Gå til innhold

Kan jeg bruke Canoderm(5%) på hendene? Dyshidrotisk eksem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg er i utlandet, har vært her i 3 mnd. Og er 99% sikker på at jeg har fått Dyshidrotisk eksem, kløende, sprukne, ekstremt tørre hender, pga den sinnsyke varmen.

Uansett, hørt at kortison hjelper.
Men tok med meg en Canoderm, hjelper den noe? Den hjelper jo mot atopisk eksem, blir det helt ulikt?

Anonymkode: 5cc81...808

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om kortison er sterkere enn Canoderm?

Skrevet

Hvis du mener du har dyshidrotisk eksem så bør du komme deg til legen og få riktig kortisonkrem. Canoderm er ofte fin mot eksem (tørr hud) for mange. Kortison er sterke saker for huden.

AnonymBruker
Skrevet

Kortisonkrem er et helt annet produkt enn canoderm (dette er karbamid) så det kan ikke sammenlignes mtp om det er sterkere. Canoderm inneholder ikke kortison. Canoderm er veldig effektivt i kombinasjon med en kortisonkrem ved eksem, og canoderm kan også brukes forebyggende slik at man ikke får eksemutbrudd. Men hvis man har et ordentlig utbrudd vil ikke canoderm alene være tilstrekkelig. 

Du kan gå til lege i utlandet og få resept på en kortisonkrem. Hvis du har reiseforsikring kan du høre med dem om de kan dekke dette.

Anonymkode: 2a872...038

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (19 minutter siden):

Hvis du mener du har dyshidrotisk eksem så bør du komme deg til legen og få riktig kortisonkrem. Canoderm er ofte fin mot eksem (tørr hud) for mange. Kortison er sterke saker for huden.

Ja, er 99% sikker på det. Har brødre med samme. Men lege her jeg er er ganske vanskelig. Kan jeg ikke prøve med Canoderm og se om det hjelper litt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kortisonkrem er et helt annet produkt enn canoderm (dette er karbamid) så det kan ikke sammenlignes mtp om det er sterkere. Canoderm inneholder ikke kortison. Canoderm er veldig effektivt i kombinasjon med en kortisonkrem ved eksem, og canoderm kan også brukes forebyggende slik at man ikke får eksemutbrudd. Men hvis man har et ordentlig utbrudd vil ikke canoderm alene være tilstrekkelig. 

Du kan gå til lege i utlandet og få resept på en kortisonkrem. Hvis du har reiseforsikring kan du høre med dem om de kan dekke dette.

Den er god!

Men kan jeg prøve med Canoderm, og en feit fuktighetskrem først, se om det hjelper noe? Har ikke sånn kjempeutbrudd, men det klør noe, og det er noe sprekker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den er god!

Men kan jeg prøve med Canoderm, og en feit fuktighetskrem først, se om det hjelper noe? Har ikke sånn kjempeutbrudd, men det klør noe, og det er noe sprekker. 

Trenger ikke feit fuktighetskrem før du bruker canoderm. Sannsynligvis trenger du kortisonkrem. Det kan være et apotek der du er selger kortisonkrem reseptfritt til og med

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke feit fuktighetskrem før du bruker canoderm. Sannsynligvis trenger du kortisonkrem. Det kan være et apotek der du er selger kortisonkrem reseptfritt til og med

Skal sjekke opp. Men vil helst ikke gå rett på kortison, før jeg har prøvd de mildere variantene. Tror du ikke canoderm alene kan hjelpe bittelitt? Er jo for eksem, men en annen type.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal sjekke opp. Men vil helst ikke gå rett på kortison, før jeg har prøvd de mildere variantene. Tror du ikke canoderm alene kan hjelpe bittelitt? Er jo for eksem, men en annen type.

Det er ingenting farlig med å bruke kortisonkrem over en kortere periode. Det er ikke noe man trenger å være redd for. Jeg bruker selv dermovat ved eksemutbrudd som er klassifisert som en ekstra sterk kortisonkrem, og det er ingenting som farlig skjer med kroppen min på noen måte av å bruke det. Får ikke tynnere hud eller noe, da jeg ikke bruker det i ukesvis i strekk. 

Personlig tror jeg ikke canoderm vil hjelpe deg noe særlig,nei, men du kan selvsagt prøve. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...