemeldinger fra psykologer og diverse legevaktsepikriser som er flaue og private for meg. Kommer til å brenne opp journalen når jeg er ferdig med den, så den ikke havner i hendene hennes 😂 Anonymkode: 7cfa3...aa4 13 2 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #5 Skrevet 19. juli 2024 Jeg, som helsepersonell, kunne funnet på å spurt min samboer om det, men av faglig interesse. Men samtidig hatt full respekt for om hen ikke ønsket at jeg skulle ha lest. Dette er informasjon om deg, som pasient. Og noe du eier selv. Anonymkode: 44fce...e2b 8 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 Hun har ingenting med å lse din journal, uansett grunn. Ville faktisk låst inn papirene om du har den i fysisk kopi, eller sørget for at den var kryptert om den er elektronisk. Ville faktisk ikke stolt på henne om hun var alene i huset og den var tilgjengelig. Anonymkode: 31c74...703 5 1 9
KaraThrace Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 (endret) Det er ikke bare på grensen, det minner om manipulasjon. Du har rett på dine hemmeligheter, i ALLE FALL når det gjelder din egen helsehistorikk. Når det er sagt, hvis du har snakket mye om den journalen og selv sier at det er skikkelig interessant, og kanskje hun er medisinstudent selv? Jeg skjønner interessen hennes, men formuleringen om ingen hemmeligheter er helt dust. Ville absolutt ikke delt, men kanskje du kan ha høytlesning av noen ting som du VIL dele! Morsomme, sjokkerende, merkelige ting..? Edit: Vil omformulere meg til å si jeg er helt enig med de som sier at dette ikke er en «hemmelighet». Endret 19. juli 2024 av KaraThrace 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 Hadde aldri spurt om det, og hadde ikke hatt noen interesse av å lese det. Det er heller ikke å ha hemmeligheter, det er å ha et privatliv. Anonymkode: 7916d...91f 8 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I forbindelse med en undersøkelse av en skade i armen min, og som medisinstudent med et ønske om å forstå en skade jeg pådro meg i barndommen, fikk jeg utlevert hele legejournalen min, som jeg nå leser gjennom. Det er veldig interessant, men samboeren min har også lyst til å lese den. Jeg sa nei, at det er uaktuelt på alle måter at hun skal lese min legejournal. Da ble hun sur og sa: "Vi skal ikke ha noen hemmeligheter i forholdet vårt. Det er jo historien før meg." Problemet er at jeg har veldig mye privat i journalen, inkludert tilbakemeldinger fra psykologer og epikriser som er på mange måter flaue. Overreagerer jeg, eller burde samboeren få lese journalen min? Anonymkode: 7cfa3...aa4 Nei. Hun er frekk. Hun gar ingenting med å lese den om du ikke ønsker det. Og noe hun bør respektere Anonymkode: 95013...f85 6 3
powerpuffen Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Hvorfor i all verden spør hun om å få lese din journal? Har hun tilbudt deg å lese hennes? Det ville aldri falt meg inn å lese noen andre sin journal? Det har ingen andre enn du selv rett på. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 Du har rett på et privatliv selv om du er sammen med noen. Anonymkode: 9c69f...558 5 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Skrevet 19. juli 2024 Sykehournalen din er ikke en «hemmelighet», det er privat. To veldig forskjellige ting. Hun har ikke noe med den å gjøre. Anonymkode: c2aae...b15 13 1 9
Melus Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde aldri spurt om det, og hadde ikke hatt noen interesse av å lese det. Det er heller ikke å ha hemmeligheter, det er å ha et privatliv. Anonymkode: 7916d...91f Enig i denne. 2
Blåttvann Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 (endret) Kunne ikke falt meg inn å spørre partner om noe sånt. Men hvis jeg var så frekk så hadde jeg nok begynt å kverne på det hvis han sa nei. 😅 Hvorfor ikke liksom? (Selv om det egentlig sier seg selv. På tross av hva som sier seg selv så hadde min partner fått lese min journal selv om det står MYE i den). Så hun skulle aldri ha spurt, men når hun først har spurt så setter det igang noen tankeprosesser. Det er visse ting man aldri spør om, som hvorfor partner elsket sin ex, hva han likte best ved sexen med henne f.eks. Man vil jo ikke egentlig ha svar. Endret 19. juli 2024 av Blåttvann 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Hun virker rett og slett ikke helt god, spør du meg.. Anonymkode: f2dab...5e1 4 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 Min er som en gammal telefonkatalog sikkert, hadde ikke latt partner lese den heller. Hvorfor.. Anonymkode: e783f...359 1
MiominMio Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 Følelsesmessig utpressing som din samboer driver med har jeg svært lite til overs for. Du bestemmer hva du vil dele og så får hun lære seg litt bedre kommunikasjon. 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #18 Skrevet 19. juli 2024 Hun har ikke noe med det. Hun kan være så nysgjerrig hun bare vil, men det er jo altså opp til deg å bestemme hva hun skal og ikke skal vite. Hjemme hos oss har vi heller ikke for vane å utlevere hva som har skjedd på en legetime eller lignende, vi deler frivillig det vi vil, og vil vi ikke, så er jo det også greit. Og det er opp til den det gjelder å ta det opp, den andre skal ikke åpne den døren. Kjenner jeg blir litt irritert, fordi jeg har en svigermor som ønsker å vite alt som skjer med sønnen når han er hos legen, og blir direkte masete når han ikke ønsker å svare (utfyllende) på det. Synes det er en uting at man skal være nødt å dele sånt. Eller, nei, det er en uting at folk mener de har rett på å få vite. Anonymkode: 69d1d...fa2 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #19 Skrevet 19. juli 2024 Veldig spesielt å spørre om å få lese, i det hele tatt - selv samboere og ektefeller må ha lov til å ha levd et liv og ha historier som ikke skal brettes ut for den andre siden. Det høres mer ut som grafsing i andres aller mest private. Anonymkode: 9bf76...514 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #20 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg, som helsepersonell, kunne funnet på å spurt min samboer om det, men av faglig interesse. Men samtidig hatt full respekt for om hen ikke ønsket at jeg skulle ha lest. Dette er informasjon om deg, som pasient. Og noe du eier selv. Anonymkode: 44fce...e2b Du, som helsepersonell har ikke interesse av å lese journalen til din samboer, med mindre vedkommende spør om hjelp til å forstå sine sine tidligere skader. Ts: dette er din journal, og hun har overhodet ikke rett til å klikke over at du nekter henne innsyn i din journal. Dette kommer fra en jurist 😁 Anonymkode: 6d262...cf9 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå