Gå til innhold

Hva er sommermiddagen for deg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sommermiddagen for Deg

Anonymkode: e4548...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ultimate sommermiddagen er noe godt å grille, f.eks en god biff. Gjerne med bakt potet til. Nam nam. :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er sommermiddager knyttet til råvarer som er i sesong om sommeren. Makrell, nypoteter, blomkål eller sommerkål, kanskje en agurksalat med litt reddiker, rømme og dill er et godt eksempel. Dampede neper til kjøtt eller fisk er også noe jeg bare spiser midt om sommeren. Og selvsagt alle slags desserter/bakverk som involverer friske bær i sesong.

Ellers er det noen forretter vi typisk bare lager om sommeren når det er ekstra varmt. Østers med salsa av norske tomater og frisk chili, eller spekeskinke med sorbet av melon og mango med mynte, basilikum, olivenolje og pepper - begge med iskald champagne til. Eller gazpacho, gjerne med agurk byttet ut med vannmelon, og med grillet rød paprika i, toppet med noen nye norske småtomater, litt feta, isbit og friske urter nyplukket fra hagen.

Anonymkode: d81cb...3f3

• Liker 5
Skrevet

Sommerens grønt i ulike varianter 🥰😋

Elsker alt med blomkål. Er vokst opp med bakt, kokt, dampet, og gratinert blomkål i ulike varianter. Gjerne med ostesaus og sommerskinke. 
Min lette versjon som voksen er blomkål med næringsgjær på. Det gir ostete smak, og jeg slipper å lage ostesaus. Røkt tofu er utrolig godt til! 

Jeg elsker store skåler «bowls» med masse digg. Dampet blomkål med næringsgjær, dampet norsk sommerkål, og salat av norske tomater, spirer, agurk, hjertesalat, og hva annet jeg kommer over av norske varer, samt mye annet digg som mais og sopp. Har gjerne seitan, røkt tofu, eller edamamebønner til, eller hva enn jeg har tilgjengelig av protein. Liker også å ha kokte poteter i salaten. Er så godt med nypoteter som er dampet og servert med nykvernet salt og pepper 😋 Har jeg urter tilgjengelig tilsettes gjerne det. Gjør det normalt veldig enkelt, siden jeg vil ha fokus på de grønnsakene, og la de ulike smakene komme frem. Tilpasser etter hva jeg har tilgjengelig og har lyst på, og lett å tilpasse til ulike ganer. Veldig enkelt og utrolig godt! 

Jeg liker å avslutte middagen med bær av noen sort om de er tilgjengelige. Jeg kan spise alle bær uten noe til, bare gomle som de er, men hender jeg har litt kokosyoghurt til. (Jeg tåler ikke melk.) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske enkelt: McDonald's ❤️

Spiser ikke der til vanlig, men unner meg den gleden i ferien. 

Anonymkode: ff592...0f5

• Liker 2
Skrevet

Sommermiddag er sjømat og hvitvin. Eller pizza og kald øl. Begge deler inntatt på brygga, uansett by. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode salater. Jeg liker ikke så godt varm mat når det er varmt

Anonymkode: db9ca...09a

• Liker 1
Skrevet

Grillmat uten tvil (jeg kan spise grillmat 3 måneder i strekk, det er så digg og så mye ulikt en kan gomse i vei med, men jeg er helst glad i et riktig godt kjøttmåltid når det grilles).

Og gode salater gjerne med blåskjell og/eller reker, kremet pastasalat osv.

Rekerøre 

Screenshot_20240719_172210_Pinterest.thumb.jpg.5110d6f526dbc0fcec01f672c9eb57b1.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerruller med grønnsaker, risnudler og røkt tofu med peanøttdip

Ulike bowls med grønnsaker i regnbuens farger,quinoa/bugur/couscos, belgfrukter og tofu

Grillet marinert portebello hjemmelaget burger brød med karamellisert løk og avokado.

Anonymkode: ea224...860

Skrevet

Den ultimate sommermaten er faktisk dampede grønnsaker med rause mengder hvitløksmør. Trenger ikke noe annet enn ny kål, nye gulrøtter og nypoteter pluss hvitløksmør. Jeg kan godt steke litt kylling eller fisk ved siden av, men det er ikke nødvendig.

Skalldyr, som for mange virker å være viktig sommermat, smaker bedre fra slutten av august, så den ultimate tidlighøstmaten for meg er krabber, reker og blåskjell. Servert helt enkelt med loff, smør, sitron og majones. 

AnonymBruker
Skrevet

Blomkålgrateng - lett grateng basert på kokekraft og litt melk, gjerne med litt muskat i sausen, egg som gjør den fluffy. Denne serveres med nypoteter og bacon/baconfett. En rett som som bestemor også laget, da med alt fra egen hage. Når det var mange til bords ble bacon supplert med pølsebiter for å drøye litt.

Ellers rett og slett pølser servert med sommerkål, poteter og rikelig med smelta smør som saus.

Anonymkode: 043aa...377

AnonymBruker
Skrevet

Sommerkoteletter med stuede poteter eller hjemmelaget potetsalat og smørdampet nykål. 

Anonymkode: bf6ed...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser masse is.

Anonymkode: 8ff5b...f9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...